Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eerste zeewater project: 300*70*70

garia666

ZeewaterForum gebruiker
Ik Ben van een 30 liter bakje naar een Benny advanced gegaan naar 7 jaar mag ik eindelijk groter hehe rsm 250. En jij ploft er een bak neer van 3 meter Haha . Achja zo is het leven. Ik wens je ontzettend veel suc6. Je start ziet er in iedergeval goed uit.!

OP
OP
Alexander_

Alexander_

ZeewaterForum lid
Bedankt voor deze informatie!

Ik heb drie weken geleden alles besteld bij Aqualife in België. Rondleiding gehad door het nieuwe pand. Erg vriendelijk en goed geholpen. Nu is het wachten op de levering. Heb inmiddels ook een DSR pakket en doseerpomp gekocht, dus ben ondertussen nog veel aan het inlezen.

Bij Aqualife heb ik ook flink wat rifkeramiek besteld om de bak te gaan inrichten. Ik denk er nu aan dit te gaan aanvullen met real life rock. Lees toch wel veel positieve verhalen hierover.

OP
OP
Alexander_

Alexander_

ZeewaterForum lid
Dag allen,

Half december komt de bak :).

Qua opstart denk ik nu aan
- +/- 125 kilo rifkeramiek en 50 kg levend steen of real life rock.
- Zeewater gewonnen in Belgie.

Ik twijfel echter over het laatste. Ik zou ook met DSR zout kunnen starten ipv gewonnen zeewater. Maar wordt het dan niet een erg steriele start?

hensie44

ZeewaterForum lid
Ik twijfel echter over het laatste. Ik zou ook met DSR zout kunnen starten ipv gewonnen zeewater. Maar wordt het dan niet een erg steriele start?
Het advies dat Tanne Hoff aan iedereen geeft (en dus ook aan mij) is dat vers zeewater het beste is om mee op te starten, mits opgepompt tijdens hoogtij vanaf een locatie waar er geen vervuilende factoren zijn (lozing riolering, afwatering fabrieken etc). Neeltje Jans wordt als meest ideale plek gezien maar zal zeker niet de enige geschikte locatie zijn.

OP
OP
Alexander_

Alexander_

ZeewaterForum lid
Dag allen, aankomende woensdag wordt de bak geleverd :)

De afgelopen week druk geweest met het logen van 150 kilo dood levend steen. Ongelofelijk wat een rotzooi daar nog vanaf / uit komt, ondanks dat het zo schoon oogt.
Daarnaast grote stukken real reef rock besteld, dus dat is samen ruim voldoende voor de inrichting.
Wellicht ook nog wat levend steen in de sump om de opstartfase wat te helpen.

Ik ga inderdaad gebruik maken van vers zeewater.

OP
OP
Alexander_

Alexander_

ZeewaterForum lid
Het opstart plan startend vanaf aankomende donderdag:

1. Dag 1: Bak vullen met dood levend steen en Real Reef Rock
2. Dag 1: Streamers en powerfilters installeren
3. Dag 1: Sump met afschuimer en opvoerpomp installeren

4. Dag 2: Bak en sump vullen met natuurlijk zeewater
5. Dag 2:Temperatuur instellen op 25 graden
6. Dag 2: In de sump koolstoffilterzak plaatsen om eventuele ongewenste stofjes van het logen op te nemen.

7. Dag 4: Zoutwaarde testen en eventueel aanpassen / Temperatuur testen

8. Dag 6: In de sump 10 kg levend steen plaatsen
9. Dag 6: In de bak 2 kg kapot geslagen levend steen plaatsen

10. Dag 7: Starten met verlichting boven bak 6 uurtjes
11. Dag 7: Eiwitafschuimer aanzetten
12. Dag 7: Initiële meting van alle gewenste waarden, iig nh4, no2, no3, po4 meten. Aanpassen waarden via DSR calculator.

13. Dag 14: Tweede meting van alle gewenste waarden, iig nh4, no2, no3, po4 meten. Aanpassen waarden via DSR calculator.

14. Dag 21: Waarden testen en indien in orde starten met inbrengen eerste schoonmaakploeg: 15 Turbo slakken, 5 Egels (Mespilia globulus / Tripneustus gratilla), enkele Heremietkreeftjes
15. Dag 21: Verlichting opvoeren

16. Dag 28: Derde meting van alle gewenste waarden, iig nh4, no2, no3, po4 meten. Aanpassen waarden via DSR calculator.

17. Dag 30: Als er geen rommel meer op de bodem verschijnt, koraalzand in de bak plaatsen (1-2cm)

18. Dag 35: Waarden testen en aanpassen
19. Dag 35: Eerste lederkoralen als test

20. Dag 42: Waarden testen en aanpassen

21. Dag 49: Waarden testen en aanpassen

22. Dag 49: Inbrengen tweede schoonmaakploeg:
1 Zebrasoma flavescens
2 Salarias Fasciatus
….
Enkele Garnalen

Zie ik iets over het hoofd? Hoe kan ik het beste de verlichting opschroeven / in dit schema verwerken?

Bedankt!

petrov0711

Senior Forumlid
Je verlichting opschroeven zie ik geen reden toe
Er zit geen leven in de bak dus maakt volgens mij niet veel uit hoe deze staat
Een algenfase ga je toch wel krijgen, denk ik
Ben eigenlijk nooit dood opgestart dus durf het niet met volle zekerheid te zeggen

ps. waarom laat je dit niet overzetten naar het dagboekensectie? Je bent al een aardig eind op weg....alleen nog maar een naam erboven en klaar ?

Succes morgen....spannend

Bovenaan