Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fish Only vraagjes

DennisAmber

ZeewaterForum lid
Beste,

Ik ben aan het nadenken om een nieuwe bak op te zetten van een meter of 2 - 2.5 breed en 50-60 breed en hoog. Enkele vragen:

-Hebben jullie suggesties voor een eventueel visbestand?
-Zijn er toch enkele koralen te houden waar de gemiddelde "not reef safe" fish niet van houd?
-ik zou graag wat grotere vissen erin zetten voor zover de bakmaat dit toestaat(suggesties). Zijn ongewervelden dan nog haalbaar? Bijv. Een poetsploeg.
-hoe zit het met water verversen?

Alvast bedankt voor het meehelpen!

Grz Dennis
 
Geïnspireerd toen je gisteren de grootte van mijn aquarium zag? :p

In elk geval zwemt in mijn bak een Zebrasoma scopas rond die een centimeter of 20 wordt geloof ik. Die blijft van ongewervelden af, zo zijn er vast ook nog een heleboel andere vissen die niet omkijken naar een (grotere) garnaal. E zijnr genoeg andere dokters die je garnalen en andere ongewervelden ook met rust laten.
Ik heb twee Centropyge bispinosa dwergkeizers, die ook niet altijd als reefsafe bekend staan. Zij pikken heel af en toe aan een leder maar verder komen ze nergens aan. Dan zwemt er nog een Chaetodon burgessi; die is meteen aangevallen op de acans die ik had staan. Nu blijft hij er redelijk vanaf maar de acans staan er niet zo goed bij. Ik weet dus dat ik die er nooit meer in moet zetten. Voor de rest blijft hij overal af.

Er zijn, afhankelijk van wat voor vis je precies wil, genoeg koralen die je nog kunt houden. Bij mijn viskeuze heb ik heel veel gehad aan het tweede boekje van Tanne Hof. Daar staat o.a. veel in over het houden van keizers en vlinders. Dat vond ik erg nuttig. Misschien ook een keer naar het dagboek van Tanne kijken. Hij houdt koralen en vissen die niet reefsafe zijn en dat gaat bij hem heel goed.

Water verversen doe ik al een hele tijd niet meer sinds ik DSR gebruik. Loopt prima tot nu toe. Daarvoor ververste ik 70 liter per week op een bak van 680 liter. Dat was goed te doen. Een ton van 70 liter bij het osmose-apparaat en met een pompje die plens water overpompen.

Kortom als je een grote bak wil, laat je niet tegenhouden door dingen die misschien niet goed zouden kunnen gaan maar ga er vanuit dat er echt een heleboel gewoon mogelijk is.
 
Haha ja zeker een mooie bak heb je staan!
Ik heb zelf nu een 400 l bak met koraal (anders was ik geen koraal komen halen) maar overweeg een nieuwe bak als ik verhuist ben, en dan wel een fish only. Vandaar alvast informatie opvragen.

Enkele doktors staan hoog op de lijst. De doktors die ik tot nu toe gehad heb keken niet om naar de ongewervelden inderdaad, geldt dat ook voor de wat grotere soorten?

Zonder dsr zou dan wekelijks verversen nodig zijn?
 
Volgens mij zijn er wel meer systemen zonder waterwissel. Maar sommige mensen zweren bij wissels en vinden dat het zonder niet kan. Belangrijk is dat je een methode gebruikt die voor jou werkt. Als je opziet tegen de wissels zou ik me eens verdiepen in bv Dsr. Als je het hier bij mij in werking wilt zien ben je uiteraard van harte welkom.
 
Fijn dankje voor het aanbod.
Waarom ik over water wissels begin. Ik doe dit zelf nu om de 2 weken en merk dat ik mijn koralen er het meest blij mee maak. Aangezien ik straks wellicht geen tot weinig koralen ga houden, zou minder water wisselen ook kunnen volstaan. Zeker als ik straks veel meer liters heb draaien. Correct me if i'm wrong. Ik heb er overigens geen moeite mee, het is niet zo dat het niet kan. Ik heb 2 osmose apparaten en straks een lfs met osmosewater op voorraad. Maar als het niet noodzakelijk is dan scheelt dat weer heel litertjes en kilotjes zout natuurlijk. (Uiteraard ervan uitgaande dat de bak stabiel is qua waardes)
 
Zelf draai ik nu al bijna 1 jaar zonder waterwissel. Ik gebruik de volledige red sea line. Op een klein beetje flap op de achterkant draait de bak super goed en blijft alles mooi op kleur en het groeit super.
 
Zelf draai ik nu al bijna 1 jaar zonder waterwissel. Ik gebruik de volledige red sea line. Op een klein beetje flap op de achterkant draait de bak super goed en blijft alles mooi op kleur en het groeit super.
Wat heb jij zoal aan koralen erin staan icm welke vissen?
 
Wat heb jij zoal aan koralen erin staan icm welke vissen?
Van alles. Sps: acropora, montipora, pavona, stylopora, porites enz
Lps: calaustrea, goniopora, alveopora lepastrea enz
En dan nog wat oren (ricordea florida)
En nog een hele grote leder.
Eigenlijk een heel variërend bestand aan koraal.
Vissen ook heel verschillende. Een xanthurum en een acanthurus coeruleus. Zanclus, imperator keizer, anemoonvissen, gramma's wat lipvissen en vast nog wel iets wat ik nog vergeet. In mijn dagboek staat alles over mijn bakken (heb 2 grote bakken. 1 van 1100 liter en 1 van 1300 liter totaal)
 
Van alles. Sps: acropora, montipora, pavona, stylopora, porites enz
Lps: calaustrea, goniopora, alveopora lepastrea enz
En dan nog wat oren (ricordea florida)
En nog een hele grote leder.
Eigenlijk een heel variërend bestand aan koraal.
Vissen ook heel verschillende. Een xanthurum en een acanthurus coeruleus. Zanclus, imperator keizer, anemoonvissen, gramma's wat lipvissen en vast nog wel iets wat ik nog vergeet. In mijn dagboek staat alles over mijn bakken (heb 2 grote bakken. 1 van 1100 liter en 1 van 1300 liter totaal)

Dan moet je ook weer extra aandacht geven aan de verlichting, wil je deze koralen houden. Ik wil de focus vooral op de vissen houden. Worden anemonen ook gegeten?

