Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ExperiReef 170

KoenE

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal,

Ondertussen heb ik al bijna 2 jaar een 100L bak draaien en ben ik nu een nieuwe bak aan het opstarten die ik maar ExperiReef 170 ga noemen. Deze moet uiteindelijk meeverhuizen als ik een nieuwe woning heb gevonden zodat mijn huidige bak weg kan. Zoals de naam al doet vermoeden wordt dit een bak waarmee ook geëxperimenteerd wordt, want het doel is om deze bak 100% op HomeAssistant te laten draaien zonder het gebruik van de apps van de apparaatfabrikanten. In dit dagboek zal ik zoveel mogelijk info proberen te delen, inclusief codering, dus soms kan het erg technisch worden, maar ook reguliere updates van hoe de bak draait zullen meegenomen worden.

Ik zal deze post steeds updaten met links naar relevante posts zodat dit makkelijk terug te vinden is in de toekomst mocht ik of iemand anders iets zoeken.

Met vriendelijke groet,
Koen

Index:
Het idee en hoe pestvrij te blijven
De scape

Laatst bewerkt:
Het idee achter ExperiReef 170

Mijn hele zeewateravontuur is met een paar mangroves begonnen, want om deze kaal in een vaas te hebben staan verveelde toch wel heel snel. Dit werd dus al snel een 40L aquarium met wat dood steen en mangroves. Dit was het punt waarop ik toch ook wel wat koralen wilde hebben dus in oktober 2022 heb ik wat zoa’s, een caulastrea, een chalice en 2 stukjes sps gehaald. Die laatste 2 waren helaas al snel weg, en de rest was ook niet heel vrolijk maar ze hielden het wel vol.
Afbeelding1.jpg

In maart 2023 kwam ik via marktplaats een 100L bak met sump tegen bij de studentenwoningen naast mijn flat, dus die in huis krijgen was een makkie aangezien ik geen auto had. Dit heeft de hobby bij mij echt aangewakkerd, en deze bak heb ik met dood steen en levend zand opgestart. Na een maand toen de opstartcyclus klaar was een koppeltje clowns erin en een paar weken erna de koralen die ik al had overgezet.
Afbeelding2.jpg

Gedurende het eerste jaar heb ik ongeveer alles wat je kan hebben gehad, cyano, LCA en ostreopsis dinos en waarschijnlijk ook een bacteriële infectie in de bak. Maar ondanks deze tegenslagen ben ik daar geen koralen mee verloren. Alleen 1 montiporaplaat, die ik waarschijnlijk net te vroeg na het opstarten al erin gezet heb.
Snelle sprong naar nu: Een bak met meer dan 45 verschillende koralen, ongeveer 2.2dkh verbruik per dag en relatief weinig werk om alles goed draaiende te houden. Ik ben dus ontzettend tevreden met hoe alles op dit moment draait.
Afbeelding3.jpg

Er zijn alleen 2 dingen waar ik minder in ben geslaagd: Het laten domineren van SPS/acropora's en mijn bak pestvrij houden. Al mag ik eigenlijk niet klagen dat ik alleen vermetids heb en dat ik borstelwormen er gewoon niet zo leuk uit vind zien. Want ik had toch wel een hoop meer ellende kunnen hebben na 2 jaar lang koralen inbrengen van bij alles en iedereen vandaan.
Maar aan de mechanische kant rammelt er wel van alles aan de bak. Hij was best wel gekrast toen ik hem kocht, en tijdens het neerzetten is de bodem onder de overloop gebarsten. Studentikoos als dat ik was/ben heb ik dat toen gefikst met een berg siliconenkit en ondertussen draait ie daar al 2 jaar op. Maar wetende dat ik binnen nu en ergens in de toekomst ga verhuizen (maar huizen vinden in deze markt is nog wel een dingetje), wil ik deze bak niet meeverhuizen.

