Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

EZ-Carbon vs No3&Po4

LSDragon

Veteran
Heb een DSR beginners vraag omtrent het doseren van EZ-Carbon.

Het is juist voor mij op t moment de bedoeling om No3 & Po4 te verhogen (ben deze met DSR toevoegingen dagelijks handmatig aan 't toedienen. Mijn vraag is dan; werkt de EZ-Carbon deze niet juist tegen? Anyone who can clarify this?

mathijsk93

ZeewaterForum gebruiker
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Vooral als fosfaat en nitraat al op de gewenste niveaus zitten ben ik benieuwd of het dan puur als een koolstofbron werkt of dat het dan de nitraat en fosfaat ook gaat verlagen.

Sneakimonky

Senior Forumlid

Het is juist voor mij op t moment de bedoeling om No3 & Po4 te verhogen (ben deze met DSR toevoegingen dagelijks handmatig aan 't toedienen. Mijn vraag is dan; werkt de EZ-Carbon deze niet juist tegen? Anyone who can clarify this?
Ja dit werkt zeker tegen aangezien Carbon juist voor de verlaging hiervan zorgt. Desalniettemin moet je volgende de dsr methode wel de minimale dosering aanhouden en tekorten aanvullen (zoals je nu doet)

Paul vingerhoets

ZeewaterForum lid
Zoals ik het begrijp is koolstofbron een voeding voor bacterien, deze bacterien zullen om te groeien no3 en po4 uit het water halen
Als de waardes op pijl zijn ga je de koolstofbron verminderen tot een punt waar de waarden van no3 en po4 stabiel worden, en je dus een voeding hebt voor de bacterien om die in leven te houden, maar niet te veel laten groeien in populatie. Als er een scheefloop is in de waarden no3/po4 dan voeg je 1 van beide aan om het scheef lopen te corrigeren. Moet je beide toevoegen om aanwezig te houden kun je mijns inziens de toevoeging van koolstof nog wat verder verlagen

Sneakimonky

Senior Forumlid
Zoals ik het begrijp is koolstofbron een voeding voor bacterien, deze bacterien zullen om te groeien no3 en po4 uit het water halen
Als de waardes op pijl zijn ga je de koolstofbron verminderen tot een punt waar de waarden van no3 en po4 stabiel worden, en je dus een voeding hebt voor de bacterien om die in leven te houden, maar niet te veel laten groeien in populatie. Als er een scheefloop is in de waarden no3/po4 dan voeg je 1 van beide aan om het scheef lopen te corrigeren. Moet je beide toevoegen om aanwezig te houden kun je mijns inziens de toevoeging van koolstof nog wat verder verlagen
De koolstof bron haalt alleen je no3 naar beneden, po4 word gedaan met het ijzer wat ook in de Carbon zit.

Voor de rest klopt het wat je schrijft over het scheeflopen

Patrick_NL

ZOAddict
De koolstof bron haalt alleen je no3 naar beneden, po4 word gedaan met het ijzer wat ook in de Carbon zit.

Voor de rest klopt het wat je schrijft over het scheeflopen
Nee hoor, het verhaal klopt precies. Ook fosfaat wordt verlaagd door toevoeging van koolstof

Patrick_NL

ZOAddict
Ja? De koolstof zorgt toch alleen voor “voeding” voor de bacteriën die no3 omzetten. Wat doen ze met fosfaat dan?
Dacht dat alleen nh4 gebruikt werd door sommige
Een bacterie heeft zowel nitraat als fosfaat nodig om te groeien/vermenigvuldigen. Daarom is die balans zo belangrijk.

OP
LSDragon

LSDragon

Veteran
Thanks voor de reply's. Zodra ik weer in NL ben wordt het dus stoppen met die EZ-Carb!
Door een of ander reden is 't quite lastig om deze RSM op peil te houden kwa waardes (NO3/PO4)!

GlennF

Senior Forumlid
Je stopt nooit moet EZCarbon, tenzij je het resultaat wat je tot nu toe ermee behaalde teniet wilt doen.

EZCarbon verzorgt je systeem en het beste is deze tussen de D3-D5 dosering te houden. (Bij hele lage vissen bezetting kan je naar D1).
Daarbij kan je met no3+/po4+ tekorten aanvullen, maar ook indien je zeker bent dat je systeem langdurig een tekort hieraan heeft , kan je het vissen bestand geleidelijk vergroten.

