Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Filter fleece system vs witte watte

Plaatje van de Marine Clean (MC3000). Vanwege het hoge niveau in de sump staat ie ca 10cm hoger. Het blijft passen en meten om eea erin te krijgen.


Vooraan zie je een (draai) klepje dat als bypass dient (bij mij kan dat dicht blijven). D5D5EE2E-E65D-42AF-8D9C-F4A3C8D0A14C.jpeg
B7B8764B-0D81-4F94-9A5D-0954335442C4.jpeg
 
Twijfel nu echt tussen de theilling en de clearsea.. de theiling compact staat de aansluiting wel naar boven en zal moeilijk zijn om aan te sluiten maar makkelijk te vervangen. De clearsea is gemaakt to 5000 l/h en past dus beter is ook veel kleiner met aansluiting onderaan. Maar de rollen zijn dan moeilijk te vervangen? Wat zou de beste keuze zijn voor mij? Heb 4500 l/h doorstroom
 
Zoals ik het begrijp is het filter materiaal van clarisea een technisch laminaat met een poreuziteit die bij andere systemen niet haalbaar zijn. Je kunt bij je locale aquariumwinkel wellicht de vervanging rollen bekijken.
Dus met de Clarisea filter je kleinere deeltjes eruit en met filtervlies verander je alleen van handmatig naar automatisch. Volgens mij is de stap naar filterrol ongeacht het systeem een stap die je niet zal betreuren.
Succes
 
Zet je de nood overloop mee in het fleecefilter? Deze loopt hier altijd zachtjes mee. Lijkt me dat je anders geen 100% zuivering haalt.
 
Twijfel nu echt tussen de theilling en de clearsea.. de theiling compact staat de aansluiting wel naar boven en zal moeilijk zijn om aan te sluiten maar makkelijk te vervangen. De clearsea is gemaakt to 5000 l/h en past dus beter is ook veel kleiner met aansluiting onderaan. Maar de rollen zijn dan moeilijk te vervangen? Wat zou de beste keuze zijn voor mij? Heb 4500 l/h doorstroom
Ik persoonlijk zou gaan voor de clarisea, maar dat is ieder voor zich. Bij de een is er weer meer ruimte in de sump waardoor onderhoud voor bvb de clarisea iets makkelijker zou kunnen zijn.
Het zou passen en meten worden, maar gebruik in iedergeval koppelingen die los te maken zijn. Zo is het fleece filter altijd uitneembaar om schoon te maken en of de fleecerol te vervangen.
 
25cm volgens de fabrikant. Hoe hoger het water, hoe minder efficiënt een fleece filter werkt (Sneller de rol op).
De Clarisea kun je ook aan de rand van de sump op verschillende hoogtes ophangen. Lijkt mij dat de waterhoogte in de filter daardoor altijd wel goed te krijgen is.

Ik ben heel blij met de deze fleecefilter. In het begin liep de afgewerkte rol niet helemaal strak waardoor er uiteindelijk een grote bobbel op kwam. Daardoor liep de rol dan ook vast. Dit bij de LFS gemeldt, toen kreeg ik een extra afstandhouder van Clarisea om er tussen te doen zodat de wanden niet naar binnen konden buigen. Probleem opgelost!
 
Ik heb de ClarIsea gehad, maar geen geluk er mee. Nu de Theiling Compact die weliswaar een lagere doorstroom heeft maar prima werkt. Rol is veel eenvoudiger te verwisselen en naar mijn mening ook stiller dan de SK5000. Prijstechnisch ook voordeliger. Mijn voorkeur gaat dus duidelijk uit naar de Theiling compact.
als ik mag vragen; Hoe heb je e.e.a. aangesloten?

Staat de Theiling op in een bypass zodat er slechts een deel van het retour stromende water via het filter stroomt?
 
@Jori inderdaad en als ik de sump toch moet aanpassen dan lijkt de clarisea een beter optie. De theiling compact kan volgens fabriekant slecht 2000 l/h dat vind ik niet zo veel. Ik zou dan direct voor de sk5000 gaan. De aansluiting zit onderaan dat is ook perfect. Zou ik de clarisea op een verhoogje kunnen zetten en de aansluitbocht met een gewone pvc buis kunnen aansluiten? Zodat als hij vuil is ik het verhoog kan wegnemen de Clarisea kan laten zaken en zo lossen?
Of hebben jullie foto van de aansluitingen?
 
