Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

GHL profilux vs Neptune Apex

FaizalWalidin

ZeewaterForum lid
Hoi, ik ga binnenkort starten met een zeeaquarium die ik ga graag wil automatiseren. Ik denk dat het een keuze gaat worden tussen Apex Neptune of de GHL Profilux. Iemand ervaring/advies ?
Ik heb wel wat onderzoek gedaan.

Voordelen GHL:
Komt uit Duitsland, dus alle (nieuwe) zaken snel en ruim verkrijgbaar in Nederland
Met de KH Director en ION director (binnenkort leverbaar) veel mogelijkheden
Skimmers, pompen etc. aanstuurbaar door gebruik van 0-10v

Nadelen GHL:
Program Logic als taal om te programmeren, gebonden aan de standaard functies
Duurder (als geheel) dan de Apex
Minder forums en ondersteuning
Support eigen LED (Mitras LX en Lightbar), andere leds alleen 0-10v aansturing met beperkte mogelijkheden

Voordelen APEX:
Iets goedkoper dan de GHL
Kan uitgebreid worden geprogrammeerd
Veel forums en dus ook support
Veel zaken Apex ready, bijvoorbeeld AI Prime HD Leds

Nadelen APEX:
Komt uit US en richt zich duidelijk niet op Europa
Het kan jaren duren voordat er bepaalde apparaten ook voor de Europese markt beschikbaar komt, soms zelf helemaal niet
Trident zou prachtig zijn, maar onduidelijk wanneer beschikbaar in Nederland
 
De apex heeft ook 0-10v poorten. Het is wel heel jammer dat de ‘nieuwe’ energy bar officieel niet in europa geleverd wordt. Dat is namelijk de enige bij apex, die stroommeting doet per poort. En dat is geniaal om onmiddelijk defecte apparaten te detecteren. Wat ikook een beetje flauw vindt bij de apex, is dat het nogal duur is om een tweede thermometer aan te sluiten. Met de profilux heb ik geen ervaring.
 
De apex heeft ook 0-10v poorten. Het is wel heel jammer dat de ‘nieuwe’ energy bar officieel niet in europa geleverd wordt. Dat is namelijk de enige bij apex, die stroommeting doet per poort. En dat is geniaal om onmiddelijk defecte apparaten te detecteren. Wat ikook een beetje flauw vindt bij de apex, is dat het nogal duur is om een tweede thermometer aan te sluiten. Met de profilux heb ik geen ervaring.
Uitbreidingen bij de Apex zijn ook een stuk duurder, verschillende kastjes om aan te sluiten. De oude energy bar heeft ook geen aansluitingen, de nieuwe energy bar wel sinds 2016, maar nog steeds niet leverbaar voor ons. Ik twijfel ook over de levering van de Trident, sinds mei verkrijgbaar in US. Ik zou liever gaan voor de Apex omdat je diep gaander kan programmeren wat je wilt, maar het schrikt me af over hun beleid buiten US.
 
Uitbreidingen bij de Apex zijn ook een stuk duurder, verschillende kastjes om aan te sluiten. De oude energy bar heeft ook geen aansluitingen, de nieuwe energy bar wel sinds 2016, maar nog steeds niet leverbaar voor ons. Ik twijfel ook over de levering van de Trident, sinds mei verkrijgbaar in US. Ik zou liever gaan voor de Apex omdat je diep gaander kan programmeren wat je wilt, maar het schrikt me af over hun beleid buiten US.
Jup.
En al is de trident wél leverbaar. (hij stond gedemonstreerd op vivarium, bij de Jong marinelife) zie maar eens gemakkelijk aan de vloeistoffen te komen.
Ik heb overigens wel de apex, met oude en nieuwe energy bar, en het werkt echt uitstekend. De app wordt goed onderhouden, en de web interface ook (is hetzelfde). Je kan heel makkelijk watermetingen invoeren voor een goed overzicht. Standaard uit de doos, doet het wat het moet doen. Je hoeft daar niet voor te 'programmeren'
Ietsje complexere dingen kan je nog steeds in de interface goed doen. En als je echt vreemde dingen wil doen... bij mij moest het even klikken voordat ik de logica van apex door had. Het is een héél simpel taaltje om te programmeren, zonder EN/OF statements. Dus als je complexere dingen wilt doen, moet je virtuele apparaten aan gaan maken. Heel apart... maar het werkt opzich wel.

