Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Durso overloop afstel/herrie problemen

Ik begin er redelijk moedeloos van te worden! Ik krijg hem niet stil...
Ik heb nu een schuifkraan maar de enige manier waarop ik hem stil krijg is door hem nagenoeg dicht te draaien waardoor er bijna geen flow meer in de
bioloog is. Lijkt me ook niet de bedoeling. Een ander vreemd ding wat me opvalt, is in het vak waar de opvoerpomp staat, dat het waterniveau veel lager staat dan de rest van de sump. Als alles uitstaat, en ik schakel de pomp weer in dan zakt het niveau heel snel.

Ik zal even neerzetten waaruit mijn overloop bestaat:
40mm standpijp in een verloop naar 32mm door de bodem.
de 40mm standpijp is ongeveer 45cm hoog. De waterstand in de overloopkamer is 35/37cm
Bovenop de standpijp zit een pvc afsluitdop met daarin een luchtgaatje van 7mm.
De kammen op de overloop is 8mm diep en 6mm breed (is dat misschien te krap??)
Onder de bak 32mm leidingwerk met nu een schuifkraan.
Als opvoerpomp heb ik een jebao dcp2500 opvoerpomp.

Wie o wie kan me helpen want ik kom geen steek verder:cautious::cry:

Is een Durso nou gewoon zo een k*tsysteem of heb ik ergens een domme fout gemaakt? Ik snap er echt geen bal meer van!
 
Ik heb zelf geen durso maar ga proberen met je mee te redeneren.

De flow door je overloop (en sump) moet uiteindelijk gelijk zijn aan de flow van je pomp. Maak je hier dus geen zorgen over.

Ik denk dat je op de goede weg bent, kan niet zien wat het niveau in je overloop is maar dit moet op het niveau van het T- stuk zijn om te voorkomen dat je het water hoort ‘vallen’ in de durso. Je hebt zelf al gemerkt dat het dan stiller wordt.
Als het niveau in de overloop goed is moet je de kraan afstellen zodat toevoer van je pomp en afvoer van je overloop gelijk zijn. Het niveau in je overloop blijft dan op peil. Dit is inderdaad even geklooi en een goede afsluiter ipv een kogelkraan helpt.

Het niveau van het pompvak in je sump is nu gezakt want dat water zit in je overloop.

Ook kun je de luchttoevoer regelbaar maken dmv een slangetje dat je af kunt knijpen of een eindkap die je gedeeltelijk over het luchtgaatje kunt schuiven. Zodat je hier ook mee kunt ‘spelen’ tot het stil is.

Succes!

Erik
 
Laatst bewerkt:
Ik vond het een k*t systeem, en heb een andere bak gekocht met 2 doorvoeren. 1 daarvan is met een stelkraan om de snelheid te bepalen, en de andere is de nood doorvoer. 1x afstellen en klaar.

Voor jouw situatie is het misschien interessant om een extra doorvoer erbij te boren? Ik durfde dat zelf niet aan... (vandaar de koop van een andere (grotere :D) bak).

Nog even wat constructiever:
Met de schuifknop ga je het vallen van water in de buis tegen, door deze dicht te knijpen zorg je dat er altijd water "staat" in de doorvoer, zodat je daar niks hoort vallen. Het gaatje bovenop de durso kan je dan gebruiken om te fine tunen door deze open of minder dicht te doen veranderd de snelheid een beetje. Dit kan vrij precies luisteren...

Het opvoervak in je sump is altijd het laagste vak, omdat dit het laagste punt is in je watercirculatie. Dit is dus ook het punt waar je bijv je osmose bijvul aansluit - bij verdamping daalt het waterniveau hier het eerste. Het "verdwenen" water zit nu inderdaad in je overloop en je standbuis.
 
Ik vond het een k*t systeem, en heb een andere bak gekocht met 2 doorvoeren. 1 daarvan is met een stelkraan om de snelheid te bepalen, en de andere is de nood doorvoer. 1x afstellen en klaar.

Voor jouw situatie is het misschien interessant om een extra doorvoer erbij te boren? Ik durfde dat zelf niet aan... (vandaar de koop van een andere (grotere :D) bak).

