Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gekweekte aquarium vissen

arnchi

ZeewaterForum gebruiker
Ik vroeg me af iemand toevallig weet welke gekweekte vissen allemaal in Nederland commercieel beschikbaar zijn ?
Heb kauderni,pyamakardinaal en diverse clownsvissen wel vaker voorbij zien komen.
Maar daar houdt bij het toch een beetje op. ( of zit ik er naast)?

Als referentie dat het wel mogelijk in de wereld kijk ik onder andere naar : https://www.liveaquaria.com/category/1500/captive-bred-fish?c=15+1500
Die hebben toch plus minus 100 verschillende nakweekvissen. ( en ja de helft zijn clownsvissen)

De reden waarom ik het vraag is omdat ik recentelijk mijn bak heb moeten leeg halen wegens verblijf van een jaar in het buitenland.
Dus als ik terug kom ga ik de bak opnieuw vullen misschien wel met vollledige nakweek in dien mogelijk. :giggle:

OP
arnchi

arnchi

ZeewaterForum gebruiker
Ah bedankt zal even kijken. Zie wel tank raised dus al stap duurzamer maar nog steeds wild vang kwa eieren/larve maar misschien dat marine life’s interpretatie anders is dan de Amerikaanse tank raised.

OP
arnchi

arnchi

ZeewaterForum gebruiker

Erbe2307

René van der Bel
Yes het gaat goed tegenwoordig. Ieder jaar grote nieuwe mijlpalen. Al is opschalen in veel gevallen nog een probleem. Zoals voor het kweken van dokters vissen, wat in 2016 voor het eerst is gelukt met de gele doktersvis en de paletdoktersvis (Dory).

Kijk ook hier eens: https://www.tropicalmarinecentre.co.uk/en/global-search?search_api_views_fulltext=tank bred
Is een andere groothandel die in NL levert aan Ocean & Lake en Diebo. Dus dit is ook allemaal op bestelling leverbaar.

Verder kan je een rondneuzen op de websites van ORA farm en Poma Labs.
https://www.orafarm.com/
http://pomalabs.com/

Daarnaast brengt CORAL magazine ieder jaar een lijst uit van zeewatervissen die nu gekweekt kunnen worden.
Hier is de lijst van dit jaar: https://www.reef2rainforest.com/2018/03/15/coral-magazines-captive-bred-marine-fish-species-list-for-2018/
En hier de links naar de lijsten van voorgaande jaren: https://www.reef2rainforest.com/coral-magazines-captive-bred-marine-aquarium-fish-list-project-homepage/

OP
arnchi

arnchi

ZeewaterForum gebruiker

Erbe2307

René van der Bel
Jazeker!

Ohja, Biota was me even ontschoten. Das ook een grote speler idd.

Nadeel is idd ook dat dit allemaal Amerikaanse bedrijven zijn. Poma opereert voornamelijk uit Florida meen ik, terwijl ORA en Biota met name kwekerijen op locatie in het indo-pacifisch gebied hebben.

Voornaamste nadeel hiervan is dat de nakweem dieren in EU nog flink duurder zijn dan in de VS. Bijvoorbeeld: ik ben opzoek naar een bijzondere sabeltand blennie (M. kamohara) die gekweekt wordt door ORA. Deze gaan in de VS voor slechts $30,- terwijl ze in NL €80,- kosten...

(Btw, €80 is in dit geval nog steeds oké aangezien wildvang dieren €160,- tot 190,- op moeten brengen.)

In mijn zoektocht kwam ik ook biota farm palau tegen : http://biotapalau.com/usa-wholesale-inquiries
Alleen leveren ze nu voornamelijk nog aan amerika maar allemaal goede ontwikkelingen zeker ja.

En bedankt @Erbe2307 voor de reactie samen komen we verder (y)

Erbe2307

René van der Bel
De export-stop vanuit Indonesie geldt in principe alleen voor koraal en levend steen. Niet voor vissen. het aandeel koraal was altijd veel groter dan het aandeel vissen en om vervoer rendabel te houden wordt er nu minder vaak geïmporteerd om wel volle pellets over te kunnen vliegen.

