Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Giesemann aurora en buttons

Aluksander

ZeewaterForum lid
Is er hier iemand met een giesemann aurora lamp en buttons die zijn instellingen zou willen delen.
Ik krijg hem maar niet perfect.
Hoe ik mijn instellingen ook zet, mijn buttons gaan niet mooi open of blijven zelfs dicht.
Zet ik ze in de sump met een simpele led lamp en ze staan binnen twee dagen weer vol open.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

jarne

Senior Forumlid
Waarschijnlijk je led zachter zetten en mogelijk beetje met het blauw spelen.
Je kan beter je led wat laag beginnen en rustig opbouwen.
Instellingen zijn op basis van allerlei factoren anders.

OP
OP
A

Aluksander

ZeewaterForum lid
Heb inmiddels van alles geprobeerd.
Alleen t5, alleen led. Veel led weinig T5 en andersom.
Dit alles zonder succes.
Buttons in de bak, binnen een dag dicht en gaan niet meer open.
Buttons terug in sump en binnen een paar dagen weer teken van leven.

Weet het niet meer. Vind ze zo leuk maar in mijn bak willen ze niet [emoji31]

Iemand een idee?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

niet alle buttons houden van dezelfde hoeveelheid licht. zo te lezen heb je een soortje dat zich liever ophoud in een wat zwakker belicht deel. Plaats ze eens in de schaduw van een overhangende steen of ander koraal?

vanhout

ZeewaterForum lid
hoi,

ik heb ook een giesseman Aurora, bij mij doen ze het prima!

heb de lamp nog niet zo heel lang erop staan, 3 weken nu, en heb echt op hele lage stand staan, en bouw het elke week iets op..
zal vanavond even screenshot van de instellingen maken en wat fotos

OP
OP
A

Aluksander

ZeewaterForum lid
hoi,

ik heb ook een giesseman Aurora, bij mij doen ze het prima!

heb de lamp nog niet zo heel lang erop staan, 3 weken nu, en heb echt op hele lage stand staan, en bouw het elke week iets op..
zal vanavond even screenshot van de instellingen maken en wat fotos
Dat zou tof zijn..vind buttons namelijk heel mooi. Alleen niet als ze kapot gaan [emoji45]

OP
OP
A

Aluksander

ZeewaterForum lid
niet alle buttons houden van dezelfde hoeveelheid licht. zo te lezen heb je een soortje dat zich liever ophoud in een wat zwakker belicht deel. Plaats ze eens in de schaduw van een overhangende steen of ander koraal?
He patrick, bedankt voor je antwoord.
Heb het echter met verschillende soorten zoa's geprobeerd en op verschillende locaties in het aquarium maar met hetzelfde resultaat.

Tanne

OZ medewerker
Zomaar een gedachte: zou het sluiten van je buttons niet aan iets anders kunnen liggen? Ik denk dan aan een hongerige garnaal of aan een vervelende vis, zoals een dwergkeizer, vossekop of zelfs een hongerige of verveelde doktersvis.

Kortom: welke dieren houd je er verder bij?

OP
OP
A

Aluksander

ZeewaterForum lid
Zomaar een gedachte: zou het sluiten van je buttons niet aan iets anders kunnen liggen? Ik denk dan aan een hongerige garnaal of aan een vervelende vis, zoals een dwergkeizer, vossekop of zelfs een hongerige of verveelde doktersvis.

Kortom: welke dieren houd je er verder bij?
Best Tanne,

Bedankt voor je reactie.
Hier heb ik ook aangedacht en om dit uit te sluiten heb ik dit getest.
Ik heb buttons neergezet en hier een bescherming dmv een plastic bakje met gaatjes over heen gezet.
Met het zelfde resultaat.

Tanne

OZ medewerker
Best Tanne,

Bedankt voor je reactie.
Hier heb ik ook aangedacht en om dit uit te sluiten heb ik dit getest.
Ik heb buttons neergezet en hier een bescherming dmv een plastic bakje met gaatjes over heen gezet.
Met het zelfde resultaat.

Dan is dat uitgesloten. Je zou eens kunnen proberen de buttons op een andere manier af te schaduwen, plak tijdelijk een wit A4'tje onder de lamp om zo een schaduw te creëren.

En kijk eens wat er gebeurt als je de lamp een aantal uren uit laat. Ik heb desondanks het idee dat het probleem ergens anders gezocht moet worden. Plaats eens wat foto's van de buttons en de bak.

Geef ook meteen je NO3 en PO4 waarden...
Mijn ervaring is dat wanneer er een sterke LED gebruikt wordt, deze waarden best wat hoger mogen..

OP
OP
A

Aluksander

ZeewaterForum lid
Foto's zal ik later posten.

Laatste waardes:
No3 2
Po4 0.04

Iedereen die tot nu toe al gereageerd heeft bedankt. Fijn dat er in deze community zoveel meegedacht wordt.

Je waarden zijn aan de laag/normale kant (conform 'ouderwetse' gedachten). Ik weet niet of de rest van je koraal het toestaat, maar probeer deze eens te verhogen.. NO3 van 5-10 en fosfaat iets omhoog?

OP
OP
A

Aluksander

ZeewaterForum lid
Je waarden zijn aan de laag/normale kant (conform 'ouderwetse' gedachten). Ik weet niet of de rest van je koraal het toestaat, maar probeer deze eens te verhogen.. NO3 van 5-10 en fosfaat iets omhoog?
Maar in de sump doen ze het wel.goed en daar zijn de water waardes toch gelijk.
Of is het de combinatie met de sterke verlichting?

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Hoe veel tijd zit er tussen de verschillende licht instellingen/combinaties?
Ik kan me voorstellen dat de buttons een tijdje moeten wennen aan het licht..
Bij mij waren er buttons die van af dag 1 open stonden en ook buttons die pas na ruim een maand open gingen..
Mijn nitraat is 4 en po4 meestal 0.00..

OP
OP
A

Aluksander

ZeewaterForum lid
Hoe veel tijd zit er tussen de verschillende licht instellingen/combinaties?
Ik kan me voorstellen dat de buttons een tijdje moeten wennen aan het licht..
Bij mij waren er buttons die van af dag 1 open stonden en ook buttons die pas na ruim een maand open gingen..
Mijn nitraat is 4 en po4 meestal 0.00..
Eerste paar uur staan ze vol open. Binnen een paar uurtjes worden ze kleiner. En na een dag zie je ze wegkwijnen.

Bovenaan