Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dringende leiding vraag

WillyBogard

ZeewaterForum lid
Hallo iedereen ik heb een dringende vraag:

Hoe verbindt men normaal gesproken een buigbare slang (zoals op de foto) met een 32 mm PVC leiding??
image.jpg

Ik heb op internet niet iets kunnen vinden en ik wist ook niet hoe ik dit moest zoeken. Dus ik heb houtje touwtje met een wat losse delen de boel aan elkaar gelijmd met Juwel Conexo. Zoals op deze foto:image.jpg

Het is niet heel goed zichtbaar maa rhet is een beetje improvisatie geweest en opvullen van niet passende delen. Het ging een maand goed maar toch knapte de boel los en dus spoot het water omhoog. Ik ben nu dus dringend opzoek naar iets permanentere oplossing.

Alvast bedankt
 
Zijn toch connetors voor te koop met een schroefdraad. Dan moet je alleen nog een stuk pvc zoeken met de juiste maat schroefdraad
 
1 pagina terug nog behandeld toevallig.;)
https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/loc-line-aansluiten-op-aquariumslang.181751/

Lijmsokken voor pvc, pvc bochten met draad en lijmsok er is veel verkrijgbaar in de pvc wereld.

Vergeet niet te zorgen dat die lucht aan kan zuigen door middel van een gaatje vlak op het wateroppervlak om de syphon te verbreken als je de uitlaatmond onder water hebt.
Anders stroomt je bak bij stroomuitval/uitzetten pomp leeg tot aan het mondstuk.
 
Ontzettend bedankt! Ik heb wat gevonden en besteld. Als het goed is moet het allemaal gaan passen dit keer. Moet nog wel verlijmde delen weg halen om het passend te krijgen. Waarschijnlijk met een dremel het bovenste deel van de leiding eraf zagen, recht schuren, en dan koppeling met de locline eraan lijmen. Komt goed!


1 pagina terug nog behandeld toevallig.;)
https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/loc-line-aansluiten-op-aquariumslang.181751/

Lijmsokken voor pvc, pvc bochten met draad en lijmsok er is veel verkrijgbaar in de pvc wereld.

Vergeet niet te zorgen dat die lucht aan kan zuigen door middel van een gaatje vlak op het wateroppervlak om de syphon te verbreken als je de uitlaatmond onder water hebt.
Anders stroomt je bak bij stroomuitval/uitzetten pomp leeg tot aan het mondstuk.

Oh goed idee maar spuit het water dan niet door het gaatje naar buiten? ik heb zelf al een balkeerklep/terugslagklep besteld. Ik hoorde dat het wel de stroming belemmerd maar ik wilde daarmee het probleem van terugstroming op te lossen
 
Ja het water komt idd ook door dat gaatje naar buiten, maar deze ligt normaal net onder water dus maakt het niks uit. Komt hij boven water zal hij de syfon stoppen.
 
een keerklep is niet afdoende om het gevaar van hevelen tegen te gaan. zo'n klep sluit over het algemeen niet 100% dus zal de hevel, welliswaar langzaam, toch doorgaan.

als je een gaatje in de leiding maakt om hevelen te voorkomen, controleer dat dan met grote regelmaat! een klein slakje, een pluk alg, wat vuil, of wat dan ook in dat gaatje en ineens is je bescherming weg. Een stroomstoringkje van 10 minuten is dan nog steeds voldoende om je sump flink te laten overstromen.

het zou altijd mijn voorkeur hebben om de uitstroom van de opvoerpomp NET onder water uit te laten komen zodat als het waterniveau daalt de uitstroom zelf de hevel verbreekt.
 
De terugslag klep kun je gebruiken door deze parallel op je uitstroom te zetten en dan verkeert om zodat de klep sluit als er waterdruk op staat en open gaat zodra de waterdruk weg valt zorg dan wel dat ie volop lucht aan kan zuigen via de terugslagklep. En dat eventueel lekwater wel IN de bak lekt
 
een keerklep is niet afdoende om het gevaar van hevelen tegen te gaan. zo'n klep sluit over het algemeen niet 100% dus zal de hevel, welliswaar langzaam, toch doorgaan.

als je een gaatje in de leiding maakt om hevelen te voorkomen, controleer dat dan met grote regelmaat! een klein slakje, een pluk alg, wat vuil, of wat dan ook in dat gaatje en ineens is je bescherming weg. Een stroomstoringkje van 10 minuten is dan nog steeds voldoende om je sump flink te laten overstromen.

het zou altijd mijn voorkeur hebben om de uitstroom van de opvoerpomp NET onder water uit te laten komen zodat als het waterniveau daalt de uitstroom zelf de hevel verbreekt.

