Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Euphyllia gaan stuk/ oorzaak?

Euphyllia waar het om gaat.
 

Bijlagen

  • 08A09DF0-1459-4D0A-A98B-DA855EA3ECFD.jpeg
    08A09DF0-1459-4D0A-A98B-DA855EA3ECFD.jpeg
    99,3 KB · Weergaven: 58
  • B25E8675-AA59-45C0-AE03-63302BDC96A3.jpeg
    B25E8675-AA59-45C0-AE03-63302BDC96A3.jpeg
    138 KB · Weergaven: 55
  • 6E1D3989-5A54-4290-AE4C-CF95E2D411B1.jpeg
    6E1D3989-5A54-4290-AE4C-CF95E2D411B1.jpeg
    101,7 KB · Weergaven: 54
Bij mij ook gebeurt dat de toorts losliet van zijn kop/skelet, dit gebeurde nadat ik een stromings pomp toegevoegd had... maar het gekke is en dat heb ik nog nooit gezien dat het losgelaten stuk op een steen terecht kwam en daar lijkt te “overleven” de tentakels staan mooi uit en wuiven in de stroming... dus het “vlees” leeft verder zonder het skelet... dit is nu al enige weken goed aan het gaan... sterker nog ... hij verbeterd eerder als dat hij verslechterd.. ik ben benieuwd hoe lang dat hij dit uit houd
 
Toortsen in mijn nanobakje wat ik draai op waterwissels. Waardes zijn hier in theorie minder gunstig maar zoals je kan zien bevalt het ze goed.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    188,2 KB · Weergaven: 48
De rest doen het bij mij ook goed, maar je leest het wel vaker dat er kopjes los laten.
De perfect draaiende bak waar nooit iets dood gaat moet ik nog tegen komen.
 
De rest doen het bij mij ook goed, maar je leest het wel vaker dat er kopjes los laten.
De perfect draaiende bak waar nooit iets dood gaat moet ik nog tegen komen.
Inderdaad Jan, ik weet inmiddels welke koralen het uitstekend doen en welke koralen ik beter nooit meer aan moet schaffen ... bij mij is bubbelkoraal niet kapot te krijgen daarentegen gaat de toorts uiteindelijk na een aantal maanden achteruit ...niet dood overigens maar wel het verlies van aantal koppen...
 
De rest doen het bij mij ook goed, maar je leest het wel vaker dat er kopjes los laten.
De perfect draaiende bak waar nooit iets dood gaat moet ik nog tegen komen.
Eens kijken of jullie op kool filteren dat is namelijk een grote boosdoener !!
Bv als je een plaag Xenia hebt en ja ik weet het ook dat groeit bij de ene als kool en bij de ander niet , nou is het zo dat als je den plaag Xenia hebt en je gaat filteren over kool dat ze te weinig voedsel krijgen en weg zakken , en dat gebeurt vaak ook bij eufilia ,filter over kool en bingo problemen gelijk dus eigenlijk de conclusie een te schone bak , in deze te schone bakken bv kool of overdreven dikke afschuimers bbk bv iDeal bij sps funest bij lps .
Maar goed dat is mijn ervaring .
 
Eens kijken of jullie op kool filteren dat is namelijk een grote boosdoener !!
Bv als je een plaag Xenia hebt en ja ik weet het ook dat groeit bij de ene als kool en bij de ander niet , nou is het zo dat als je den plaag Xenia hebt en je gaat filteren over kool dat ze te weinig voedsel krijgen en weg zakken , en dat gebeurt vaak ook bij eufilia ,filter over kool en bingo problemen gelijk dus eigenlijk de conclusie een te schone bak , in deze te schone bakken bv kool of overdreven dikke afschuimers bbk bv iDeal bij sps funest bij lps .
Maar goed dat is mijn ervaring .
Tot paar weken geleden draaide ik permanent over kool inderdaad en ik heb een BBK als afschuimer, al is deze niet te groot voor de bakmaat en ik ga deze ook niet verwisselen. De kool heb ik er nu uitgehaald en ik overweeg een 20% waterwissel met natuurlijk zeewater aangevuld met synthetisch zout. Mocht iemand een mooi alternatief hebben wat ik permanent op de bak kan draaien als vervanging voor kool en wat vriendelijker is tegenover euphyllia dan hoor ik dat graag. Ik weet niet exact of dit het probleem is maar dit is in iedergeval een mooie aanwijzing.

Geen Euphyllia in de bak is voor mij persoonlijk geen optie, het zijn mijn favorieten koralen en tegelijkertijd helaas ook mijn kryptonite...
 
Tot paar weken geleden draaide ik permanent over kool inderdaad en ik heb een BBK als afschuimer, al is deze niet te groot voor de bakmaat en ik ga deze ook niet verwisselen. De kool heb ik er nu uitgehaald en ik overweeg een 20% waterwissel met natuurlijk zeewater aangevuld met synthetisch zout. Mocht iemand een mooi alternatief hebben wat ik permanent op de bak kan draaien als vervanging voor kool en wat vriendelijker is tegenover euphyllia dan hoor ik dat graag. Ik weet niet exact of dit het probleem is maar dit is in iedergeval een mooie aanwijzing.

Geen Euphyllia in de bak is voor mij persoonlijk geen optie, het zijn mijn favorieten koralen en tegelijkertijd helaas ook mijn kryptonite...
Ik draai op Ocean art super !! Geen kool nodig ivm fuel .
En 1 keer per maand even drie dagen op kool filteren is geen probleem !
 
  • Like
Reactions: SKT
Bij mij ook gebeurt dat de toorts losliet van zijn kop/skelet, dit gebeurde nadat ik een stromings pomp toegevoegd had... maar het gekke is en dat heb ik nog nooit gezien dat het losgelaten stuk op een steen terecht kwam en daar lijkt te “overleven” de tentakels staan mooi uit en wuiven in de stroming... dus het “vlees” leeft verder zonder het skelet... dit is nu al enige weken goed aan het gaan... sterker nog ... hij verbeterd eerder als dat hij verslechterd.. ik ben benieuwd hoe lang dat hij dit uit houd
Bij mijn ouders gebeurd er hetzelfde.
Kop gelost en lager op het zand terecht gekomen.
Beide stukken groeien nu en krijgen kopjes bij.
 

Bijlagen

  • IMG-20210223-WA0007.jpg
    IMG-20210223-WA0007.jpg
    196,8 KB · Weergaven: 41
  • IMG-20210223-WA0008.jpg
    IMG-20210223-WA0008.jpg
    181,1 KB · Weergaven: 41
  • Like
Reactions: SKT
Ik draai op Ocean art super !! Geen kool nodig ivm fuel .
En 1 keer per maand even drie dagen op kool filteren is geen probleem !
Ik draai zelf op DSR EZ en heb dan ook een carbon bron. Maar dan beperk ik het draaien over kool tot een paar dagen per maand en kijk ik hoe het gaat. Ik zal komende week eerst die waterwissel er even doorgooien. Ga denk ik voor 25%, dan zouden de mineralen en andere stoffen die de kool eruit getrokken heeft wel weer redelijk op peil moeten zijn. Gezien ik een week geleden ook al 20% heb ververst met synthetisch zout.
 
Bovenaan