Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eigenwijs beginnen

Jaroen

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal.

Ik ben kort geleden begonnen met het houden van één zoetwateraquarium en dit jaar start ik mijn derde aquarium, zoutwater. Ooit las ik boekjes over diergedrag van Niko Tinbergen en stekelbaarsjes. Dat vind ik dus heel erg mooi aan een aquarium, dat je ziet hoe de beestjes zich gedragen. En ik vind het een hele mooie ontwikkeling dat aquascaping nu zo goed gaat.

Na een paar zoetwater aquascapes wil ik graag beginnen een zoutwater aquascape. Een mooie compositie van steen, simpele koralen en sterke visjes in een middelgroot (nano) aquarium (ong. 275 liter, 100l x 60d x 50h). Ik wil proberen kleur en vorm goed te laten uitkomen met zoveel mogelijk wit licht en wat visjes die er goed in thuis zijn. En dat allemaal zonder sump en zonder eiwitafsschuimer. Na veel uitzoekwerk lijkt me dat goed haalbaar. Volgens mij is daarmee de drempel als beginnende zoutwateraquariaan veel lager (en goedkoper!) dan meteen te moeten starten met alle toeters en bellen voor een superstabiel aquarium voor moeilijke sps-koralen.

Als levende have denk ik dan aan:
- simpele koralen zoals oren, lederkoralen, gorgonen, en een paar stevige lps-koralen (duncans) (allemaal fotosynthetisch)
- beginnersvissen zoals kardinalen (schooltje ostorhinchus luteus), blennies, gobie, pijlvisjes e.d.
- en waarschijnlijk wat macroalgen (afhankelijk van nitraatgehalte en voedingsstoffen)

Alle benodigde filtering (mechanisch, biologisch en chemisch) in een flink potfilter en daarnaast een goede stromingspomp.

Wat zijn jullie ervaringen met een dergelijke opzet?
Wie draait er nog meer een zoutwateraquarium op een potfilter?

Groet,
Jaroen.
 
Excuus.
Het grootste deel hoort thuis in een ander forum (startersaquarium).
Dat ga ik even verplaatsen.
 
Hallo Jaroen,

Ik draai zonder afschuimer en sump. Wel met doseerpomp (want lps-koraal).
Waarom wil je een potfilter gebruiken? Dit voegt mijn inziens niets toe voor je bak namelijk. Kan je net zo goed weglaten. Je stenen zijn het filter!

Heeft je bak een deksel? Absoluut nodig voor pijlvisjes namelijk.

Tip: bezuinig niet op je lampen. Koop direct wat goeds. Ook leders hebben goed en voldoende licht nodig. Kies een merk dat zich heeft bewezen.

Succes in ieder geval!
 
Hey Marc. Dankjewel! En ook bedankt voor de tip. En ja, dat is allemaal wel de opzet!

Enneh, ik ben bang dat ik goedkope led-lichtbalken heb (zet-light). Het enige voordeel daarvan is dat ze goedkoop zijn en daarom niet erg zeer doen als ze vervangen moeten worden.

Yep het zand en de stenen zijn het biologische filter. Daarvan komt weinig of niets in het potfilter.
Dat potfilter is voor mij eigenlijk aleen voor een stuk mechanische filtering en voor wat chemische filtering (in ieder geval koolstof). En daarbij, het is ook de plek voor het warmte-element (oase biomaster).

En ja, het aquarium heeft een deksel. (y) Vanwege de springende visjes, maar ook omdat ik mijn licht in het aquariumdeksel heb (led-lichtbalken in een lichtkap). Ik vind het fijn om geen lichtverstrooiing te hebben (huiskamer) en het helpt ook goed tegen verdamping.

Groet en jij ook veel succes.
 
Hallo Jaroen,

Ik draai zonder afschuimer en sump. Wel met doseerpomp (want lps-koraal).
Waarom wil je een potfilter gebruiken? Dit voegt mijn inziens niets toe voor je bak namelijk. Kan je net zo goed weglaten. Je stenen zijn het filter!

Heeft je bak een deksel? Absoluut nodig voor pijlvisjes namelijk.

Tip: bezuinig niet op je lampen. Koop direct wat goeds. Ook leders hebben goed en voldoende licht nodig. Kies een merk dat zich heeft bewezen.

