Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Foto's Zeekat (Sepia officinalis) Sepia in de woonkamer

Mooneater

Senior Forumlid
Prachtig!
ik heb het gevoel dat een paar foto's er dubbel tussen zitten, maar ik vind het niks erg, wat leuk zo'n totaal ander soort bak!

Macphisto

ZeewaterForum gebruiker
Prachtig aquarium, en wat een geweldige zeekat! Welke temperatuur en zoutgehalte draait het aquarium

OP
bjornn

bjornn

ZeewaterForum lid
Binnenkort zal ik wat duidelijkere foto's plaatsen. Misschien wel in een nieuw dagboek of nieuwe topic, even kijken. Ben redelijk nieuw hier. En vooral onder de koud water bakken zijn nieuwe leden schaars.

In juli ging het water naar 18 graden en nu draait hij op 15 graden. Zout 35%/1026. De nitraat en fosfaat vervuiling is veel te hoog en lastig naar beneden te krijgen. Toch wissel ik elke week met 15 tot 20% vers water uit het midden van de noordzee.
Het blijft allemaal leven en vooruitgang word langzaam geboekt.

De interesse naar deze hobby blijft wel degenlijk groeien en de kennis om de bak zo gezond en natuurlijk mogenlijk draaiend te houden ook.

Af en toe gaat er een nieuwe bewoner in, zelf gevangen of uit de visserij. Gewoon kijken hoe het reageert en of ze elkaar niet opvreten. Veel gaat niet samen ben ik al wel achter.

De bak en techniek, exclusief het glaswerk 200x60x60 heb ik zelf gemaakt of van marktpaats bij elkaar gezocht. Ben er even mee bezig geweest maar het is nu zo ver dat ik zin heb het met jullie te delen.

Ik voer levende garnalen en zagers. Dood voer: inkvis, rog, mossel, krill, krab. Allemaal zelf vangen. Pallets granulaat ect. Ze eten het gewoon niet! Maar ook dit hoort bij mijn hobby al vind ik zelf.

De volgende bewoners waar ik naar aan het zoeken ben. En waar mijn volgende topic over zal gaan: rode poon, pitvis en 2e sepia. Denk toch aan een dagboek.
Groeten bjorn

dennisdenn

ZeewaterForum lid
Binnenkort zal ik wat duidelijkere foto's plaatsen. Misschien wel in een nieuw dagboek of nieuwe topic, even kijken. Ben redelijk nieuw hier. En vooral onder de koud water bakken zijn nieuwe leden schaars.

In juli ging het water naar 18 graden en nu draait hij op 15 graden. Zout 35%/1026. De nitraat en fosfaat vervuiling is veel te hoog en lastig naar beneden te krijgen. Toch wissel ik elke week met 15 tot 20% vers water uit het midden van de noordzee.

De interesse naar deze hobby blijft wel degenlijk groeien en de kennis om de bak zo gezond en natuurlijk mogenlijk draaiend te houden ook.

Af en toe gaat er een nieuwe bewoner in, zelf gevangen of uit de visserij. Gewoon kijken hoe het reageert en of ze elkaar niet opvreten. Veel gaat niet samen ben ik al wel achter.

De bak en techniek, exclusief het glaswerk 200x60x60 heb ik zelf gemaakt of van marktpaats bij elkaar gezocht. Ben er even mee bezig geweest maar het is nu zo ver dat ik zin heb het met jullie te delen.

Ik voer levende garnalen en zagers. Dood voer: inkvis, rog, mossel, krill, krab. Allemaal zelf vangen. Pallets granulaat ect. Ze eten het gewoon niet! Maar ook dit hoort bij mijn hobby al vind ik zelf.

De volgende bewoners waar ik naar aan het zoeken ben. En waar mijn volgende topic over zal gaan: rode poon, pitvis en 2e sepia. Denk toch aan een dagboek.
Groeten bjorn

Groeten bjorn
Hey leuke bak , sinds wanneer draait je bak ?
Zag ook dat je dodemansduim hebt hoelang heb die al in je bak? Ik heb namelijk ook een noordzeebak met stukken duim sinds dit jaar juli en doen het goed , maar leuk te zien dat ik de enige ben met een noordzeebak
Gr DennisIMG_3183.JPGIMG_3186.JPGIMG_3228.JPGIMG_3229.JPGIMG_3262.JPG

CVS

Junior Lid
Tof man! Hoe heb je die Sepia gevangen?

Ik heb twee jaar geleden nog gedoken in de Oosterschelde met de hoop een Sepia te zien rond het gebied van "The Sepia Project" maar helaas!

Vis met de hengel vangen is natuurlijk vrij makkelijk te doen enkel bij kleine vis is de schade van de haak vaak zo groot dat ik betwijfel of ze het overleven.

P-W

~URK AAN DE ZEE ~
Een 2e sepia zou ik zelf niet doen, ze zijn nogal territoriaal als ze groter worden.
Zelfs je hondshaaitje is niet veilig vor de sepia als die honger krijgt.
Sepia's zijn grote rovers, vergis je niet in het schattige uiterlijk.

