Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dymico gebruikers, ervaring tot nu toe ?

Erik Caris

Senior Forumlid
Ik werd even getriggerd op het Dymico systeem door een opmerking in iemands dagboek om NPS koralen (een Gorgoon in dat specifiek geval) beter in de winkel te laten omdat ze niet houdbaar zijn. Ik mis de actieve topics omtrent Dymico op het forum de laatste tijd.

Ik weet nog dat er voor en ten tijden van de introductie veel belangstelling voor was en er ook veel over geschreven werd (o.a. ook op dit forum). De grote onbekende toen was hoe dit systeem het in de praktijk zou gaan doen en de prijs ......

Nou die prijs is inmiddels bekend en volgens mij draaien er al een aantal bakken op Dymico. Maar wat is nu hun ervaring met dit systeem tot nu toe. Voordelen, nadelen, welke koralen houdbaar welk niet, onderhoud, kosten enz ....... wellicht wat foto's erbij ter illustratie hoe de bak erbij staat zou ook welkom zijn.

Ik ben zeer benieuwd.
 
Zeer scherp Erik, ik ben ook uiterst benieuwd.
Veel lovende berichten bij introductie maar nu is het wel heel erg stil.

Ik weet dat ze op dit moment bij Diebo in Nieuwegein 2 systemen, (ik noem het even zo) oude systeem en Dymico systeem, naast elkaar hebben draaien in de showroom.
 
Hallo,
Dat er weinig geschreven wordt komt waarschijnlijk omdat er een gebruikersgroep op facebook is.
De meeste dymicogebruikers delen daar hun ervaringen. ( ik ook )
ik heb zelf dymico draaien sinds september en ben zeker tevreden tot nu toe.
Heb een doorstart gemaakt met een bestaand aquarium en dat is goed verlopen.
Dymico is een erg makkelijk systeem om je waterwaarden constant te houden.
Nitraat is geen probleem Ook niet als je heel veel voert en erg veel vis hebt.
Kh blijft erg makkelijk constant op het gewenste peil.
Het systeem van dymico met het instellen van de ph en de redox op de iks computer werkt erg makkelijk.
Het grootste werk is iedere maand de ph en redox sondes calibreren ( kwartier werk )
Voornaamste waar ik zelf tegen aan loop is de vervuiling van de bodem.Veel detritus.
Maar is waarschijnlijk mijn eigen schuld omdat ik gewoon meer zeesterren,zandslakken,zeekomkommers moet plaatsen.
Verder is het wel raadzaam om een powerfilter mee te laten draaien.Om een eventuele witte waas van bacteriebloei er uit te halen en ook om zweefvuil er uit te halen.
Ander punt bij mij is fosfaat. De meeste dymicogebruikers hebben een beluchtingskamer en daar fosfaatkorrels inzitten.
ik heb zelf geen beluchtingskamer maar in de hoek van het aquarium een bruissteen en daarboven fosfaatkorrels hangen.Maar werkt toch minder goed.
Al met al ben ik erg tevreden.Onderhoud toch weer minder dan voorheen,geen gedoe met water verversen.
overigens heb ik een aquarium met alleen maar makkelijke koralen nauwelijks steenkoraal en ook geen moeilijke vissen.
Dus wellicht is mijn verhaal niet erg interessant voor de steenkoraalfanaten.
Maar als je het aquarium van Erik ( van dymico ) hebt gezien dan is er echt geen enkele twijfel om te concluderen dat je ook een prachtige steenkoralenbak kan starten.
Gr,
Job
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je ervaringen Job, en Erik voor de goede vraag. De meeste gebruikers zijn inderdaad actief op Facebook, op een besloten groep. Ook is er een openbare pagina op Facebook vanuit DyMiCo zelf, en kunnen gebruikers uiteraard op dit forum (of elders) hun ervaringen delen. Ik hoop dat dit meer hier gaat gebeuren.

Ik vermoed dat het toevoegen van attachments (in elk geval via forumsoftware zelf), wat vrij bewerkelijk is, niet bijdraagt aan het succes van internetfora in het Facebook-tijdperk. Dat is jammer, want een forum heeft voor mij toch meer inhoud en het is prettiger zoeken naar informatie.
 
Bedankt Job voor het delen van jou ervaring. Dat er nog maar vele mogen volgen hier :) Trouwens wat foto's van bak, opstelling en techniek zegt vaak ook heel veel.

Tim, ik ben het met je eens ik vind dat soort discussie groepen op facebook ook erg onoverzichtelijk en vaak van de hak op de tak.

Ik denk trouwens ook dat het een gemiste kans is voor de potentiele kopers van Dymico als ervaringen alleen gedeeld worden in een besloten groeperingen van gebruikers.
 
Laatst bewerkt:
ik draai sinds oktober met dymico en heb sinds dag een problemen met bacterie bloei bak word wazig gevolg koralen hebben het moeijlijk !!! gaan slijmen en dan de volgende dag is hij weer helder dus telkens schommelingen.

de meeste lijken goed te draaien maaar bij mij blijft dit een onopgelost probleem !! met het berlin systeem was het top ik hoop dat ik dat over dymico ook snel kan gaan zeggen
 
Bedankt Job voor het delen van jou ervaring. Dat er nog maar vele mogen volgen hier :) Trouwens wat foto's van bak, opstelling en techniek zegt vaak ook heel veel.

