Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fosfaat verwijderaar

annieka

ZeewaterForum gebruiker
Vraag voor de mensen met ervaring met Rowa phos.

Ik heb een zeeaquarium van ongeveer 300 liter. De inhoud is ongeveer 3 jaar oud en zit sinds 6 maanden geleden in een nieuw aquarium.
Waterwaarden worden op peil gehouden met waterverversen, handmatig doseren en een DSB in combinatie met een algenfilter.
Nitraat werd veel te laag dus ben ik wat minder vaak water gaan verversen en iets meer gaan voeren.
Maar het fosfaat is nu te hoog met 0.27 mg/L. Ik testte eerst met een druppeltest, maar gezien ik wat last kreeg van alg heb ik toch maar een Hanna checker aangeschaft en bleek dat het fosfaat te hoog was. 10 dagen geleden heb ik 100 gram Rowa phos in een zakje in een buitenfilter gedaan.
Helaas zie ik nog steeds dezelfde waarde na een test met de Hanna checker.
Kan iemand mij vertellen of ik iets verkeerd doe met de fosfaatverwijderaar of dat ik meer geduld moet hebben.

Erbe2307

René van der Bel
Bedoel je met een buitenfilter een potfilter?

Ik kan een paar mogelijkheden bedenken:
- doorstroom snelheid over een fosfaat verwijderaar dient heel langzaam te zijn. Ongeveer 2x een koffiezetapparaat [filter, geen espresso ;)]
- fosfaat is met de tijd gebufferd geraakt in stenen/bodem en nu je het fosfaat gehalte in het water verlaagd, wordt dit vervolgens weer aangevuld vanuit de buffer.

100 gram rowaphos haalt ongeveer* 0.25 mg/L fosfaat uit een watervolume van 300 Liter. Bij een fosfaatgehalte van 0.27 zal de rowaphos met enkele dagen verzadigd zijn. Daarna zal het fosfaat gehalte weer op gaan lopen.

Mijn advies zou zijn:
Zet nog eens 100 gram in en meet na 3-4 dagen nog eens je fosfaat. Waarschijnlijk meet je dan wel effect, mits het filter lekker traag doorloopt.

*even snel uit mijn hoofd uitgerekend aan de hand van mijn bak. Op de pot rowaphos staat hoeveel gram fosfaat per gram rowaphos wordt opgenomen, daarmee kan je dit nog even narekenen.

Laatst bewerkt:
OP
OP
annieka

annieka

ZeewaterForum gebruiker
Aha. Wellicht is de doorstroomsnelheid een probleem. Het potfilter doet 300 l/uur. Dat zal dan wel te snel zijn gok ik.
Dan kan ik beter de zak met Rowa phos uit het potfilter halen en in de sump in de stroming hangen.
Bedankt!

Erbe2307

René van der Bel
Nee, dat werkt sowieso niet. Rowaphos heeft net als kool actieve doorstroom nodig.

300 liter valt mee. 100 liter/u is beter

Zoals ik zei: zet opnieuw 100 gram in en meet na 3 dagen. Dikke kans dat je in eerste instantie het effect gemist hebt.

Sowieso is eenmalig 100 gram Rowa geen oplossing voor een fosfaat probleem. Dit is een kwestie van omlaag brengen en houden. Omlaag houden vergt een onderhouds dosis.

OP
OP
annieka

annieka

ZeewaterForum gebruiker
Klopt, dat laatste begrijp ik. Je brengt tenslotte ook steeds weer fosfaat in de bak in dmv voer. ;)
Ik wil het fosfaat eerst omlaag brengen met waterwissels en fosfaatverwijderaar. Daarna hoop ik dat de macroalgen het fosfaat weer op pijl gaan houden zoals in de bak hiervoor.

Er zit nieuwe Rowa phos in het potfilter en ik zal over 3 dagen nog eens meten.
Nogmaals dank voor het advies. To be continued.

OP
OP
annieka

annieka

ZeewaterForum gebruiker
Fosfaat weer gemeten en het is nu 0.15 mg/l. Het gaat de goede kant op, maar we moeten nog een stuk verder omlaag. Morgen ca 100 liter verversen en ondertussen Rowa phos laten meedraaien.

Fosfaat weer gemeten en het is nu 0.15 mg/l. Het gaat de goede kant op, maar we moeten nog een stuk verder omlaag. Morgen ca 100 liter verversen en ondertussen Rowa phos laten meedraaien.
Meet voordat je water gaat wisselen ook het fosfaat van het nieuwe water. Mocht daar al fosfaat in zitten, dan blijf je wisselen. Je zal niet de eerste zijn waar je met nieuw water meteen weer po4 inbrengt.

OP
OP
annieka

annieka

ZeewaterForum gebruiker
Meet voordat je water gaat wisselen ook het fosfaat van het nieuwe water. Mocht daar al fosfaat in zitten, dan blijf je wisselen. Je zal niet de eerste zijn waar je met nieuw water meteen weer po4 inbrengt.
Had ik al gecontroleerd. Daar dacht ik eerst aan. Maar er zit 0 fosfaat in het osmose water.

OP
OP
annieka

annieka

ZeewaterForum gebruiker
Update: het fosfaatgehalte is gereduceerd tot 0.1 mg/l. Ik vind hem prima zo en heb het filter met fosfaatverwijderaar weggehaald.
Nu is het een kwestie van kijken hoe hard hij stijgt. Mochten de algen het niet bij kunnen houden, dan ga ik over op een onderhoudsdosis.

Laatst bewerkt:

jdk

Senior Forumlid
UltraPHOS0,04 a novel compound granules, which phosphates and yellow substances are safely removed from the aquarium cycle. A unique feature is the safe use of UltraPHOS004, since the PO4-value can not fall to 0.00. Therefore UltraPHOS0,04 is safe, while extremely effective.

ik gebruik het nu al 6 maanden, hanna ULR meting is steady als maar wat.
In het GFO zitten ook witte brokjes en kool, ik denk dat het een mix is die fosfaat afgeeft als de gfo te ver naar beneden trekt.

UltraPHOS0,04 a novel compound granules, which phosphates and yellow substances are safely removed from the aquarium cycle. A unique feature is the safe use of UltraPHOS004, since the PO4-value can not fall to 0.00. Therefore UltraPHOS0,04 is safe, while extremely effective.

ik gebruik het nu al 6 maanden, hanna ULR meting is steady als maar wat.
In het GFO zitten ook witte brokjes en kool, ik denk dat het een mix is die fosfaat afgeeft als de gfo te ver naar beneden trekt.
Een fosfaatverwijderaar die fosfaat toevoegt?
had zo maar een ideetje voor DSR kunnen zijn...

Leuk bevonden: jdk

Bovenaan