Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Filtratie: mijn malawisysteem vs. mijn vissenbak

PlukB

ZeewaterForum lid
Ik heb een malawibak van 400 liter staan, met 13 vissen tussen de 7 en de 12 cm (voornamelijk Aulonocara). Geen extreme bezetting, maar er zit wel vis in. Ik filter over sponzen en poreus materiaal. Er zitten geen planten in de bak, enkel de algen die er spontaan groeien. Sommige daarvan worden opgegeten.

De ervaring leert dat door het evenwicht van voeren, omzetting (nitrificatie -en denitrificatie?-) en verdunning (verversing 20% per week), het nitraatgehalte niet boven de 50 ppm komt. Voor de volledigheid: ik draai hier geen eiwitafschuimer ;)

In mijn toekomstige 160 liter vissenbak, draai ik wel een afschuimer.

Wat maakt nu dat filtratie over vooral sponzen vaak wordt afgeraden in een zoutwater aquarium? Een nitraatgehalte van 50 ppm is volgens mij voor zoutwater vissen ook niet gevaarlijk. Wat maakt nu dat er vaak gezegd wordt dat bijvoorbeeld potfilters 'nitraatbommen' zijn? Ik heb niet de indruk dat het filter in mijn malawisysteem ineens kan zorgen voor een toename. Het draait al jaren en volgens mij worden de stoffen gelijkmatig afgebroken, omgezet etc. Is de omzetting van marien organisch materiaal dan zo anders?

Ik doel hier echt op vissenbakken. Dat koralen gevoeliger zijn is bekend.
 
Laatst bewerkt:
In een zoetwateraquarium heb je vaak de behoefte aan nitraat voor de plantengroei (algen in jou geval, die weer als voeding dienen).
Bij een zeeaquarium heb je in een gemengde bak liever geen algen en wieren, daarom wil je de nitraat laag houden. Resultaat hiervan is weer dat voornamelijik steenkoralen, maar ook de leders mooier in hun kleur zitten.
Als je een Fish Only opstart (ik zou wel aanraden met vers levend steen te werken) is het nitraatgehalte minder belangrijk. Zoals je al zegt kunnen de vissen wel wat verdragen en de algen/wieren die groeien zijn vaak gewenst of dienen als voedsel.
Een filter zoals een druppelfilter of een van sponzen en keramische pijpjes kan goed werken bij het juiste onderhoud. Persoonlijk vind ik een eiwitafschuimer een stuk handiger in het onderhoud, deze heeft zich ook bewezen in Fish Only.

De nitraat-bommen zijn vaak slecht onderhouden, afvalstoffen breken al binnen enkele dagen af tot (veel) nitraat, dus regelmatig reinigen is de key tot succes. En omdat koralen gevoelig zijn aan plotselinge veranderingen, kan dat nare gevolgen hebben.
 
En hoe zit het eigenlijk met de opbouw van amfipoden- en copepodenpopulaties in relatie tot filtratie? Krijg je meer van die beestjes als je met een afschuimer werkt dan wanneer je over spons en keramisch materiaal filtert? Of maakt dat niet uit?
 
Dat zou volgens mij niet uit moeten maken..
Thanks!

En een beetje off topic, maar wel cope- en amfipoden-gerelateerd: voor de opbouw van de populaties van die beestjes, is het dan handiger om met wat garnalen te beginnen ipv een Ecsenius bicolor?
 
Bovenaan