Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ervaring met Tunze 8850

Flappie2909

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

Voor een nieuwe bak zit ik er over te denken om de verlichting te doen met de Tunze 8850 (4 stuks) in combinatie met een Tunze 7000 of 7097 controller. Heeft iemand ervaring met deze verlichting in een zeewateraquarium?

OP
OP
F

Flappie2909

ZeewaterForum lid
Kijk.... dat is nou mooi. Dat filmpje wilde ik er ook opzetten maar kreeg het niet voor elkaar. Dat is toch geen NANO bakje toch?!

OP
OP
F

Flappie2909

ZeewaterForum lid
Leuke lamp, die zijn warmte ook kwijt kan aan het water (scheelt weer verwarmen in de winter), want hij is ip68 en dus waterproof.
De PAR waarden zijn niet perse om over naar huis te schrijven ( hier meten ze dat bijvoorbeeld: https://recifalnews.fr/2015/09/review-of-the-tunze-led-full-spectrum-8850/), je hebt er ongeveer 1 nodig per 15 cm wil je redelijke PAR waarden halen.
PAR waardes zegt mij niets eigenlijk. Ik had er 4 gepland in de bak van 120 breed en dan zou dat dus om de 30 cm zijn ongeveer. Zou dat niet genoeg zijn voor een gemiddeld aquarium? Als ik het filmpje kijk en de reactie van die ene gebruiker die ik aan het begin noemde dan lijkt mij dat voldoende maar goed..... Daarom vraag ik in de kop van dit topic naar iemand die ervaring heeft met deze lampen. Ik sprak ook iemand die zei dat het zeer onhandig werkt al die lampen overdwars maar het lijkt mij nogal meevallen als je tenminste niet wekelijks je bak wilt veranderen.

OP
OP
F

Flappie2909

ZeewaterForum lid
Dat artikel is van 2015 en in het bovengenoemde Youtube filmpje wordt in de eerste zin al gezegd "Updated for 2018 is the 8850 full spectrum LED". Dus dat artikel komt op mij wat achterhaald over. Ik heb het inmiddels ook aan TUNZE Amerika voorgelegd. Maar eens kijken wat zij zeggen en in de tussentijd hoop ik echt dat er iemand zich meldt die echt uit ervaring spreekt en de lampen gebruikt in een zeewaterbak.

Erbe2307

René van der Bel
Filmpje is een demo opstelling van Tunze op Interzoo. Deze bak heeft dus 10 dagen gestaan om vervolgens weer afgebroken te worden.
Dat is GEEN voorbeeld dat ook maar enigszins in de buurt komt van de werkelijkheid als je een zeebak met lichtbehoevende koralen wilt houden anders dan een paar leders.

Dus vertrouw hier op de ervaring en kritische blik van mede hobbyisten en niet op een onrealistische advertentie van een fabrikant.

P.S. ben je van plan een fish only met misschien een paar leders te gaan houden? Nu niet duidelijk, maar in dat geval zou je hele andere reacties hebben gekregen...

OP
OP
F

Flappie2909

ZeewaterForum lid
Tunze lijkt me geen merk die een mooie opstelling maken opeen beurs, mensen het idee geven dat het allemaal wel kan als dat niet het geval is. Dat tast hun goede naam aan en dat weten ze. Afgaan op een artikel dat in 2015 is gepubliceerd en waarbij dus een vergelijkbaar maar ander produkt is gebruikt heb ik ook niet veel aan. Dus vertrouw ik hier op mensen die zelf zo'n systeem hebben en uit ervaring kunnen spreken alleen die zijn er kennelijk niet zo veel. Ik ben niet erg specifiek in wat er in de bak moet komen. Liefst wel veel kleur maar dat kan ook van de vissen komen en ik heb nu ook een paar anemonen die kleur hebben en zelf het licht wel op zoeken. Ook zou ik licht behoevende koralen natuurlijk wel kunnen aanschaffen en die wat hoger in de bak kunnen zetten.

Matthijs.

ZeewaterForum lid
Ik heb de indruk dat je de hulp van mede-hobbyisten als vervelend ervaart?
Tunze maakt goede producten, echter zijn deze lampen buiten wat kijklicht en voor weinig-lichtbehoevende niet veel waard, alhoewel ze natuurlijk ook wel goedkoop zijn in aanschaf.
Ik zou zeggen, koop er 4 van en weet het ons te zeggen, ik zou er allessinds mijn geld niet aan uitgeven en kijken naar iets krachtiger.

