Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

EZ-Carbon vs No3&Po4

Patrick_NL

ZOAddict
Hallo allemaal (de beste wensen voor 2019 en dat iedereen krijgt wat hij/ zij verdient in 2019).

Heb de reacties gelezen en moet zeggen, tis nu onduidelijker geworden wel of niet te stoppen met de EZ-Carbon.
Waarom zal ik uitleggen:
De bak is steeds zo goed als vis vrij (2 visjes maar). Ik meet nog steeds geen nitraat en zga geen fosfaat. Dat is te zien aan sommige koraal ook (deze zijn steeds bleek).

Redenatie: Als EZ-Carbon is om No3 en Po4 juist te verlagen in het systeem, dan is het nutteloos om deze toevoegingen te blijven toedienen, lijkt me!!!!
(kinda: ik heb vitamines nodig, ik moet ze innemen, maar ik moet ook anti vitamines innemen)!!!!! Kan ik net zo goed niet innemen dan!!?!?

Logic:
Het lijkt mij (maar is ben geen ESR xpert en dus vandaar deze topic) logischer om te stoppen met de EZ-Carbon, die twee waardes goed/ stabiel krijgen en dan EZ-Carb voortzetten.

Reden waarom ik gestart ben met DSR is hier: ( https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/respawn.175308/page-3 ) te zien.

Momenteel verhoog ik beiden met 1.0 ml ( DSR 2xNO3 & DSR PO4+) ik ben begonnen met de dosering zoals vermeld op de flessen.
Ook was dit een lage dosering begon ik al snel al flap (groen, bruin en paars) te ontdekken.

Dus bleef ik het heel rustig opbouwen. Maar ik denk dat de dosering te lag is. Aangezien ik nog (zga) niks meet en de koralen minder goed eruit gaan zien. Tenzij het ergens anders aan lig maar I shouldn't know what!!
Je bent nu je koralen aan het uithongeren.
de redenatie van de vitamine klopt, waarom iets toevoegen wat je meteen weer verwijderd.
stop met koolstof en zoek lekker wat leuke visjes op. Het aquarium komt vanzelf in balans.

Jan de bal

Senior Forumlid
Ja doe wat jezelf denk wat goed is voor je bak.
Als je wilt stoppen met Carbon , doe dat dan gewoon en kijk hoe het gaat.

Dat met die vitamine begrijp ik wel, maar begrijp dan weer niet wat je hier op het forum komt vragen over Carbon ez.
Ik neem aan dat je jezelf goed ingelezen heb in dsr, zo niet doe dat dan eerst.
Niemand verplicht je om Carbon toe te voegen, jij kiest voor ez niet wij,
Om het kort te houden , je gelooft niet in Carbon toevoegen , dus stop er mee en zie hoe het verder gaat.

Je moet een ding weten met dsr.
Er zijn vele dsr haters wie proberen / en al heel lang geprobeerd hebben dsr onderuit te halen.
Dus vragen stellen hier op het forum over dsr blijft een ding.
Advies is, blijf je bij dsr kom naar de dsr forum op Facebook , dan krijg je eerlijke antwoorden zonder het gezeik .

Dennis tb

Senior Forumlid
Hallo allemaal (de beste wensen voor 2019 en dat iedereen krijgt wat hij/ zij verdient in 2019).

Heb de reacties gelezen en moet zeggen, tis nu onduidelijker geworden wel of niet te stoppen met de EZ-Carbon.
Waarom zal ik uitleggen:
De bak is steeds zo goed als vis vrij (2 visjes maar). Ik meet nog steeds geen nitraat en zga geen fosfaat. Dat is te zien aan sommige koraal ook (deze zijn steeds bleek).

Redenatie: Als EZ-Carbon is om No3 en Po4 juist te verlagen in het systeem, dan is het nutteloos om deze toevoegingen te blijven toedienen, lijkt me!!!!
(kinda: ik heb vitamines nodig, ik moet ze innemen, maar ik moet ook anti vitamines innemen)!!!!! Kan ik net zo goed niet innemen dan!!?!?

Logic:
Het lijkt mij (maar is ben geen ESR xpert en dus vandaar deze topic) logischer om te stoppen met de EZ-Carbon, die twee waardes goed/ stabiel krijgen en dan EZ-Carb voortzetten.

Reden waarom ik gestart ben met DSR is hier: ( https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/respawn.175308/page-3 ) te zien.

Momenteel verhoog ik beiden met 1.0 ml ( DSR 2xNO3 & DSR PO4+) ik ben begonnen met de dosering zoals vermeld op de flessen.
Ook was dit een lage dosering begon ik al snel al flap (groen, bruin en paars) te ontdekken.

