Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Even voorstellen

marktromp

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Ik ben Mark Tromp 35 jaar en woonachtig in Amsterdam, zoals velen van jullie heb ik jarenlang een zoetwater aquarium gehad en heb ik nu eindelijk na jaren af en toe meelezen op dit forum de overstap naar een zeeaquarium gemaakt,

Ik heb onlangs een Diamond aquarium van 120x65x50 van iemand overgenomen en ik zit inmiddels volop in de opstartfase.

Ik hoop binnenkort net zoals jullie allemaal te kunnen genieten van een mooie zoutwater bak en er zullen binnenkort ongetwijfeld wel vragen rijzen die ik dan met jullie zal delen ;-)

Groeten Mark

Bijlagen

ReDdiE

blub
Dag Mark, welkom.

Mooie bak, met mooie luchtige scape.
Welke tech heb je er in zitten?

Ik zie dat je de bodem er al hebt ingelegd, terwijl je nog in de opstart zit. Het advies is meestal om te wachten.
Ook is vaak het advies om niet zo'n dikke bodem er in te leggen (mede afhankelijk van welke dieren je wilt houden).
Het advies om een niet te dikke bodem is in verband met ophoping (nitraat) en schoonhouden daarvan.

Succes met je hobby natuurlijk.

OP
M

marktromp

ZeewaterForum lid
Hoi, bedankt.
Ik heb een Jecod 8000 l/u opvoerpomp en een Deltec 1456 skimmer, de verlichting is een Maxspect RSX 200 watt.
Voor de stroming gebruik ik een set Maxspect Gyre 330 pompen.

De bodem is levend zand van Carib Reef, het lijkt op de foto inderdaad vrij dik, ik was wat aan het experimenteren geweest met de stromingspompen die hadden alles overhoop geblazen.
ik heb het nu allemaal weer netjes verspreid en ik gok dat de bodem nu gemiddeld zo’n twee cm dik is.

Kai.K

ZeewaterForum lid
Mooie bak in Amsterdam erbij! Ik ben benieuwd!
Wordt het een gemengd rif of heb je iets anders in gedachten?
Succes!

OP
M

marktromp

ZeewaterForum lid
Hoi, dank je!
Het is inderdaad de bedoeling dat het een gemengd rif aquarium wordt.

Tanne

Tanne
Welkom Mark!

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan mijn boeken zult hebben. In het eerste deel staat de basis helder uitgelegd, in het tweede deel de verdere stappen tot in detail. Ook staat er een uitgebreid vraag & antwoord deel in, alle informatie en beelden zijn uniek en zijn beslist een aanvulling op wat je op fora en social media leest. De betere aquariumzaak heeft ze op voorraad, anders is dit bijvoorbeeld ook een optie: https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/8299/filter_N/14033+8293/sc/books_all/index.html?searchtext=tanne+hoff&sort=releasedate&view=list

Dit ziet er uit als een mooie start! Luchtige opbouw, veel ruimte... Heb je foto's van je (vroegere) zoetwaterbak(ken)?

Wat wil je gaan houden?

Ter inspiratie een filmpje van mijn bak:

LALA

Senior Forumlid
Welkom in het forum Mark! Mooie bak idd! Ik wens veel succes en plezier met onze prachtige hobby!
Gr. Lara

OP
M

marktromp

ZeewaterForum lid
Bedankt allemaal, ik kijk er ook heel erg naar uit.
Nu alles eenmaal draait kan ik bijna niet wachten tot de eerste dieren erin kunnen.

@Tanne: Jou boek heb ik thuis liggen inderdaad, ik wil eenvoudig beginnen met wat leders, annemoonvissen, Jack in the box e.d.
Het vorige aquarium was een cichliden aquarium geinspireerd op Lake Tanganyika, ik zal eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden.

Bovenaan