Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dream Reef Lipske trigon 350

Yves V

Senior Forumlid
Ps: heb de ati test verstuurd. Iemand uit België die toevallig kan bevestigen. Ik heb er namelijk 3 buitenlandse postzegel moeten opkleven van postkantoor en dit kwam op 4,8€ vond ik wel veel meer dan verwacht. Ik dacht 1 a 2 gewone postzegels en klaar.
3 Europese zegels is correct

zeefanaat

Senior Forumlid
Heb je je silicaat al getest?
Dat het weer erger wordt is logisch, je hebt de bron nog niet gevonden. Dus de algen hebben nog alle mogelijkheid om door te gaan.
Eenmaal de oorzaak gevonden, kun je gaan beginnen aan de oplossing.

OP
Lipske

Lipske

ZeewaterForum lid
@zeefanaat ja dat is waar! Hoop dat het aan silicaat ligt dan weet ik tenminste wat te doen! silicaat ga ik morgen testen. Ook maandag komt normaal mijn Ati test online. Zal ook duidelijkheid geven hoop ik!

JonasDC

Junior Lid
ATI geeft inderdaad een goede indicatie van silicaat weer. De silicaat testjes van jbl/salifert zijn waardeloos, dus bespaar u de moeite :) Waar haal je uw osmosewater/ hoe maak je dit?
Wat helpt bij dino's is geen waterwissels doen, een powerfilter in je display hangen en dagelijks alles afblazen. De brandtijd van je lampen reduceren naar max 10u per dag en enkel de blauwe leds laten branden indien je ook wit/groen/rood/uv kan instellen. Sporenelementen zijn ook een voedingsbron voor dino's, dus ik weet niet of je balling of iets dergelijks doet, maar het is daarbij dus ook goed om enkel nog kh/ca/mg toe te voegen en dus zeker geen producten als Ati Essentials/coral Colors/AF 1/2/3 te gebruiken.
Probeer dit eens een 2-tal weken in combinatie met zuiver osmosewater en als dat niet helpt dan zal je toch een product moeten gebruiken zoals dino-x van fauna Marin om de dino's een klap te geven. Als je de gebruiksaanwijzing goed volgt dan is dit niet schadelijk voor vissen/koralen.

OP
Lipske

Lipske

ZeewaterForum lid
@JonasDC heel erg bedankt voor je duidelijk uitleg! Je tekstje staat opgeslaan! zal later wel nog eens van pas komen! Ik ga doen zoals je opschrijft. En afblazen had ik bewust niet gedaan omdat ik schrik heb dat de dino zicht dan over het hele aquarium verspreiden.(verhaal gehoord van iemand anders die zo’n de dino had verspreid en opnieuw moest beginnen. (Normaal blaas ik ook elke week het rif af voor mijn no3 te laten dalen en dit was ik gestopt als ik de dino zag opkomen. Maar Miss zoals jij zegt met een powerfilter in de display dat je dit dan wel mag afblazen? (Van powerfilter ken ik niet zoveel, toeval geen suggestie van een degelijke?)
Osmose water maak ik zelf aan met een 4 staps toestel. Is 2 jaar oud. Heb wel eens hars enzo vervangen. Kan zijn dat deze terug aan vervangen toe is. Ppm geeft wel 0 a 1 aan (maar gelezen dat zelf 0 ppm nog altijd silicaat kan hebben dus is geen referentie)

JonasDC

Junior Lid
inderdaad, ik heb nog nooit iets anders als 0 op dat display zien staan, maar vervang toch preventief de voorfilters (actief kool/sediment) elk half jaar en ik heb 2x DI filter en 1x silicaatfiler er achter hangen. Dat is misschien wel een beetje te veel van het goede, maar elk half jaar verplaats ik de DI filter die het dichtst bij het membraan staat door degene die er het verste van staat en helemaal achteraan plaats ik dan een nieuwe. Op die manier ben ik zeker dat ik geen silicaat in het water heb. Ik heb dus:
Trap 1: Sediment (half jaarlijks vervangen, dit is nodig bij mij omdat er nogal veel verontreiniging in het water zit. Dit zou normaalgezien maar 1 keer per jaar moeten) .
Trap 2: actief kool (half jaarlijks vervangen)
Trap 3: membraan (nog nooit vervangen, ik vermoed dat dit minstens 5 jaar meegaat)
Trap 4: DI hars
Trap 5: DI hars
Trap 6: Silicaathars

