Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

OP
OP
GlennF

GlennF

Senior Forumlid
Soms lijk alles z'n gang te gaan. dan is de 1 koraal een weekje "vreemd" dan is het weer een ander die "raar" doet, maar zolang het merendeel het prima naar hun zin heeft is er geen reden om zaken op stel en sprong aan te passen of bij te sturen.

Deze weken vielen 2 koralen erg op door hun gedrag. Ze staan er mooier op kleur bij en springen boven de rest uit.
De foxkoraal is meer fluo groen
De roze stylo is veel rozer.
Dit kan te maken hebben met het onlangs vervangen van de verlichting en in het ander geval het plaatsen van 2x54w T5 erbij 20181006_203741.jpg 20181006_145815.jpg

Laatst bewerkt:
dank je jaap!
Wanneer ga je weer beginnen?
Het wordt weer tijd he'
Hahaha nee glen ik ben definitief gestopt maar ben wel nieuwsgierig frijdag op mijn werk zag ik een zeebak in de straat waar ik aanhet werk was en ben ook naar binnen gegaan deze man was net begonnen en wel leuk om advies te geven was nodig ook want zijn bak was bijna overgelopen Gr jaap

OP
OP
GlennF

GlennF

Senior Forumlid
Hahaha nee glen ik ben definitief gestopt maar ben wel nieuwsgierig frijdag op mijn werk zag ik een zeebak in de straat waar ik aanhet werk was en ben ook naar binnen gegaan deze man was net begonnen en wel leuk om advies te geven was nodig ook want zijn bak was bijna overgelopen Gr jaap
Nou we houden het dan op een sabatical 😂. Eens een zeeaquariaan altijd een zeeaquariaan😂😂😂

OP
OP
GlennF

GlennF

Senior Forumlid
Ik kom er net achter dat via "what's new" en "latest activity" je de topics wel op hun laatste bijdrage gesorteerd krijgt.

Veel beter dan iedere keer omlaag scrollen op grote topics als deze.
Screenshot_20181008-162305_Chrome.jpg 20181008_162932.jpg

OP
OP
GlennF

GlennF

Senior Forumlid
Het was weer tijd om te snoeien in de vlindersbak
Na de snoeibeurt had ik een dozijn acropora frogskin staan

Before, after, en stekken...

OP
OP
GlennF

GlennF

Senior Forumlid
Man man...het groeit echt de bak uit bij je! Gaaf! (y)
Daar hoor je me niet over klagen (of juist wel🤣🤣🤣)

Zonder gekheid. De groei is prima en mooi om te zie. Het werkt inspirerend, want je weet dat je de koralen voorziet in wat ze nodig hebben. Daar doe je het eigenlijk ook voor.
Maar het heeft een keerzijde, je moet aan de slag en tuinieren wordt een "verplichting" wil je het geheel mooi en gezond houden.
Het zijn echter luxe problemen.....(dus we klagen niet perse).
20181010_174301.jpg

OP
OP
GlennF

GlennF

Senior Forumlid
Update EZ550reef:
550 liter 150x80x50 45cm wh
Start april 2015. Reeds 2x opnieuw gerescaped vanwege het bereiken van de oppervlakte van de koralen. Sinds de start geen waterwissels toegepast.

OP
OP
GlennF

GlennF

Senior Forumlid
Pff..wat een pracht, Glenn! Je hebt weer voldoende stekken staan.. (y)
Tjsa.. ook een luxe probleem. Stekken bij de vleet en het "verpruts" eigenlijk de scape van de showaquariums.