Op de zanclus en imperator na heb ik dezelfde vissen nu ook zwemmen of gehad. Ik zou nu graag wat grotere soorten willen houden maar ik denk dat mijn bakmaat daar niet voldoende voor is. Ik heb de bak overigens nog niet gekocht dus ik kan nog een maatje groter overwegen haha
 
Dan moet je ook weer extra aandacht geven aan de verlichting, wil je deze koralen houden. Ik wil de focus vooral op de vissen houden. Worden anemonen ook gegeten?

Op de zanclus en imperator na heb ik dezelfde vissen nu ook zwemmen of gehad. Ik zou nu graag wat grotere soorten willen houden maar ik denk dat mijn bakmaat daar niet voldoende voor is. Ik heb de bak overigens nog niet gekocht dus ik kan nog een maatje groter overwegen haha
Ik heb er gewoon t5 bovenhangen. Voor fishonly heb je niet heel bijzonder licht nodig inderdaad. Maar waarom fish only? Het enige voordeel zou mij lijken dat het goedkoper is en dat je koper kan gebruiken. Maar die laatste valt ook weg als je er toch iets van een anemoon in zou doen.

Heel veel vissen worden groot mijn xanthurum zou ook 20 cm kunnen worden en de coeruleus zou volgens de database makelijk de 30 cm+ halen. Oja ik heb ook nog een papagaaivis van 20 cm zitten. Dat is eigenlijk de grootste vis die ik heb. Al komt mijn acanthurus coeruleus nu wel dichtbij de 20 cm.
Groter is altijd beter natuurlijk maarja 250 is toch al aardig groot en daar zal bijvoorbeeld 50cm extra niet extreem veel aan veranderen. Mijn eerste echte grote bak is degene van 250×60×60. Daarna heb ik in november nog een andere bak geplaatst van 180x100x60 cm als doorkijkbak. Daarin heb je dus heel veel diepte en ik merk dat vissen dat ook wel fijn vinden. Die bak staat wel in een aparte kamer. De 250 bak kon niet dieper omdat die in de kamer staat en dat is niet handig als hij nog dieper zou zijn.
 
Hoi Dennis, misschien eens interessant om mijn dagboek door te lezen: fish only 2e aquarium?

Voor mijn fish only gebruik ik op dit moment dsr om fosfaat en nitraat laag te houden. Met laag bedoel ik een nitraat van nu rond de 50 en fosfaat van ruim 1. Wellicht vinden anderen dit extreem hoog of juist niet, maar voor mijn fish only zonder lagere dieren gaat dit prima. Ondanks mijn grote bezetting en vele voeren, ververs ik bijna wekelijks nog 200 tot 250 liter. Voor mijn gevoel verwijder ik op deze manier nog veel andere afvalstoffen. Ik hoop met dsr te kunnen bereiken om straks minder hoeven te verversen als nitraat op een redelijke waarde blijft liefst rond 25 maar dat zal altijd een uitdaging blijven denk ik.
Het grote voordeel is dat je zonder koralen heel makkelijk koper kan toevoegen tegen stip. Door dit niet in het begin te gebruiken ben ik een compleet vissenbestand verloren. Dus wil je alleen vissen en zeker grotere en stipgevoelige adviseer ik om je hier eens in te verdiepen.

Succes alvast gr. Maikel!
 
Hoi Dennis, misschien eens interessant om mijn dagboek door te lezen: fish only 2e aquarium?

Voor mijn fish only gebruik ik op dit moment dsr om fosfaat en nitraat laag te houden. Met laag bedoel ik een nitraat van nu rond de 50 en fosfaat van ruim 1. Wellicht vinden anderen dit extreem hoog of juist niet, maar voor mijn fish only zonder lagere dieren gaat dit prima. Ondanks mijn grote bezetting en vele voeren, ververs ik bijna wekelijks nog 200 tot 250 liter. Voor mijn gevoel verwijder ik op deze manier nog veel andere afvalstoffen. Ik hoop met dsr te kunnen bereiken om straks minder hoeven te verversen als nitraat op een redelijke waarde blijft liefst rond 25 maar dat zal altijd een uitdaging blijven denk ik.
Het grote voordeel is dat je zonder koralen heel makkelijk koper kan toevoegen tegen stip. Door dit niet in het begin te gebruiken ben ik een compleet vissenbestand verloren. Dus wil je alleen vissen en zeker grotere en stipgevoelige adviseer ik om je hier eens in te verdiepen.

Succes alvast gr. Maikel!
Voeg je nu standaard koper toe ? En op welke waarde houd je dat?
 
Voeg je nu standaard koper toe ? En op welke waarde houd je dat?
Ik voeg nu niet standaard koper toe, alleen indien nodig verhoog ik naar 0,15 tot maximaal 0.20 totdat stip weg is. Ik blijf zonder toevoegingen van koper nu op 0.03 zitten.
 
Bovenaan