Succes in ieder geval!

En tegelijk een vraag er achteraan.

Hoe werkt het voor jou zonder eiwitafschuimer? Heb jij het idee dat je het mist? Is er iets speciaals nodig om het te laten werken?
Ik dacht van niet hoor. Maar als jij er ervaring mee hebt, dan kan ik er van leren!
 
Met simpele techniek is inderdaad mogelijk maar niet de makkelijkste manier. Mijn eerste bak was een omgebouwde Jewel met een potfilter. Potfilter was alleen gevuld met grove filters en meer niet. Wel wat extra verlichting toegevoegd. Had zelfs Steenkoraal wat het ook nog behoorlijk deed. Hier de link van het dagboek en een foto Klik

1730393290666.jpeg

Tegenwoordig heb ik iets betere techniek maar draai nog steeds zonder afschuimer.

Vermijd de fijne watten die men altijd in een zoetwateraquarium gebruikt want dat zorgt alleen maar voor nitraat ophoping.
Succes in ieder geval.
 
Hey Marc. Dankjewel! En ook bedankt voor de tip. En ja, dat is allemaal wel de opzet!

Enneh, ik ben bang dat ik goedkope led-lichtbalken heb (zet-light). Het enige voordeel daarvan is dat ze goedkoop zijn en daarom niet erg zeer doen als ze vervangen moeten worden.

Yep het zand en de stenen zijn het biologische filter. Daarvan komt weinig of niets in het potfilter.
Dat potfilter is voor mij eigenlijk aleen voor een stuk mechanische filtering en voor wat chemische filtering (in ieder geval koolstof). En daarbij, het is ook de plek voor het warmte-element (oase biomaster).

En ja, het aquarium heeft een deksel. (y) Vanwege de springende visjes, maar ook omdat ik mijn licht in het aquariumdeksel heb (led-lichtbalken in een lichtkap). Ik vind het fijn om geen lichtverstrooiing te hebben (huiskamer) en het helpt ook goed tegen verdamping.

Groet en jij ook veel succes.
dichte kap in combinatie met geen skimmer... dan ga je waarschijnlijk wel met pH in de knel komen omdat de bak de co2 niet voldoende kan afgassen. Mijn advies zou ook zijn om je potfilter achterwege te laten, of je moet hem om de dag open willen maken om de wol/watten uit te spoelen/vervangen anders ga je er alleen maar last van hebben.
Je verlichting zou ik heroverwegen of nameten met een par meter als je het zeker wil weten (zet-light heb ik zelf ook gehad) als je een goede lamp koopt (ai blade bijvoorbeeld als je gesloten kap wilt) dan gaan die zeker een jaar of 15 mee dus vervangen zou er als het goed is niet hoeven. t5 is ook een goede optie voor gesloten kappen.

Ik was eerst ook eigenwijs maar heb t ook wel op de moeilijke manier geleerd... heeft me echt te veel geld gekost aan rommeltechniek...

Maar welkom in de hobby in ieder geval en ik hoop dat je het leuk vind!
 
Bij voldoende oppervlakte beweging is de PH goed onder controle te houden zonder skimmer en dichte kap is mijn ervaring. Oppervlaktebeweging is wel essentieel anders ga je het inderdaad niet redden. Potfilter inderdaad niet met fijne watten zoals ik eerder omschreef maar helemaal niets erin is ook een optie (je heb hem nodig voor je warmte element begrijp ik). Grove watten doen niet zoveel met filtering.
Wat inderdaad belangrijk is, is voldoende verlichting maar met lederkoralen en oren is het wellicht voldoende. Een Duncan heeft al wat meer eisen.

Maar laat eens wat foto’s zien met wat je hebt, dat maakt het wat duidelijker dan alleen een omschrijving.
 
Laatst bewerkt:
Bij voldoende oppervlakte beweging is de PH goed onder controle te houden zonder slimmer en dichte kap is mijn ervaring.
Wat voor maatregelen nam jij om de pH te verhogen? Ik kreeg hem destijds met kap zonder skimmer en met voldoende waterbeweging niet boven de 7.9 overdag
 
En tegelijk een vraag er achteraan.

