Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Euphyllia

Wim12

ZeewaterForum lid
Hallo,weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn met dit koraal. Staat ongeveer een 3 tal maand in mijn bak. De laatste 2 weken staat hij elke dag wat minder uit. Nu bijna niks meer. Heeft op deze plaats vol open gestaan. Is niks bruin aan te zien of slijmerig. Waarden zijn ca 430, mg 1350, no3 10, po4 0,03(red sea), zoutgehalte 34( terug verhoogd naar 35).KH was een paar weken 10,2. Terug aan het laten zakken, zit nu op 9,6. Zelf dacht ik aan een te hoge KH, Duncan die te dicht stond. Die heb ik verzet. Zie wel zeer kleine witte puntjes op de voet, die zitten er van het begin op. De ene keer wat meer dan de andere, soms geen. Iemand een idee? Deze heeft veel geld gekost,zou sowieso jammer zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_20210609_161139.jpg
    IMG_20210609_161139.jpg
    103 KB · Weergaven: 59
  • IMG_20210609_161108.jpg
    IMG_20210609_161108.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 59
Is het ook de woning van je anemoonvisje, of zwemt hij toevallig hier om ook op foto te mogen?
Deze kan het koraal dermate irriteren, waardoor het niet meer uit staat.

Hoe correct is je NO3 test? (merk / leeftijd)
Bij lage NO3 doen lps het over het algemeen ook niet lekker.
 
Hallo,weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn met dit koraal. Staat ongeveer een 3 tal maand in mijn bak. De laatste 2 weken staat hij elke dag wat minder uit. Nu bijna niks meer. Heeft op deze plaats vol open gestaan. Is niks bruin aan te zien of slijmerig. Waarden zijn ca 430, mg 1350, no3 10, po4 0,03(red sea), zoutgehalte 34( terug verhoogd naar 35).KH was een paar weken 10,2. Terug aan het laten zakken, zit nu op 9,6. Zelf dacht ik aan een te hoge KH, Duncan die te dicht stond. Die heb ik verzet. Zie wel zeer kleine witte puntjes op de voet, die zitten er van het begin op. De ene keer wat meer dan de andere, soms geen. Iemand een idee? Deze heeft veel geld gekost,zou sowieso jammer zijn.
Als je per ongeluk je KH zo hoog hebt , nu niks aan doen maar je kh terug brengen naar bv 8 .
Zou jammer zijn als hij het loodje legt .
Mijn ervaring is kh te hoog vinden de meeste dieren op den duur funest , door Ocean art mijn kh nu super stabiel rond de 8 alle lagere dieren tot de slakken aan toe zie ik nu overal verschijnen .
 
Alles is gemeten met salifert, testen zijn wel betrouwbaar. zijn nog 2 jaar geldig. Anemoon visje staat er op omdat deze hierin vertoefd.
Weet niet of de visjes het probleem zijn, heeft er nooit last van gehad. Tot over 3 a 4 weken konden ze zich er volledig in verstoppen, stond echt mooi. Is vanaf de kh zo hoog stond dat deze elke dag wat minder is gaan staan. Ik zal zien wat het zegt door deze te laten zakken tot op 8.5 ongeveer. Welke soort is dit trouwens, vond het een mooie vorm en huis voor de anemoonvisjes. Dure stukken komen er toch niet direct meer in.:cry:
 
Jammer hè !
Maar de KH is belangrijker dan de meeste denken , zeker voor kwetsbare dieren .
Ik zou hem laten zakken naar 8 en dan duimen draaien
Enof naar een goed bak overzetten om bij te laten komen
 
Ja stom van mij, wou testen of er geen lucht in de doseerdarmpjes zat. Ik dacht enkele druppeltjes in de bak geen kwaad konden. Daardoor is de kh gestegen, hopelijk komt hij terug mooi open. Iemand die toevallig de naam weet?
 