Het patroon in Trap 4 vervang ik halfjaarlijks door het patroon in Trap 5 en in Trap 5 plaats ik een nieuwe. silicaathars vervang ik 1keer per jaar omdat ik vermoed dat dit echt niet veel meer opvangt. Ideaal zou je hier ook met 2 patronen kunnen werken om dezelfde methode toe te passen als bij de DI harsen, maar nogmaals, dat lijkt mij toch te veel van het goede :)

Mbt het afblazen. Ik heb ook ooit dino gehad en ik blies alles af en half uurtje later nog eens enkel de koralen. ik heb een powerfilter van tunze (https://zeeaquarium-winkel.nl/dsr-powerfilter-tot-1000-liter)

Ice78

ZeewaterForum lid
Die van tunze zijn wel goed idd.
Let wel op dat je die met de magneet koopt en niet met die irritante zuignappen.

Neliske86

ZeewaterForum lid
Ik ben geen expert maar dat lijken me geen normale algen, eerder iets van flap ipv algen maar dat weet iemand je vast wel te vertellen hier 😅 en je kan zeeegel erin zetten, die lusten algen en dat soort spul wel......
Maar dus ook nog geen wierenfilter erin dus?
Het zit je nog niet echt mee allemaal he?

OP
Lipske

Lipske

ZeewaterForum lid
@JonasDC Bedankt voor de uitleg van je osmose toestel.
Ik had in gedachten om deze aan te schaffen (nu werk ik met die kleine dichtgemaakte buizen)
Maar Ga dit voorzien van nog een extra silicaat hars, want ik heb nog zo’n buis liggen hier. Dan kom ik aan 5 fasen ;)

Oké ben al heel enthousiast dat ik weer terug mag afblazen want wat een rommel er uit mijn stenen komt is ongelooflijk. Nu kan ik dit terug afblazen alsook de algen. Kan dit ook nu al zonder dat ik nog een powerfilter heb of is powerfilter een noodzakelijk tegen verspreiding vd alg?
En nog vraagje gebruik je deze enkel bij algenprobleem en dan eruit. Of verplaats je hem dan voor constant gebruik in de sump?
@Ice78 magneet lijkt me idd beter maar de link van Jonas is met zuignappen zie ik. Kan je dit model van tunze/DSR ook in magneet vinden of heb jij het op de originele tunze dan? (Zoals deze https://zeeaquarium-winkel.nl/tunze-turbelle-e-jet-3005-3150-l-u-niet-regelbaar)

JonasDC

Junior Lid
Als het flap is (is op foto moeilijk te zien) dan is mijn methode alleszins ook goed, alleen zou ik dan wel waterwissels doen en zoveel mogelijk afhevelen, maar zelfs bij flap is afblazen in combinatie met een goede powerfilter ook een goede methode hoor. Zou dan wel wat concurrerende bacteriën gaan toevoegen ook.

Neliske86

ZeewaterForum lid
En anders even je bak 2 a 3 dagen donker zetten, raam afplakken, kleppen erop en zorgen dat er echt geen licht binnen komt.......

JonasDC

Junior Lid
Ik heb ook een met zuignappen en snap wel dat die soms moeilijk loslaten, maar zo erg vind ik dat nu ook weer niet. Ik gebruik de pomp om waterwissels mee te doen en als het nodig is, maar ik er terug een powerfilter van. Ik laat die dus niet constant meedraaien. ik zou wel pas gaan afblazen als de filter er in hangt, anders ga je de algen (of flap) volgens mij inderdaad gewoon verspreiden. Bij mij heeft die pomp dus een dubbele functie :) Denk dat zo een osmosetoestel inderdaad wel beter zal presteren sowieso.

JonasDC

Junior Lid
En anders even je bak 2 a 3 dagen donker zetten, raam afplakken, kleppen erop en zorgen dat er echt geen licht binnen komt.......
Dat zou ik dan enkel doen als er niet te veel sps koralen in staan en al zeker geen acropora :D Ik heb dit persoonlijk nog nooit gedurfd... Maar het kan misschien een laatste poging zijn alvorens naar de chemische brol te grijpen.