Hoe werkt het voor jou zonder eiwitafschuimer? Heb jij het idee dat je het mist? Is er iets speciaals nodig om het te laten werken?
Ik dacht van niet hoor. Maar als jij er ervaring mee hebt, dan kan ik er van leren!
Mijn bak is vrij klein, hierdoor kan ik makkelijk veel water verversen en blijft nitraat bijvoorbeeld mooi laag. De bak is overigens ook helemaal dichtgegroeid dus dat zal daar zeker bij helpen. Ik heb geen kap en de bak heeft relatief veel oppervlak tegenover de diepte. PH blijft ook mooi op 8.3 staan en de warmte kan goed weg in de zomer (mijn huis wordt erg warm helaas).

Je hebt niks speciaals nodig. Vooral niet te snel te veel vis toevoegen aan het begin.

Ik vervang mijn filterwitten elke dag. Ik zou dit zeker om de dag doen als ik jou was. Ik kan nu al vertellen dat dat taakje je behoorlijk gaat tegenstaan als je met een potfilter werkt. In mijn bak heb ik een klein overloopje gemaakt met plexiglas. Hierin zitten de filterwatten en de ATO. Vanuit dit overloopje een kleine opvoerpomp welke het water langs een externe verwarming en UV-filter terug de bak in brengt. Filterwatten zijn zo makkelijk te vervangen en vieze laagjes op het water worden afgevangen. Ook heeft de ATO-sensor geen last van golven. De ATO is voor deze opstelling wel echt onmisbaar omdat er in de overloop maar heel weinig water zit.
 
Met simpele techniek is inderdaad mogelijk maar niet de makkelijkste manier. Mijn eerste bak was een omgebouwde Jewel met een potfilter. Potfilter was alleen gevuld met grove filters en meer niet. Wel wat extra verlichting toegevoegd. Had zelfs Steenkoraal wat het ook nog behoorlijk deed. Hier de link van het dagboek en een foto Klik

Bekijk bijlage 642634

Tegenwoordig heb ik iets betere techniek maar draai nog steeds zonder afschuimer.

Vermijd de fijne watten die men altijd in een zoetwateraquarium gebruikt want dat zorgt alleen maar voor nitraat ophoping.
Succes in ieder geval.

Gaaf!

Mooi voorbeeld Marc.

En je maakt mij ook weer nieuwsgierig. Want welke techniek is erbij gekomen? Doseerpompjes? (gokje)
 
dichte kap in combinatie met geen skimmer... dan ga je waarschijnlijk wel met pH in de knel komen omdat de bak de co2 niet voldoende kan afgassen. Mijn advies zou ook zijn om je potfilter achterwege te laten, of je moet hem om de dag open willen maken om de wol/watten uit te spoelen/vervangen anders ga je er alleen maar last van hebben.
Je verlichting zou ik heroverwegen of nameten met een par meter als je het zeker wil weten (zet-light heb ik zelf ook gehad) als je een goede lamp koopt (ai blade bijvoorbeeld als je gesloten kap wilt) dan gaan die zeker een jaar of 15 mee dus vervangen zou er als het goed is niet hoeven. t5 is ook een goede optie voor gesloten kappen.

Ik was eerst ook eigenwijs maar heb t ook wel op de moeilijke manier geleerd... heeft me echt te veel geld gekost aan rommeltechniek...

Maar welkom in de hobby in ieder geval en ik hoop dat je het leuk vind!

Dankjewel! 👍 Goed om te weten Hats.

Wat betreft de gaswisseling maak ik mij geen zorgen. Uiteraard de pH in de gaten houden, maar de gaswisseling is niet anders dan bij alle andere aquariums met kap. Dat gaat prima en is geen aparte zorg als je maar wat gaatjes vrij houdt.

Net zoals er ontzettend veel potfilters zijn voor ontzettend veel (zoetwater) aquariums die het goed doen zonder nitraatbommetjes te worden. Is er een reden waarom het voor zoutwater anders is???

Vanwege de beperkingen met licht (50-100 par) kies ik koralen die daar bij passen. Dat is zeker iets om mee te nemen. Goeie tip.

Hoe komt het dat jij toestanden had gekregen en betere techniek moest hebben???
 
