Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

FAQ Hoe verhuis ik een zeeaquarium?

Voorbereiding:
1. Op kot alvast eens onderdeel voor onderdeel je apparatuur goed schoonmaken. Dat scheelt ergernis bij de echter verhuizing;
2. Op kot alvast eens wat extra schoonblazen van je rif en 'stofzuigen' van je bodem. Dat scheelt (een beetje) in de troebelheid;
3. *
4. Thuis zoutwater voorbereiden om je hele systeem te kunnen vullen (dan kom je iig niets te kort);
5. Thuis de locatie voorbereiden om je hele systeem binnen op te bouwen (dus niet dat je nog een halve kamer moet 'herinrichten');

Practische praktijk:
1. Op kot (België toch?)(1 extra hulp erbij): een paar grote zoutemmers vullen (halfvol is genoeg) met aquariumwater (nu het nog helder is), je trekt je bak dan meer dan half leeg waarschijnlijk;
2. Elektra afschakelen, apparatuur verwijderen en inpakken (natte spullen, dus in emmers, stekkers droog houden) (daar is je extra hulp handig voor);
3. Koraal in de emmers, deksel erop en klaar;
4. Stenen in een paar lege emmers, deksel erop en klaar;
5. Restant water aflaten
6. Vissen uit het laatste bodempje water scheppen, in de emmers, luchtpompje(s) erop zolang je nog niet gaat rijden;
7. Bak schuin zetten, laatste water afheleven;
8. *
9. Alles naar de auto, busje brengen. Visemmer deksel er op (en duimen), of aansluiten op de 12Volt aansluiting van de auto.
10. 220 km je geduld bewaren.
11. Thuis de visemmer weer beluchten;
12. Aquarium op de plaats zetten;
13. Half vullen met het voorbereide zout water, aanvullen met alle water wat je nog hebt kunnen meenemen;
14. Rif opbouwen;
15. Koralen erin, vissen erin, water op peil brengen;
16. Apparatuur aansluiten.
17. Opruimen zodat je ouders (?) niet gaan mopperen.
18. Sit back and relax.

*Met betrekking tot de bodem. Deze draagt in belangrijke mate bij aan het biologisch evenwicht. Het valt te overwegen deze te laten zitten.
Ik weet niet of je op je route trappen tegenkomt (niet handig) en hoe zwaar bak + bodembedekking weegt (verhuiswieltjes zijn handig).
Of om deze uit de bak te scheppen, en thuis weer in de bak te doen.
Uitspoelen heeft alleen zin als je dat met zout water kunt doen, maar wees gerust, dat redt je niet met die paar liter die je overhoudt. Op die paar uur tijd dat je stenen en zand 'droog' staan (maar wel vochtig blijven) behouden ze hun biologische activiteit en kun je zonder problemen 'doorstarten'.


Sorry voor mijn late antwoord, maar heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier heb ik zeer veel aan.
ik ben bezig met de voorbereidingen te treffen voor de verhuizing.
ik heb hulp genoeg geregeld en hoef in Nederland geen trap op.
Ik ben echter wel van plan om het zand eruit te laten en nieuw erin te doen, aangezien dit heel veel vuil geeft denk ik.
 
Bovenaan