Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gramma Loreto's gaan steeds dood in mijn bak.

henkverwee

ZeewaterForum lid
Mij bak is 2 jaar en ik heb al verschillende Gramma's gehad en die gaan steeds dood na +/- 1,5 jaar of minder.
Ik had die meestal per twee één kleinere en eentje iets groter om agressie te vermijden en steeds nog jonge vissen.
Er zijn meer dan voldoende schuilplaatsen en overhangende rotsen voor hen, ik voeder 2 X per dag diepvries Mysis of Artemia of oestereieren en af en toe droogvoer.

Visbestand:
Gele Zeilvindokersvis - Zebrasoma flavescens 1
Rode dwergkeizersvis - Centropyge Loriculus 1
Regenboog lipvis - Halichoeres melanurus 1
Diamant lipvis - Macropharyngodon bipartitus 1
Groene Chormis - Chromis viridis 4
Anemoonvis - Amphiprion Ocellaris 2

Graag jullie bedenkingen en ervaringen.
Hier nog een overzicht van de bak.

IMG_20210817_185957464 (1).jpg

Laatst bewerkt:

Tanne

Tanne
Gave bak! Wat zag je aan de Gramma's voor ze dood gingen? En welk merk lobstereggs gebruik je? 'Vroeger' waren de lobster eggs van Ocean Nutrition erg goed. Ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit van de lobstereggs die de laatste tijd (minstens een jaar) verkrijgbaar zijn. Ik heb zelf het idee aan dit voer een aantal vissen verloren te zijn. Werd er op de Gramma's gejaagd door de Halichoerus?

OP
henkverwee

henkverwee

ZeewaterForum lid
Ze worden nooit door geen enkele van de andere bewoners belaagd. Ik merkte wel steeds dat het begint met schuren tegen koraal, stenen of zand zonder zichtbare parasieten of zo, en na een tijdje komen ze niet meer te voorschijn en stoppen uiteindelijk met eten en blijven steeds ergens in een holletje verstopt. Ik gebruik het diepvriesvoer van Ocean Nutrition voor alles maar de lobster eggs geeft ik maar sedert een maand of drie alle vissen zijn er gek op.

IMG_20210918_135906341_HDR.jpg

Ocra43

ZeewaterForum lid
Ze worden nooit door geen enkele van de andere bewoners belaagd. Ik merkte wel steeds dat het begint met schuren tegen koraal, stenen of zand zonder zichtbare parasieten of zo, en na een tijdje komen ze niet meer te voorschijn en stoppen uiteindelijk met eten en blijven steeds ergens in een holletje verstopt. Ik gebruik het diepvriesvoer van Ocean Nutrition voor alles maar de lobster eggs geeft ik maar sedert een maand of drie alle vissen zijn er gek op.

Bekijk bijlage 568476
Hallo Herkverwee,
heb je ze ooit gezien in een defensieve houding gezien, met de bek open om hun tanden te laten zien?
Daarmee bedoel ik of ze ooit tekens van stress hebben getoond.
In sommige situaties kunnen ze aan een subtiele stress lijden die niet perse heel slecht kan zijn maar het hoeft dan iets te gebeuren en door een samenloop van omstandigheden kunnen ze het loodje leggen.
Hoe lang duurde tussen het schuren en definitief verstopt blijven zitten?
Hoe lang hebben ze verstopt gezeten voordat ze doodgingen?
Kon je zien of ze sneller ademhaalden?

OP
henkverwee

henkverwee

ZeewaterForum lid
Heel af en toe was er even dreigen naar elkaar (ik had er meest 2) maar niets ergs voor de rest kwamen ze goed overeen. De tijd tussen schuren en verstoppen is meestal wel een maand of meer waarna ze na enkele weken stierven, de ademhaling was normaal.

OP
henkverwee

henkverwee

ZeewaterForum lid
Heel jammer ik zou er nogthans graag een tweetal houden want ik vind het heel mooie vissen. Ken jij misschien een alternatief?

OP
henkverwee

henkverwee

ZeewaterForum lid
Ik dacht b.v. aan P. Fridmani

Ocra43

ZeewaterForum lid
Ik dacht b.v. aan P. Fridmani
Je bent me voor.
De fridmani's wilde ik even voorstellen.
Het blijft toch lastig met het introduceren van nieuwe vissen dus als je ervoor kiest houd er rekening mee dat het anders uit kan pakken dan wat je zou verwachten.

OP
henkverwee

henkverwee

ZeewaterForum lid
Je idd, maar zou ze eerst een weekje in een wenbakje houden en dan loslaten wanneer ze goed eten.

Bovenaan