Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ervaringen Alg reactor

Sneakimonky

Senior Forumlid
Wie heeft er een alg reactor draaien (en welke?) en wat zijn hiervan de bevindingen?
Ik zit erover te denken om er 1 aan te schaffen maar er zijn zoveel verschillende soorten.
 
Alg reactor scrubber allemaal getest ,en het resultaat is niet oke als je deze erbij zet oke maar als stand alone niet geschikt ,op een andere manier vliegt het fostaat de pan uit na twee maanden ,gewoon een pallet reactor en een afschuimer werkt het best , maar zou zeggen ga de uitdaging aan we moeten allemaal lesgeld betalen
 
Klopt je hele sump onder de alg wordt een grote bende ,schijnt dat de algen de stoffen opnemen die je koralen ook nodig hebben de sporen elementen verdwijnen in rap tempo , een voordeel er komen enorm veel beestjes in de sump die dan ook weer in je bak terecht komen als voer voor de vissen
 
De algenzooi en later ook algea crubber ingezet werd allemaal niet fosfaten stegen ???de hele handel verwijderd ,door ,nu gewoon pallets en een reactor voor fosfaatverwijdering geplaatst,waardes nu goed en geen rotzooi ect ,de moderne manier werkt het beste ,voor mij deze experimenten afgesloten in het begin hoopvol maar na drie maanden de waardes niet oke.
 
Dank voor je reactie, waardevol om te horen. Ik was gecharmeerd van het idee om een alg reactor te hebben. Maar mogelijk kan ik ook beter een wervelbed filter kiezen
 
Persoonlijk vind ik de algen wel erg fijn. Je hoeft nooit bang te zijn dat je helemaal geen nutrients meer heb want je alg stopt gewoon met groeien.
 
Ach die algen lijken allemaal zo mooi ,maar gebruiken ook waardevolle nutriens of aminos ect ect ec die wil je helemaal niet uit je bakkie hebben ,dus je voert eigenlijk alleen maar je algen enja die groeien wel hoor .
Dus ik ben gewoon naar de oldscool reactors gegaan en sindsdien stabiel ,maar het zou geen hobby zijn om gewoon eens te proberen toch .leren doe je er wel van
 
Al wat ouder topic, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Inmiddels draait mijn bak een maand of 9 alleen op een algen turf scrubber en filterwatten voor zweefvuil. Ik heb met zout water geen andere ervaring, maar vind het zeker prettig werken.
 
Ik heb wel een aanvulling, ik blijf van mening dat ik het een hele prettige manier vind van nutrients export.
Echter probeerde ik enkele weken geleden iets nieuws; ik ging mijn waarde (kh,Mg,ca) iets hoger sturen in de hoop net iets meer groei te krijgen.
Dit heeft geresulteerd in nu al verschillende stukken die het niet overleefd hebben, sommige zijn aan het bleken (probeer ze nog te reden maar heb ze eigenlijk al op gegeven) en tot nu toe 1 stuk wat kapot is gegaan aan rtn.

Dit alle lijkt het gevolg te zijn van te weinig nutrients (nagenoeg niet meetbaar) met een te hoge kh waardoor de koralen kapot kapot zijn gegaan.

Ik zit nu weer bijna op de nsw waarde maar het tij lijkt nog niet gekeerd.

De wieren hebben in dit verhaal dus iets te goed gewerkt ondanks dat ik de verlichtings duur al wel verminderd had.
 
Ik heb wel een aanvulling, ik blijf van mening dat ik het een hele prettige manier vind van nutrients export.
Echter probeerde ik enkele weken geleden iets nieuws; ik ging mijn waarde (kh,Mg,ca) iets hoger sturen in de hoop net iets meer groei te krijgen.
Dit heeft geresulteerd in nu al verschillende stukken die het niet overleefd hebben, sommige zijn aan het bleken (probeer ze nog te reden maar heb ze eigenlijk al op gegeven) en tot nu toe 1 stuk wat kapot is gegaan aan rtn.

