Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

gebruik materialen 3d printer

Excalibur

ZeewaterForum lid
Voor het zee aquarium ben ik van plan diverse kleine onderdelen(houders enzo) te 3d printen. Natuurlijk zal er kans zijn dat de materialen met zeewater in aanraking komen. Wat is de kennis m.b.t. stoffen die daardoor in het water komen? Of hopelijk juist niet?

Ik ben van plan om PLA en/of ABS te gebruiken. Ook heb ik de mogelijkheid tot een carbon-fiber variant.

Laatst bewerkt:

Michel86

ZeewaterForum lid
Ik heb ook een 3D printer en heb er ook over na gedacht. Maar zoals je misschien weet kan PLA niet goed tegen weersinvloeden vocht en hoge temperaturen (ik heb zelf geen ervaring met het in zeewater te zetten). Maar hierdoor durf ik het niet in mijn bak te gebruiken.

ABS is chemisch en ruikt enorm als je aan het printen ben. Ik denk persoonlijk dat dit wel een stuk beter tegen zeewater kan. ABS kan je ook buiten zetten en kan veel hogere temperaturen handhaven. Nadeel is dat het wel een stukje lastiger te printen is vind ik persoonlijk.

Ik heb zelf aan PETG zitten denken een ander filament. De eigenschappen hiervan lijken me beter geschikt hiervoor (en de moeilijkheidsgraad is het zelfde als PLA printen 😁). Maar als nog durf ik het niet in de bak nog te gebruiken. Ik weet niet hoe het houd in zeewater. Als er iemand hier meer over weet.....

Ga in iedergeval dit topic volgen!

muhkuhx

ZeewaterForum lid
Probleem bij pla is de kleurstof waarvan je niet weet of het giftig is. Ongekleurde pla is het zelfde materiaal als bvb biopelets.
Ik maak me er geen zorgen over, heb al witte pla frag plugs gemaakt. Na 2 jaar in het water te liggen zijn ze nog niet aangetast.

micheldb14

ZeewaterForum lid
Echt voor petg gaan, ik heb een aantal dingen van pla en petg. Ik heb onder andere een paar extra hoekstukjes voor de Red sea afdeknet gemaakt met pla en deze beginnen nu na een paar jaar te breken dus pla wordt weldegelijk aangetest door het zeewater. Alle dingen geprint in petg zijn na een paar jaar nog als nieuw.

Bovenaan