Sommige onderdelen zijn wel bizar duur... maar gelukkig kan je soms een alternatief vinden. De 'aquabus' kabels tussen de modules, die zijn echt belachelijk duur. Maar als je hetzelfde kabeltje besteld bij allekabels... werkt net zo goed. De apex probe holder.... dat dat er niet eens standaard bij zit... maar die prijs!

De apex doseerunits heb ik niet, zijn ook heel duur... maar niet vergelijkbaar met andere doseerunits. Dat merk je zodra je er eentje echt in je handen hebt. Met zo'n ding kan je waterwissels doen, totaal overkill voor een paar ml doseren.
 
Als tevreden GHL gebruiker, mijn aanvulling:

Voordelen GHL:
Komt uit Duitsland, dus alle (nieuwe) zaken snel en ruim verkrijgbaar in Nederland
Met de KH Director en ION director (binnenkort leverbaar) veel mogelijkheden
Skimmers, pompen etc. aanstuurbaar door gebruik van 0-10v
Daar aan toe te voegen:
Compact ontwerp alle units zijn stapelbaar, gemaakt uit zeer degelijke materialen
Support in Europa uitstekend, eigen forum (DE en EN) op website beheerd door eigen personeel met heel veel kennis. Ticket systeem. Belafspraak ook mogelijk.

Nadelen GHL:
Program Logic als taal om te programmeren, gebonden aan de standaard functies
Duurder (als geheel) dan de Apex
Minder forums en ondersteuning
Support eigen LED (Mitras LX en Lightbar), andere leds alleen 0-10v aansturing met beperkte mogelijkheden
Ja, maar:
De standaard functies zijn zo uitgebreid dat je wel heel bijzondere dingen moet willen om hier echt tegen deal brekende beperkingen aan te lopen.
Mijn set (P4, 2x 4 kanaal Doser, KH director, 2 powerbars, ATO sensoren) ~€2650 was aanzienlijk goedkoper dan een gelijkwaardige Apex set. Alleen al 8 doseer kanalen zou €2200 kosten.
Mondige userbase is wat kleiner inderdaad. Echter, er zijn in de US veel klachten over de slechte service van Neptune, op de fora daar merk je toch dat er met regelmaat wordt overgestapt naar GHL.

Ik stuur alles behalve stromingspompen aan via mijn Profilux.
Mijn afschuimerpomp is niet regelbaar. Mijn opvoerpomp wel, maar die feature gebruik ik eigenlijk alleen bij onderhoud. Dus deze zijn beide alleen aan/uit geschakeld via de powerbar.

Wat ik nog wil toevoegen aan het systeem:
- sensor in afschuimer die deze uitschakelt als de beker vol is
- misschien nog (dit is een lastiger geval) sensor in overloop die opvoerpomp harder zet als het waterniveau voor langere tijd te laag staat.
 
Jup.
En al is de trident wél leverbaar. (hij stond gedemonstreerd op vivarium, bij de Jong marinelife) zie maar eens gemakkelijk aan de vloeistoffen te komen.
Ik heb overigens wel de apex, met oude en nieuwe energy bar, en het werkt echt uitstekend. De app wordt goed onderhouden, en de web interface ook (is hetzelfde). Je kan heel makkelijk watermetingen invoeren voor een goed overzicht. Standaard uit de doos, doet het wat het moet doen. Je hoeft daar niet voor te 'programmeren'
Ietsje complexere dingen kan je nog steeds in de interface goed doen. En als je echt vreemde dingen wil doen... bij mij moest het even klikken voordat ik de logica van apex door had. Het is een héél simpel taaltje om te programmeren, zonder EN/OF statements. Dus als je complexere dingen wilt doen, moet je virtuele apparaten aan gaan maken. Heel apart... maar het werkt opzich wel.

Sommige onderdelen zijn wel bizar duur... maar gelukkig kan je soms een alternatief vinden. De 'aquabus' kabels tussen de modules, die zijn echt belachelijk duur. Maar als je hetzelfde kabeltje besteld bij allekabels... werkt net zo goed. De apex probe holder.... dat dat er niet eens standaard bij zit... maar die prijs!