Dit alle lijkt het gevolg te zijn van te weinig nutrients (nagenoeg niet meetbaar) met een te hoge kh waardoor de koralen kapot kapot zijn gegaan.

Ik zit nu weer bijna op de nsw waarde maar het tij lijkt nog niet gekeerd.

De wieren hebben in dit verhaal dus iets te goed gewerkt ondanks dat ik de verlichtings duur al wel verminderd had.

Op welke waarden stuur jij?
Ik heb KH rond de 10 en Ca 435, Mg is iets van 1500 en heb ik nog nooit toegevoegd.
NO3 en PO4 zijn bijna niet meetbaar (ook niet toen ik nog veel algengroei in de bak had) en dat meet ik eigenlijk ook niet meer.
Verlichting van de ATS staan 19u per dag aan. Als ik dat verkort gaat de algengroei op de ramen omhoog, maak nu eens in de 3 dagen schoon.
Laatste waterwissel van 15% was in april.
Heb een paar weken geleden wel calendarium gehad die ineens ging bleken, maar niet echt een oorzaak kunnen vinden.
Paddenstoel-leder en duivelshand doen het ook prima, ik begrijp dat die eigenlijk toch ook wel graag wat ‘dikker’ water hebben.
Heb je naast de ATS nog een ander filter?
 
Op welke waarden stuur jij?
Ik heb KH rond de 10 en Ca 435, Mg is iets van 1500 en heb ik nog nooit toegevoegd.
NO3 en PO4 zijn bijna niet meetbaar (ook niet toen ik nog veel algengroei in de bak had) en dat meet ik eigenlijk ook niet meer.
Verlichting van de ATS staan 19u per dag aan. Als ik dat verkort gaat de algengroei op de ramen omhoog, maak nu eens in de 3 dagen schoon.
Laatste waterwissel van 15% was in april.
Heb een paar weken geleden wel calendarium gehad die ineens ging bleken, maar niet echt een oorzaak kunnen vinden.
Paddenstoel-leder en duivelshand doen het ook prima, ik begrijp dat die eigenlijk toch ook wel graag wat ‘dikker’ water hebben.
Heb je naast de ATS nog een ander filter?
Ik hield altijd alles op nsw. Ik probeerde toen alles te verhogen naar een kh van 9, Mg 1450 en ca 450

Echter ging het toen al snel mis ondanks dat ik dit over de loop van 2 weken verhoogd heb.

Ik draai eigenlijk altijd met cheato welke 9 uur verlicht word. En wat hoog actief kool. Verder niks bijzonders en eigg zonder ww.
 
Ik hield altijd alles op nsw. Ik probeerde toen alles te verhogen naar een kh van 9, Mg 1450 en ca 450

Echter ging het toen al snel mis ondanks dat ik dit over de loop van 2 weken verhoogd heb.

Ik draai eigenlijk altijd met cheato welke 9 uur verlicht word. En wat hoog actief kool. Verder niks bijzonders en eigg zonder ww.

Dat klinkt best gevoelig, die ervaring heb ik zeker niet.
Misschien moet ik ook wat voorzichtiger gaan doen ?
 
Dat klinkt best gevoelig, die ervaring heb ik zeker niet.
Misschien moet ik ook wat voorzichtiger gaan doen ?
Ik tot nu ook niet, verbaas me er eigg dus ook nog steeds over dat het blijkbaar toch mogelijk is om nutriënts echt uit het water te halen en tekorten te krijgen.
 
het zou interessant zijn te weten welke voedingsstoffen in dat geval zodanig dalen dat dit leidt tot necrose of anderszins. Ben benieuwd of jullie iets kunnen aantonen aan de hand van ATI of Triton cijfers!?
Met de nieuwe testen die ze geïntroduceerd hebben de doc. Zou je dit denk ik wel meetbaar kunnen krijgen.
 
Bovenaan