Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Garnalen “soep” ?

Schramstein

ZeewaterForum lid
Beste lezers, ik heb mijn aquarium nu ruim 1,5 jaar draaien, met daarin een 4 tal poetsgarnalen. Deze leefden hier ruim 1 jaar, echter op basis mijn laatste triton test waren mijn waardes niet optimaal. Oa hoog jodium en kalium, dus heb ik even alle doseringen gestopt.
Vervolgens even terug naar de basis, ofwel waterwissel 10% per week.
Nu in mijn wekelijke meting schrok ik van de fofaat waarde 0.22 gigantisch hoog. Toen ik ging kijken bedacht ik me dat ik de garnalen al paar dagen niet gezien had.
Vind geen dode exemplaren maar ook geen levende meer. Dus ik ga ervan uit dat ze dood zijn.
zojuist zie ik wel nog dat de harlekijn garnaal gewoon nog leeft

Wat is hiervan meestal de oorzaak? Te hoog jodium? Zoutgehalte (stomme fout 1.026) ipv 1.025. Of door het stoppen van de sporenelementen?

Bijlagen

• Woonkamer - 30.05.2021 (B-0LPy8b).pdf
    159,6 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Beste lezers, ik heb mijn aquarium nu ruim 1,5 jaar draaien, met daarin een 4 tal poetsgarnalen. Deze leefden hier ruim 1 jaar, echter op basis mijn laatste triton test waren mijn waardes niet optimaal. Oa hoog jodium en kalium, dus heb ik even alle doseringen gestopt.
Vervolgens even terug naar de basis, ofwel waterwissel 10% per week.
Nu in mijn wekelijke meting schrok ik van de fofaat waarde 0.22 gigantisch hoog. Toen ik ging kijken bedacht ik me dat ik de garnalen al paar dagen niet gezien had.
Vind geen dode exemplaren maar ook geen levende meer. Dus ik ga ervan uit dat ze dood zijn.
zojuist zie ik wel nog dat de harlekijn garnaal gewoon nog leeft

Wat is hiervan meestal de oorzaak? Te hoog jodium? Zoutgehalte (stomme fout 1.026) ipv 1.025. Of door het stoppen van de sporenelementen?
Jodium is niet dramatisch hoog in de ICP, maar dat is een moment opname. Jodium wordt ook heel snel weer weg/omgezet.

Ongewervelden kunnen slecht tegen snelle wisselingen in zoutgehalte.

Het kan ook zijn dat de garnalen zich niet laten zien omdat ze verveld zijn.

OP
S

Schramstein

ZeewaterForum lid
Nee helaas zijn ze er echt niet meer, snap het zelf dus ook niet. Moet dan dus de waterwissel zijn geweest.

Bovenaan