Afbeelding4.jpg
Dus toen ik in december een Reefer 170 tegen het lijf liep, heb ik deze opgehaald om te gebruiken als nieuwe bak welke meeverhuisd als ik een nieuwe woonruimte gevonden heb. Deze is ook wel wat gekrast en ik heb de verticale kitranden van de voorruit nog een extra streep kit gegeven, maar verder is ie toch in betere staat dan mijn huidige bak, en daarbij ook nog iets groter. De afgelopen weken heb ik de scape gebouwd en van de week heb ik hem dan eindelijk definitief gevuld. Afgelopen vrijdag heb ik de cycle gestart door het voeren van een blokje diepvriesmysis. Over de scape en het opstarten later meer.

Het doel van deze bak is om 100% pestvrij te gaan draaien, met overwegend acropora en zoa’s. Daarnaast wil ik over alle apparatuur zelf de controle hebben via HomeAssistant zonder de apps van de fabrikanten nodig te hebben. Waarom ik niet voor iets van Apex of GHL ga? Ik ben niet graag afhankelijk van software en cloudverbindingen van externe partijen. Daarnaast knutsel ik graag wat af met elektronica en dergelijke en is techniek me niet vreemd (ik heb oa. mijn eigen 3D-printer ontworpen en gebouwd). HomeAssistant is gratis, draait lokaal, en is open source met een gigantische gebruikersgroep over de hele wereld. Daardoor is er erg veel informatie te vinden en worden er heel veel sensoren ed. ondersteunt. Ook wil ik niet 3 apps nodig hebben om alles stil te zetten met het voeren. Dit is natuurlijk te voorkomen door alles van hetzelfde merk te nemen maar daar komt de afhankelijkheid dan weer om de hoek kijken, en ik ben als student begonnen dus het is sowieso al een mengelmoes wat ik heb, en ik wil het alsnog zo budgetvriendelijk mogelijk proberen te doen. Ja, ik weet dat ik hiermee erg eigenwijs ben omdat er zat goed werkende systemen op de markt zijn, maar als ik het knutselen met elektronica door kan trekken naar de bak, maakt dat de hobby voor mij toch weer net iets leuker.

Hoe ga ik proberen pestvrij te draaien?
Heel veel discipline en ook een berg geluk. Ik heb momenteel het geluk dat ik al vrijwel pestvrij ben, en dat mijn koralen erg goed groeien (naar mijn mening). Vanuit deze bak komen dus ook alleen maar vers geknipte stekken na dippen pas in de nieuwe bak. Dus geen steentjes, alleen maar vlees of vers gebroken skelet. Uiteindelijk wordt de reefer170 hopelijk de quarantainebak voor een grotere bak, welke ik dan pestvrij vanuit de reefer170 op wil starten. Of deze reefer daarna pestvrij blijft is maar de vraag, maar daar is het dan ook een quarantainebak voor geworden.
Nieuwe stekken worden ook allemaal van het steentje gehaald, en waarschijnlijk ook allemaal nog in het vlees afgeknipt/gesneden/gezaagd zodat ook pests die tussen de vleesrand en het steentje inzitten niet mee kunnen liften. Dit is iets wat ik zeker bij twijfel vaak al deed, en blijkbaar met een vrij groot succes, zeker gezien ik in het begin helemaal geen ervaring had.

De scape:

