Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Foutje gemaakt met beginnen doseren in een nano

nilo1804

ZeewaterForum lid
Dag allen,

Mijn Blue marine 60 bakje (±45L netto) heeft vrij veel LPS koralen er in staan en na de aanschaf van een KH testje besloten dat er echt gedoseerd moet worden (KH is nu 4,7...) Ik ben van plan eerst alleen Mg Ca en Kh te doen, eigenlijk een beetje balling light.

ik heb dit in de calculator ingevuld:
Schermafbeelding 2022-05-08 om 16.52.06.png

ik zie dat ik de KH met 5,81 moet corrigeren gedurende 5 dagen met 1,16 punt per dag. Nu heb ik daarvoor 64,44ml toegevoegd en was ik van plan die de komende 4 dagen ook toe te voegen. Nu lijkt mij Kh 8,3 te zijn na het meten (4,7 --> 8,3). Ik vrees dus dat ik die 64,44ml nog had moeten delen door 5 dagen, dat geldt denk ik dan voor mijn Ca en Mg ook.

Domdomdom maar nu vraag ik mij af hoeveel schade dit aan mijn koralen en vissen zal opleveren of dat het wel mee zal vallen. Heeft iemand daar misschien tips over? Baal er enorm van...
De koralen zijn een aantal euphylias, Duncan, Monti's, leptastrea en wat softies. 1 poetsgarnaal 1 rode heremietkreeft en 2 nemootjes.

Alvast ontzettend bedankt

Groetjes
Niels

Laatst bewerkt:

Graafmalloot

ZeewaterForum lid
foutje moet kunnen en ik zou proberen die 8,3 te handhaven :). voor de vis niet erg, je koralen die zullen ff moeten wennen

nilo18

Nano
Dank voor jullie reacties! Ik heb alles gedaan. Lijkt mij achteraf misschien ook beter dat alles dan in balans blijft, of zie ik dat verkeerd?
Zou mooi zijn als het meevalt inderdaad… dus nu gelijk blijven doseren zodat kh ca en mg stabiel blijven?

Graafmalloot

ZeewaterForum lid
je hebt niet de gevoeligste koralen erin zitten maar het was beter geweest om je KH wat gelijdelijker naar die 8,3 te trekken zodat het koraal eraan kan wennen. maargoed aan deze stijging moeten ze nu ook aan wennen. gewoon blijven doseren zodat alles stabiel blijft
KH 8,3
MG 1350
en CA 420

Macphisto

ZeewaterForum gebruiker
Ik zou het het idd mooi stabiel houden nu.
De plotselinge Ph verandering door het doseren van Ca+ zal niet gewaardeerd zijn door je garnalen.. KH en Ca doseer je bij voorkeur niet direct na elkaar maar met een uurtje of 4 ertussen.

Graafmalloot

ZeewaterForum lid
Ik zou het het idd mooi stabiel houden nu.
De plotselinge Ph verandering door het doseren van Ca+ zal niet gewaardeerd zijn door je garnalen.. KH en Ca doseer je bij voorkeur niet direct na elkaar maar met een uurtje of 4 ertussen.
Hier zou ik eventjes op willen inhaken. Geld dat ook om de waardes stabiel te houden? Want ik doseer namelijk
KH op het uur.
Mg op het half uur
En CA op kwart voor.
Dus daar zit soms 15 min en 45 min tussen.

Bijlagen

• 864C64A0-352A-4ABF-A388-865AF39F4B12.png
    864C64A0-352A-4ABF-A388-865AF39F4B12.png
    177,4 KB · Weergaven: 1
  • 09524F1E-CCD7-45B0-AF3A-0B617DFF467A.png
    09524F1E-CCD7-45B0-AF3A-0B617DFF467A.png
    178 KB · Weergaven: 1
  • D2D07671-F914-4240-8204-2D65175B11E0.png
    D2D07671-F914-4240-8204-2D65175B11E0.png
    176,3 KB · Weergaven: 1

Macphisto

ZeewaterForum gebruiker
Ja als je KH en Ca te kort na elkaar doseert dan reageert het met elkaar en slaat het neer als kalk (witte bolletjes)
Lastig om te verwijderen, maar veel belangrijker: je toevoeging van KH en Ca heeft niks geholpen.

Graafmalloot

ZeewaterForum lid
Op welke tijdstippen doseer jij dan? als je vanuit gaat dat er 4 uur tussen moet zijn doseer je dus mindere keren maar wel met meer hoeveelheden?

Ik had zoiets van hoe vaker in kleinere hoeveelheden over 24 uur hoe stabieler de bak.

Arachno

Joost
Ik heb mijn dosering van Ati essentials pro op 8x per dag doseren staan, kortste tijd tussen doseren van #1 en #2 is 1 uur, en nog nooit iets van neerslag gezien. Ik doseer overigens ook elk uur kalkwasser (essentials staat op het hele uur, kalk op de halve uren). Heb wel een klein stromingspompje in de sump hangen waarbij de toevoegingen recht in de stroming worden gedoseerd.
Ben ook wel benieuwd waar die 4 uur tussentijd vandaan komt. Het is dat mijn dosering nog niet zo hoog is, anders had ik het over nog meer doseringen verspreid.
Ik had ook het idee van @Graafmalloot, als je vaker doseert zijn de pieken en dalen van de toevoegingen een stuk minder groot.

Macphisto

ZeewaterForum gebruiker
Een uur zal in de praktijk ook wel genoeg zijn, zeker als je doseert op een plek met veel stroming. Het gaat er meer om dat je begrijpt dat je niet alles zomaar na elkaar kunt doseren.

OP
N

nilo1804

ZeewaterForum lid
gistermiddag weer gemeten:
Kh 7,3
Ca 445
Mg 1410

Ik had Ca en Mg een half uur na Kh toegevoegd. Wel direct in de stroming inderdaad. Zal er volgende keer wat langer mee wachten, dank voor de tips!

Koralen stonden er niet anders bij dan anders:)
Ontzettend bedankt voor jullie reacties gisteren!

Bovenaan