Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Na een bijna-brand hier (server met UPS), heb ik deze oplossing afgezworen. Hoop nooit mee te maken wat jij hebt gehad... maar zit zeker niet op brand te wachten.

Daarnaast vraag ik me af wat er gebeurt als er kortsluiting/aardlek is. Dan helpt zo’n ding ook niet :)

18:33-22:03 =3,5 uur op 105watt belasting.

Morgen ga ik testen op nieuwe accu's
Ik ben ervan overtuigd dat die langer mee moeten kunnen.

Deze zakten binnen 5 minuten met 1 blokje
Van 13,2 naar 12,1 volt.


c9efd36ab6cd04fb4a9ee1c285f54194.jpg
c9169c52bf0cd5201cb351e5896d4ebb.jpg


happy DSR reefer
2f1fb57b90cdb05f2e7ab0edc6c5f483.jpg
80195a19efc9d4a8f621a5472f79d068.jpg
 
Het is een vreselijke les... ook voor mij, ivm stekkerdozen in de sump.

Maak alleen de fout niet te denken dat laag voltage veilig is. Het gaat in principe om de stroom (A).

Eigenlijk zou je alles uit moeten zetten bij werken in het water. Maar wie doet dat nou? Zout water geleidt ook nog eens erg goed... Stof tot nadenken.

Ik kan alleen maar bewondering hebben voor Glenn zn doorzettingsvermogen.

Sterkte! Wat een enorm verlies heb je te verwerken. Stromingpompen op een accu en aparte groep lijkt mij ook geen overbodige luxe. Ik zou ook de 230v stekkerblokken niet meer vlak naast de sump/bak/water plaatsten. Naast storingen kan het gevaarlijk zijn. Vele hebben dat uit gemak. Ik heb alles behalve de verwarming op lage voltages draaien. De verwarming gaat uit als ik de kap open. Verwarming staat meestal uit bij mij.
 
Na een bijna-brand hier (server met UPS), heb ik deze oplossing afgezworen. Hoop nooit mee te maken wat jij hebt gehad... maar zit zeker niet op brand te wachten.

Daarnaast vraag ik me af wat er gebeurt als er kortsluiting/aardlek is. Dan helpt zo’n ding ook niet :)

Wat is er dan gebeurd?

In geval de ups zelf sluiting maak dan is het idd knudde en valt alles uit.

Nu bedenk ik mij dat de UPS op een aparte groep moet. Het aquarium krijg een groep en de UPS mag dan op de normale woonkamergroep)

happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit zo leest is het toch geen goede oplossing een hoop gedoe en kosten voor te weinig reserve power.
Zou een noodaggregaat niet beter zijn, moet je wel plaats hebben maar ik denk dat het een betere oplossing is.
Het is maar een idee kan je er wat mee of heb je hier al over nagedacht.

Gr.Karel
 
Wat er bij glenn gebeurt is zou een nood aggregaat ook geen functie hebben.
Of zie ik dat nou helemaal verkeerd.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Als ik dit zo leest is het toch geen goede oplossing een hoop gedoe en kosten voor te weinig reserve power.
Zou een noodaggregaat niet beter zijn, moet je wel plaats hebben maar ik denk dat het een betere oplossing is.
Het is maar een idee kan je er wat mee of heb je hier al over nagedacht.

Gr.Karel

Een aggregaat is voor een langere periode met een aangekondigde stroomuitval ideaal. Dat ding moet ook nog starten als je het nodig hebt[emoji58].
Vaak versloft het onderhoud en dan doen die dingen het niet als je ze echt nodig heb.

De vraag rijst dan: ben je aan het aquariumhouden, of ben je een zelfvoorzienend unit aan het worden? Soms maak je het dan te moeilijk.
Ik zoek oplossingen waarbij de focus ligt op aquariaan en hobbyist te zijn.

Ik maak geen extra kosten. Niet die ik anders niet zou maken.
De UPS had ik nog liggen van mijn computerbedrijf die ik 2008 beindigd had.

De 2 jetski accu staan buiten de zomer te niksen en kapot te gaan. Nu doen ze nog dienst en blijven goed door het gebruik.



happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
Wat er bij glenn gebeurt is zou een nood aggregaat ook geen functie hebben.
Of zie ik dat nou helemaal verkeerd.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
Klopt !

Een aggregaat zou ook uitslaan door dezelfde stekkerdoos waardoor de stop doorsloeg.
Deze situatie had alleen voorkomen kunnen worden door een stroomuitval alarms en sumpwater alarm

happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
Gaaf idee glenn zou je kunnen uitleggen hoe je dit gebouwd hebt.
En zou je hem niet aankunnen sluiten op de ups batterij zou dan geen probleem meer zijn.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Gaaf idee glenn zou je kunnen uitleggen hoe je dit gebouwd hebt.
En zou je hem niet aankunnen sluiten op de ups batterij zou dan geen probleem meer zijn.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
De wateralarm kan je overal vandaan halen.
Google op "wateralarm"

De sensorhouder is gemaak van een stuk geplastificeerd afzettingsdraad van 2,7mm, die met een lijmpistool vastgezet wordt.

Het draad gebruik ik al jaren zonder problemen in mijn aquariums.
Tenslotte doseer ik ook ijzer in mijn systemen.
Blijkbaar is dit extra roest erbij geen probleem.

Het voeden vanuit de ups is een No Go... Dit zou de boel IMO complexer en storingsgevoeliger maken.
Om dezelfde reden waarom ik een aquarium computer niet handig vind. Als dat uitvalt heb je helemaal niks....



Zo maak je van het draad een dhz haakje voor op de glasrand.
80d1967d786aafcda4875eeaeafd4c4b.jpg
58afafdb20c08959851b7f0faf02f2ae.jpg
b7db9a73fc4fb54bd9d8cf18a1c838a7.jpg
ee1593f2e11fe8123f43cd2eed403500.jpg


Dhz beugel om de pomp op z'n plek te houden.
102d58c5401ce0905c02a09fed63ccd5.jpg


happy DSR reefer
 
Laatst bewerkt:
Het burobak van 190 liters werd te vol.

Een graai gedaan in de bak en afgeleverd bij sander van aquaasan.
Het waren wel 50 keniaboompjes oren en kroepoek

#burobak #skimmerless

Het is niet altijd even makkelijk.
Skimmerless en SPS gaan niet vanzelf.
Zeker niet als je er niet bovenop wilt zitten.
Je mist toch de continuiteit/stabiliteit van afvalstoffen afvoer. Met de PF is dat enigzins te ondervangen, maar je maakt het er niet makkelijker op.
De verlichting is aangepast naar 2x39W T5 blueplus + 2x 20 watt led strips (blauw/wit/groen zonder de lenzen)


872af244a49d4b4f3e86845f61b443b0.jpg
45c22b0bae3f20e59ae5116c88c3d0b3.jpg
d27825742450dfe4f15fde221d77bafd.jpg


happy DSR reefer
 
Bovenaan