Aangezien deze bak minstens 1x moet gaan verhuizen moet de scape ook een keer verplaatst worden. Zeker ik combinatie met het vooral willen houden van SPS en zoa’s is dit niet heel handig om gewoon een berg stenen te stapelen. Dat zou daarentegen wel lekker makkelijk verhuizen zijn, gewoon de losse stenen een voor een in een emmer en gaan met die banaan. Omdat ik toch liever een wat mee open scape heb en veel ruimte bovenin wil hebben en ook een groot oppervlak beneden voor zoa’s wilde ik een grote overhang hoog in de bak maken.
Op deze manier kan ik ook meteen de wavemakers (Jecod DMP-20M) aan beide kanten van de overflow plaatsen. Eentje net onder het hoogste punt van de overhang en eentje schijn boven de laagste kant. Zo kan ik hopelijk een turbulente stroming creëren doordat deze stroming voorin de open ruimte van de bak elkaar tegen komt en zonder directe stroming op de koralen.
Afbeelding5.jpgAfbeelding6.jpg
Maar om zo’n grote overhang te kunnen maken zul je toch echt moeten gaan lijmen, en verplaatsen wordt dan meteen een stuk moeilijker. Dus zo gezegd zo gedaan, ik maak de scape gewoon op meerdere plekken deelbaar. Dit heb ik met 6mm acrylaat rondstaf en wat eigengemaakte 3D-prints gedaan. Die connectie zie je hierboven op de foto. Door de blokjes met reefscape epoxy vast te zetten kan je de scape blok voor blok in elkaar zetten en doordat het een dubbele pin is, is de uitlijning altijd hetzelfde en kan het niet gaan draaien. Met kleinere stukjes dood steen wordt dit vervolgens weggewerkt. Hierbij moest ik natuurlijk wel rekening houden met welke stukjes ik aan elkaar kon lijmen met secondenlijm, en grotendeels zijn de blokken dus nog steeds makkelijk te splitsen, een enkel stukje zit wel aan 2 kanten vastgelijmd om het beetje speling wat er toch in zat door het gewicht van het steen iets te berperken. Als het goed is zou het sloopwerk bij verhuizen dus mee moeten vallen, maar daar kom ik tegen die tijd wel achter. De basis is gemaakt van 3 stukken dood steen met een vlakke kant met daarop dotten siliconenkit zodat er een zacht contactvlak is tussen het steen en het glas. Het eindresultaat en verschil tussen de kale connecties en na het wegwerken is op de foto’s hieronder te zien.
Afbeelding7.jpgAfbeelding8.jpgAfbeelding9.jpg

Na het vullen van de bak zag het er dan zo uit:
Afbeelding10.jpgAfbeelding11.jpg

Gaaf, tof ook dat je alles in home assistent gaat proberen te zetten. Ik heb hier ook aan gedacht, maar man je echt alles koppelen dan? salaniteits meter etc. Ik ben uiteindelijk voor de Profilux gegaan zodat ik snel en makkelijk kan uitbreiden. Als het je hobby is dan heb je er ook plezier in om alles zelf uit te zoeken en te programmeren, ik was bang dat er wel erg veel uren in zouden gaan zitten.

@sjaako Het doel is inderdaad om echt alles te koppelen of zelf te bouwen. Ik vind juist dat hobbyen wel erg leuk, een deel van de apparatuur ga ik dan ook zelf bouwen, dat is toch weer het voordeel van altijd dingen uit elkaar te hebben gehaald en dingen bouwen. Alleen de opvoer- en stromingspompen en verlichting bouwen ging me iets te ver, dus die heb ik wel besteld. En dan nog een Chinese fleecefilter in m'n filtersokhouder om te verbouwen (de rol is bijv. niet heel makkelijk te wisselen kwam ik achter toen ie binnenkwam en aansturing is vrij simpel na te bouwen, maar van het mechanische deel was de prijs dusdanig dat ik daar geen moeite voor wilde gaan doen om dat zelf te ontwerpen en te printen). De rest zoals thermostaat, ATO en doseerpomp ga ik bijvoorbeeld wel zelf bouwen. Parameters zoals saliniteit, ph etc. testen is een laatste stap, eerst maar met de basis beginnen, die parameters kan ik momenteel toch ook niet monitoren op m'n huidige bak.
En ja, het is wel spannend om op deze niet zo conventionele manier een bak te gaan draaien terwijl er genoeg bewezen apparatuur is, en deze aanpak zal ook niet iedereen bevallen, maar dit doe ik puur omdat ik het leuk vind, als ik uren ga rekenen in al het uitzoekwerk ed. dan was het kopen van wat er nu al op de markt is zeker de goedkoopste oplossing (want er zit alleen al heel veel tijd in het bedenken van wat moet ik straks allemaal gefikst hebben, en welke onderdelen ga ik daarvoor gebruiken). Gelukkig is hobbytijd gratis :)

Back
Bovenaan