Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Even Voorstellen.

Bolfke

New member
Goede avond,

hierbij het voorstelrondje. ☺
Ik ben Koen, 35 jaar en kom uit Putte. (N-B)

Na 7 jaar in de zoetwater hobby ben ik mij nu aan het oriënteren voor een zoutwater aquarium.

Momenteel hebben we een Juwel Trigon 190 en een Juwel Lido 200 staan, literinhoud zoals het type al aangeeft is 190L en 200L.

De Trigon is onze "gezelschap bak", hier zitten verschillende planten en kleine visjes in:
20200910_211517[4727].jpg

Eerder dit jaar is de originele TL verlichting vervangen door de Helialux ledverlichting met smartcontrol aansturing.
Zuurstof planten zijn nog wat aan de korte kant op de foto, door het warme weer waren de vorige gesneuveld, gelukkig zijn alle vissen in leven gebleven.


De Lido 200 is voorzien van Malawi Chicliden:
20200910_221022[4728].jpg


De Lido zal waarschijnlijk vervangen worden voor een zoutwater variant, welke grootte/literinhoud zijn we nog niet aan uit.
Eerst maar eens goed rondkijken/inlezen voordat we hierover een beslissing gaan nemen. :)


Verdere hobby zijn 2 auto's: een "getunde" VW Golf mk4 uit 2001 en een oldtimer VW Kubelwagen uit 1971.
 
Goede avond,

hierbij het voorstelrondje. ☺
Ik ben Koen, 35 jaar en kom uit Putte. (N-B)

Na 7 jaar in de zoetwater hobby ben ik mij nu aan het oriënteren voor een zoutwater aquarium.

Momenteel hebben we een Juwel Trigon 190 en een Juwel Lido 200 staan, literinhoud zoals het type al aangeeft is 190L en 200L.

De Trigon is onze "gezelschap bak", hier zitten verschillende planten en kleine visjes in:
Bekijk bijlage 539622

Eerder dit jaar is de originele TL verlichting vervangen door de Helialux ledverlichting met smartcontrol aansturing.
Zuurstof planten zijn nog wat aan de korte kant op de foto, door het warme weer waren de vorige gesneuveld, gelukkig zijn alle vissen in leven gebleven.


De Lido 200 is voorzien van Malawi Chicliden:
Bekijk bijlage 539623


De Lido zal waarschijnlijk vervangen worden voor een zoutwater variant, welke grootte/literinhoud zijn we nog niet aan uit.
Eerst maar eens goed rondkijken/inlezen voordat we hierover een beslissing gaan nemen. :)


Verdere hobby zijn 2 auto's: een "getunde" VW Golf mk4 uit 2001 en een oldtimer VW Kubelwagen uit 1971.
Heel veel succes met de keuzes. De zoetwaterbakken zien er netjes uit. 👌🏼😋
 
Welkom Koen!

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan mijn boeken zult hebben. In het eerste deel staat de basis helder uitgelegd, in het tweede deel de verdere stappen tot in detail. Ook staat er een uitgebreid vraag & antwoord deel in. Alle informatie en beelden zijn uniek en zijn beslist een aanvulling op wat je op fora en social media leest. De betere aquariumzaak heeft ze op voorraad, anders is dit bijvoorbeeld ook een optie: https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/8299/filter_N/14033+8293/sc/books_all/index.html?searchtext=tanne+hoff&sort=releasedate&view=list . In België ook bij de Standaard Boekhandel.

Goed dat je je eerst inleest. Aan je zoetwaterbakken te zien heb je beslist gevoel voor de hobby. Ik ben benieuwd wat je er te zijner tijd van gaat maken in het zoute. Hoe zie je het zelf voor je?

Ter inspiratie een filmpje van mijn bak:
 
Welkom Koen!