Met simpele techniek is inderdaad mogelijk maar niet de makkelijkste manier. Mijn eerste bak was een omgebouwde Jewel met een potfilter. Potfilter was alleen gevuld met grove filters en meer niet. Wel wat extra verlichting toegevoegd. Had zelfs Steenkoraal wat het ook nog behoorlijk deed. Hier de link van het dagboek en een foto Klik

Bekijk bijlage 642634

Tegenwoordig heb ik iets betere techniek maar draai nog steeds zonder afschuimer.

Vermijd de fijne watten die men altijd in een zoetwateraquarium gebruikt want dat zorgt alleen maar voor nitraat ophoping.
Succes in ieder geval.

@Leonardo 1 meter en @Marc'sReef

Jullie hebben vast gemerkt dat ik de reacties door elkaar heb gehaald. Excuus.

Ziet er goed uit Leonardo. Dat soort voorbeelden helpt mij heel erg.

Ik heb strakjes een Oase biomaster met zo'n voorfilter. Dat is dan makkelijker met schoonmaken. Voor de rest sponzen erin en misschien een filter om het water te "polijsten". Maar dat is extra. Dat wisselen van filterwatten is geen lekker klusje. Maar dat moet ook met een sump, als je geen rolfilter hebt.

Als ik zover ben ga ik foto's delen. Maar ik neem de tijd. Rustig aan allemaal.
 
Dankjewel! 👍 Goed om te weten Hats.

Wat betreft de gaswisseling maak ik mij geen zorgen. Uiteraard de pH in de gaten houden, maar de gaswisseling is niet anders dan bij alle andere aquariums met kap. Dat gaat prima en is geen aparte zorg als je maar wat gaatjes vrij houdt.

Net zoals er ontzettend veel potfilters zijn voor ontzettend veel (zoetwater) aquariums die het goed doen zonder nitraatbommetjes te worden. Is er een reden waarom het voor zoutwater anders is???

Vanwege de beperkingen met licht (50-100 par) kies ik koralen die daar bij passen. Dat is zeker iets om mee te nemen. Goeie tip.

Hoe komt het dat jij toestanden had gekregen en betere techniek moest hebben???
pH in zeewater is heel anders dan bij zoetwater, je wilt je ph liever niet onder de 8 hebben want dan gaat je steen en zand oplossen in het water. je pH boven de 8 houden kan soms best moeilijk zijn om voor elkaar te krijgen. denk dat je dat onderschat.

nitraat wil je het liefst onder de 10ppm hebben en koraal verbruikt een stuk minder nitraat dan bijvoorbeeld planten in zoetwater doen. omdat in een potfilter alle rommel verzameld en begint te rotten worden deze vaak nitraatbommen genoemds als je het rottende materiaal niet op tijd verschoont/vervangt. Wanneer dit niet gebeurt ontstaat meestal ineens een grote piek in nitraten in de waterkolom en hier kan koraal slecht tegen.

en het verhaal met de techniek is eigenlijk heel simpel, ik wilde ook een simpele bak met simpel koraal maar werd al gauw gecharmeerd door wat moeilijkere koralen, dit in combinatie met dat uiteindelijk de uitdaging er een beetje uit was, ik merkte wel aan mijn koraal dat het overleefde onder de goedkope lampen maar daar was ook alles mee gezegt, tot ik uiteindelijk de knoop heb doorgehakt en een paar goede lampen gekocht heb. Toen zag ik ineens groei en veel meer kleur en betere gezondheid in de koralen. Met betere lampen kan je koraal meer hebben, als het licht al minder is is het koraal kwetsbaarder voor andere factoren. Par zegt helaas niet alles, spectrum en spreiding van het licht is veel belangrijker. wat die par gemeten met alleen blauw licht en op de bodem?
 
pH in zeewater is heel anders dan bij zoetwater, je wilt je ph liever niet onder de 8 hebben want dan gaat je steen en zand oplossen in het water. je pH boven de 8 houden kan soms best moeilijk zijn om voor elkaar te krijgen. denk dat je dat onderschat.

nitraat wil je het liefst onder de 10ppm hebben en koraal verbruikt een stuk minder nitraat dan bijvoorbeeld planten in zoetwater doen. omdat in een potfilter alle rommel verzameld en begint te rotten worden deze vaak nitraatbommen genoemds als je het rottende materiaal niet op tijd verschoont/vervangt. Wanneer dit niet gebeurt ontstaat meestal ineens een grote piek in nitraten in de waterkolom en hier kan koraal slecht tegen.

