Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Groene lipvis bijt signigobius biocellata dood

MvB

ZeewaterForum gebruiker
In mijn bak van 125 liter heb ik een drietal visjes, een groene lipvis, een salarias fasciatus en een cryptocentrus cinctus. Vandaag heb ik er een drietal visjes bijgekocht. De genoemde signigobius biocellata, een wetmorella nigropinnata en een argi. Na het overwennen van de wetmorella die gestresst was door transport was ik een paar uur weg ivm eten bij vrienden. Bij terugkomst zag ik de wetmorella (nog) niet en ik zag de S. biocellata mooi mee eten van de pot toen ik de andere twee ook had toegevoegd. Zag er goed uit en ik zag geen vijandigheden. Twintig minuutjes later zie ik opeens heftige beweging en de groene lipvis heeft de S. biocellata in de bek en laat niet meer los en zit ermee op een plek waar ik niet bij kan om deze te redden.

Ik wilde de groene lipvis eigenlijk uitvangen maar dat lukt niet zo eenvoudig. Is dit gedrag iets van groene lipvissen of meer algemeen voorkomend? De groene lipvis had een maatje maar sinds die dood is gegaan (uit bak gesprongen) is hij rusteloos. Ik wilde hem al gaan verkopen of terug naar de winkel maar dacht dat hij misschien weer een zwemmaatje erbij nodig had.

Ik twijfel nu wat te doen: groene lipvis in nacht uitvangen en in sump tijdelijk zetten en verkopen of moet ik hem nog een kans geven? Ik ga morgen bij licht weer heel goed observeren en hoop maar dat hij de andere twee niet doodbijt.... Wat is wijsheid?
 
Groene Lipvis is goed bekend om zijn agressieve karakter en vooral in en een kleinere bak wordt hij zeker niet aardiger. Uitvangen met een vangklok! Dat is het makkelijkst en de meest veilige manier.
 
Hoi Lara,

Bedankt voor je reactie en advies. De andere twee nieuwe visjes worden geaccepteerd nu, lijkt zelfs goed te gaan, wel zijn ze voorzichtig. Maar wat nu speelt is geen garantie voor de toekomst neem ik aan. Toen ik de lipvis kocht had ik hier naar gevraagd maar bij de winkelier was dit niet bekend. Jammer! Hij kan in ieder geval terug naar de winkel. Klopt het dat de gele lipvis vriendelijker van karakter is? Ik ben benieuwd naar je vangklokmethode. Kun je daar iets meer over vertellen?

Grz,
Martijn
 
125 liter is erg klein voor een vis die zo dominant wordt als de groene lipvis. Signigobius is meer een vis die je hooguit kunt houden in een ruim aquarium met zeer rustige medebewoners. Ik denk dat hooguit enkele procenten van de geïmporteerde Signigobius langer dan een jaar in leven blijft. Ze eten te langzaam en zijn te schuw. Ze verhongeren langzaam.

Het is heel sneu wat er gebeurd is, maar toont wel aan dat het zaak is je goed te verdiepen in aan te schaffen dieren en de combinatie met de bestaande bezetting. De andere vissen die je hebt zijn een stuk beter geschikt, al is de hoeveelheid algen voor de Salarias misschien op termijn te gering gezien je bakgrootte.
 
Hoi Lara,

Bedankt voor je reactie en advies. De andere twee nieuwe visjes worden geaccepteerd nu, lijkt zelfs goed te gaan, wel zijn ze voorzichtig. Maar wat nu speelt is geen garantie voor de toekomst neem ik aan. Toen ik de lipvis kocht had ik hier naar gevraagd maar bij de winkelier was dit niet bekend. Jammer! Hij kan in ieder geval terug naar de winkel. Klopt het dat de gele lipvis vriendelijker van karakter is? Ik ben benieuwd naar je vangklokmethode. Kun je daar iets meer over vertellen?

Grz,
Martijn
Eerst die visval kopen. dan met behulp van een algenmagneet in de bak plaatsen. stromingspompen uit, een stuk niet ontdooide visvoer (beter mysis of kril) in die doos doen en zitten wachten wanner de vis naar binnen gaat, dan laat je touwtje los en deur valt dicht. klaar:)
 
125 liter is erg klein voor een vis die zo dominant wordt als de groene lipvis. Signigobius is meer een vis die je hooguit kunt houden in een ruim aquarium met zeer rustige medebewoners. Ik denk dat hooguit enkele procenten van de geïmporteerde Signigobius langer dan een jaar in leven blijft. Ze eten te langzaam en zijn te schuw. Ze verhongeren langzaam.

Het is heel sneu wat er gebeurd is, maar toont wel aan dat het zaak is je goed te verdiepen in aan te schaffen dieren en de combinatie met de bestaande bezetting. De andere vissen die je hebt zijn een stuk beter geschikt, al is de hoeveelheid algen voor de Salarias misschien op termijn te gering gezien je bakgrootte.

