Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DSR PO4+ en dino's

ReefRover

ZeewaterForum lid
Beste Dino hunters,

Ik kreeg steeds meer last van een bruine aanslag, en met volle verlichting slierten, vrijwel zeker Dinoflagellaten, en heb daarom zojuist een 3 dagen total blackout toegepast.
Dit heeft enigzins geholpen, ik zie nog iets van bruine aanslag op het zand maar zeer nihil. Ik draai nu op vrijwel alleen blauwe verlichting en zie het nog niet aggresief terugkomen.

Maar nu komt mijn vraag; Ook ben ik tegelijk even gestopt met het toevoegen van 2xNO3+ en PO4+ (DSR). Ik voegde iedere dag 0.6ML 2xNo3+ toe en 1.4ML PO4+ in een bak van 430L om hiermee te sturen op een Nitraat waarde van 2 a 3 en een fosfaat waarde van 0.06 - 0.08.

Ik voegde dit dagelijks toe en kwam met meten nooit boven de richtwaardes (zelfs PO4+ toevoeging wat opgevoerd over de loop van weken, omdat ik vaak weer op zeer lage waardes/ soms null uitkwam). (HANNA ULR Checker)
Nu meet ik de waardes (al 5 dagen niks toegevoegd), en wat schetst mijn verbazing? Nitraat stevig naar de 4 a 5, maar Fosfaat zelfs op 0.15!
Ik neem aan dat de dino's ook fosfaat tot zich namen, en nu in aantal gereduceerd zijn, zullen zij dit fosfaat hebben vastgehouden? en massaal terug hebben gegeven aan het water?

Ook concludeer ik nu voorzichtig dat ik wellicht de dino's aan het voeden was met mijn toevoegingen waardoor de waardes "goed waren" , ik weet inmiddels dat er vele theorien zijn over het opvoeren van nutrienten om zo de dino's terug te dringen, en ook niet op nul te laten komen om juist daar een uitbraak door te krijgen.

Lastig, ben benieuwd naar jullie ervaringen hieromtrent

mobifix

Pas 45 jaar zoutig bezig
Je geeft zelf al het antwoord 😊en je zoekt bevestiging, en die kun je krijgen hoor .
Al is het zo als je dino’s afsterven door je behandeling dit gewoon afval is en dat zie je dan aan je fosfaat !
Dus de beste manier is om dino’s afzuigen zand omroeren eventueel een power filter of gafzakken inzetten , dan heb je een redelijk schone bak water en is je behandeling bv drie dagen liefs 4 bijzonder effectief, mits je dan je waarde op peil houd !
Het is momenteel zo goed met allerlei eiwitafschuimers ect dat onze bakken te schoon worden , en dat je het best je eiwitafschuimer kunt uit zetten dan allerlei rotzooi in het water te
Kiepen ! Je kunt zelf ook wel bedenken om een manier te zoeken die een beetje vervuild bv meer voeren ect ect . Biologische manieren zoeken geen chemische ups en downs .
Hou het simpel denk simpel en logisch, dat kan voor sommige de oplossing zijn , en uiteraard honderden euro’s weg geven kan altijd nog 😉

OP
ReefRover

ReefRover

ZeewaterForum lid
Hoi Mobifix, dank voor je reactie!

Ja ik heb al een powerfilter fulltime draaien, in de bak nogwel, en afzuigen heb ik ook gedaan... daarbij ook een gafzak van filt, die iedere keer heerlijk bruin is...
Ik vermijd inderdaad chemisch ingrijpen, behalve dan toevoegen No3 en po4, maar daar ga ik maar even mee stoppen, en dan de skimmer op een tijdklok, mocht ik weer steriel dreigen te gaan draaien. Bubble Magus c9 is ook wel overkill klaarblijkelijk...

Bovenaan