Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fauna marine Balling light alkaliteit vloeistof vormt vlokken.

BorisB

ZeewaterForum lid
Voor het eerst vormen er tijdelijk vlokken ipv dat de vloeistof vlot oplost, een dag nadat ik de wekelijkse voedingsvaatje geschud heb. Er wordt om de 2 uur Dkh gemeten met een GHL KH-director, en het lijkt erop dat de dosis niet "werkt". Te zien in de bijlage is dat ik de Dkh probeer te stabiliseren tot de volgende bolus dosis, maar de 2de dosis vormde er weer vlokken. Koraal en vis lijken er (nog) geen last van te hebben, maar hier staan de nekharen overeind.

Ik ga de doseerleiding doorspoelen, nog een keer het vaatje goed schudden, en kijken of er residu overblijft.

Wie kan mij en schop in de goede richting geven, om te achterhalen wat er scheikundig aan de hand is. Dan kan ik het proberen te voorkomen.

Bij voorbaat dank, Boris.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-06-09 183841.png
    Schermafbeelding 2025-06-09 183841.png
    72,2 KB · Weergaven: 6
Magnesium is 1520 op de Hanna (hoger dan voorspeld), Hanna calcium is onbruikbaar met osmose water van mijn lokale winkel, en uit eigen vat. Ga het in de toekomst nog eens proberen met gedistilleerd water.

Om de week gaat er dus een icp uit, morgen is het weer zo ver.

Inhoud potje fauna marine Trance 3 toevoeging: potasium, flourine, bromine, iodine, selenium, inorganic stabilizer.

De doseer slang uiteinde goed schoongemaakt, mogelijk mengt er wat calcium voeding bij door condens/spetters.

22:00 is de volgende Dkh meting, en doseer ik mogelijk weer 1x 0,1Dkh. Meer wil ik niet ivm uitschieters naar boven.

Edit: 0,1Dkh gedoseerd zonder vlokvorming, vervuiling met calcium is een mogelijke oorzaak. Ik slaap er nog een nachtje over.

Prettige avond.

Laatst bewerkt:
De bolus dose (17.5ml op 64L) ging ditmaal zonder flokken, en de Dkh is niet onder de 7.3 gedaald vannacht, ook is er niets dood. So far so good.

Alles lijkt er op dat het idd calcium vervuiling was, de Dkh afwijking kwam waarschijnlijk door mijn gehobby met waterglas (dinos, en 21% silicaat icp) , te zien aan mijn nitraat piek.

ICP is ontvangen, en wordt verwerkt, maar verwacht de beste test uitslag tot nu toe. Dino's en wat ciano lijken met waterglas, copepods, fytoplankton, toverhazelaar en in de nacht een 18W UV nekschot, de goed kant op te gaan. Zelfs de diaotomen zijn onder controle.

Hier mag van mij een slotje op, prettig weekend!
20250611_124212.jpg

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-06-13 142604.png
    Schermafbeelding 2025-06-13 142604.png
    69,9 KB · Weergaven: 4
  • Schermafbeelding 2025-06-13 143442.png
    Schermafbeelding 2025-06-13 143442.png
    50,7 KB · Weergaven: 4
Back
Bovenaan