Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eerste zout aquarium

NielsHof

ZeewaterForum lid
Hey iedereen! Na een tijd met Zoetwater aquaria te hebben gexperimenteerd wil ik de stap naar zout gaan maken! Ik heb al flink wat informatie verzameld, en doormiddel daarvan een plan opgesteld. De bak die ik wil gaan aanschaffen word rond de 100L en daarbij wil ik doormiddel van een sump het water schoon houden! Een cylinderfilter is sterk af te raden heb ik al gehoord.

-2de hands aquarium kopen en goed schoonmaken, tips voor middeltjes enz. altijd welkom!
-2de hands aquarium kopen en ombouwen tot sump. Hier heb ik al wat videos over gezien, maar persoonlijke ervaringen zijn altijd fijn! (Wat voor verhouding van sump/aquarium is aan te raden?)
-Warmte element in de sump
-Als het budget het toelaat een Eiwitafschuimer, anders word dat toekomst.
-Stromingspomp erin +-30X Bak volume
-Levend zand in de bak
-Mooi stuk steen, eventueel levend.
-Osmose water kan ik halen bij de lokale wasstraat voor 2,30 euro per 100L
-Easylife bacterie startcultuur erin


Ik twijfel alleen nog over het filter systeem. Eerst had ik graag voor een Sump willen gaan, omdat ik daar al mijn rommel in kan doen en ik dan niks in de bak heb hangen. alleen denk ikzelf dat dat wat overkill is voor een eerste kleine bak (+-100L). Ook vroeg ik mij af hoe veilig een Sump is, ivbm overstroming. Ik neem aan dat je 2 pompen erin hebt, waarvan 1 de intake doet en 1 de uitgang. Wanneer de output kapot zou gaan overstroomt de sump, en andersom overstroomt het aquarium. Hoe pakken jullie dit aan? En wat voor medium gebruiken jullie? Ik heb ook een filmpje gezien waarbij iemand zeer fijne 'sokken' gebruikte om het grove vuil eruit te filteren. Maar ik zou graag wat lezen over persoonlijke ervaringen!

Ook heb ik nog vragen over verlichting. Ik heb al gelezen dat je het beste een speciale soort lamp kan kopen. (Even de naam kwijt).. Maar ik las ook dat die niet standaard in elke bak passen, en soms wat DIY werk nodig hebben om te passen en te werken. Ik sta ook eventueel open voor een bak zonder deksel, dus dan kan er een lamp boven hangen die op de rand van de bak staat. Heeft iemand hier ervaring mee? En een betaalbare optie?


Alvast bedankt voor alle hulp!

De vorige versie van dit lijstje staat al in mijn voorsteltopic, maar hoop hier iets meer reacties te krijgen! ;)
 
Laatst bewerkt:
In je voorsteltopic heb ik al gereageerd. Maar nog enkele aanvullingen:
- osmosewater uit de wasstraat is van een andere kwaliteit dan je voor je aquarium wil. De prijs is goed, maar niet doen voor je bak. Zeker op termijn is het voordeliger maar vooral aantrekkelijker zelf osmosewater te maken. Op korte termijn kun je het ook bij de lfs kopen, maar zelf ben ik daar te lui voor: zelf maken is makkelijker dan met water slepen.
- clownsvis voor ammonia: dierenmishandeling. Nergens voor nodig en een advies uit de jaren '70. De meeste succesvolle bakken worden gestart met levend steen. Ik ken geen succesvolle bak waar een vis in is mishandeld om de opstart op gang te helpen.
 
ik denk dat de aanschaf van de boekjes van @Tanne een goed begin zijn.
daar zul je de meeste antwoorden wel in kunnen vinden.

-Osmose water kan ik halen bij de lokale wasstraat voor 2,30 euro per 100L
daar zou ik niet aan beginnen, dat water is waarschijnlijk niet zuiver genoeg (lees te hoge TDS en silicaat waarden)
je zou kunnen het kunnen testen.

-Clownsvis voor de amonia
toch niet voor de opstart van de bacteriecultuur? daarvoor een vis gebruiken is ten eerste een beetje inhumaan en ten tweede niet bepaald nodig.

edit: tanne was me net voor, tegelijk gepost:ROFLMAO:
 
- osmosewater uit de wasstraat is van een andere kwaliteit dan je voor je aquarium wil. De prijs is goed, maar niet doen voor je bak. Zeker op termijn is het voordeliger maar vooral aantrekkelijker zelf osmosewater te maken. Op korte termijn kun je het ook bij de lfs kopen, maar zelf ben ik daar te lui voor: zelf maken is makkelijker dan met water slepen.

Ja voor de lange termijn ga ik zeker zelf osmose water maken, maar voor de eerste fase leek het mij handig om daarmee te beginnen. Ze geven op de website aan dat het speciaal voor aquaria geschikt is, maar misschien dat dit toch niet goed is dan. Hebben jullie een voorbeeld van een osmose apparaat met een goede prijs/kwaliteits verhouding?

- clownsvis voor ammonia: dierenmishandeling. Nergens voor nodig en een advies uit de jaren '70. De meeste succesvolle bakken worden gestart met levend steen. Ik ken geen succesvolle bak waar een vis in is mishandeld om de opstart op gang te helpen.

toch niet voor de opstart van de bacteriecultuur? daarvoor een vis gebruiken is ten eerste een beetje inhumaan en ten tweede niet bepaald nodig.

Oke, Ik vond het inderdaad zelf in het begin ook een gekke,slechte manier van starten, maar las/hoorde in een hoop video's dat na het toevoegen van bacterién cultuur nodig is om een vis toe te voegen. Daarom dacht ik dat het geen probleem zou zijn voor de vis, omdat de benodigde bacteriën al aanwezig zijn. maar blijkbaar is het toch slecht voor de vissen. Maar het is dus ook niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ja voor de lange termijn ga ik zeker zelf osmose water maken, maar voor de eerste fase leek het mij handig om daarmee te beginnen.

Ik denk dat je door alle problemen door het gebruik van "slecht" water je de handdoek al in de ring wil gooien voor je de eerste opstartfase voorbij bent.
Diatomen waar je niet vanaf kan komen om maar een voorbeeldje te noemen.

Kopen van osmose water kan wel maar dan wel bij een zeeaquaria winkelier.
Is wel wat duurder maar de kwaliteit is beter.

Mijn advies neem een paar dagboeken door.
Ik ben simpel begonnen maar met de nodige fouten zoals bacteriën toevoegen etc en dat staat allemaal in mijn dagboek.
 
Ik denk dat je door alle problemen door het gebruik van "slecht" water je de handdoek al in de ring wil gooien voor je de eerste opstartfase voorbij bent.
Diatomen waar je niet vanaf kan komen om maar een voorbeeldje te noemen.

Kopen van osmose water kan wel maar dan wel bij een zeeaquaria winkelier.
Is wel wat duurder maar de kwaliteit is beter.

Mijn advies neem een paar dagboeken door.
Ik ben simpel begonnen maar met de nodige fouten zoals bacteriën toevoegen etc en dat staat allemaal in mijn dagboek.

Top dankjwel, ga ik eens bij een lokale zeeaquaria zaak kijken. Verder ben ik al een hoop aan het doorlezen, en ik ga meteen even kijken bij jou dagboek!
 
Bovenaan