Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Erwin's 250x100

Erwin1973

Senior Forumlid
Goedeavond allen :)

Pas mezelf netjes voorgesteld hier, dus nu is het tijd voor een dagboek met wat ik allemaal van plan ben.
De bak is zoals gezegd 250x100x75 waterhoogte met sump 150x50x50
Techniek zoals het gaat worden:
Opvoerpomp 10000 RD
Profilux 3 (had ik al)
Twee Philips coral care led units met 1 controller (kan er altijd nog een unit bijhangen), dit omdat ik met twee eilanden wil gaan werken van Atoll. Hierbij komt uiteraard nog levend steen. De bedoeling is om de twee eilanden te plaatsen en veel bodemruimte over te houden, zo kunnen de vissen er rond omheen zwemmen en onder en bovenlangs zonder plaats tekort te komen.
De afschuimer wordt een externe Bubble King 300. Extern omdat ik geen plaats in de sump heb qua hoogte, en/dus komt hij achter de bak in een andere kamer (oude voorraadkast) De sump gaat voorzien worden van een extra aansluiting aan de zijkant om de bubble king te voorzien (zo heb ik geen extra flow pompje nodig voor de schuimer)
Osmo pure 100GE met triple filter en silicaat en nitraat, extra slangen en kraantjes. Dit gaat boven geplaatst worden want daar heb ik nog twee bakken staan. 1 van die bakken (140x65x60) gaat voorzien worden van een tussenschot, zodat ik 250 liter osmose en 250 liter aangemaakt zeewater op voorraad heb. Zo kan ik strakjes de verdaming aanvullen met osmose en de verversing meteen met zeewater doen.
Voordeel dat ik die bak toch heb en daar dus het water ideaal kan maken voordat ik het gebruik in de grote bak, eventueel kan hij nog als Q-bak gaan dienen voor bv vissen.....
Zout wordt Tropic marine pro reef.
Stromingspomp is van Panta Rhei, de Hydro wizard ecm 63 (doet 53 kuub/uur laminair) deze had ik al draaien op de roggenbak wat het voorheen is geweest.
Verwarming is een zelfgemaakt systeem wat werkt op een 1-groeps vloerverwarmingsverdeler. 56 meter uponor slang (ja zeewaterbestendig) die de bak hier altijd op 28 graden heeft gehouden.
Overloop is nu een trickle van 100x13,5x67 deze wordt mechanisch en gevuld met bioballen.

Volgende maand de 27ste februari gaan de vissen die er nog zwemmen weg, daarna gaat het projekt beginnen.

ps: het wordt een vissentank met koraal op de eilanden bv. Wel wil ik het zo maken dat ik altijd kan uitbreiden om bv meerdere soorten koralen te houden.

Heb zojuist de osmose set besteld :D

Alex alvast bedankt voor je meedenken en gastvrijheid! We gaan er samen wat moois van maken :)
 
Dat gaat volgens mij een mooie bak worden.
Ik ga je zeker volgen.
Veel plezier met de opbouw/opstart wat net zo mooi is.
 
Je neemt in ieder geval geen halve maatregelen als het om budget gaat.
Succes met de opbouw, ben echt benieuwd hoe het gaat worden met die 2 eilanden.
 
Dat gaat volgens mij een mooie bak worden.
Ik ga je zeker volgen.
Veel plezier met de opbouw/opstart wat net zo mooi is.

Dank je, ik heb er giga zin in om te beginnen :)

Je neemt in ieder geval geen halve maatregelen als het om budget gaat.
Succes met de opbouw, ben echt benieuwd hoe het gaat worden met die 2 eilanden.

