Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Droom keizervis - Pomacanthus navarchus

rickCRG

ZeewaterForum lid
Heeft er iemand ervaring met een Droom Keizervis. Volgens de database is dit een "langzaam" groeiende keizer die als klein aangeschaft goed houdbaar is (met enig risico voor de koralen).

Graag zou ik ook willen weten of er speciaal voedsel is dat geschikt is voor keizers, dus buiten het diepvries voer en nori bladeren. Speciale korrels of toevoegingen bijvoorbeeld.

Heb een aantal malen een Navarchus gehad zonder problemen en at alles, dus ook vlokkenvoer en korrels. Betreffende de karakter is het een van de rustigste keizers. Met keizers loop je altijd risico betreffende koralen. Af en toe zijn vissen net als mensen, ze hebben allemaal hun eigen karakter. Kon iemand die had een imperator (een prachtig groot exemplaar in volwassen kleuren) pikte geheel niet aan de koralen en was niet agressief naar andere vissen. Iemand kwam langs en legde een aantal flappen neer voor de vis en naam hem mee. De eigenaar dacht ik koop gewoon weer een kleintje. En deze had een totaal ander karakter, zat nog in zijn jeugd kleuren, maar zat overal aan en was agressief naar andere vissen.

Heeft er iemand ervaring met een Droom Keizervis. Volgens de database is dit een "langzaam" groeiende keizer die als klein aangeschaft goed houdbaar is (met enig risico voor de koralen).

Graag zou ik ook willen weten of er speciaal voedsel is dat geschikt is voor keizers, dus buiten het diepvries voer en nori bladeren. Speciale korrels of toevoegingen bijvoorbeeld.

Heb een aantal malen een Navarchus gehad zonder problemen en at alles, dus ook vlokkenvoer en korrels. Betreffende de karakter is het een van de rustigste keizers. Met keizers loop je altijd risico betreffende koralen. Af en toe zijn vissen net als mensen, ze hebben allemaal hun eigen karakter. Kon iemand die had een imperator (een prachtig groot exemplaar in volwassen kleuren) pikte geheel niet aan de koralen en was niet agressief naar andere vissen. Iemand kwam langs en legde een aantal flappen neer voor de vis en naam hem mee. De eigenaar dacht ik koop gewoon weer een kleintje. En deze had een totaal ander karakter, zat nog in zijn jeugd kleuren, maar zat overal aan en was agressief naar andere vissen.

Hier een beetje de zelfde ervaring,maar dan met een navarchus,mijn eerste exemplaar in jaren nooit problemen mee gehad,dan een nieuwe ( kleine ) en heb hem maar een paar dagen gehad,die sloopte echt alles

Deze beauty heb ik ondertussen vanaf begin 2010 in mijn bezit. Toen was hij/zij ongeveer 5 cm en aan het omkleuren. Nu is hij ongeveer 13 cm lang. en de grootste vis in de bak. Hij is ook de baas van de bak maar niet extreem agressief tegen nieuwelingen. Een mooie vis die tot nu toe alleen van mijn poliepen eet en daar ben ik heel blij mee want deze houd hij nu netjes binnen de perken. Ook is hij handtam en eet droogvoer gewoon uit mijn hand.

ze kleuren al heel jong om, en daarom zie je ze maar zelden in jeugdkleed.
bij mij kijkt hij niet om naar koralen net als mijn imperator (ooit geruild voor een rasta poliep button) en een pauwoogkeizer.

ik heb geen buttons, want dat gaat wel vaak wel mis.
mooie rustige vis, beslist een vis die je wel in de winkel moet hebben zien eten voor dat je hem koopt.

Zijn er ervaringen met deze vis als duo/koppel?
Bijvoorbeeld als twee jonge exemplaren in jeugdkleed bij elkaar gezet en volgroeid.
Links naar bronnen elders zijn ook welkom.

Laatst bewerkt:
Ik heb in al mijn zeewaterjaren nog nooit een koppel Navarchussen in gevangenschap gezien. Geldt voor bijna alle grote Keizers trouwens zoals de Imperator, Xanthametapon (correcte spelling?) etc.

In de natuur ben ik met duiken/snorkelen wel twee volwassen Keizers in elkaars nabijheid in het zelfde territorium tegen gekomen maar ook dat was meer uitzondering dan normaal gedrag. De Paru is daar de uitzondering op en ook de Pygo zag ik wel meer bij elkaar op of om één rots of wand zwemmen dus die zijn net iets vriendelijker onder elkaar.

Ik verwacht uit het natuurlijke gedrag dat de meeste keizers alleen close samen optrekken als de wens daar is (voortplanting) en dat ze daartussen elkaar gedogen wat in gevangenschap niet echt wil lukken.

Heel verhaal voor in feite: nee mij niet bekend :)

Ik herinner me een artikel uit Der Meerwasseraquarianer.
Maar dat ging idd over de 'vergesellschaftung' van twee Pygo's, niet over P. navarchus.

Back
Bovenaan