Ik zit ook met een dilemma.
▫️Ik heb het druk met van alles en erg gesteld op mijn vrijheid en spontaniteit. Ik wil geen tijd besteden aan de hele circus van afspreken maken, stekken ophalen en mensen thuis ontvangen die allerlei vragen stellen en tot 23:00 blijven rondhangen.
▫️In het verleden ook weleens mensen ontvangen en dan zaten er ook rare figuren tussen die niet komen opdagen zonder afbellen, hun afspraken niet nakomen, of voor zelfs de half van een dubbeltje op de eerste rang willen)
▫️je gun de hobbyist wel wat, maar je gun de winkeliers ook wat. imo is er zonder goeie en inspirerende winkeliers straks helemaal geen hobby meer. Als je wij alles prive gaan verhandelen kunnen de winkeliers stuk voor stuk de deuren sluiten. Waar kopen we dan ons nieuwe spul, hoe komen we dan aan nieuwe aanwas van dieren?
▫️om die reden gaan al mijn stekken naar winkeliers. Wat een win/win situatie is voor iedereen. Als iedereen hieraan meewerkt en minder kortzichtig denkt, wordt duurzaam aquarium op den duur echt haalbaar.

bvansteyn

Senior Forumlid
Tjsa.. ook een luxe probleem. Stekken bij de vleet en het "verpruts" eigenlijk de scape van de showaquariums.

Ik zit ook met een dilemma.
▫️Ik heb het druk met van alles en erg gesteld op mijn vrijheid en spontaniteit. Ik wil geen tijd besteden aan de hele circus van afspreken maken, stekken ophalen en mensen thuis ontvangen die allerlei vragen stellen en tot 23:00 blijven rondhangen.
▫️In het verleden ook weleens mensen ontvangen en dan zaten er ook rare figuren tussen die niet komen opdagen zonder afbellen, hun afspraken niet nakomen, of voor zelfs de half van een dubbeltje op de eerste rang willen)
▫️je gun de hobbyist wel wat, maar je gun de winkeliers ook wat. imo is er zonder goeie en inspirerende winkeliers straks helemaal geen hobby meer. Als je wij alles prive gaan verhandelen kunnen de winkeliers stuk voor stuk de deuren sluiten. Waar kopen we dan ons nieuwe spul, hoe komen we dan aan nieuwe aanwas van dieren?
▫️om die reden gaan al mijn stekken naar winkeliers. Wat een win/win situatie is voor iedereen. Als iedereen hieraan meewerkt en minder kortzichtig denkt, wordt duurzaam aquarium op den duur echt haalbaar.
Snap je dilemma . Goed dat je winkeliers ermee helpt, maar aan de andere kant wel jammer voor de goedbedoelende hobbyisten. Tuurlijk zitten er figuren tussen die het laten afweten, maar gelukkig zit niet iedereen er op die manier in. Wat ik het lastige vind van stekken bij de winkelier is dat deze vaak een aantal keren over de kop verkocht worden. En niet elke winkelier is gelukkig zo, maar dat maakt de hobby dan wel een stuk duurder dan via een particulier kopen. Snap dat ze een winkel draaiend moeten houden, maar niet ten koste van alles. Maar goed, blijft een lastig iets.

Betreft idd een luxe probleem wetende dat je aquarium goed draait.. ;)

joen

ZeewaterForum gebruiker
Geef mij het adres van een winkelier die niet minimaal 15 euro voor een mini mini stekje en ik ga er kijken. Het is juist mooi dat hobbyisten elkaar “helpen” met betaalbare stekken, dat houdt de hobby net zo goed of misschien zelfs beter draaiende dan de winkeliers. Tuurlijk moeten er winkeliers zijn, maar als ik het begin van je dagboek bekijk zie ik daar heel veel interactie met andere hobbyisten en ook veel ruilhandel. Ik snap de keuze om stekken naar een winkelier te brengen om er makkelijk iets aan te verdienen zonder veel tijd kwijt te zijn, maar het dan verkopen als “ik doe het voor de hobby” gaat er bij mij niet helemaal in.

OP
OP
GlennF

GlennF

Senior Forumlid
Snap je dilemma . Goed dat je winkeliers ermee helpt, maar aan de andere kant wel jammer voor de goedbedoelende hobbyisten. Tuurlijk zitten er figuren tussen die het laten afweten, maar gelukkig zit niet iedereen er op die manier in. Wat ik het lastige vind van stekken bij de winkelier is dat deze vaak een aantal keren over de kop verkocht worden. En niet elke winkelier is gelukkig zo, maar dat maakt de hobby dan wel een stuk duurder dan via een particulier kopen. Snap dat ze een winkel draaiend moeten houden, maar niet ten koste van alles. Maar goed, blijft een lastig iets.

