Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Dit is volkomen normaal maar voor nu minder wenselijk...... vergeet niet de bak is nog verre van stabiel.... en dat gaat natuurlijk nog heeeeeeeeel lang duren.......
Met regelmaat kunnen zich zaken voordoen als alg etc....
Lekker vullen met mooie verbruikers en heeeeeel rustig aan met het plaatsen van vervuilers(vissen) hoe verleidelijk het ook is..

Persoonlijk zou ik rustig blijven filteren over fosfaat killer..voor een geruime tijd.

BTW mooie dieren aangeschaft....:goed:

Sterpoliep stroming, licht en tijd geven....dan komt er vanzelf een tijd dat ie het te goed naar je zin gaat doen;)

Edwin.Dekker zei:
Ik zie overigens wel weer wat groene korte algen verschijnen. Vanmiddag meteen nog even PO4 en NO3 gemeten met de volgende resultaten:
  • PO4 : 0,03
  • NO3 : 0,5
Is dit normaal of duid dit op een verstoring van het een of ander?
 
Anton,

v.w.b. de sterpoliep dit zie ik als een indicatie dat er misschien toch iets nog niet in orde is. Ik ben super allert op wat mijn dieren doen, en al heb ik maar enigzins het idee dat er een dier het niet naar zijn zin heeft dan probeer ik daar een verklaring voor te vinden. Maar zoals ik ook lees hier op het forum is het geen exacte wetenschap. En zijn er ervaren rotten die ook nog wel eens hun hoofd stoten. Dat moet ik maar in mijn achterhoofd houden...
 
kan het kwaad?.... nee

Is het een mede stimilator? .... ja... maar dat mag geen verschil maken.....


De bron moet uit je bak... ofwel de voedings stoffen als fosfaat

oke de belichting is wat rijkelijk bedeeld ...maar zou het lekker laten zo
.... je dieren varen er wel bij..

Voor alle problemen die je in deze hobby zult ervaren geldt!!!!!!

PLAK GEEN PLEISTERS, SLUIT GEEN COMPROMIE, HAAL DE BRON WEG;) :)
 
En tenslotte nog de Royal gramma en mijn garnaaltjes:
 

Bijlagen

  • PICT1624.JPG
    PICT1624.JPG
    150,8 KB · Weergaven: 27
  • PICT1614.JPG
    PICT1614.JPG
    176,6 KB · Weergaven: 29
  • PICT1637.JPG
    PICT1637.JPG
    178,6 KB · Weergaven: 28
Dank je voor het compliment. Ik loop zelf al een aantal dagen te dubben om de opbouw toch wat opener te maken. Maar ik denk dat ik daar de bak geen goed mee doe. Voorlopig toch maar even zo laten denk ik tot dat we wat verder zijn. Wat vindt jij Desertfox?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe dieren voor Ed!

Ik ben vandaag, eh :eek: is het alweer zo laat, gisteren dus bij Corné van Duyn geweest. Ik heb daar een mooie stek Acropora opgehaald. Ik kreeg van Corné gelijk nog wat Xenia mee. Het groeide zowat zijn bak uit :D . Nogmaals bedankt voor de gastvrijheid. We hebben onder het genot van een bakkie even lekker zitten kletsen over deze hobby.
Tevens ben ik ook nog langs mijn leverancier geweest en heb daar ook nog twee stenen met oren meegenomen. Ik heb van 1 van de 2 stenen met oren slechts een wazige foto dus de volgt nog. Hierbij de foto's:
  1. De Acropora van Corné
  2. Mijn nieuwe oren
  3. De Witte Xenia van Corné
 

Bijlagen

  • PICT1645.JPG
    PICT1645.JPG
    224,1 KB · Weergaven: 31
  • PICT1642.JPG
    PICT1642.JPG
    181,2 KB · Weergaven: 35
  • PICT1646.JPG
    PICT1646.JPG
    201 KB · Weergaven: 25
Ik ben niet zo voorstander van drastische make-overs als er al dieren aanwezig zijn.
Bij een rijpere bak waar de dieren tot rust zijn gekomen, zou ik het wagen.