en het verhaal met de techniek is eigenlijk heel simpel, ik wilde ook een simpele bak met simpel koraal maar werd al gauw gecharmeerd door wat moeilijkere koralen, dit in combinatie met dat uiteindelijk de uitdaging er een beetje uit was, ik merkte wel aan mijn koraal dat het overleefde onder de goedkope lampen maar daar was ook alles mee gezegt, tot ik uiteindelijk de knoop heb doorgehakt en een paar goede lampen gekocht heb. Toen zag ik ineens groei en veel meer kleur en betere gezondheid in de koralen. Met betere lampen kan je koraal meer hebben, als het licht al minder is is het koraal kwetsbaarder voor andere factoren. Par zegt helaas niet alles, spectrum en spreiding van het licht is veel belangrijker. wat die par gemeten met alleen blauw licht en op de bodem?

👍

Ja, dat zijn zeker dingen om rekening mee te houden. Thanks!

De pH wordt iets om op te letten. En nog wel wat andere dingetjes. Over nitraat maak ik mij nu minder zorgen.
Ik ga sowieso wekelijkse waterwissels doen.

Wat betreft potfilters als nitraatbommetjes, sja, je zegt het al, schoonmaken. Ligt niet aan het filter toch? Dat is de mens die er achter zit. Geldt voor alle filters toch? Als je ze niet schoonmaakt, krijg je problemen.

Fijn dat je die ervaringen met jouw licht deelt, 🙂 Ik kan mij goed voorstellen dat ik over een paar jaar hetzelfde meemaak. Voor mij zijn trouwens de vissen het belangrijkste. De koralen zie ik nu vooral als decor. Is dat voor jou anders?
 
👍

Ja, dat zijn zeker dingen om rekening mee te houden. Thanks!

De pH wordt iets om op te letten. En nog wel wat andere dingetjes. Over nitraat maak ik mij nu minder zorgen.
Ik ga sowieso wekelijkse waterwissels doen.

Wat betreft potfilters als nitraatbommetjes, sja, je zegt het al, schoonmaken. Ligt niet aan het filter toch? Dat is de mens die er achter zit. Geldt voor alle filters toch? Als je ze niet schoonmaakt, krijg je problemen.

Fijn dat je die ervaringen met jouw licht deelt, 🙂 Ik kan mij goed voorstellen dat ik over een paar jaar hetzelfde meemaak. Voor mij zijn trouwens de vissen het belangrijkste. De koralen zie ik nu vooral als decor. Is dat voor jou anders?
Ik heb ook nooit gezegt dat het aan het potfilter zelf ligt ;) waar je wel even naar moet kijken is of je potfilter een stalen rotor voor de pomp heeft, dit maakt het ongeschikt voor zeewater want dat gaat roesten. veel zeebakken draaien op filtersokken, die zijn relatief makelijk schoon te maken/uitwisselen of inderdaad filterroller.

koralen waren voor mij in eerste instantie niet heel interessant maar dat is met de jaren sterk verandert, ik zie een zeebak nu als een soort mini ecosysteem en dat is wat het voor mij apart zet van een zoetwateraquarium. Er is zo veel leven aanwezig in een zeeaquarium en dan heb ik het niet alleen over wat je er zelf in stopt, je komt vanalles tegen van amphipoden tot zeenaaktslakken. maar daar zit ook een keerzijde aan, je kan ook last krijgen van van allerlei organismen in de bak: algen, bacteriën, parasieten en nog veel meer.

naar mijn idee is om succes te hebben in deze hobby moet je een aantal dingen doen:
-een plan opstellen wat je met je bak wil (koraalsoorten, vissen etc) en daar alles op afstemmen. Dit gaat al goed
-de tijd nemen om de bak te laten stabiliseren tijdens je opstart
-wekelijks je waardes meten met goede testkits in het eerste jaar (Calcium, Magnesium, KH, Nitraat, Fosfaat, Saliniteit en pH)
 