Betreft idd een luxe probleem wetende dat je aquarium goed draait.. ;)
Met de thuis bezoeken over en weer heb ik ook enkel vrienden leren kennen. Zolang het kleinschalig en om enkele keren in de maand gaat is het ook prima te doen. Dan is het ook een gezellige uitje. Maar met zulk overschot wordt het een dagtaak en dan ben je eigenlijk een thuiswinkel aan het worden. Dan ben je een twijfelaar, niet goed genoeg om een winkel te zijn, maar weer teveel om van een leuk bijkomstigheid te spreken.

In het verleden heb ik ook weleens stekken gehaald van mensen die grote stukken kopen en in stukken hakken. Als je dat omrekende kon je beter de grote kolonie in de winkel kopen.
Tegenwoordig bieden veel zeewaterwinkels een goede keus aan redelijk stekken aan vanaf 15-25 euro. Daar kan je zo binnenstappen zonder afspraken e.d. Dit doet de spontaniteit en koop/hobby beleving zeker goed.
Daar hoef je ook niet stad en land voor af te rijden.
Men vergeet weleens dat benzine ook geld kost.
Voor speciaaltjes ga je rijden. Voor de gangbare stukken hoeft dat vaak niet.
Winst mag, maar een paar keer over de kop is niet de manier. De winkeliers moeten zich hierom achter de oren krabben. je mist dan de gunfactor van zowel de hobbyist naar de winkelier en vice versa. Een winkelier haal zichzelf hiermee uit de stekken circulatie en er ontstaat een alternatieve circuit die niet perse beter is.

OP
OP
GlennF

GlennF

Senior Forumlid
Geef mij het adres van een winkelier die niet minimaal 15 euro voor een mini mini stekje en ik ga er kijken. Het is juist mooi dat hobbyisten elkaar “helpen” met betaalbare stekken, dat houdt de hobby net zo goed of misschien zelfs beter draaiende dan de winkeliers. Tuurlijk moeten er winkeliers zijn, maar als ik het begin van je dagboek bekijk zie ik daar heel veel interactie met andere hobbyisten en ook veel ruilhandel. Ik snap de keuze om stekken naar een winkelier te brengen om er makkelijk iets aan te verdienen zonder veel tijd kwijt te zijn, maar het dan verkopen als “ik doe het voor de hobby” gaat er bij mij niet helemaal in.
De thuis verkopers kunnen er ook wat van hoor.
Soms zie ik stukjes van amper 2cm voor 12-15 euro en dat zijn zeker geen speciaaltjes.
Het is een kwestie van gunnen en elkaar vinden hierin.
Tuurlijk kan ik alles online gaan aanbieden van ik minimaal 2 keer zoveel. Tuurlijk kan je zien dat de kwaliteit van stekken die ik aan zou bieden zeker geen bruine stukken zijn. Tuurlijk willen genoeg mensen deze komen halen bij mijn. Maar ik doe dat gewoon niet omdat ik het niet gepast and fair vind naar de winkeliers en de hobby toe.
Ik kijk verder dan het belang van 1 groep want we zitten er met z'n allen samen in om wat van de hobby te maken.

Van die interactie heb ik geleerd wat kan en wat niet. Daar heb ik geleerd dat je stekkentrekkers hebt en echte hobbyisten die overschotten wegdoen.
Van de laatste zijn soms leuk deals mee te maken. Ware het niet , dat je soms ziet dat deze stukken worden opgekocht en daarna worden opgehakt en voor grof geld doorverkocht.
Vaak zie je dan dat de verkoper zich erger hieraan, omdat hij dacht het te hebben gegund aan een echte hobbyist.

Laatst bewerkt:

Bovenaan