Tim, ik ben het met je eens ik vind dat soort discussie groepen op facebook ook erg onoverzichtelijk en vaak van de hak op de tak.

Ik denk trouwens ook dat het een gemiste kans is voor de potentiele kopers van Dymico als ervaringen alleen gedeeld worden in een besloten groeperingen van gebruikers.

Hoi Erik,

De bedoeling was om gebruikers beide mogelijkheden te geven. Er was veel behoefte aan onderling contact tussen dymico-gebruikers, vandaar de besloten groep. Daarnaast kunnen gebruikers ook via dit forum of op openbare FB-groepen hun ervaringen delen. Dat gebeurt nu steeds meer omdat het aantal gebruikers toeneemt. Zo heeft Danny hierboven ook net zijn ervaringen gedeeld. Danny, ik vind het jammer dat je aquarium ondanks de hoge waterkwaliteit nog steeds niet goed draait. Ik hoop dat de bloei snel over is.
 
ik draai sinds oktober met dymico en heb sinds dag een problemen met bacterie bloei bak word wazig gevolg koralen hebben het moeijlijk !!! gaan slijmen en dan de volgende dag is hij weer helder dus telkens schommelingen.

de meeste lijken goed te draaien maaar bij mij blijft dit een onopgelost probleem !! met het berlin systeem was het top ik hoop dat ik dat over dymico ook snel kan gaan zeggen
ik draai dan geen dymico, maar kan de koolstofbron dan niet gewoon wat verminderd worden waardoor je niet steeds die bacteriebloei krijgt?
geen idee of dat simpel kan of dat dat ook allemaal automatisch gaat via de iks.
 
Ik draai hier sedert halfweg vorig jaar op dymico en hier zeer tevreden van. Momenteel doorstart naar een grotere bak en geen problemen. Het is effectief plug en play. Wel is het raadzaam de aanbevelingen te volgen, powerfilter en beluchting. En toch wel het allerbelangrijkst is de filter zijn werk laten doen. De bacteriecultuur te laten rijpen en genieten van de bak.
Dymico is een aanrader voor mensen die alles zijn gang kunnen laten gaan. Mensen die alles willen meten en sturen kiezen beter voor een andere methode.
 
Nou, misschien ben ik dan wel één van die mensen die proberen om alles te willen meten en sturen.

Maar op dit moment staat hier alles uit en ik moet zeggen, het voelt heel vreemd.
Geen afschuimer en geen toevoegingen.
Draait alleen nog een klein fosfaat filtertjes met de bak mee.

Op deze manier kan ik na verloop van tijd weer precies zien wat Dymico zelf toevoegt.
En wat er nu wel en niet uit het water wordt afgeschuimd, in goede zin en in slechte zin.

Dat zal de tijd leren.

Als je alles wil volgen kan je het beste in mijn dagboek kijken.
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?27699-3-meter-coral-reef-garden
Ik zal hier ook wat foto's toevoegen.

Maar tot nu toe ben ik zeer tevreden met de gang van zaken.








 
Hoe is de ervaring qua geluid? Als de opvoer maar af en toe aangaat dan kan ik me voorstellen dat het niet heel prettig is om elk uur het gegorgel te horen van een overloop die droog valt.
Kan iemand daar zijn ervaringen over delen?
 
Hoe is de ervaring qua geluid? Als de opvoer maar af en toe aangaat dan kan ik me voorstellen dat het niet heel prettig is om elk uur het gegorgel te horen van een overloop die droog valt.
Kan iemand daar zijn ervaringen over delen?
Hoeft geen probleem te zijn met een tweede sump waar het Dymico filter op is aangesloten. Ook kun je je aquarium afvoer knijpen zodat deze geen lucht aanzuigt. Stijgt wel het waterniveau in je aquarium tijdelijk als je Dymico opvoer draait (afvoer loopt dus langzamer dan de opvoer van je Dymico) en heb je een noodafvoer nodig voor als je Dymico op hol slaat om een overstroming van je aquarium te voorkomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
zijn er nog mensen die hun ervaringen willen delen of updaten wat betreft dit systeem?

ik ben er zeer geïnteresseerd in, maar de hoeveelheid nieuwe info en ervaringen die op t forum verschijnt is zeeeeer beperkt...
 
Ik volg het ook wel eens, maar er is weinig over te vinden.
volgens mij is het niet helemaal wat er van verwacht wordt.
hoop hier ook wat meer info over te lezen.
 
Hier draait het geweldig goed.

En iedereen is welkom om te komen kijken, als ze dat willen.

groetjes
Twan
 
Heb van Erik begrepen dat ze voornamelijk op een gesloten fbpagina zitten en daar veel met elkaar delen.
Uiteraard is een ieder welkom om zich daar lid te maken en zo meer over de ervaringen etc te lezen.
Ben er zelf btw geen lid van, daar ik geen fb heb...
 
ook ik ben geen FB gebruiker....

ik had graag wat meer dagboeken gezien met dit systeem. met alle successen en problemen erbij.

op die manier kun je ook wat langer volgen hoe zo'n systeem nu draait over de maanden.
 
Mee eens. Ik heb het geluk dat Erik vlak bij mij woont. Eens om de zoveel tijd spreken we eens wat af en dan kan ik ook meteen zien hoe alles draait.
 
Bovenaan