Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Durso overloop afstel/herrie problemen

Het aquarium is afgelopen vrijdag gloednieuw geleverd. Jaja ik weet het, niet goed nagedacht over de overloop, maar dat is nu te laat.
Het idee om beide overloop kamers te verbinden is een werkbaar idee voor mij, maar hoe zou je het dan in de overloopkamer zelf aansluiten?
Knijpen kan dan sowieso niet, want als er iets verstopt in de buis nadat de buizen samenkomen loopt de boel alsnog over. Ik moet de afvoer dan volledig vrij laten (niet knijpen met kraan), maar hoe dan in de overloop zelf? 2x Maggie muffler in elke overloop slechts 2-3cm onder de kam? Zou dit werkbaar zijn of zal hij dan alsnog te veel lucht meezuigen (omdat hij niet geknepen wordt) waardoor hij alsnog gaat slurpen?
Dit zou ook misschien kunnen zonder de buizen te verbinden onder het aquarium.. Of niet, omdat hij dan nog meer lucht meezuigt..
je verbind niet de pijpen met elkaar, maar je boort in elke kamer een gat van 42 mm en daar doe je een doorvoer in. die koppel je met wat haakse bochten en pvc pijp aan elkaar. Zo blijft de waterhoogte gelijk in de twee kamers. Wet van de communicerende vaten...
 
Ik heb het hele topic gelezen en denk ook dat 2 buizen systeem het beste werkt. Nu heb ik 2 overlopen met in elke overloop een opvoer en afvoer. Is het 2 buizen systeem dan ook mogelijk? Een lage buis (hoofdafvoer) met kogelkraan in de ene overloop en noodpijp in de andere overloop?

Ben bang voor de volgende 2 dingen:
1. Dood water in de nood overloop (bijna geen circulatie)
2. Waterniveau in de overloop zal hetzelfde zijn als het aquarium. Kan dus niet net onder de kam instellen.

Zou dit op 1 of andere manier kunnen werken?

Of hebben jullie hier een goed idee voor?

Wel eens een buis-in-buis systeem overwogen. De noodoverloop zit dan in de hoofdoverloop (steekt er bovenuit). Met in de sump een Y-stuk waarbij de hoofdoverloop naar een zijkant gaat met een kogelkraan (of ander mechanisme), onderaan het Y-stuk zit een verloopring (schotje weggevijld) waar de noodoverloop doorheen gaat. Hiermee krijg je hetzelfde principe als herbie overloop.

Ik kleeft 1 nadeel aan: bacteriemulm bouwt zich graag op in deze vernauwde ruimte (40mm hoofdoverloop 25mm nood), bij veelvuldig koolstof doseren kan de overloop lichtjes dichtslibben, eens in de zoveel tijd raggen en er is niks aan het handje. Wel heb ik gekozen voor een denitrificatie reactor zodat de koolstof lokaal wordt geconsumeerd en de aangroei van bacteriën in de bak wordt geminimaliseerd. Ik heb uiteindelijk de noodoverloop verlijmd met de verloopring, maar wellicht is dat niet eens nodig als er een minimale hoeveelheid water tussen de verloopring en noodoverloop ontsnapt. Succes.
 
je verbind niet de pijpen met elkaar, maar je boort in elke kamer een gat van 42 mm en daar doe je een doorvoer in. die koppel je met wat haakse bochten en pvc pijp aan elkaar. Zo blijft de waterhoogte gelijk in de twee kamers. Wet van de communicerende vaten...

Aha, duidelijk. Maar in dat geval kan ik beter dat extra geboorde gat gebruiken om een noodoverloop van te maken. Dan is het hele probleem opgelost. Ik zal eens kijken of daar nog ruimte voor is in de overloop kamer.
 
Wel eens een buis-in-buis systeem overwogen. De noodoverloop zit dan in de hoofdoverloop (steekt er bovenuit). Met in de sump een Y-stuk waarbij de hoofdoverloop naar een zijkant gaat met een kogelkraan (of ander mechanisme), onderaan het Y-stuk zit een verloopring (schotje weggevijld) waar de noodoverloop doorheen gaat. Hiermee krijg je hetzelfde principe als herbie overloop.