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan mijn boeken zult hebben. In het eerste deel staat de basis helder uitgelegd, in het tweede deel de verdere stappen tot in detail. Ook staat er een uitgebreid vraag & antwoord deel in. Alle informatie en beelden zijn uniek en zijn beslist een aanvulling op wat je op fora en social media leest. De betere aquariumzaak heeft ze op voorraad, anders is dit bijvoorbeeld ook een optie: https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/8299/filter_N/14033+8293/sc/books_all/index.html?searchtext=tanne+hoff&sort=releasedate&view=list . In België ook bij de Standaard Boekhandel.

Goed dat je je eerst inleest. Aan je zoetwaterbakken te zien heb je beslist gevoel voor de hobby. Ik ben benieuwd wat je er te zijner tijd van gaat maken in het zoute. Hoe zie je het zelf voor je?

Ter inspiratie een filmpje van mijn bak:
Dank je. :)

Ik had afgelopen week al wat topics doorgelezen en was inderdaad al tot de conclusie gekomen dat "deel 1" interessant was om aan te schaffen.
Besteld via bol.com en is gisteren geleverd.

Liefst ga ik groter als de Lido 200 die nu op de nominatie staat om te vervangen, minimaal 1 meter breed.
Maar dan zullen we hier in huis eerst nog een paar dingen moeten herinrichten. 😅

Kwa merk vind ik Red Sea of Waterbox op dit moment er wel heel netjes uitzien, binnenkort eens gaan kijken bij een shop hier in de buurt; Brouwers in Roosendaal, dit is voor mij het dichtstbijzijnde.
Eerstvolgende is Coral and Fish store, Breda.

In de bak zelf zouden we een mooi kleurrijk geheel willen, wel beginnend de basisstappen voor een goed evenwicht van de bak en niet te snel alles willen doen zodat je meer aan het pleisterplakken/bijsturen bent als iets anders.
We zijn nu al wat aan het kijken wat we mooi vinden, dit verzamelen op een lijst en zo beetje bij beetje informeren wat wel/niet bij elkaar kan en de moeilijkheidsgraad ervan.

Hierover zal ik ook op dit forum het nodige kunnen vinden.
 
Mooie plannen! Deel vooral je ideeën voor input van meer ervaren aquarianen, zo maak je jezelf het leven wat makkelijker :)
 
Na een gehele tijd op het forum en websites rondgekeken te hebben ben ik op de volgende opstelling uitgekomen.
Wilde eerst voor een Red Sea Reefer 350 of 425Xl gaan, maar op dit moment laat dit de indeling in het huis dit niet toe. 😅

Nu is het de bedoeling om de plek te benutten waar de huidige Juwel Lido 200 staat, Er zou een aquarium van max. 80cm lang kunnen staan.
Red Sea heeft geen Aquarium in het assortiment die hier redelijk dichtbij in de buurt komt zover ik kon vinden, het is of 60cm of 90cm lang.
60cm vind ikzelf weer net aan te kleine kant, met 90cm zou het aquarium voor de lichtschakelaars komen te staan wat dan ook weer niet handig is.

Uiteindelijk gaat het nu tussen deze 2:
- Aqua Medic Armatus 250 of de Aqua Medic Armatus XD 300, beide 75cm lang.
Verschil zit hem in de diepte, de 250 is 50cm diep en de XD 300 is 65cm diep.

Dit weekend nog even creatief geweest en de afmeting van de XD 300 visueel gemaakt, resultaat staat in de bijlage. :D

Maakt het verschil van 45 liter wat de XD 300 groter is dan de 250 nog uit voor de balans van de waterwaarden?
Of is dit voor deze grootte/verschil van aquariums nog niet geheel van toepassing?

Ik kwam uit op de volgende techniek:
- Aqua Medic D.C. runner 3.2.
- Red Sea Reefer Skimmer 300.
- 2x Red Sea ReefLed 90.
- 1x Red Sea ReefWave 25.
- Eheim Thermocontrol E 200watt.

Mochten er nog aanvullingen of ideeën zijn is dat zeker welkom. :)
 

Bijlagen

  • 01.jpg
    01.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 26
  • 02.jpg
    02.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 26
Bovenaan