Dus bleef ik het heel rustig opbouwen. Maar ik denk dat de dosering te lag is. Aangezien ik nog (zga) niks meet en de koralen minder goed eruit gaan zien. Tenzij het ergens anders aan lig maar I shouldn't know what!!
De reden om ten alle tijden Carbon toe te voegen is eigenlijk heel simpel. Bij aanwezigheid van no3 en po4 is beschikbare koolstof de limiterende factor voor bacterie groei op je substraat. Als je dit toevoegd gaat de populatie "goede bacterien" toenemen. Dmv het aanhouden van een grote populatie "goede bacterien" kunnen ze de competitie met bv cyano bacterien voor het bevolken van je substraat oppervlak veel beter aangaan. Als je no3 en po4 bij een basistoediening koolsof limiterend word, ga je dit toevoegen. Cyano bacterien kunnen koolstof nl ook uit andere bronnen verkrijgen dan de koolstof die wordt toegediend mbv CarbonVS of EZ. Hopelijk is het nu een stukje duidelijker.
Mvg Dennis

Paul vingerhoets

ZeewaterForum lid
Het staat je natuurlijk altijd helemaal vrij om je eigen weg te gaan. En eigenlijk is het ook wel logisch om te stoppen met carbon. Ik zou alleen niet in 1 keer stoppen maar afbouwen en geregeld meten. Waarbij je ook het aantal toevoegingen kunt verminderen b.v. om de andere dag. Met 2 visjes is er ook niet zoveel afval

Borsalino

ZeewaterForum gebruiker
Heb ongeveer zelfde situatie maar dan met azijn als koolstofbron.

Eerst was er nog 0.018 fosfaat maar nitraat zakte steeds verder tot zeer laag 0.5 ppm.
Azijn was 14 dagen geleden nog maar 1ml per dag, heb dat verder langzaam afgebouwd.
Nitraat zakte verder tot 0.14 ppm en fosfaat 0.011 ppm vorige week was azijn nog 0.25ml per dag.
Nitraat en fosfaat werd al gedoseerd sinds 1 maand.

Vandaag echter nitraat en fosfaat beide allebei een dikke nul.

De 0.25ml azijn nu gestopt, reden wilde niet eerder stoppen ermee, wilde dat liever eerder afbouwen.

Nu ook de Deltec afschuimer op laagste stand gezet.

Nitraat en fosfaat worden nu dagelijks gedoseerd mits opvolging, ben benieuwd.

Erik737

ZeewaterForum lid
De reden om ten alle tijden Carbon toe te voegen is eigenlijk heel simpel. Bij aanwezigheid van no3 en po4 is beschikbare koolstof de limiterende factor voor bacterie groei op je substraat. Als je dit toevoegd gaat de populatie "goede bacterien" toenemen. Dmv het aanhouden van een grote populatie "goede bacterien" kunnen ze de competitie met bv cyano bacterien voor het bevolken van je substraat oppervlak veel beter aangaan. Als je no3 en po4 bij een basistoediening koolsof limiterend word, ga je dit toevoegen. Cyano bacterien kunnen koolstof nl ook uit andere bronnen verkrijgen dan de koolstof die wordt toegediend mbv CarbonVS of EZ. Hopelijk is het nu een stukje duidelijker.
Mvg Dennis
Ben geen DSR-gebruiker en heb dit ook altijd vreemd gevonden, maar deze uitleg klinkt eigenlijk best plausibel.
Daarnaast is bijsturen natuurlijk makkelijker als je een klein beetje blijft doseren.

Gr. Erik

Nijland

Forumlid anno 2004
Mvg Dennis
Wat jij zegt heeft betrekking op Cyano,maar een grotere populatie goede bacteriën laat ook je No3 en Po4 dalen doordat dat weer verbruikt wordt door de bacteriën. Of ben ik nu abuis?? Dennis.
Gr. Wim

Dennis tb

Senior Forumlid
Wat jij zegt heeft betrekking op Cyano,maar een grotere populatie goede bacteriën laat ook je No3 en Po4 dalen doordat dat weer verbruikt wordt door de bacteriën. Of ben ik nu abuis?? Dennis.
Gr. Wim
Yep klopt. Daarom doseer je ook rechtstreeks no3 of po4 bij. Om je bacterie populatie in leven te houden. Zie het als een gespannen veer. Je houd net even wat meer bacterien in leven als zonder koolstofbron, waardoor ze de kompetitie met cyano beter aankunnen. Bij iedere bak is het verschillend hoe dit evenwicht in elkaar zit. Bij mij houd dit in dat ik met koolstofbron op basis dosering alleen po4 moet doseren. Dit is echt afhankelijk van de hoeveelheid vissen, biomassa koralen en de hoeveelheid voer. Meer vissen en meer voeren kan ook werken. Nadeel hiervan vind ik dat je ook ongewenste zware metalen inbrengt waardoor deze flink kunnen stijgen. Bij dsr wisselen de meeste mensen geen water nl. Dit is simpel op te vangen door eenzijdig no3 en po4 naar behoefte te doseren. Dit staat iedereen natuurlijk vrij om te doen of te laten, maar het werkt bij mij al 5.5 jaar zonder flap.

