Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ervaring/advies gevraagd "hang on" eiwitafschuimer nano 30 liter

hatseflats

ZeewaterForum lid
Wij hebben momenteel een bakje draaien van 30 liter waarbij alle waardes netjes blijven.
Het nitraat daarin tegen blijft aan de hoge kant, dit schommelt tussen de 10 en 25 waardoor wij de overstap willen maken naar een goed hang-on systeem. En dus ons huidige filtertje willen vervangen.
Nou ben ik momenteel al een tijdje opzoek op het internet maar kom ik er niet echt uit.

Nou zal het mij niet verbazen als hier genoeg ervaring is wat betreft de aanschaf van een eiwitafschuimer voor een bakje van ca 30 liter.
En wil ik hierbij de vraag stellen welke jullie zullen aanbevelen of zelf in gebruik hebben.
Wij zijn op een gegeven moment wel van plan om naar een 60/90 liter bakje over te stappen. Dus een wat hogere capaciteit (mits ook geschikt voor het 30 liter bakje) is prima.
 
Zelf heb ik geen ervaring met een HOB eiwitafschuimer, ik gebruik een Tunze 9004 in een bakje van 100 liter.
Als ik dit zo lees heeft jouw bakje ook geen sump of overloop gedeelte, heb jij ook het probleem dat er "zooi" in je aquarium blijft en neerslaat op bijv. je stromingspomp waardoor je deze elke 2 weken schoon moet maken?
 
Zelf heb ik geen ervaring met een HOB eiwitafschuimer, ik gebruik een Tunze 9004 in een bakje van 100 liter.
Als ik dit zo lees heeft jouw bakje ook geen sump of overloop gedeelte, heb jij ook het probleem dat er "zooi" in je aquarium blijft en neerslaat op bijv. je stromingspomp waardoor je deze elke 2 weken schoon moet maken?


Klopt wij hebben geen sump of overloop in onze bak. Wij hebben momenteel het standaard dennerle type 500 pompje erbij zitten die gewoon vast in de bak zit. Ik moet zeggen dat wij weinig last hebben van "zooi" dat blijft liggen op stenen of koraaltjes. Het pompje wordt wel redelijk snel vuil. Wat er volgens mij gewoon voor zorgt dat onze nitraat vrij hoog blijft. Ik denk dat een eiwitafschuimer buiten de bak ervoor zorgt dat het nitraat wel wat zal zakken. Wij verversen 2 x per week 1/4 van de bak en maken dan ook het pompje etc: schoon.
 
Bovenaan