Je hebt gelijk, ik heb vaker gezien dat een terugslagklep wat doorlaat, maar ik heb toch liever een langzame dan een snelle overstroming.

Verder goeie tip om het gaatje te controleren.

Het probleem dat ik heb met een ondiepe uitstroom is dat het “draaikolkjes” maakt iedere paar minuten en dat maakt een slurpend geluid.
 
De terugslag klep kun je gebruiken door deze parallel op je uitstroom te zetten en dan verkeert om zodat de klep sluit als er waterdruk op staat en open gaat zodra de waterdruk weg valt zorg dan wel dat ie volop lucht aan kan zuigen via de terugslagklep. En dat eventueel lekwater wel IN de bak lekt

Hier moest ik even over nadenken en uittekenen voordat ik het door had Haha. Maar ik neem aan dat je bedoelt de terugslagklep te gebruiken om lucht aan te zuigen om de terug syphon te verbreken. Ik vind het een mooi idee! Ik moet even de opties tegen elkaar gaan afwegen.
 
Inderdaad heb daar al eens filmpjes van voorbij zien komen wil dit bij mijn bak ook gaan gebruiken moet het hele leidingwerk toch gaan vernieuwen over een paar weken.
 
Je hebt gelijk, ik heb vaker gezien dat een terugslagklep wat doorlaat, maar ik heb toch liever een langzame dan een snelle overstroming.

Verder goeie tip om het gaatje te controleren.

Het probleem dat ik heb met een ondiepe uitstroom is dat het “draaikolkjes” maakt iedere paar minuten en dat maakt een slurpend geluid.

Een langzame of snelle overstroming maakt weinig uit... t gebeurd toch altijd net als je er niet bent of ligt te slapen... de wet van murphy regelt dat wel 😉

Ik zou echt veel moeite doen om een systeem te maken waar niet een kansje in zit dat t fout gaat, want geheid..., t gaat dan ook fout en dan ga je het alsnog aanpassen.

Dus eerder even spelen met de uitstroom om dat draaikolkje te voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld door er een eindstukje op te zetten wat een platte straal geeft en die of juist horizontaal of juist vertikaal te plaatsen. Of als ie al plat is juist rond of vierkant. Ook de uitstroom spiltsenin twee stromen die beide maar halve kracht zijn kan werken. Ff creatief zijn, gaat t je vast lukken!
 
Een langzame of snelle overstroming maakt weinig uit... t gebeurd toch altijd net als je er niet bent of ligt te slapen... de wet van murphy regelt dat wel 😉

Ik zou echt veel moeite doen om een systeem te maken waar niet een kansje in zit dat t fout gaat, want geheid..., t gaat dan ook fout en dan ga je het alsnog aanpassen.

Dus eerder even spelen met de uitstroom om dat draaikolkje te voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld door er een eindstukje op te zetten wat een platte straal geeft en die of juist horizontaal of juist vertikaal te plaatsen. Ff creatief zijn, gaat t je vast lukken!

Daar heb je gelijk in, dat zul je altijd weer zien dat het mis gaat! Ik ga denk ik een gaatje maken in de Locline dan. Maar als ik de terugslagklep toch heb kan ik hem er misschien ook maar beter tussen zetten in het geval dat het gaatje toch verstopt raakt als ik langer dan een week niet thuis ben bijvoorbeeld, desnoods even van ter voren de terugslagklep schoon en algvrij maken voor vertrek.

En anders de optie van Paul Vingerhoets
 
Hoopt zich daar op den duur geen zout in op?


Tja enige vorm van onderhoud zal het met tijden best ook nodig hebben
Nu is het bij mij niet direct een probleem als het waterpijl onder de uitstroom stopt die ruimte heb ik in de sump over maar iets minder terugloop zou prettig zijn voor de stromingspomp, wat minder luchtbellen in het water
 
Bovenaan