Bedenk wel dat je po4/no3 makkelijk kan weglaten, maar een overschot aan vissen niet zondaar kan "weglaten".

Genoeg stof tot nadenken en succes met de keuzes...

Jan de bal

Senior Forumlid
Ez Carbon blijven gebruiken tot je no3 po4 stabiel zijn, stoppen met ez Carbon is nu niet verstandig.
Mijn nitraat is van 100 tot 2 gezakt met ez Carbon.
Nu dagelijks po4+ toevoegen en dagelijks ez Carbon om alle twee stabiel te houden.
Je moet geduld hebben en houden dan komt het zeker goed.

Patrick_NL

ZOAddict
Je stopt nooit moet EZCarbon, tenzij je het resultaat wat je tot nu toe ermee behaalde teniet wilt doen.

EZCarbon verzorgt je systeem en het beste is deze tussen de D3-D5 dosering te houden. (Bij hele lage vissen bezetting kan je naar D1).
Daarbij kan je met no3+/po4+ tekorten aanvullen, maar ook indien je zeker bent dat je systeem langdurig een tekort hieraan heeft , kan je het vissen bestand geleidelijk vergroten.

Bedenk wel dat je po4/no3 makkelijk kan weglaten, maar een overschot aan vissen niet zondaar kan "weglaten".

Genoeg stof tot nadenken en succes met de keuzes...
Bla bla onzin..

Patrick_NL

ZOAddict
Ez Carbon blijven gebruiken tot je no3 po4 stabiel zijn, stoppen met ez Carbon is nu niet verstandig.
Mijn nitraat is van 100 tot 2 gezakt met ez Carbon.
Nu dagelijks po4+ toevoegen en dagelijks ez Carbon om alle twee stabiel te houden.
Je moet geduld hebben en houden dan komt het zeker goed.
Jij koelt ook eerst je water tot 0 graden om het daarna te verwarmen tot 25?
Kom op mensen, wordt wakker. Dit is toch je reinste bullshit?

zeefanaat

Senior Forumlid
Een oplossing voor je nitraat probleem was geweest nopox (zelfgemaakt wel te verstaan, via de officiële nopox verhouding).
Had een nitraat van 50ppm die niet naar beneden wilde. Heb een periode tot max 5ml nopox toevoegd en mijn nitraat zit nu op 1/2ppm. Nopox reeds 2maanden gestopt met gebruiken.

En wat mij nog steeds verbaasd aan het ez dsr is dat je po4 en no3 gaat toevoegen om het vervolgens met de Carbon er weer uit te filteren. De Carbon is volgens mij niets meer dan ijzergranulaat, die je weer goedkoop bij een niet sponsor kan bestellen.

Nijland

Forumlid anno 2004
Ik vind het hier ook leuk, en geintjes hou ik van.

En ik heb niets met glenf van doen, ik gebruik zijn ez dsr en werkt goed bij mij.

Maar ik zou graag 1!!!! goede tip willen horen om nitraat te verlagen , ik heb echt alles gedaan en niets heeft geholpen.

Dus feiten hier laten geen probleem, maar kom dan met die feiten op tafel.

Dan geef ik mijn adres hier op het forum met mijn echte naam , want jan de bal is natuurlijk een nickname, en dan nodig ik jullie uit om hier in Nijmegen te komen kijken naar mijn bak.
Er is een forumlid bij mij thuis geweest en die weet dat ik de waarheid spreek.

Dsr werkt echt, bla bla onzin!!! Kom dan met de feiten dat het niet zal werken.

Allereerst de beste wensen voor 2019.
Het gaat er niet om dat het niet werkt maar om de manier van werken. Blijven verlagen van je no3 en fosfaat en vervolgens de te korten weer aanvullen dat is toch raar.
Dan moet je adviseren om minimale toevoeging van je no3 en fosfaat verwijderaar te gebruiken zodat je waardes op een minimaal nivo blijven. Waar komt die stelling vandaan dat je no3 op plusminus 5 moet zitten en je fosfaat op plusminus 0.04? In de natuur is het bijna niet meetbaar.

Jan de bal

Senior Forumlid
Het gaat er toch ook om dat als je nitraat op peil is, dat je dan een minimale dosering toe voeg.
Ik voeg geen fosfaat toe omdat ik dat graag doe, maar door het gebruik van Carbon zakt ook mijn fosfaat.
Als je nitraat dan stabiel blijft dan kan je naar een onderhouds dosering , dan blijft no3 po4 netjes in evenwicht.