Dank je wel!
Qua techniek wil ik altijd al het beste van het beste, was bij de roggen al zo. En ach ik heb er nu al plezier van ook al draait er nog niks :)
 
leuke ideeen hoor.
een minimalistische bak is vaak erg mooi, maar mist wel de huisvesting voor bacterieen.
heb je dit product wel eens bekeken?
http://www.reefgems.be/new-cer-media-marina-pure-blocks/
dit zou je bv in de sump kunnen leggen.
ik was er erg tevreden over.
de stromingspompen zijn echt geweldig.
wil je met vers levend steen gaan werken?
of rifkeramiek?
of doodsteen of steen overnemen?

suc6
 
Mooie bakmaat!
Natuurlijk heb je met de keuze van de coralcare's de mogelijkheid om eenvoudig uit te breiden. Ik zou wat reserveren om er een stuk of 2 extra aan te schaffen. Ook al werk je met koraleneilanden, je komt zeker licht spreiding tekort. Ik neem tenminste aan dat je niet alleen je visse wil zien zwemmen als ze toevallig een keer onder een armatuur door zwemmen. Om zowel voor als achterin licht te hebben, ontkom je er met jouw diepte niet aan de armaturen haaks op de lengterichting te monteren.
Doe je dat niet, dan heb je teweing licht dat via je ruit terugkaats de bak in. Teweing zijdelingse belichting van het koraal en je vissen worden in een groot deel van de bak alleen van bovenaf belicht, waardoor je vaak tegen de schaduwzijde aan kijkt.
 
Leuk idee die 2 koraal eilanden en dan veel zwemruimte voor de vissen. Ik krijg er een beeld bij wat me erg mooi lijkt in elk geval en het is eens wat anders.

V.w.b. de verlichting zal het wat experimenteren worden om een mooi effect te krijgen, je wilt je eilanden natuurlijk voldoende uitlichten en eruit laten springen maar je zult er ook voor moeten zorgen dat je vissen door de hele bak voldoende belicht worden.
 
Dat zijn serieuze plannen. Klinkt allemaal erg goed. Alleen voor de verlichting denk ik dat het wat weinig is en sluit ik me aan ben Erik en John maar de praktijk zal het uit moeten wijzen. Succes in ieder geval.
 
leuke ideeen hoor.
een minimalistische bak is vaak erg mooi, maar mist wel de huisvesting voor bacterieen.
heb je dit product wel eens bekeken?
http://www.reefgems.be/new-cer-media-marina-pure-blocks/
dit zou je bv in de sump kunnen leggen.
ik was er erg tevreden over.
de stromingspompen zijn echt geweldig.
wil je met vers levend steen gaan werken?
of rifkeramiek?
of doodsteen of steen overnemen?

suc6

Dank je voor de tip, ik ga me er eens in verdiepen.

Mooie bakmaat!
Natuurlijk heb je met de keuze van de coralcare's de mogelijkheid om eenvoudig uit te breiden. Ik zou wat reserveren om er een stuk of 2 extra aan te schaffen. Ook al werk je met koraleneilanden, je komt zeker licht spreiding tekort. Ik neem tenminste aan dat je niet alleen je visse wil zien zwemmen als ze toevallig een keer onder een armatuur door zwemmen. Om zowel voor als achterin licht te hebben, ontkom je er met jouw diepte niet aan de armaturen haaks op de lengterichting te monteren.
Doe je dat niet, dan heb je teweing licht dat via je ruit terugkaats de bak in. Teweing zijdelingse belichting van het koraal en je vissen worden in een groot deel van de bak alleen van bovenaf belicht, waardoor je vaak tegen de schaduwzijde aan kijkt.

Ik ga het zeker zo doen dat ik er makkelijk licht bij kan gaan hangen, 2 bijbestellen is zo gedaan.... teruggeven is lastiger :)

Leuk idee die 2 koraal eilanden en dan veel zwemruimte voor de vissen. Ik krijg er een beeld bij wat me erg mooi lijkt in elk geval en het is eens wat anders.

V.w.b. de verlichting zal het wat experimenteren worden om een mooi effect te krijgen, je wilt je eilanden natuurlijk voldoende uitlichten en eruit laten springen maar je zult er ook voor moeten zorgen dat je vissen door de hele bak voldoende belicht worden.

Idd mooi om uit te proberen hoe het zal gaan met 2 units, 3-4 kan uiteraard ook.

Dat zijn serieuze plannen. Klinkt allemaal erg goed. Alleen voor de verlichting denk ik dat het wat weinig is en sluit ik me aan ben Erik en John maar de praktijk zal het uit moeten wijzen. Succes in ieder geval.