@maikiemike inderdaad het enigste nadeel dat ik lees is het vervangen van de rollen. Ik denk als ik wat slim ben met de aansluiting ik het toestel vrij “vlot” uit de bak kan halen en deze buiten de kast vervangen. Ook als je het eenmaal gewend bent zal dit ook wel makkelijk en makkelijk gaan vermoed ik. Mijn watte op zijn plaats steken is ook een kleine uitdaging rapper gedaan maar is wel 2x in de week.. ik denk inderdaad ook voor clarisea te gaan. Jij soms ook foto of een idee hoe ik de aansluiting zou doen dat ik hem vlot kan afhalen. Zoiezo niet aan de sump maar op een verhoog was mijn idee zodoende dat hij kan zakken en de bocht kan losmaken onderaan?
 
@maikiemike inderdaad het enigste nadeel dat ik lees is het vervangen van de rollen. Ik denk als ik wat slim ben met de aansluiting ik het toestel vrij “vlot” uit de bak kan halen en deze buiten de kast vervangen. Ook als je het eenmaal gewend bent zal dit ook wel makkelijk en makkelijk gaan vermoed ik. Mijn watte op zijn plaats steken is ook een kleine uitdaging rapper gedaan maar is wel 2x in de week.. ik denk inderdaad ook voor clarisea te gaan. Jij soms ook foto of een idee hoe ik de aansluiting zou doen dat ik hem vlot kan afhalen. Zoiezo niet aan de sump maar op een verhoog was mijn idee zodoende dat hij kan zakken en de bocht kan losmaken onderaan?
De clarisea kan je aan de rand van de sump hangen op verschillende hoogte. Er zitten van deze houders in de verpakking meegeleverd. Het aansluiten zal wat knutselwerk kosten, passen en meten. Maar gebruik in iedergeval koppelingen die los te maken zijn. Zodat het fier uitneembaar is.
 
De clearisea kan je idd ineens een bocht op zetten en met de buis omhoog komen en daar en koppeling of valve zetten zodat je deze gemakkelijk kan losmaken voor de rol te vervangen.

Zoals Maikemike het heeft gedaan is ook allemaal met vaste pvc gedaan van wat ik op de foto's zie.
 
De clarisea kan je aan de rand van de sump hangen op verschillende hoogte. Er zitten van deze houders in de verpakking meegeleverd. Het aansluiten zal wat knutselwerk kosten, passen en meten. Maar gebruik in iedergeval koppelingen die los te maken zijn. Zodat het fier uitneembaar is.
Ja inderdaad belangrijk dat het er snel uit en in kan. Heb wat filmpje bekeken en het vervangen valt precies beter mee dan de meeste zeggen. Ja nu is mijn afvoer gewoon in pvc buizen en los. Heb nooit een leg gehad. Omdat het water eruit stroomt en niet echt kracht achter zit zoals bij een opvoerpomp. Denk ook terug mijn 32 ml buis te versmallen want de aansluiting op de clarisea is 25 mm dacht ik?
En alle pvc buizen los aansluiten kan ik deze gewoon terug afhalen.
 
De clearisea kan je idd ineens een bocht op zetten en met de buis omhoog komen en daar en koppeling of valve zetten zodat je deze gemakkelijk kan losmaken voor de rol te vervangen.

Zoals Maikemike het heeft gedaan is ook allemaal met vaste pvc gedaan van wat ik op de foto's zie.
Ja idd. Is een valve echt nodig? Zou ik niet alles in pvc kunnen maken en de verbinding aan de bocht gewoon los erin stoppen zonder lijm dat ik hem daar gewoon kan uithalen?

Moet inderdaad te doen zijn!
Nu ik de foto nog eens bekijk denk ik ook dat na zijn bocht er gewoon losse pvc stukje zit en dat hij hem daar gewoon kan uitschuiven. Vind ik persoonlijk ook praktische dan zitten draaien aan de Valves aansluitingen.
 
Dan zou ik inplaats van valve gewoon een koppeling plaatsen en alles lijmen.

Een bocht stuk los laten gaat in het beging wel loskomen.
Maar na een tijd gaat dit lastiger en lastiger met vuil en zout dat er tussen komt.

Uiteindelijk moet je er zoveel kracht opzetten en dan schiet het plotseling los en breek je dingenaf dat je niet wilt breken of verwond je je zelf.
 
Dan zou ik inplaats van valve gewoon een koppeling plaatsen en alles lijmen.
Idd en met koppeling bedoel je gewoon zoals een bocht en dergelijk eh? Zou de pvc er kunnen uitschieten of zou er water kunnen lekken als ik de koppeling dan niet vastlijm?
 
Met een koppeling bedoel ik een stuk met buitenschroefdraad en en stuk met binnen schroefdraad en daar een rubber ring tussen.
Zo iets dergelijks maar dan lijmbaar aan beide kanten.

1603057194725.png
 
Okee ik ben mee! 👍👍 bedankt voor de uitleg? Valt het geluid wat mee van het naar beneden stromende water?
 
Bovenaan