Dit is de enigste manier dat het mij gelukt is om balans te krijgen in no3 po4.

Voor wat betreft no3 po4 nodig in je bak,
Weet ik niet, er wordt altijd gezegd dat je po4 en no3 meetbaar moet zijn.
Geen po4, gaat sps het niet redden zeggen vele.
Zo ook met no3 .
Dus wat dat betreft ben ik ook maar een volger om het goed te doen.

Ik lees natuurlijk graag het tegenover gestelde.

Jan de bal

Senior Forumlid
En ik ben zeker geen beste zee aquariaan.
Ik probeer het juiste te vinden en dat was de ez dsr methode wie uiteindelijk mijn nitraat naar beneden haalde.

GlennF

Senior Forumlid

Waarom ben je begonnen met EZCarbon?
Hoe hoog is je EZcarbon dosering en hoeveel liters is je bak?
Ho eveel PO4 en NO3 doseer je?
Wat zijn je gemeten waarden ?

Jan de bal

Senior Forumlid
Een oplossing voor je nitraat probleem was geweest nopox (zelfgemaakt wel te verstaan, via de officiële nopox verhouding).
Had een nitraat van 50ppm die niet naar beneden wilde. Heb een periode tot max 5ml nopox toevoegd en mijn nitraat zit nu op 1/2ppm. Nopox reeds 2maanden gestopt met gebruiken.

En wat mij nog steeds verbaasd aan het ez dsr is dat je po4 en no3 gaat toevoegen om het vervolgens met de Carbon er weer uit te filteren. De Carbon is volgens mij niets meer dan ijzergranulaat, die je weer goedkoop bij een niet sponsor kan bestellen.
Jij zou moeten weten als geen ander dat bij mij nopox niet werkte.
Je heb mijn dagboek gevolgd.
En ja het is goedkoper te krijgen maar daar zat mijn probleem niet.
Nitraat was mijn probleem, ez dsr Carbon verlaagde mijn nitraat maar ook fosfaat, daar voor po4+ toegevoegd tot nitraat op 2/4 stond.
Als je dan zover bent kun je naar een onderhoudsdosering ( waar ook wat po4+ bij komt kijken.
Iedereen zegt dat je geen po4 no3 nodig heb in je bak.
Waar is het bewijs daar voor.
Kom eerst met argumenten dan zal ik me er mee bezig houden.

OP
LSDragon

LSDragon

Veteran
Hallo allemaal (de beste wensen voor 2019 en dat iedereen krijgt wat hij/ zij verdient in 2019).

Heb de reacties gelezen en moet zeggen, tis nu onduidelijker geworden wel of niet te stoppen met de EZ-Carbon.
Waarom zal ik uitleggen:
De bak is steeds zo goed als vis vrij (2 visjes maar). Ik meet nog steeds geen nitraat en zga geen fosfaat. Dat is te zien aan sommige koraal ook (deze zijn steeds bleek).

Redenatie: Als EZ-Carbon is om No3 en Po4 juist te verlagen in het systeem, dan is het nutteloos om deze toevoegingen te blijven toedienen, lijkt me!!!!
(kinda: ik heb vitamines nodig, ik moet ze innemen, maar ik moet ook anti vitamines innemen)!!!!! Kan ik net zo goed niet innemen dan!!?!?

Logic:
Het lijkt mij (maar is ben geen ESR xpert en dus vandaar deze topic) logischer om te stoppen met de EZ-Carbon, die twee waardes goed/ stabiel krijgen en dan EZ-Carb voortzetten.

Reden waarom ik gestart ben met DSR is hier: ( https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/respawn.175308/page-3 ) te zien.

Momenteel verhoog ik beiden met 1.0 ml ( DSR 2xNO3 & DSR PO4+) ik ben begonnen met de dosering zoals vermeld op de flessen.
Ook was dit een lage dosering begon ik al snel al flap (groen, bruin en paars) te ontdekken.

Dus bleef ik het heel rustig opbouwen. Maar ik denk dat de dosering te lag is. Aangezien ik nog (zga) niks meet en de koralen minder goed eruit gaan zien. Tenzij het ergens anders aan lig maar I shouldn't know what!!

Bovenaan