De apex doseerunits heb ik niet, zijn ook heel duur... maar niet vergelijkbaar met andere doseerunits. Dat merk je zodra je er eentje echt in je handen hebt. Met zo'n ding kan je waterwissels doen, totaal overkill voor een paar ml doseren.
Jan-Willem,
Leuk te horen dat je tevreden bent, maar het woordje "duur" komt wel vaak voor :)
Hoe gebruik je de nieuwe energy bar, die is toch alleen verkrijgbaar in 110v ?
Als ik voor Apex moet kiezen en alternatieven voor de prijzen (klopt de soing pompen zijn heel erg duur), dan kan ik liever voor GHL gaan denk ik.
 
Als tevreden GHL gebruiker, mijn aanvulling:


Daar aan toe te voegen:
Compact ontwerp alle units zijn stapelbaar, gemaakt uit zeer degelijke materialen
Support in Europa uitstekend, eigen forum (DE en EN) op website beheerd door eigen personeel met heel veel kennis. Ticket systeem. Belafspraak ook mogelijk.


Ja, maar:
De standaard functies zijn zo uitgebreid dat je wel heel bijzondere dingen moet willen om hier echt tegen deal brekende beperkingen aan te lopen.
Mijn set (P4, 2x 4 kanaal Doser, KH director, 2 powerbars, ATO sensoren) ~€2650 was aanzienlijk goedkoper dan een gelijkwaardige Apex set. Alleen al 8 doseer kanalen zou €2200 kosten.
Mondige userbase is wat kleiner inderdaad. Echter, er zijn in de US veel klachten over de slechte service van Neptune, op de fora daar merk je toch dat er met regelmaat wordt overgestapt naar GHL.

Ik stuur alles behalve stromingspompen aan via mijn Profilux.
Mijn afschuimerpomp is niet regelbaar. Mijn opvoerpomp wel, maar die feature gebruik ik eigenlijk alleen bij onderhoud. Dus deze zijn beide alleen aan/uit geschakeld via de powerbar.

Wat ik nog wil toevoegen aan het systeem:
- sensor in afschuimer die deze uitschakelt als de beker vol is
- misschien nog (dit is een lastiger geval) sensor in overloop die opvoerpomp harder zet als het waterniveau voor langere tijd te laag staat.
Hoi,
Wat jij aangeeft zijn ook een beetje mijn bevindingen en denk ik dat ik voor GHL zal gaan. Ik denk aan de skimmer, WAV pompen en opvoerpompen van Aqua Medic, die kunnen allemaal worden aangestuurd met een 0-10v verbinding, die op de Profilux 4 kunnen worden aangesloten.
Sensor voor de afschuimer is voor een paar tientjes beschikbaar, als ik zover ben buig ik me wel over de mogelijkheden om te automatiseren, lijkt me een leuke uitdaging.
 
Jan-Willem,
Leuk te horen dat je tevreden bent, maar het woordje "duur" komt wel vaak voor :)
Hoe gebruik je de nieuwe energy bar, die is toch alleen verkrijgbaar in 110v ?
Als ik voor Apex moet kiezen en alternatieven voor de prijzen (klopt de soing pompen zijn heel erg duur), dan kan ik liever voor GHL gaan denk ik.
Jup, snap ik, ik probeer je ook helemaal niet te overtuigen om een apex te kopen, ik heb er geen aandelen in ;)
alleen mijn ervaring... van nu een jaar gebruik ofzo.
Over de nieuwe energy bar.. het is niet de bedoeling, zeker niet ondersteund, en je verliest gegarandeerd je garantie.. Maar de energy bar doet het prima op 230v.
Je moet alleen een beetje hobbyen met de pluggen. Daarom vind ik het zo lomp dat ze hem niet leveren in europa... de hardware werkt prima, en ik snap dat de formfactor een probleem is bij europese stekkers... maar dan leveren ze het ding toch met c14 stekkers?
 
Jammer dat we geen aandelen hebben :)
Ik twijfel nog tussen Apex en GHL en denk om dit soort redenen dat het GHL gaat worden...
 
Zouden de wcd in de energybar niet te vervangen zijn ? Eventueel door franse wcd met aarde pen.

De energy bar heeft gewoon relais intern die zullen geen probleem hebben met schakelen van 230 volt
 
De trident voor de apex schijnt okk niet te werken op de classic alleen wel oo de lab editie

heeft iemand hier al meer over gehoord
Wil niet nu mijn apex weer gaan vervangen voor een lab 2016 editie om hier de trident op te zetten

dan kan ik betwr een labbot kopen
 
Bovenaan