Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Giftige zoa ?

asoe

New member
Kan iemand mij vertellen of deze zoa van de Palythoa familie is ?
Ik weet dat alle zoa's giftig zijn, maar dat de palythoa zeer giftig is.

Alvast bedankt.

Bijlagen

• IMG_5301.JPG
    IMG_5301.JPG
    126,7 KB · Weergaven: 44
  • IMG_5306.JPG
    IMG_5306.JPG
    122,9 KB · Weergaven: 44
Ik denk het wel. Afbeelding van WhatsApp op 2024-05-28 om 18.06.35_4b23246c.jpgIk heb deze. Heel mooi, maar ook zeer giftig. Zolang je Palythoa voorzichtig en met respect behandeld (dus gewoon met rust laten), kan er weinig gebeuren.
Er zijn ook mensen die pijlgifkikkers hebben :p

Volgens mij zijn de pijlgifkikkers die gehouden worden vrijwel niet giftig meer door het dieet dat ze volgen. Dus ik vraag me af of die vergelijking opgaat.

Volgens mij zijn de pijlgifkikkers die gehouden worden vrijwel niet giftig meer door het dieet dat ze volgen. Dus ik vraag me af of die vergelijking opgaat.
Klopt, gifkikkertjes verliezen hun 'gif' in gevangenschap.

Echter...

We hebben net zo makkelijk een vossekop in ons aquarium, diens stekels bevatten ook een erg pijnlijk gif (weet ik uit ervaring) en daar hoor je niemand over. Zo zijn er nog honderden soorten die bij 'verkeerd gebruik' schadelijk kunnen zijn.

Gewoon een beetje nadenken, dan is er niets aan de hand.

bij deze koralen word het gif intern geproduceerd, palytoxine vergiftiging is geen fijne ervaring. het komt niet heel veel voor maar het is wel bekend dat sommige soorten een groter risico bij zich dragen dan anderen. Met een paar simpele persoonlijke beschermingsmiddelen en een beetje gezond verstand zal het allemaal wel meevallen

bij deze koralen word het gif intern geproduceerd
En toch vermoed ik dat in de loop der tijd ook bij de palythoa dit gif minder aanwezig is.

Heb bv al ruim 30 jaar de beruchte kolonie staan.
Ben er in het begin echt wel ziek van geweest als er in de bak gewerkt of gesnoeid was.
Echter kan ik de laatste jaren zo'n beetje alles met de kolonie doen, zonder enige ziekte- /vergiftigingsverschijnselen te krijgen.

Maar inderdaad, is dit geen vrijbrief om maar lukt raak onvoorzichtig met palythoas om te springen.

En toch vermoed ik dat in de loop der tijd ook bij de palythoa dit gif minder aanwezig is.

Heb bv al ruim 30 jaar de beruchte kolonie staan.
Ben er in het begin echt wel ziek van geweest als er in de bak gewerkt of gesnoeid was.
Echter kan ik de laatste jaren zo'n beetje alles met de kolonie doen, zonder enige ziekte- /vergiftigingsverschijnselen te krijgen.
Of bouw je zelf een soort resistentie op?

Of bouw je zelf een soort resistentie op?
Over het algemeen is het zo je juist een vorm van buffer opgebouwd.
En op het moment dat je de grens bereikt reageert je lichaam juist.
En vaak zelf zo, dat er een allergie/overgevoeligheid voor de stof kan optreden.
Google naar eens op de gevoeligheid voor pur schuim.
Kom je iedere kwartaal voor 5 minuten in contact met de gassen, kan je het bijvoorbeeld wel 10 jaar vol houden.
Maar het kan ook zo zijn dat wanneer je een uurtje continu in deze gassen zit, je voor eeuwig overgevoelig reageert. (Simplistisch gesteld)

Gezien het aangrijpingspunt van Palytoxine, de natrium-kalium pomp van lichaamscellen, is het onwaarschijnlijk dat “gewenning” een rol speelt.

Iedere cel in ons lichaam bevat natrium-kalium pompen, het is van de fundamentele mechanismen die zorgt voor de vocht huishouding in cellen en daarmee het hele lichaam. Ze hebben ook een fundamentele rol in de signaaloverdracht door zenuwen.

De manier van blootstelling (eten/inademen/ogen/bloed) heeft ook heel veel invloed op de giftigheid en symptomen.

Lichtelijk praten over Palytoxine is een “slippery slope”.

Het vermoeden van iemand dat Palythoa mogelijk minder potent worden met de tijd is geen reden om de risico’s te bagatelliseren.

Als je ervoor kiest deze dieren te houden. Doe dan twee dingen:
1) Heb het erover met je naasten en zorg dat je allemaal de symptomen kan herkennen.
2) Licht je huisarts in!

Zo heb je de grootste kans dat als er wat gebeurt, dat er ook adequaat wordt gehandeld. Verre weg de meeste artsen hebben nooit van palytoxine gehoord.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan