Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Echte echte scholenvisjes

DennisAmber

ZeewaterForum lid
Zijn er kleine visjes in de aquarium die ook echt echt als schooltje blijven? Vaak gaan scholenvisjes als ze eenmaal gewend zijn toch een eigen leven leiden, of zich zelfs tegen elkaar keren.

Aangezien ik een school zou willen van 10-15 stuks moeten ze redelijk betaalbaar zijn.

Ben na zoeken uitgekomen op de Apogon leptacanthus maar per stuk 25-30 euro dus keer 15 vind ik aan de dure kant.

Iemand nog tips,suggesties,ervaringen?
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee... maar het schijnt dat je Mollies (als in die van de zoetwaterafdeling) over kan wennen naar zoutwater, omdat het brakwatervissen zijn. Die zijn goedkoop. Ze gaan waarschijnlijk niet héél lang mee,dat doen ze in een zoetwater bak ook niet. Een jaar of drie meestal, maar in een zoetwaterbak overleven sommigen van de jongen.... In een zeewater bak zijn de jongen waarschijnlijk snacks voor de andere vissen.
 
Bedankt voor je antwoord! Maar mollies zijn eigelijk ook vrij snel gewend en zwemmen dan overal. Heb ze in zoetwater ook gehad.

Hopelijk zijn er nog echte zeevisjes een optie
 
Vraag die vaker is gesteld in het forum, goedkoper dan EUR 25,00 voor scholenvisjes voor zeeaquarium wordt erg lastig. Komen eigenlijk alleen Cromis juffertjes voor in aanmerking maar vaak krijgen die ruzie zodat er uiteindelijk maar 1 overblijft. Apogon Parvulus is een heel mooi scholenvisje maar ook rond de EUR 25,00/30,00 en in het begin schijnt dit visje lastig aan voeren te wennen is.

Mollies en andere "brakwatervissen" niet aan beginnen omdat de stromingspompen in een zeeaquarium een probleem wordt (vinden ze niet fijn) buiten het feit dat ik vind dat dit soort vissen niet in een zeeaquarium thuis horen.
 
Vraag die vaker is gesteld in het forum, goedkoper dan EUR 25,00 voor scholenvisjes voor zeeaquarium wordt erg lastig. Komen eigenlijk alleen Cromis juffertjes voor in aanmerking maar vaak krijgen die ruzie zodat er uiteindelijk maar 1 overblijft. Apogon Parvulus is een heel mooi scholenvisje maar ook rond de EUR 25,00/30,00 en in het begin schijnt dit visje lastig aan voeren te wennen is.

Mollies en andere "brakwatervissen" niet aan beginnen omdat de stromingspompen in een zeeaquarium een probleem wordt (vinden ze niet fijn) buiten het feit dat ik vind dat dit soort vissen niet in een zeeaquarium thuis horen.
Inderdaad de Apogon parvulus is een echt scholenvisje. Ik heb deze soort ruim 2 jaren in mijn aquarium verzorgd. Ze blijven mooi als school samen. Eten alles en goed.
In de gewenningsperiode zijn ze erg gevoelig. Van mijn leverancier hoorde ik dat er uitval kan zijn van 25% in de periode na het transport naar Europa.
Eenmaal gewend aan het aquarium zijn het prima visjes.
 

Bijlagen

  • 20170916080539.jpg
    20170916080539.jpg
    144,6 KB · Weergaven: 125
Chromis juffers heb ik er nu een paar van erin. Zijn bij in ieder geval vreedzaam maar gaan allemaal hun eigen gangetje. Denk ook dat ze in de aquaria geen scholen vormen omdat er geen natuurlijke vijanden aanwezig zijn.

Andere genoemde is zeker een leuk visje, het overwegen waard. Als alles zo rond die prijs zit denk ik toch aan de Apogon leptacanthus, zijn deze makkelijk te verkrijgen?
 
Dit is een link die Bjorn95 onlangs in een ander topic plaatste. Wellicht zitbeen iets voor je tussen.

Cool stukje, bedankt!

Ervaring met de Chrysiptera caeruleolineata?
De eerst besproken vis uit het artikel.
 
Sorry, ik heb er zelf geen ervaring mee. In zoetwater wel ervaring met het bijplaatsen van een wat grotere vis zodat de kleintjes het ‘scholen’ niet verleren.
 
Heb coral en fish store in breda een bericht gestuurd maar deze kunnen hier niet aan komen.
Bij ons in Limburg is verder niet veel van vis winkels dus denk dat het dan op houd.
 
Wellicht zou je reefcorner nog kunnen proberen, of anders zit er ook nog een zaak in hasselt die je er misschien aan zou kunnen helpen.
 
In ieder geval een stuk dichterbij dan Breda. Het proberen waard, dank allen

Mochten er nog meer suggesties zijn voor scholenvisjes die niet te moeilijk te krijge zijn: altijd welkom ☺
 
Chrysiptera caeruleolineata

Stuur eens een mailtje in het duits naar Aquatop in Aken, hier heb ik al meerdere malen vissen op bestelling gekocht.

gr. Marcel
 
Iemand de welbekende chromis viridus wel eens in een flinke school gehad? +15 stuks?
Check wesly zn dagboek eens... die heeft momenteel een flinke school zemmen
 
Bovenaan