Je fosfaat waarden kunnen van de mossels komen, sterven meestal toch langzaam allemaal af.

Bak ziet er verder mooi uit.

Ik zou ook de zandbodem wat dikker maken, dat zal je zeekat heel fijn vinden.

OP
bjornn

bjornn

ZeewaterForum lid
Hey leuke bak , sinds wanneer draait je bak ?
Zag ook dat je dodemansduim hebt hoelang heb die al in je bak? Ik heb namelijk ook een noordzeebak met stukken duim sinds dit jaar juli en doen het goed , maar leuk te zien dat ik de enige ben met een noordzeebak
Gr DennisBekijk bijlage 500079Bekijk bijlage 500080Bekijk bijlage 500081Bekijk bijlage 500082Bekijk bijlage 500083

De bak draait sinds juli 2018. Ik ben er achter gekomen dat heel veel dieren niet goed bij elkaar Kunnen maar hoe het nu is gaat het goed. Wel veel voeren en waterwissels zijn nodig bij deze bezetting.

Ik wil nog gaan opbouwen met dood steen het zoals ik in jou bak zie ongeveer. Jou bak ziet er ook mooi uit. Die grote zeesterren zijn tof hoe kom je er aan. Ook de wasroos mist nog in mijn bak.

Het meeste aparte spul en bezetting komt vanaf de locale visserij. Er is een schip met een installatie waar ze dieren levend kunnen houden voor onderzoek. Zijnvinden het leuk om me te helpen en nemen af en toe iets mee, zo ook se haaitjes, sepia, en dodemansduim.

Wat doe jij er aan om de dodemansduim levend te houden qua Voer of toevoegingen?

OP
bjornn

bjornn

ZeewaterForum lid
Tof man! Hoe heb je die Sepia gevangen?

Ik heb twee jaar geleden nog gedoken in de Oosterschelde met de hoop een Sepia te zien rond het gebied van "The Sepia Project" maar helaas!

Vis met de hengel vangen is natuurlijk vrij makkelijk te doen enkel bij kleine vis is de schade van de haak vaak zo groot dat ik betwijfel of ze het overleven.

Een aantal kleine vissen en bodembewoners heb ik met een het of hengel gevangen. De sepia komt van de locale visserij.

Beschadigde vissen blijven bijna niet leven, soms alleen een krasje of beschadigde huid is fataal. Met de hengel gevangen vis tot nu nog wel.

OP
bjornn

bjornn

ZeewaterForum lid
Een 2e sepia zou ik zelf niet doen, ze zijn nogal territoriaal als ze groter worden.
Zelfs je hondshaaitje is niet veilig vor de sepia als die honger krijgt.
Sepia's zijn grote rovers, vergis je niet in het schattige uiterlijk.

Je fosfaat waarden kunnen van de mossels komen, sterven meestal toch langzaam allemaal af.

Bak ziet er verder mooi uit.

Ik zou ook de zandbodem wat dikker maken, dat zal je zeekat heel fijn vinden.

Thanks pw voor je tips.

Een 2e sepia lijkt me nog wel te gaan maar als ze niet bij elkaar passen zet ik hem weer terug in zee.

Het is lastig omdat deze al groot is, eet hij alleen levende krabben. Ik zit de denken om deze weer uit te zetten en 2 kleintjes in de bak te doen. Bij sealife scheveningen heb ik dit laatst gezien erg mooi hoe ze 'jagen' op garnaaltjes en ook dood voer zoals krill.

De mosselen vond ik erg mooi als decoratie maar ben er achter dat dit een grote vervuiler is, het zijn er ook erg veel. De meeste ga ik er uit halen en wil Iets gaan opbouwen met dood steen.

De zandbodem gaat ook nog dieper worden. Ook met een 2e stromingspomp ga ik puzzelen hoe het zand het best op zijn plaats blijft. Mijn bodembewoners zijn nogal woelers door het fijne zand. En beland in grote hopen op plaatsen waar ik niet wil. Komt goed.

dennisdenn

ZeewaterForum lid
De bak draait sinds juli 2018. Ik ben er achter gekomen dat heel veel dieren niet goed bij elkaar Kunnen maar hoe het nu is gaat het goed. Wel veel voeren en waterwissels zijn nodig bij deze bezetting.

Ik wil nog gaan opbouwen met dood steen het zoals ik in jou bak zie ongeveer. Jou bak ziet er ook mooi uit. Die grote zeesterren zijn tof hoe kom je er aan. Ook de wasroos mist nog in mijn bak.

Het meeste aparte spul en bezetting komt vanaf de locale visserij. Er is een schip met een installatie waar ze dieren levend kunnen houden voor onderzoek. Zijnvinden het leuk om me te helpen en nemen af en toe iets mee, zo ook se haaitjes, sepia, en dodemansduim.