Ik kleeft 1 nadeel aan: bacteriemulm bouwt zich graag op in deze vernauwde ruimte (40mm hoofdoverloop 25mm nood), bij veelvuldig koolstof doseren kan de overloop lichtjes dichtslibben, eens in de zoveel tijd raggen en er is niks aan het handje. Wel heb ik gekozen voor een denitrificatie reactor zodat de koolstof lokaal wordt geconsumeerd en de aangroei van bacteriën in de bak wordt geminimaliseerd. Ik heb uiteindelijk de noodoverloop verlijmd met de verloopring, maar wellicht is dat niet eens nodig als er een minimale hoeveelheid water tussen de verloopring en noodoverloop ontsnapt. Succes.

Dank je voor je idee. Ik weet niet of ik hem volledig snap met dat Y-stuk, maar dat zal ik nog eens op me in laten werken.
Het problem is wel dat ik met 32mm werk in mijn afvoeren dus wordt wat krap om dar nog 25mm nood in te zetten en smaller wordt misschien ook te nauw..

Ik ga er eens over denken.. Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
 
Dank je voor je idee. Ik weet niet of ik hem volledig snap met dat Y-stuk, maar dat zal ik nog eens op me in laten werken.
Het problem is wel dat ik met 32mm werk in mijn afvoeren dus wordt wat krap om dar nog 25mm nood in te zetten en smaller wordt misschien ook te nauw..

Ik ga er eens over denken.. Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

wellicht 16mm als noodoverloop. Dit bedoel ik:
 

Bijlagen

  • 20190312_172418.jpg
    20190312_172418.jpg
    113,8 KB · Weergaven: 24
wellicht 16mm als noodoverloop. Dit bedoel ik:
Oke, nu is het me duidelijk. Ik heb enkel wel het problem dat ik niet recht naar beneden kan omdat mijn sump in de ruimte ernaast staat. in dat geval moet ik een bocht in een bocht maken wat denk ik niet mogelijk is helaas.
 
Oke, nu is het me duidelijk. Ik heb enkel wel het problem dat ik niet recht naar beneden kan omdat mijn sump in de ruimte ernaast staat. in dat geval moet ik een bocht in een bocht maken wat denk ik niet mogelijk is helaas.

Een y stuk voordat je de bocht om gaat kan niet? of een T-stuk ipv Y-stuk waarbij de hoofdafvoer gelijk de hoek om gaat, knie eronder voor de noodoverloop 3/3 koppelingen na de bocht voor eventueel wat onderhoud. Er zijn veel mogelijkheden.
 
Ik draai al jaren met 1 Maggie muffler deze zijn er voor gemaakt dat er niets kan verstoppen , en natuurlijk kun je op deze ook een kraan zetten , eens in de tien jaar controleer ik deze om de bovenkap schoon te maken voor de zekerheid dan en eigenlijk niet eens nodig , simpliciteit dat wel rustig slapen

Nou ik heb de Maggie Muffler een kans gegeven maar het werkt niet. Hij loopt vol tot bijna bovenkant MM en dan trekt ie vacuüm en trekt ie de overloop leeg tot net onder de MM. Dan krijgt hij (extra) ucht langs onder en daarna gaat hij weer van begin af aan hetzelfde. Dit alles gepaard met veel geslurp.

Ik dacht nog misschien teveel water door 1 pijp, dus ik op de andere pijp in de andere overloop ook 1 gezet met hetzelfde resultaat. Vollopen en leegtrekken. Ik heb nog wat kleine gaatjes erbij geboord in de dop waardoor het vollopen en leegtrekken minder werdt en er meer stabiel waterniveau in de overloop kwam maar er nog steeds een fluitend en slurpend geluid uitkwam. Geen succes dus.. misschien dat ik wat verkeerd doe maar het systeem is gewoon plug and play dus zou goed moeten zijn zo..
 
Nou ik heb de Maggie Muffler een kans gegeven maar het werkt niet. Hij loopt vol tot bijna bovenkant MM en dan trekt ie vacuüm en trekt ie de overloop leeg tot net onder de MM. Dan krijgt hij (extra) ucht langs onder en daarna gaat hij weer van begin af aan hetzelfde. Dit alles gepaard met veel geslurp.

Ik dacht nog misschien teveel water door 1 pijp, dus ik op de andere pijp in de andere overloop ook 1 gezet met hetzelfde resultaat. Vollopen en leegtrekken. Ik heb nog wat kleine gaatjes erbij geboord in de dop waardoor het vollopen en leegtrekken minder werdt en er meer stabiel waterniveau in de overloop kwam maar er nog steeds een fluitend en slurpend geluid uitkwam. Geen succes dus.. misschien dat ik wat verkeerd doe maar het systeem is gewoon plug and play dus zou goed moeten zijn zo..
Staat een max op ivm doorloop !
 