Nog even wat constructiever:
Met de schuifknop ga je het vallen van water in de buis tegen, door deze dicht te knijpen zorg je dat er altijd water "staat" in de doorvoer, zodat je daar niks hoort vallen. Het gaatje bovenop de durso kan je dan gebruiken om te fine tunen door deze open of minder dicht te doen veranderd de snelheid een beetje. Dit kan vrij precies luisteren...

Het opvoervak in je sump is altijd het laagste vak, omdat dit het laagste punt is in je watercirculatie. Dit is dus ook het punt waar je bijv je osmose bijvul aansluit - bij verdamping daalt het waterniveau hier het eerste. Het "verdwenen" water zit nu inderdaad in je overloop en je standbuis.

Extra doorvoer is idd een goede oplossing. De dubbele overloop kun je eventueel ook nog door één gat laten lopen. Zo is mijn bak geconstrueerd.
 
Nou ik denk dat ik hem BIJNA voor elkaar heb. Ik heb de kraan zo afgesteld dat ik eigenlijk geen herrie meer heb van water dat in de pijp naar de sump gaat. Het enige wat nog niet helemaal lekker loopt is het niveau in de overloopkamer. Ik heb hem zo afgesteld dat de 90 graden bocht geheel onder water staat, en het water dat over de rand stroomt geen kletterend geluid maakt. Alleen het juiste niveau blijft een 10 minuten tot een kwartier op peil, en dan zakt hij tot iets onder de bovenkant van de 90 graden bocht. Dan hoor je wel water vallen en wat gerommel. En na een minuut of 5 stijgt hij weer tot het juiste niveau. Is dat een kwestie van teveel, of juist te weinig lucht? Als ik dit opgelost krijg is ie helemaal naar mijn zin, eindelijk! Dus wie heeft de final tip voor me? :) Meer of minder lucht (mmm dat klinkt een beetje gek haha)
 
'Het 'verdwenen' water zit niet in de overloop, het zit juist in het aquarium zelf.
Je zal zien dat het water niveau van het aquarium wat hoger wordt als de opvoerpomp aanstaat.
 
Meer lucht. Hij zuigt nu een soort vacuüm.
Kan best zijn dat wanneer je je lucht goed hebt, je de kraan weer moet bijstellen ?

Meer lucht dus. Dan moet ik misschien het gaatje in de eindkap wat groter maken. Dat is goed te doen iig!

Idd meer lucht. Verwacht dat je dan wel weer wat moet bijstellen, maar het komt goed! ;)

Weer bijstellen, neeeeee!!:eek: Dat zit er wel in natuurlijk haha. Ga ik proberen!
 
Durso is beter dan 'niks', maar het blijft behelpen naar mijn ervaring. Ik heb ook jarenlang een dergelijk systeem gehad. Liever werk je met twee boringen: een noodafvoer en een geknepen afvoer. Doodstil en eenmaal afgesteld hoef je er niet meer aan te denken. Geheel veilig en een enorme capaciteit. In mijn boekje vind je een tekening en een uitleg. Ik raad je sterk aan te overwegen een extra boring in de overloopkamer te (laten) maken en te werken met 'mijn' systeem. Krijg je geen spijt van.
 
Met een durso zal je elke keer dat het debiet van je opvoerpomp veranderd opnieuw moeten afstellen. Je zou verwachten dat dit debiet vrij constant is, maar een beetje aanslag in de leidingen is al genoeg. Ik was op een gegeven moment meerder keren per week aan het bijstellen en werd er helemaal gek van.

Volgens mij zag ik dat je bak nog niet bewoond is. Ik kan je alleen maar aanraden om nu even 1-2 dagen uit te trekken om een extra gat te boren voor de opzet die Tanne beschrijft. Als de bak eenmaal vol zit is dit veel lastiger, en dan wens je dat dat nu had gedaan ;)
 
Ik was op een gegeven moment meerder keren per week aan het bijstellen en werd er helemaal gek van.

Je hebt gelijk. Ben gisteren ook de hele dag aan het pielen geweest en dacht het juiste punt gevonden te hebben. Het bleef stabiel, maar na een paar uur bleek dat hij heel langzaam aan toch steeg en uiteindelijk zou dat mn bak laten overstromen:mad: Helemaal klaar met dat Durso systeem ben ik! In mijn geval is het blijkbaar gewoon niet goed te krijgen.