@Hats_ Ik zat met de dichte Jewel op een PH van 8 ongeveer. Volgens de regels wat aan de lage kant maar nooit problemen meegehad. Ik ben in de ogen van veel zeeaquarianen ook een eigenwijs type ;).
Hoewel mijn 2e bak wel sterk is verbeterd qua techniek draai ik zo’n 10 jaar zonder afschuimer. Heb wel een sump maar hier zit alleen een verwarmingselement en opvoerpomp in. Heb wel een doseerpomp, iets wat bijna onontbeerlijk is vind ik als je steenkoraal wilt houden. Ik meet weinig en ben af en toe een beetje gemakzuchtig. Sommige proberen de waterwaardes zo exact mogelijk te krijgen zoals voorgeschreven maar dat heb ik nooit geprobeerd. Veel koralen kunnen best wel tegen een stootje, stabiliteit is in mijn ogen belangrijker dan de exacte waardes nastreven. Je moet het uiteraard niet te gek maken.

Door hier vragen te stellen is je voorbereiding in ieder geval prima. Belangrijkste is om niet te veel haast te maken, rustig alles opbouwen en niet te veel willen in het begin. En als het een keer tegen gaat zitten, wat zeker zal gebeuren, volhouden.
 
Laatst bewerkt:
Oeps. Foutje. Sorry Leonardo. Dit is jouw voorbeeld! Mooi!
Maakt niet uit :). Inderdaad, zoals ik al eerder had gepost heb ik nu een doseerpomp en betere verlichting (1 Philips Coralcare, ietwat weinig voor 1 meter maar daar hou ik rekening mee met de keuze van de koralen). In de Jewel doseerde ik handmatig maar dat vereiste een zeer grote discipline en de waardes schommelde eigenlijk teveel voor het goede. Ook ververs ik ongeveer wekelijks 10 procent al moet ik toegeven dat ik wel eens een weekje oversla.

Oh ja, en ik werk met levend steen. Ik geloof niet zo in opstarten met dood steen en flesjes toevoegingen maar dat is puur persoonlijk. Hoewel levend steen kans op plaagdieren wat groter maakt dan dood steen is de opstart zoveel leuker omdat je dan van alles tegenkomt. Dan heb ik het wel over goed levend steen, tegenwoordig is dat wat lastiger te vinden dan vroeger. En plaagdieren krijg je sowieso vroeg of laat.
 
Laatst bewerkt:
pH in zeewater is heel anders dan bij zoetwater, je wilt je ph liever niet onder de 8 hebben want dan gaat je steen en zand oplossen in het water. je pH boven de 8 houden kan soms best moeilijk zijn om voor elkaar te krijgen. denk dat je dat onderschat.

nitraat wil je het liefst onder de 10ppm hebben en koraal verbruikt een stuk minder nitraat dan bijvoorbeeld planten in zoetwater doen. omdat in een potfilter alle rommel verzameld en begint te rotten worden deze vaak nitraatbommen genoemds als je het rottende materiaal niet op tijd verschoont/vervangt. Wanneer dit niet gebeurt ontstaat meestal ineens een grote piek in nitraten in de waterkolom en hier kan koraal slecht tegen.

en het verhaal met de techniek is eigenlijk heel simpel, ik wilde ook een simpele bak met simpel koraal maar werd al gauw gecharmeerd door wat moeilijkere koralen, dit in combinatie met dat uiteindelijk de uitdaging er een beetje uit was, ik merkte wel aan mijn koraal dat het overleefde onder de goedkope lampen maar daar was ook alles mee gezegt, tot ik uiteindelijk de knoop heb doorgehakt en een paar goede lampen gekocht heb. Toen zag ik ineens groei en veel meer kleur en betere gezondheid in de koralen. Met betere lampen kan je koraal meer hebben, als het licht al minder is is het koraal kwetsbaarder voor andere factoren. Par zegt helaas niet alles, spectrum en spreiding van het licht is veel belangrijker. wat die par gemeten met alleen blauw licht en op de bodem?
Inderdaad wat Hats zegt, goede verlichting maakt een heel groot verschil. Begon in mijn 2e bak met 6 keer TL 36 W, wat ook al veel beter was dan in de Jewel bak, maar de stap naar de Coralcare merkte je wel degelijk.
 
Back
Bovenaan