Staat een max op ivm doorloop !

Ja 1 MM kan ongeveer 3000 liter aan. Mijn opvoerpompen zijn 2x 3000 liter, maar staan in de kelder. Dus netto hou ik daar ongeveer 3000-3500 liter aan over schat ik in (en is mij recentelijk geinformeerd). Als ik dan 2 MM samen gebruik, dan zou ik dus 6000 liter af moeten kunnen voeren of zie ik iets over het hoofd?
 
Ja 1 MM kan ongeveer 3000 liter aan. Mijn opvoerpompen zijn 2x 3000 liter, maar staan in de kelder. Dus netto hou ik daar ongeveer 3000-3500 liter aan over schat ik in (en is mij recentelijk geinformeerd). Als ik dan 2 MM samen gebruik, dan zou ik dus 6000 liter af moeten kunnen voeren of zie ik iets over het hoofd?
Nee idd ik heb een opvoer van 3000 liter op 1meter hoogte en geen enkel probleem hoe dik is je afvoer leiding ? Wellicht te dun of heb je een kraan eronder die knijpt
 
Nee idd ik heb een opvoer van 3000 liter op 1meter hoogte en geen enkel probleem hoe dik is je afvoer leiding ? Wellicht te dun of heb je een kraan eronder die knijpt

Ik heb 2x 32mm leidingen en op allebei een MM met de kogelkraan helemaal open....?
 
Ik heb 2x 32mm leidingen en op allebei een MM met de kogelkraan helemaal open....?
Werkmethode 38 mm verder een vraagteken dieven mij is geruisloos gelukkig
 
Werkmethode 38 mm verder een vraagteken dieven mij is geruisloos gelukkig

Ik moet wel zeggen dat het accessoire wat je op de pijp schuift gewoon vlak is en niet schuin afgevlakt zoals je op internet plaatjes ziet. Dit vond ik wel raar.
 
Ik moet wel zeggen dat het accessoire wat je op de pijp schuift gewoon vlak is en niet schuin afgevlakt zoals je op internet plaatjes ziet. Dit vond ik wel raar.
Klopt die van mijn is schuin afgevlakt wellicht een imiitatie exemplaar
 
Tis wel een Maggie mini omdat het voor 332mm was maar voor de rest zie ik er geen gekke dingen aan.
20190316_142233.jpg20190316_142236.jpg20190316_142247.jpg20190316_142252.jpg20190316_142305.jpg20190316_142305.jpg
 
Dank je voor je advies. Het aquarium is gloednieuw, dus om nu gelijk een overloopkamer te verwijderen vind ik wat rigoureus.
Maar je idee geeft mij wel een nieuw idee! Ik heb 2 boringen in elke kamer. 1x opvoer en 1x afvoer. Ik kan ook de kam vervangen voor stukje glas en er een droogkamer van maken voor 2x opvoer. En dan kan ik 2x afvoer in de andere overloopkamer maken.

Het enige probleem is dat mijn ene overloopkam dan wel al het water af moet kunnen voeren, dus ik moet mijn opvoer beperkt houden en als deze kam verstopt raakt zal ik ook een probleem hebben. Het idee van 2 overlopen is natuurlijk risico spreiding neem ik aan..

Ik ben ook een beginnend aquariaan en vond het gedacht van buis in buis zo slecht nog niet, ik ga dat proberen want zit met hetzelfde probleem. Durso eerste kwartier muisstil maar daarna man, man. Nogthans ook hier gezegd dat het moest durso zijn!!! Ben wel benieuwd naar buis in buis
 
Ik ben ook een beginnend aquariaan en vond het gedacht van buis in buis zo slecht nog niet, ik ga dat proberen want zit met hetzelfde probleem. Durso eerste kwartier muisstil maar daarna man, man. Nogthans ook hier gezegd dat het moest durso zijn!!! Ben wel benieuwd naar buis in buis

Heb je wel dat lucht-gaatje geboord? Als je hier een luchtslangetje in zet met een kraantje, kan je de luchttoevoer aanpassen op de watertoevoer.
Plaats eens foto's.
Een durso kan heel simpel heel effectief en stil werken..
 
Bovenaan