De bevoorrading vanuit kweek is ook sterk afhankelijk van het succes van de kweek (uitval/opbrengst legsels en niveau van fokpopulatie) en niet ieder visje zal dan altijd beschikbaar kunnen zijn. De productie is veelal niet groot genoem om een constante voorraad op peil te houden helaas.

Daarnaast vermoed ik ook dat de Amerikaanse kwekers eerst de VS markt zullen voorzien alvorens de extra moeite te nemen naar Europa te verzenden.

De actuele voorraad van dejong kan je hier vinden:
http://www.dejongmarinelife.nl/shoppinglist/index
(en dan in de linker dropdown op 'fish' en de rechter op 'tank raised')

Is de laatste tijd een stuk minder (zo'n beetje sinds de Indonesie blokkade) helaas... Zie er ook geen ORA vissen meer tussen staan.

OP
arnchi

arnchi

ZeewaterForum gebruiker
@Erbe2307 ben je zelf ook bezig met het verduurzamen van je bak ?
of heb je zelfs all een bak met alleen maar Duurzame(T.B.) vissen en koralen ?

Laatst bewerkt:

Mooneater

Senior Forumlid
De export-stop vanuit Indonesie geldt in principe alleen voor koraal en levend steen. Niet voor vissen. het aandeel koraal was altijd veel groter dan het aandeel vissen en om vervoer rendabel te houden wordt er nu minder vaak geïmporteerd om wel volle pellets over te kunnen vliegen.

De bevoorrading vanuit kweek is ook sterk afhankelijk van het succes van de kweek (uitval/opbrengst legsels en niveau van fokpopulatie) en niet ieder visje zal dan altijd beschikbaar kunnen zijn. De productie is veelal niet groot genoem om een constante voorraad op peil te houden helaas.

Daarnaast vermoed ik ook dat de Amerikaanse kwekers eerst de VS markt zullen voorzien alvorens de extra moeite te nemen naar Europa te verzenden.
Klopt, het viel mij alleen op dat ongeveer sinds mei het aanbod aan TB bij deJong flink is afgenomen - misschien ook omdat ze geen nieuwe vissen van ORA hebben ontvangen bijv (ik heb vorig jaar nog een Scartella cristata gekocht, deze was vermoed ik afkomstig van ORA). Blijft jammer dat het aanbod hiervan in Nederland zo laag is.

Ik heb qua vis bijna mijn hele bak nakweek, op twee 2e hands blennies (opgehaald bij mensen die stopten... duurzamer kan ik het niet maken), 1 goby+garnaal (tsja.. die "moesten" nou eenmaal), en een LSD pitvis (ivm een plaag, anders had ik deze niet gekocht). Cryptocentrus cinctus is overigens wel degelijk te kweken, als daarvan nakweek was geweest had ik deze liever gehad.

Erbe2307

René van der Bel
Net even nagezocht. ORA en Poma hebben hun hatchery in Florida. Dus die vissen moeten daar vandaan geïmporteerd worden. Alleen Biota heeft een hatchery in Palau, echter heb ik ergens gezien/gelezen dat ze de zeer zeer jonge dieren al naar de VS verschepen en daar verder opkweken. Dus ik weet niet of zij ook direct vanuit Palau naar andere bestemmingen sturen.

LSD pitvis wordt inmiddels ook gekweekt door ORA.
Ben het helemaal met je eens dat beschikbaarheid maar ook awareness in NL nog achterloopt.

Het zou het mooiste zijn als de Amerikaanse kwekers hun technieken zouden licenceren aan Europese bedrijven (bijvoorbeeld een De Jong) zodat er hier lokaal gekweekt kan worden in plaats van dat alles afhangt van importen uit de VS en de capaciteit van deze paar bedrijven. Al met al zou dit heel veel kunnen schelen in uitval, transport en wildvang.