Grtz,
Matthijs

Erbe2307

René van der Bel
Tunze lijkt me geen merk die een mooie opstelling maken opeen beurs, mensen het idee geven dat het allemaal wel kan als dat niet het geval is. Dat tast hun goede naam aan en dat weten ze. Afgaan op een artikel dat in 2015 is gepubliceerd en waarbij dus een vergelijkbaar maar ander produkt is gebruikt heb ik ook niet veel aan. Dus vertrouw ik hier op mensen die zelf zo'n systeem hebben en uit ervaring kunnen spreken alleen die zijn er kennelijk niet zo veel. Ik ben niet erg specifiek in wat er in de bak moet komen. Liefst wel veel kleur maar dat kan ook van de vissen komen en ik heb nu ook een paar anemonen die kleur hebben en zelf het licht wel op zoeken. Ook zou ik licht behoevende koralen natuurlijk wel kunnen aanschaffen en die wat hoger in de bak kunnen zetten.
De mensen met ervaring die hier spreken, kijken kritisch naar de specificaties van apparatuur ongeacht merk en omschreven beloftes van fabrikanten. Magische LEDs die meer licht afgeven dan de electrische energie die je erin stopt bestaan niet. Dus iemand zonder deze specifieke lampen kan je prima advies geven over hoeveel je er ongeveer nodig gaat hebben.

Wat betreft gerenomeerde merken en lulkoek verhalen... Ik noem maar ff Volkwagen...

Overigens zijn het wel mooie lampjes hoor. Heb er hier één liggen. Ben nog in dubio of ik em inzet als bijverlichting of dat ik er een wierenfilter mee ga belichten.
Nadeel van het onderwater monteren is overigens wel dat je minstens elke week de algen er vanaf moet gaan boenen...

Laatst bewerkt:
OP
OP
F

Flappie2909

ZeewaterForum lid
Ik heb de indruk dat je de hulp van mede-hobbyisten als vervelend ervaart?
Tunze maakt goede producten, echter zijn deze lampen buiten wat kijklicht en voor weinig-lichtbehoevende niet veel waard, alhoewel ze natuurlijk ook wel goedkoop zijn in aanschaf.
Ik zou zeggen, koop er 4 van en weet het ons te zeggen, ik zou er allessinds mijn geld niet aan uitgeven en kijken naar iets krachtiger.

Grtz,
Matthijs
Beste Matthijs,

Sorry als ik die indruk bij jou (en wellicht anderen) wek want dat is zeker niet mijn bedoeling! Ik ben alleen wel kritisch en kijk ook veel rond op internet waardoor je ook andere meningen hoort of ziet. Juist omdat ik niet het wiel wil uitvinden en geld voor niets uitgeven vraag ik in dit topic naar iemand meet ervaring maar die heeft zich nog niet aangediend en dat geeft misschien wel reden tot nadenken. Maar goed.... De reden dat ik deze verlichting wil hebben is dat hij inderdaad een mooie prijs heeft van een goed merk en zeer gemakkelijk gebruikt kan worden met een controller TUNZE 7097. Bovendien is het een van de weinige zo niet de enige die eer ook rode LEDs in heeft zitten waardoor je ook een zonopkomst kunt nabootsen in plaats van alleen een zonondergang. Ik ben geen reefaquarium fanaat en dus niet zo veel eisend. Wat ik graag heb is een kleurrijk zeewateraquarium met de mogelijkheid om zoveel mogelijk (dus ook de verlichting) te automatiseren met een computer (WIFI) daarin ligt voor mij namelijk de echte hobby. Omdat is een zonsopkomst net zo belangrijk vind als een zonsondergang heb ik dus gekeken naar de TUNZE 8850 lampen maar ik zou van jullie dan graag horen of er ook nog betaalbare alternatieven zijn?

Nogmaals excuses als ik iemand het idee heb gegeven zijn of haar mening niet serieus te nemen maar ik hoop ook dat anderen accepteren dat ik bij antwoorden kritisch ben.

Groetjes,
Ed

Erbe2307

René van der Bel
Kritisch zijn is altijd goed. Echter zien we allemaal hoe onrealistisch 4 van deze lampen op 400 liter is. Vandaar dat mensen zich niet serieus genomen voelen.

Hoe dan ook, om nog even inhoudelijk op je laatste bericht te reageren.
Zonsopkomst onderwater ziet er heel anders uit dan boven. Die is namelijk blauw en het licht wordt gedurende de dag witter/geeler.

Dit heeft te maken met de verschillende fysische eigenschappen tussen lucht, water en verschillende golflengtes (lees kleuren) licht.

Sneakimonky

Senior Forumlid
Er worden zat lampen te koop aangeboden, maar je vraagt specifiek om deze lamp.
Ik kan je nog wel een opsomming geven met “goede” verlichting als je dit wil.
Je kan evt als je zelf op onderzoek wil uitgaan gebruik maken van de zoekfunctie:)

OP
OP
F

Flappie2909

ZeewaterForum lid
Er worden zat lampen te koop aangeboden, maar je vraagt specifiek om deze lamp.
Ik kan je nog wel een opsomming geven met “goede” verlichting als je dit wil.
Je kan evt als je zelf op onderzoek wil uitgaan gebruik maken van de zoekfunctie:)
Nee dat begrijp je verkeerd. Als iedereen het geen goed idee vind om Tunze lampen te kopen dan vraag ik hier om een betaalbaar alternatief.

Bovenaan