Hoi Tanne,

Bedankt voor je feedback. Je hebt gelijk. Ik vind het wel jammer dat ik niet ietsje beter was voorgelicht door mijn LFS hierover. Ik vond juist dat de groene lipvis rustig overkwam, elke keer als ik daar kwam. De bak waarin deze zwom was iets groter dan de mijne, maar niet heel veel. Maar toen was die nog kleiner natuurlijk! Ik ga hem zeker uitvangen en zet er misschien daar voor in de plaats nog een wetmorella bij zodat ik daar twee van heb. Is maar een idee, nog geen plan!
 
Hoi Tanne,

Bedankt voor je feedback. Je hebt gelijk. Ik vind het wel jammer dat ik niet ietsje beter was voorgelicht door mijn LFS hierover. Ik vond juist dat de groene lipvis rustig overkwam, elke keer als ik daar kwam. De bak waarin deze zwom was iets groter dan de mijne, maar niet heel veel. Maar toen was die nog kleiner natuurlijk! Ik ga hem zeker uitvangen en zet er misschien daar voor in de plaats nog een wetmorella bij zodat ik daar twee van heb. Is maar een idee, nog geen plan!
Dit is een eeuwige discussie waarbij het er om draait wie verantwoordelijk is voor de informatie. De koper of de verkoper. Persoonlijk vind ik dat de koper zich goed moet verdiepen, maar dat de verkoper ook moet weten -en in elk geval desgevraagd- moet vertellen wat hij verkoopt.

In de bakjes bij de handelaar zijn de omstandigheden overigens anders dan in een thuis-aquarium en daarbij verblijven de dieren daar normaal gesproken maar kort. De mogelijkheden (en behoefte, na een lange zware reis) een territorium te verdedigen zijn beperkt en wat ook meespeelt is dat veel jonge dieren daar pas fanatiek in worden wanneer ze geslachtsrijp worden.
 
... Ik vind het wel jammer dat ik niet ietsje beter was voorgelicht door mijn LFS hierover. Ik vond juist dat de groene lipvis rustig overkwam, elke keer als ik daar kwam...

Sommige dingen leer je alleen door a) eigen ervaring of b) gedeelde ervaring.
Ik volg dit en andere fora als sinds medio 2003. Ervaringen van anderen helpen mij in het maken van keuzes. Niet dat ik geen fouten (meer) maak, geen blunders (meer) bega, maar het worden er steeds minder.
Succes met de afwegingen die nog moet maken met deze, en andere, vis(sen).
 
hoi Tanne,

Ik heb destijds wel de dierendatabase hier gecheckt en daar staat dat hij agressief kan zijn naar soortgenoten. Aangezien hij geen soortgenoten heeft, leek me dat geen probleem, zeker in combinatie met advies van de LFS. De lipvis heeft eerder ook al eens nieuwe slakken en een garnaal aangevallen, ook niet meteen soortgenoten dacht ik. Misschien is het een idee dat iemand (?) de dierendatabase hier enigszins op aanpast? Zoiets als: " Kan agressief zijn naar soortgenoten, maar in een kleinere bak ook naar andere vissen, garnalen en slakken"

Groeten,
Martijn
 
hoi Tanne,

Ik heb destijds wel de dierendatabase hier gecheckt en daar staat dat hij agressief kan zijn naar soortgenoten. Aangezien hij geen soortgenoten heeft, leek me dat geen probleem, zeker in combinatie met advies van de LFS. De lipvis heeft eerder ook al eens nieuwe slakken en een garnaal aangevallen, ook niet meteen soortgenoten dacht ik. Misschien is het een idee dat iemand (?) de dierendatabase hier enigszins op aanpast? Zoiets als: " Kan agressief zijn naar soortgenoten, maar in een kleinere bak ook naar andere vissen, garnalen en slakken"

Groeten,
Martijn
De database van www.meerwasser-lexikon.de is veel uitgebreider en inhoudelijk veel beter dan die hier. www.reeflex.net is de Engelstalige vertaling, maar de Duitse is verreweg de beste. Alleen al op grond van de volwassen grootte zou ik deze lipvis niet aanraden. Overigens staat in het tweede deel van mijn boek een aantal leuke -en minder voor de hand liggende- suggesties voor dieren voor kleinere en nano-aquaria.
 
Ik heb de groene lipvis uiteindelijk uitgevangen met een visval. Hij begaf zich er op zeker moment zo gemakkelijk in dat ik hem eenvoudig kon uitvangen. Kostte wel wat geduld om de vissen er aan te laten wennen en te weten dat ze er in konden zwemmen om voer te pakken.

Is het niet een idee om vanuit deze site dan een link te leggen naar de reflex.net database in plaats van naar de huidige (Nederlandse) beperktere dierendatabase?

@ Tanne: ik ga zo je boek nog eens napluizen op 1-2 soorten die ik in mijn bak erbij zou willen hebben. Had hier al een boekje over, in het Duits van Preis meen ik over nano aquaria.
 
Bovenaan