Erbe2307

René van der Bel
@Erbe2307 ben je zelf ook bezig met het verduurzamen van je bak ?
of heb je zelfs all een bak met alleen maar Duurzame(T.B.) vissen en koralen ?
Duurzaam door alleen maar tank bred dieren (nog) niet. Daar vind ik het aanbod ook nog wat beperkt voor. Ik kies wel heel bewust welke dieren ik wil houden voordat ik ze koop. Zodoende heb ik nauwelijks een miskoop en heel weinig uitval. Als ik dit met mijn vorige aquarium vergelijk dan ben ik nu al een stuk duurzamer bezig, maar dit lukt vooral omdat ik nu veel meer kennis heb die ik toen nog niet had.

Waar ook nog veel te halen valt is beleid van handelaren. Een veel geboorde uitspraak van mensen die thuiskomen met een moeilijk/niet te houden of zwaar ondervoede vis is dat ie zo zielig was in de winkel en ze hem proberen te redden. Maar juist door zo'n vis te kopen wordt een systeem in stand gehouden waarbij winkeliers weg kunnen komen met minder oog voor de houdbaarheid en gezondheid van de dieren. In 99,9% van de gevallen was die zielige en/of moeilijke vis toch al niet meer te redden.

Daarnaast is het naar mijn mening op het moment ook nog verre van evident voor de consument welke vissen nakweek zijn, welke niet en welke er eventueel wel als nakweek beschikbaar zouden zijn al dan niet op aanvraag. Het is dat ik me er de laatste tijd meer in verdiep dat ik mij hier meer en meer bewust van ben geworden. Hier is denk ik ook een belangrijke rol weggelegd voor winkeliers.

Als laatste is een belangrijk issue nog die van prijs. Nakweek is vaak duurder. Zo ook zijn vissen die volgens een hoge standaard gevangen en daarna verder behandeld vaak duurder. Echter overleven deze dieren veel beter. Ik heb er geen moeite mee om een paar tientjes meer te betalen voor een vis waarvan ik weet dat deze gekweekt is dan wel dat ik weet dat deze goed is behandeld en een uitgebreid quarantaine proces heeft doorlopen. Echter begrijp ik ook heel goed dat X vissen à een paar tientjes doortikt en sommigen dan eieren voor hun geld kiezen en het risico op verlies voor lief nemen.

Kortom, duurzaamheid, ja dat speelt altijd mee in mijn achterhoofd en daar waar mogelijk probeer ik de "betere" keuze te maken. Ben ik aan het verduurzamen, mwa niet specifiek. Het zou ook raar zijn om nu al mijn wildvang dieren weg te doen en die te gaan vervangen voor tank bred. Ja, dan maak je een statement, nee duurzaam is het niet want al die nieuwe vissen moeten ook ingevlogen worden en de vissen die ik weg doe blijven toch ook in gevangenschap.

Laatst bewerkt:
OP
arnchi

arnchi

ZeewaterForum gebruiker
Alleerst bedankt voor de uitgebreide reactie zeer interessant om te lezen.
Ik ben het inderdaad mee eens dat het wegdoen van je wildvang en nieuw vissen laat over komen niet duurzaam is. Nou heb ik het geluk dat ik dat ik nu jaar in buitenland ben en in mei opnieuw mijn bak ga opstarten. Dus heb de volledige vrij keuze voor wat ik wil. Vandaar dat ik ook nu op onderzoek van waar liggen mijn limieten als ik voor een volledige captive bred tank kies. Maar inderdaad duurzaam op het gebied van broeikag/Co2 is het niet want het wordt nog steeds ingevlogen.
Voordeel is inderdaad dat de vissen gewend zijn aan het aquaria en daardoor ook minder shock ervaren wanneer ze naar je aquaria thuis gaan.