Liever werk je met twee boringen: een noodafvoer en een geknepen afvoer. Doodstil en eenmaal afgesteld hoef je er niet meer aan te denken. Geheel veilig en een enorme capaciteit. In mijn boekje vind je een tekening en een uitleg. Ik raad je sterk aan te overwegen een extra boring in de overloopkamer te (laten) maken en te werken met 'mijn' systeem. Krijg je geen spijt van.

Ja ik ga dat dan toch maar doen. Baal er wel van, moet ik de boel weer afbreken/aanpassen, maar op deze manier ga ik er ook nooit plezier aan beleven...
Moet de noodpijp dezelfde diameter hebben als de overlooppijp? Mijn overlooppijp is 40mm. Of mag die ook kleiner zijn? Op de tekening in je boekje lopen de leidingen loodrecht van de bak de sump in. Is dat noodzakelijk, of mag er ook een bocht inzitten? Ik heb nu namelijk 1 horizontaal stuk in het leidingwerk zitten (zie filmpje op de 1e pagina)

Alvast bedankt jongens!
 
Bij mij is de noodoverloop een slag kleiner, zolang je niet aan de maximale doorstroming door de overloop zit in je goed.

Tevens zit er bij mij ook een bochtje in, dit levert ook hier geen problemen op (een paar weken geleden nog getest)
Weet niet precies wat de boekjes erover zeggen
 
Bij mij is de noodoverloop een slag kleiner, zolang je niet aan de maximale doorstroming door de overloop zit in je goed.

Tevens zit er bij mij ook een bochtje in, dit levert ook hier geen problemen op (een paar weken geleden nog getest)
Weet niet precies wat de boekjes erover zeggen

Heb jij het systeem dat in Tanne zijn boek beschreven staat? Dus 'gewoon' 2 standpijpen zonder T stukken en dergelijke?
 
Ja niet helemaal
Het zijn idd 2 standpijpen (32mm en 40mm)
Waarvan er 1 (32mm) de noodoverloop deze ligt in kromming (met een slang) om in Mn sump te komen.

De andere (40mm) is de gewone overloop, hierop zit een t stuk (naar de uv lamp met daarna een afstelkraan) en daarna de afstelkraan.
Ik hoop dat t duidelijk is wat ik bedoel, een foto maken is zo goed als onmogelijk door de plek waar het zit.

Ik stel dus in totaal 2 kranen af.
1 na de uv (om de juiste doorstroming te krijgen)
1 om het juiste niveau in de overflow box te creeeren
 
Maggie mufler al 15 jaar stil
 
Mefisto's Rif heeft 14 jaar gedraaid met één enkele afvoerbuis.
Een open verbinding tussen overloop en sump, afgewerkt met een schuifkraan is alles wat je nodig hebt.
Een rechte buis of een buis met bochten maakt niet uit.
Het opvoervak maak je het best zo klein dat wanneer wanneer de afvoer verstopt zit een leeggepompt opvoervak niet leidt tot overstroming van het aquarium.

Wel kan het slim zijn om naast de standaard overloopkam ook een vuilkorf op de bovenzijde te monteren (die je wel wekelijks even moet schoonmaken.
 
Heb jij het systeem dat in Tanne zijn boek beschreven staat? Dus 'gewoon' 2 standpijpen zonder T stukken en dergelijke?
Ik heb dit al jaren, met mij vele andere liefhebbers. Of het uit mijn boek gepikt is of niet weet ik niet, maar ik weet dat de Red Sea Reefer bakken sinds een paar jaar ook met een vergelijkbaar systeem worden geleverd. Een paar T-stukken of bochten kunnen geen kwaad als ze nodig zijn.

Mefisto's Rif heeft 14 jaar gedraaid met één enkele afvoerbuis.
Een open verbinding tussen overloop en sump, afgewerkt met een schuifkraan is alles wat je nodig hebt.
Een rechte buis of een buis met bochten maakt niet uit.
Het opvoervak maak je het best zo klein dat wanneer wanneer de afvoer verstopt zit een leeggepompt opvoervak niet leidt tot overstroming van het aquarium.

Wel kan het slim zijn om naast de standaard overloopkam ook een vuilkorf op de bovenzijde te monteren (die je wel wekelijks even moet schoonmaken.
Voor geen goud zou ik dat durven. Een slak in een pijp en je hebt met wat pech natte voeten en een kapotte opvoerpomp.
 
Bovenaan