Lijkt op een ancora. Een hamer die meandert
 
Persoonlijk vind ik je po4 wat laag. Bij mij gaan de hamers en druif ook instaan bij een lange tijd te lage po4, rond die 0,03. Po4 van 0,08 is in mijn aquarium de beste waarde gebleken voor hamers en de druif en andere LPS. Maar hamer en druif zijn hier nog gevoeliger voor dan andere lps is mijn ervaring. Ik meet po4 overigens met een hannah checker.
 
Ja stom van mij, wou testen of er geen lucht in de doseerdarmpjes zat. Ik dacht enkele druppeltjes in de bak geen kwaad konden. Daardoor is de kh gestegen, hopelijk komt hij terug mooi open. Iemand die toevallig de naam weet?


Ja stom van mij, wou testen of er geen lucht in de doseerdarmpjes zat. Ik dacht enkele druppeltjes in de bak geen kwaad konden. Daardoor is de kh gestegen, hopelijk komt hij terug mooi open. Iemand die toevallig de naam weet?
Een paar druppeltjes ? Hoeveel inhoud water heb je !
 
Persoonlijk vind ik je po4 wat laag. Bij mij gaan de hamers en druif ook instaan bij een lange tijd te lage po4, rond die 0,03. Po4 van 0,08 is in mijn aquarium de beste waarde gebleken voor hamers en de druif en andere LPS. Maar hamer en druif zijn hier nog gevoeliger voor dan andere lps is mijn ervaring. Ik meet po4 overigens met een hannah checker.
Po4 meet ik soms ook met hanna checker, die geeft 0.01 minder aan.
 
Doseer dsr ez buffer
Een paar druppels is wel vreemd dat je dan zo omhoog schiet met je kh met jouw inhoud ..po 4 idd laag zou je afschuimer wat minder instellen zodat je po4 wat hoger komt
 
Po4 meet ik soms ook met hanna checker, die geeft 0.01 minder aan.
Dit is dus de reden , dit vinden hamers en druifjes dus absoluut niet prettig.
Even als schommelingen in je waardes….
Uitgaande van een eventuele afwijking van je hanna zou je zelfs op 0 kunnen zitten….
Risico van deze lage waarde is ook dat onze ”vriend” rode flap zijn kop op steekt , helemaal nu het wat warmer wordt.
 
Dit is dus de reden , dit vinden hamers en druifjes dus absoluut niet prettig.
Even als schommelingen in je waardes….
Uitgaande van een eventuele afwijking van je hanna zou je zelfs op 0 kunnen zitten….
Risico van deze lage waarde is ook dat onze ”vriend” rode flap zijn kop op steekt , helemaal nu het wat warmer wordt.
Ik voeg al enkele maanden po4 toe, omdat ik een zeer lage visbezetting(momenteel) heb. Ik maand
 
Maanden lang po 4 niks kon meten. Heb nog wat last van alg, maar dit wordt stilaan beter van als ik po4 ben beginnen toevoegen. Tot over een paar weken begon er wat rode flap, dit heb ik van als ik ook maar iets zag altijd weggeblazen. Nu voorlopig geen flap meer. Temperatuur zit altijd rond hetzelfde(airco in huis). Schommelingen heb ik ook wel wat gehad, niet overdreven. Kh laat ik nu dus zakken. Voeg nu elke dag 1.6ml po 4 toe. moet ik dit nog verhogen dan?
 
Alles is gemeten met salifert, testen zijn wel betrouwbaar. zijn nog 2 jaar geldig.
Testsetjes degraderen vanaf het moment dat ze geopend worden. De houdbaarheidsdatum zegt alleen iets over gesloten verpakkingen.

Betekent niet dat jouw setjes niet meer nauwkeurig zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.

Sterkte met het koraal. Mooi stuk.
 
Testsetjes degraderen vanaf het moment dat ze geopend worden. De houdbaarheidsdatum zegt alleen iets over gesloten verpakkingen.

Betekent niet dat jouw setjes niet meer nauwkeurig zijn, maar wel iets om rekening mee te houden.

Sterkte met het koraal. Mooi stuk.
Bedankt👍
 
Bovenaan