De prijs is zeker soms ook een probleem zag het op live aquaria soms tot drie keer over de kop gaat vergeleken met de wildvang. Maar een ding is zeker als iedereen massaal overstap naar captive bred er meer kwekers zullen komen en hopelijk meer concurrentie met prijs verlaging to gevolg ;).

Ander punt wat ik soms lastig om op te zoeken is of de dier in onze aquaria hobby nou ook bedreigd worden met uitsterven tuurlijk als ze uitsterven proberen er mensen er een stokje voor te steken. Maar ik krijg soms het idee dat dat niet altijd zo goed bekend is bij iedereen. (kan misschien aan mij liggen :sneaky:)

Erbe2307

René van der Bel
Ander punt wat ik soms lastig om op te zoeken is of de dier in onze aquaria hobby nou ook bedreigd worden met uitsterven tuurlijk als ze uitsterven proberen er mensen er een stokje voor te steken. Maar ik krijg soms het idee dat dat niet altijd zo goed bekend is bij iedereen. (kan misschien aan mij liggen :sneaky:)
Dit kan je altijd checken door een soort op te zoeken op de rode lijst van de IUCN: https://www.iucnredlist.org

Gelukkig is het verder ook behoorlijk goed geregeld via de CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora). Bedreigde dieren (met uitsterven bedreigd) mogen niet verhandeld worden (CITES bijlage 1). Vele andere dieren waaronder koraal en veel rifvissen die onder druk staan mogen alleen met vergunning en binnen jaarlijks vastgestelde quota internationaal verhandeld worden (CITES bijlage 2).

Effe tussendoor: CITES vergunningen zijn een jaar geldig. Dit is dan ook een oorzaak van de fluctuatie in aanbod. Als het quotum op een vergunning vroeg in het jaar gehaald is, dan mag die soort niet meer uitgevoerd worden tot er een nieuwe CITES vergunning verkregen is en ingaat.

Ook het verhandelen van gekweekte dieren die onder bijlage 2 vallen zijn onderhevig aan CITES vergunningen en bepaalde extra voorwaarden. Het kweken op zich valt ook weer onder vergunningen maar of dat ook CITES is weet ik even niet zeker.

Echter CITES is een grote/ingewikkelde organisatie en ook spelen heel veel lokale wet en regelgeving in landen die het bureaucratisch niet altijd even goed op orde hebben. Dus er is nog altijd ruimte voor valsspelers. Als je vermoed dat iets niet in de haak is, vraag een winkelier dan naar de herkomst van een dier. Een goede winkelier is als het goed is op de hoogte van de werkwijze van zijn groothandel of exporteur.

Meer informatie is te vinden op de volgende sites:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Convention_on_International_Trade_in_Endangered_Species_of_Wild_Fauna_and_Flora
https://www.cites.org
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/beschermde-planten-dieren-en-natuur/handel-beschermde-planten-en-dieren/cites-algemeen

samzee

ZeewaterForum lid
Een groot probleem binnen de kweek van vissen (dieren algemeen) is en blijft inteelt.
Helemaal met de designers vissen en met name de welbekende anamoonvis is dat een probleem...
Ik ben een groot voorstander van nakweek maar heb in de handel nakweek gezien (zoet en zout) met mutaties die eigenlijk te zielig voor woorden waren.
Vers bloed is belangrijk om het duurzaam in stand te houden maar er zijn bedrijven die daar niet om malen.
Als hobbyist heb ik het een en ander op zoet water gekweekt maar haalde nakweek vis uit het buitenland om te zorgen dat het een relatief gezonde lijn bleef.

Een veel geboorde uitspraak van mensen die thuiskomen met een moeilijk/nier te houden of zwaar ondervoede vis is dat ie zo zielig was in de winkel en ze hem proberen te redden.
Dat zal altijd zo blijven helaas.
Kijk naar de broodfok, het word vooral door mensen die het zielig vinden in stand gehouden door ze te "redden"
Is een miljardenindustrie.:mad:

Bovenaan