Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

gaat Dino bestrijding en Carbon EZ samen?

mikey1977

ZeewaterForum lid
Zo'n anderhalf jaar geleden toen ik langzaam wat NO3 en PO4 waardes begon te krijgen (nieuwe opstart) ben ik gestart met Carbon EZ. Vrijwel direct begon de dino rap te groeien. tip destijds was het stoppen met toevoegen van carbon, meer stroming creeren, te grove zandbed verwijderen en veel afzuigen van dino's. Dit werkte uit de kunst. Na een paar maanden heb ik de carbon weer gestart met succes voor langere tijd.

In januari 2019 heb ik een nieuwe bak 1000 liter panorama geplaatst en gevuld met vers aangemaakt zeewater. M'n stenen uit de oude bak had ik al 4 maanden verwarmd,stromend en belucht bewaard en ook geplaatst in de nieuwe bak. Ik heb de nieuwe bak 2 maanden laten draaien op een matige verlichting en de kH,Ca,Mg stabiel gebracht.
Begin maart de zandbodem geplaatst en een aantal bewaarde koraaltje en vissen. En 180W led verlichting gestart met dag/nacht schema.
PO4 bleek op 0.4 te zitten en No3 op 10 dus direct gestart met CArbon EZ op dag 1 dosering en hierop laten staan i.v.m. eerdere ervaring.
Een week later....dino's. lange bruin slierten op de stenen :(.

Ik heb de Carbon gestopt en zuig de dino's nu regelmatig af in een filtersok.
Doe ik hier verstandig aan?
 
Ik heb er alleen een uvlamp bij gezet en geregeld kool verwisseld
Dinos vaak los geblazen zodat die in het powerfilter komen
 
Dino's worden gevoed door dood organisch materiaal. Laat de verlichting de eerste weken uit totdat de nutienten onder controle zijn.

Is het nodig om een UV lamp te plaatsen? Heb begrepen dat het juist helpt als andere organismes ook de gelegenheid krijgen om een balans te gaan creeren
 
Bovenaan