Edwin.Dekker zei:
Dank je voor het compliment. Ik loop zelf al een aantal dagen te dubben om de opbouw toch wat opener te maken. Maar ik denk dat ik daar de bak geen goed mee doe. Voorlopig toch maar even zo laten denk ik tot dat we wat verder zijn. Wat vindt jij Desertfox?
 
Tijdens het verplaatsen van mijn bruine spijkerpoliep, viel het me op dat er een redelijk stuk eenvoudig te splitsen was van het moederdier zonder dat ik onrecht zou doen aan de prachtige vorm van het dier (zie re#55 derde foto). Vervolgens heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb er een stuk van gestekt. Hoop dat ik het goed gedaan heb! Zie foto. Het dier staat nog wel ingetrokken maar deze foto is gemaakt kort na het stekken.
 

Bijlagen

  • PICT1644.JPG
    PICT1644.JPG
    199,1 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Waterwaardes !?!

Heb gisteren mijn water nog eens laten testen. Ik had het zelf al een aantal dagen niet meer gedaan, en moest toch langs mijn leverancier om de tweede Ocellaris op te halen, dus meteen een potje water meegenomen. Ik vindt het toch altijd wel prettig om een cross-check te laten doen. Omdat ik nog een beetje zoekende was naar de juiste afstelling van mijn kalkreactor was ik erg benieuwd naar de calcium waarde. De resultaten:
  • NO2 = 0
  • NO3 = 0
  • PO4 = 0
  • PH = 8,41 (16:00)
  • KH = 14
  • Zout = 1024
  • Ca = 450
  • Mg = 1500 :eek: (2x na gemeten)
Super! als je het mij vraagt. KH wat aan de hogekant maar volgens mij kan dit geen kwaad. Daalt vanzelf wel weer. Voor wat betreft mijn calcium zijn we dus op de goede weg. Wat ik alleen niet begrijp is hoe kan het dat bij mijn vorige meeting op 18-12 mijn Mg op 1290 zit en nu zonder enige toevoeging op 1500!?!
Als iemand dit kan verklaren hoor ik het graag!
Ik ben er wel blij mee in ieder geval.
 
Zoals verteld ben ik gisteren dus mijn tweede ocellaris wezen ophalen. Na ruim een uur druppelen overgezet in de bak. Géén probleem met de andere Ocellaris. Zwemt gezellig bij elkaar. Nu nog de tepelanemoon bewonen en dan ben ik tevreden.
Omdat mijn gele dokter de bak aan het terroriseren was heb ik besloten een tweede doktersvis in te brengen enwel een Picasso. Ik had hem al een tijdje in het oog, maar wilde eigenlijk nog wachten tot volgend jaar. Toch maar meegenomen. Ik moet zeggen dat het tot op heden goed is uitgepakt. De gele dokter laat de andere vissen met rust en heeft alleen oog voor de picasso. De Picasso trekt zich er niet zoveel van aan. Alhoewel hij wel kleiner is bijt ie aardig van zichzelf af en laat zich het kaas niet van het brood eten.
 
Deze foto had ik nog belooft te posten, zie re #73:
(de eerste is nog steeds een beetje onscherp :eek: )
 

Bijlagen

  • PICT1650.JPG
    PICT1650.JPG
    165,8 KB · Weergaven: 29
  • PICT1671.JPG
    PICT1671.JPG
    203,1 KB · Weergaven: 40
Op de steen die ik laast kocht met oortjes, zitten maar liefst 3 soorten! Eén van de oortjes is donkerrood met enkel blauwe stippen. Heel appart en ben er best wel een beetje trost op :D .
 

Bijlagen

  • PICT1655.JPG
    PICT1655.JPG
    192,8 KB · Weergaven: 30
Bovenaan