Wat doe jij er aan om de dodemansduim levend te houden qua Voer of toevoegingen?

dennisdenn

ZeewaterForum lid
Hoi
De grote zeesterren zijn ijssterren, tijd geleden van bert roos gekregen toen ze nog klein waren, bert was toen met de hobby gestopt helaas. Wasrozen had ik er ooit 2 van gekregen deze delen zich heel snel.
De dodemansduimen geef ik baby artemia,s en dit gaat nog steeds goed let op de duimen kunnen een hele tijd dicht staan ze zijn dan aan het vervellen , ook hebben ze goede stroming nodig.
Zag ook dat je vrij grote zeeanjelieren had hoe kom jij daar aan ? vindt af en toe alleen maar kleintjes.
Als je wilt mag je wel 2 wasrozen en grote ijsster een keer komen ophalen hij helpt je wel van je mosselen af.
Ik hoor het wel
Gr Dennis

OP
bjornn

bjornn

ZeewaterForum lid
Hoi
De grote zeesterren zijn ijssterren, tijd geleden van bert roos gekregen toen ze nog klein waren, bert was toen met de hobby gestopt helaas. Wasrozen had ik er ooit 2 van gekregen deze delen zich heel snel.
De dodemansduimen geef ik baby artemia,s en dit gaat nog steeds goed let op de duimen kunnen een hele tijd dicht staan ze zijn dan aan het vervellen , ook hebben ze goede stroming nodig.
Zag ook dat je vrij grote zeeanjelieren had hoe kom jij daar aan ? vindt af en toe alleen maar kleintjes.
Als je wilt mag je wel 2 wasrozen en grote ijsster een keer komen ophalen hij helpt je wel van je mosselen af.
Ik hoor het wel
Gr Dennis

Grappig van Bert gekregen, Ben jaren terug eens bij hem thuis geweest. Groot feest was dat, prachtige verzameling aquaria! en een enorme hoeveelheid kennis heeft hij toen met me gedeeld. De start van de hobby komt ook een beetje door hem. Jammer dat hij gestopt is.

Graag deel ik bewoners met je we kunnen wel een keer afspreken, in Den Haag woon je toch. Daar kom ik vaak dus komt goed ik Stuur je wel een pb.

Tijdje terug had ik oranje dodemansduim. Dat er zielig uit dus weg gedaan maar misschien gingen ze wel vervallen. Zal er op letten bij deze. Wel een gedoe om ze artemia te voeren. Kweek je dit zelf?

De anjelieren groeien heel hard. De kleinere ook ik voer ze overmatig inktvis, zal wat voer voor je meenemen. Ze komen uit de visserij. Bij neeltje jans kan je ze ook vinden, maar eigenlijk alleen met extreem laag water wat maar een paar keer paar jaar is en dan moet je ook nog tijd hebben.

In de grevelingen snorkel ik in de zomer veel. Daar vind je nog wel eens kleintjes. Had ook een rode paardenannemoon gevonden maar kreeg hem niet van die steen af dus hebik laten zitten.

Heb wel enorm Last van rode flap en groene alg/wier. Weet niet zo goed wat ik hier tegen kan doen. Alleen opzuigen werkt. Niet. Misschien is er wel Iets voor.
Foto: Let niet op mijn Vieze glas. Gaat morgen weer schoon gr bjorn

Bijlagen

• 15461883140826945098600907578640.jpg
    15461883140826945098600907578640.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 44

grunsven

ZeewaterForum lid
Fraaie bak. Ik heb een klein NZ bakje met o.a. anemonen, garnalen en een blaasjeskrab.
Bij mij groeit één zeeanjelier hard en krijgt ook konden maar een andere wil niet. Geen idee wat dat door komt.
Paardenanemoon doet het erg goed net als zonneroosje. Weduweroos gaat ook maar plant zich niet voort.

Ik had ook veel last van groene algen. Ik gebruik nu fosfaatkiller en dat helpt. De roze korstwieren en het Iers mos doen het nog wel prima, hebben minder fosfaat nodig denk ik.
IMG_20190105_181529.jpgIMG_20190103_191152.jpg

dennisdenn

ZeewaterForum lid
Fraaie bak. Ik heb een klein NZ bakje met o.a. anemonen, garnalen en een blaasjeskrab.
Bij mij groeit één zeeanjelier hard en krijgt ook konden maar een andere wil niet. Geen idee wat dat door komt.
Paardenanemoon doet het erg goed net als zonneroosje. Weduweroos gaat ook maar plant zich niet voort.

Ik had ook veel last van groene algen. Ik gebruik nu fosfaatkiller en dat helpt. De roze korstwieren en het Iers mos doen het nog wel prima, hebben minder fosfaat nodig denk ik.
Bekijk bijlage 500884Bekijk bijlage 500885

dennisdenn

ZeewaterForum lid
Leuk bakkie
Misschien een zeeegel inzetten voor het groen ze houden het bij mij ook lekker kort.
Op neeltje jans zitten ze volop

Bovenaan