Neliske86

ZeewaterForum lid
Dat zou ik dan enkel doen als er niet te veel sps koralen in staan en al zeker geen acropora :D Ik heb dit persoonlijk nog nooit gedurfd... Maar het kan misschien een laatste poging zijn alvorens naar de chemische brol te grijpen.
Ja ik had toen nog geen sps erin staan maar wel andere korlane maar als 't goed is moet alles het wel overleven hoor, behalve de algen/flap......
Erna is 't stukken makkelijker te verwijderen en minder hardnekkig als toen het licht kreeg.....
Verder zou ik ook even naar je stroming kijken, of OVERAL in je bak goeie stroming is, zo'n driehoekbak is moeilijk qua stroming om het goed te krijgen......

OP
Lipske

Lipske

ZeewaterForum lid
@Neliske86 nee het zit niet echt mee..
Had me veel ingelezen op de problemen en moeilijkheden. Had ze alleen niet allemaal tegelijk verwacht 😅😱
Bijna 90% zeker dat het geen rode flap is. Want heb gemerkt dat flap een specialer kleur krijgt als alleen blauw ligt aan is en ik heb wat rode flap tussen de stenen die kleuren dan anders. En op de bodem blijft het gewoon bruin.

OP
Lipske

Lipske

ZeewaterForum lid
@Neliske86 en @JonasDC
Volledig black out heb ik namelijk ook al gehad zo zijn de dino een stuk verminderd. Alleen is er nu kiezel alg in de plaats gekomen. Dino zie ik nog in heel kleine vorm dus dit zit voorlopig goed. Probleem bij black out het helpt wel maar als probleem zoals Jonas al aangaf niet is opgelost komt het binnen de week gewoon terug. (Zo was het bij mij) zoals gezegd de dino’s lijken wel op terugkeer. ga ook van alle algen wat staaltjes nemen en morgen ga ik bij iemand lang die dit onder de microscoop gaat bekijken. Ben ik wat zekerder welke algen het wel of niet zijn. En als de dino volledig verdwenen zijn.
ja stroming is ook goeie tip. Voorlopige hangen ze aan voorkant en blazen ze gekruist over elkaar naar de overloop. Stroming had ik nog vrij hard staan.

JonasDC

Junior Lid
Waarschijnlijk zal het ook een cocktail van algen zijn op je bodem hoor.. flap/dino/kiezel/... :) Eenmaal je hiermee zit, zit je in een vicieuze cirkel waar je moeilijk uit geraakt... Heb je al eens wat levend steen aan je systeem toegevoegd of is dit allemaal Reel reef rock? Ik zou ook steenkoralen even laten voor wat het is en met wat mooie lederkoralen beginnen. Die gebruiken ook nitraat en kunnen zo de cyclus op gang brengen ipv dat allerlei soorten algen met je nitraat/fosfaat/silicaat gaan lopen. Constant met je verlichting spelen is ook niet flap bevorderend.. Ik zou het vooral eens heel simpel houden in het begin: Wekelijkse waterwissel van 50l met zelf aangemaakt water (met propere osmose) en verder geen toevoegingen, behalve misschien wat bacteriën. Gebruik je nu al iets van toevoegingen?

OP
Lipske

Lipske

ZeewaterForum lid
@JonasDC eenmaal ik powerfilter aanschaf en ik elke 2 dagen Alles afblaas en van bodem haal. En mijn water waardes stabiel en correct hou zou dit vanzelf moeten weggaan? “vicieuze cirkel waar je moeilijk uit geraakt” fantastisch dat ontbrak ze nog aan. ;) ;) Denk als silicaat niet het probleem is ik zo’n filter bestel en constant afblaas tot ze nietmeer terug komen. Alsook mijn po4 en no3 zo laag moeilijk houden.

Voeg voorlopig alleen magnesium toe (net gestart).Vsv om mijn no3 naar beneden te halen. Dat is het enigste.
Enkel paarse stylo staat erin, al Derest zijn zachter koralen en lederkoralen. Eigenlijk bijna 15 tal leder en zachte koralen...
Bacterien voeg ik wel al vanaf de start toe zeobak in afwisseling met hs aqua biota. Verse bacterien uit een verwarmde koker

Bovenaan