Laatst bewerkt:

Nijland

Forumlid anno 2004
Yep klopt. Daarom doseer je ook rechtstreeks no3 of po4 bij. Om je bacterie populatie in leven te houden. Zie het als een gespannen veer. Je houd net even wat meer bacterien in leven als zonder kookstofbron, waardoor ze de kompetitie met cyano beter aankunnen. Bij iedere bak is het verschillend hoe dit evenwicht in elkaar zit. Bij mij houd dit in dat ik met koolstofbron op basis dosering alleen po4 moet doseren. Dit is echt afhankelijk van de hoeveelheid vissen, biomassa koralen en de hoeveelheid voer. Meer vissen en meer voeren kan ook werken. Nadeel hiervan vind ik dat je ook ongewenste zware metalen inbrengt waardoor deze flink kunnen srijgen. Bij dsr wisselen de meeste mensen geen water nl. Dit is simpel op te vangen door eenzijdig no3 en po4 naar behoefte te doseren. Dit staat iedereen natuurlijk vrij om te doen of te laten, maar het werkt bij mij al 5.5 jaar zonder flap.
Helemaal duidelijk ?

Erik737

ZeewaterForum lid
Heb een DSR beginners vraag omtrent het doseren van EZ-Carbon.

Het is juist voor mij op t moment de bedoeling om No3 & Po4 te verhogen (ben deze met DSR toevoegingen dagelijks handmatig aan 't toedienen. Mijn vraag is dan; werkt de EZ-Carbon deze niet juist tegen? Anyone who can clarify this?
Dit was de vraag van de topic-starter. Dennis beaamt de laatste zin in zijn post en heeft m.i. prima uitgelegd waarom het zo gedaan wordt en ook dat het prima op een andere manier kan.
Gewoon een discussie op een volwassen manier.

Erik

GlennF

Senior Forumlid
De gekweekte bacterien dienen ook als voeding van de koralen .
Dus:
1- NO3 + PO4 = voeding (via foto synthese)
2- EZCarbon + PO4 + NO3 + sporenelemente = bacterien = voeding (via poliepen)

Er gaat dus niks verloren.. Het is ook op een andere manier aanwezig. Dat maak DSR juist het bewezen totaalplaatje.
Daarom sturen op deze waarden http://dsrreefing.com/compactcalc/ l

Als je zelf gaat experimenteren met DIY moet je alle "werkende" verhouding zelfs gaan uitzoeken.
Dan kan je helaas niet dezelfde relatie trekken.
CocaCola en PepsiCola zijn beide cola, maar smaken helaas echt wel anders. Je heb liefhebbers voor beide.

Screenshot_20190107-013651_Chrome.jpg

OP
LSDragon

LSDragon

Veteran
De gekweekte bacterien dienen ook als voeding van de koralen .
Dus:
1- NO3 + PO4 = voeding (via foto synthese)
2- EZCarbon + PO4 + NO3 + sporenelemente = bacterien = voeding (via poliepen)

Er gaat dus niks verloren.. Het is ook op een andere manier aanwezig. Dat maak DSR juist het bewezen totaalplaatje.
Daarom sturen op deze waarden http://dsrreefing.com/compactcalc/ l

Als je zelf gaat experimenteren met DIY moet je alle "werkende" verhouding zelfs gaan uitzoeken.
Dan kan je helaas niet dezelfde relatie trekken.
CocaCola en PepsiCola zijn beide cola, maar smaken helaas echt wel anders. Je heb liefhebbers voor beide.

Bekijk bijlage 500962

Thnx G. ondanks alle wisselende reacties is het nog duidelijker geworden.

Ps: boys negativiteit leidt tot stress en leidt weer tot woede en dat leidt weer tot agressie en dat leidt weer tot depressie. Het leven is te mooi om het te laten verpesten door zulks intoleranties, leef positief. Daar draagt deze hobby zeker aan bij. To much negativisme in this world already. Don't bring it to this place. Keep it real, no hard feelings & thanks for all your effort. Have a nice day.

Jan de bal

Senior Forumlid

Ps: boys negativiteit leidt tot stress en leidt weer tot woede en dat leidt weer tot agressie en dat leidt weer tot depressie. Het leven is te mooi om het te laten verpesten door zulks intoleranties, leef positief. Daar draagt deze hobby zeker aan bij. To much negativisme in this world already. Don't bring it to this place. Keep it real, no hard feelings & thanks for all your effort. Have a nice day.

Nu hopen dat je bak lekker gaat draaien.
?

Nijland

Forumlid anno 2004

Zoals Jan al aangeeft hierboven hopen dat je aquarium nu lekker begint te draaien.?

Bovenaan