Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gisteren aquarium gestart, troebel water... pompen aan of uit?

LeoK

ZeewaterForum lid
Heb gisteren mijn Blue Marine Reef 60L aquarium opgestart met ongeveer 6kg levend steen en fijn wit zand (Red Sea Live Reef Base Ocean White).
Dit zand kon zo in de bak en het hoefde niet gespoeld te worden van wat ik had gelezen en gehoord.
Verder ook gevuld met zoutwater dat helder was toen het de bak in ging.

Uiteraard is het water enorm troebel en je ziet het steen amper. Lijkt wel alsof er melk in de bak zit :)
Dit had ik ook verwacht en als het goed is trekt dit vanzelf weg na een dag of 2 a 3 denk ik.

Vraagje... moet ik nu de opvoerpomp, stromingspomp en skimmer aan of uit zetten om het zand te laten bezinken?
Uit lijkt mij logischer, maar kan dit geen kwaad?
Ik heb verder geen filter in het aquarium.
 
Gewoon aan laten staan
Zand had je beter een tijd mee kunnen wachten, er zal nog veel vuil uitkomen wat dan weer in je bodem gaat zitten.
Het eerste zand wat niet uitgespoeld hoeft te worden, moet ik nog tegenkomen
 
Is toch "Levend" zand dat je gebruikt hebt?

Mag je zelfs niet spoelen (met zoetwater!), tis "Levend" zand voor iets.

De bak zal wel opklaren hoor.
Blijft het lang duren eventueel stromingspomp effe afzetten.
Heb vroeger bij vorige bak ook levend zand toen gebruikt en de bak was de dag erna kristalhelder.
 
Bedankt voor de reacties.

Had vaker gehoord dat het levende steen in het begin het zand wat vies kan maken. Vind het niet zo erg om dat straks schoon te maken.

Heb levend zand gebruikt van Red Sea dat door hun al schoongemaakt is. Het was nat verpakt en heb de bulk van het water uit de zak niet in bak gedaan. Het is erg fijn zand (0.25mm - 1mm).
 
Goud......................................................................;)

Er zijn er geweest die kleine stukjes metaal in een bepaald merk levend zand gevonden hebben, tis maar uit voorzorg.
 
Heb levend zand gebruikt van Red Sea dat door hun al schoongemaakt is. Het was nat verpakt en heb de bulk van het water uit de zak niet in bak gedaan. Het is erg fijn zand (0.25mm - 1mm).[/QUOTE]

Oh levend zand?!
Daar heb ik overheen gelezen, dat maakt het anders ja
 
Plaats filterwatten om je stromingspomp om het fijnstof uit te filteren....
 
Zolang de opvoer- en stromingspompen niet in de bodem blazen kun je ze gerust aan laten. Anders moet je de richting veranderen. Hoe meer waterbeweging, des te meer vuil bij de afschuimer kan komen.
 
Had van plexiglas even snel een tijdelijk bakje gemaakt voor filterwatten voor in de 1ste kamer en dat werkt erg goed.
Na een paar uur is het al een stuk helderder en ik kan de stenen zien.

De pompen blazen ook niet naar beneden dus als het zo door gaat dan is het morgen wel helder.
 

Bijlagen

  • IMG_6770.JPG
    IMG_6770.JPG
    41,9 KB · Weergaven: 17
Bovenaan