Dank je Bjorn, we gaan het meemaken :)
 
Zo weer aan de knutsel :)
De tank op de foto's schoon aan het maken om te gaan dienen als buffer voor osmose/zeewater.
Er komt in het midden een schot in zodat ik 250 liter osmose en 250 liter zeewater heb staan.

140x65 1.jpg140x65 2.jpg140x65.jpg
 
Net een mailtje gehad van Atoll in Duitsland.

Ben van harte uitgenodigt om aanstaande zaterdag daar te gaan shoppen. Hij zorgt ervoor dat hij alles heeft staan wat ik zo ongeveer zoek :)
Hij gaat zelfs een mal maken van mijn bak waarop ik de stukken kan zetten om te zien of het naar mijn wens is :)
me happy!
 
Dat zijn wel hele fijne dingen idd! Shop ze zaterdag. En snel daarna een paar foto's van je aanwinsten natuurlijk.
 
Dank je zeefanaat! :)
Ga zeker foto's maken.
 
Welkom Erwin, nu hebben we elkaar al zoveel gesproken maar ik had je dagboek nog niet voorbij zien komen.
Aan jouw passie - inzet - en ideeën zal het zeker niet liggen en inderdaad je hebt nog een aantal uitdagingen te gaan maar daar komen we zeker uit.
Jouw basis wordt in ieder geval top en iets in de winkel halen is makkelijker als terug brengen.
 
Heel mooi zo een grote bak. Geeft wel een hoop verdamping/vocht.

Ik heb zelf 135x95x70 en verdamp al gauw een liter of 8 per dag. Ik heb daarom een afzuiger naar buiten moeten maken en in de winter laat ik de verwarming in de kamer op 20 graden staan. Bij mij gingen de scharnieren van de kasten roesten.

Over de verlichting is al veel gezegd. Ik had eerst 2 Orphek Atlantics boven de bak dit was wel voldoende voor de koralen maar de bak was niet egaal verlicht. Ik heb er een 3e lamp geplaatst en vindt het echt veel mooier nu de bak egaal is verlicht.

Veel succes en plezier, met de verdere start van dit project.
 
Welkom Erwin, nu hebben we elkaar al zoveel gesproken maar ik had je dagboek nog niet voorbij zien komen.
Aan jouw passie - inzet - en ideeën zal het zeker niet liggen en inderdaad je hebt nog een aantal uitdagingen te gaan maar daar komen we zeker uit.
Jouw basis wordt in ieder geval top en iets in de winkel halen is makkelijker als terug brengen.

Dank je Alex :)
Ik heb in korte tijd al veel bijgeleerd van je, waardeer het ook heel erg!

Heel mooi zo een grote bak. Geeft wel een hoop verdamping/vocht.

Ik heb zelf 135x95x70 en verdamp al gauw een liter of 8 per dag. Ik heb daarom een afzuiger naar buiten moeten maken en in de winter laat ik de verwarming in de kamer op 20 graden staan. Bij mij gingen de scharnieren van de kasten roesten.

Over de verlichting is al veel gezegd. Ik had eerst 2 Orphek Atlantics boven de bak dit was wel voldoende voor de koralen maar de bak was niet egaal verlicht. Ik heb er een 3e lamp geplaatst en vindt het echt veel mooier nu de bak egaal is verlicht.

Veel succes en plezier, met de verdere start van dit project.

Dank je :) We zullen zien hoe het gaat en waardeer je tips!
 
Zo eerste spullen zijn gearriveerd vandaag :)
ipv de osmo pure 100 GE deluxe is het Deluxe Puratek 100 RO/DI geworden. Dit omdat hij de dezelfde specs heeft en de andere niet leverbaar was.
Triple filterhuis
Nitraat cartridge
Silicaat cartridge
2x 10m osmose slang (blauw)
Opslagtankkraantje
Verbindingsstuk
Verbindingsstuk haaks
Deluxe Puratek 100 RO/DI

osmose apparaat.jpgosmoseapparaat in doos.jpg
 
Bovenaan