Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dosering Vodka instellen op aquariuminhoud of op hoeveelheid steen?

RobZH

Zeerob
Beste aquarianen,
Ik ben bezig met mijn nitraat naar beneden te brengen en mijn fosfaat. Ik heb hier een dosering X voor gebruikt. (even onbelangrijk wat)
Maar wat ik onlogisch vind is het volgende. In onderstaan tabel die ik heb overgenomen het volgende;
1608633456743.png
  • De start is erg logisch kwa hoeveelheid. 100 liter = 0.3 en 3000 liter =9ml
  • Wat ik onlogisch vind is de hoeveelheid in verhouding wat toegevoegd wordt namelijk na week 2 1.3ml op 100 liter en 1.3ml op 3000 liter. Dat staat toch niet in verhouding?
  • elke week hierna 1.2 en daarna 1.3 ml en dit om de week tot week 11. voor alle aquaria van klein tot heel groot
  • Ik zou het logischer vinden dat je in % meer toevoegt? 100 liter -1.3 ml = 100 - 0.0013liter ==>0.0013%
  • Aquarium van 3000 liter ==> 0.0013 x 3000 = 3.9ml per week
De reden waarom we dit doen is dat er meer bacteriën in jouw aquarium gaan zitten die de nitraat en fosfaat gaan afbreken.

Nu lijkt het mij logischer dat de hoeveelheid wordt afgestemd op de hoeveelheid steen wat in je aquarium is geplaatst kan hechten.
Dus ik vraag me af, moet de hoeveelheid koolstof die je toedient niet zijn afgestemd op de hoeveelheid steen (kilo) wat je geplaatst hebt?

Ik hoor graag wat ik mis in mijn veronderstellingen en wat jullie vinden?

Jan de bal

Senior Forumlid
Het is al een hele lange tijd een bewezen concept wat werkt zoals in het schema.
Waarom wil je dit aanpassen of veranderen.
Je zult hier aangewezen zijn op je eigen bevinding .

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Er van uitgaand dat je nog steeds gebruik maakt van je zelf gebrouwde VSV mengsel (zoals wij hebben besproken in je dagboek), is de dosering evenredig met het aantal aquariumliters, ongeacht de hoeveelheid levend steen en koralen.
Uitgangspunt bij VSV is x ml/100 liter of wel 12x op 1200 liter.
Hoeveel x is moet/mag je zelf weten.

Handigheidje is uitgaan van 1 ml/100 liter en dus 12 ml op 1200 liter.
Hoewel van veel factoren afhankelijk (concentratie VSV-mix, verontreinigingsgraad aquarium, mechanische filtratie) lijkt dit een redelijke onderhoudsdosering.
Wanneer je hogere nitraat/fosfaat waarden omlaag wilt brengen zul je X dus moeten verhogen.
Maar dat staat ook al beschreven in mijn artikel.
Feitelijk laat je X meebewegen met de verontreinigingsgraad (lees: NO3 en PO4).

(DSR, NoPOx, en wat al niet meer zijn allemaal afgeleiden van de oorspronkelijke Duitse wodka-methode en Amerikaanse (?) VSV-methode. Iedereen houdt er zijn eigen verhaaltje tegenaan, maar voor het eindresultaat maakt het bar weinig (lees: niks) uit.)

OP
R

RobZH

Zeerob
Er van uitgaand dat je nog steeds gebruik maakt van je zelf gebrouwde VSV mengsel (zoals wij hebben besproken in je dagboek), is de dosering evenredig met het aantal aquariumliters, ongeacht de hoeveelheid levend steen en koralen.
Uitgangspunt bij VSV is x ml/100 liter of wel 12x op 1200 liter.
Hoeveel x is moet/mag je zelf weten.

Handigheidje is uitgaan van 1 ml/100 liter en dus 12 ml op 1200 liter.
Hoewel van veel factoren afhankelijk (concentratie VSV-mix, verontreinigingsgraad aquarium, mechanische filtratie) lijkt dit een redelijke onderhoudsdosering.
Wanneer je hogere nitraat/fosfaat waarden omlaag wilt brengen zul je X dus moeten verhogen.
Maar dat staat ook al beschreven in mijn artikel.
Feitelijk laat je X meebewegen met de verontreinigingsgraad (lees: NO3 en PO4).

(DSR, NoPOx, en wat al niet meer zijn allemaal afgeleiden van de oorspronkelijke Duitse wodka-methode en Amerikaanse (?) VSV-methode. Iedereen houdt er zijn eigen verhaaltje tegenaan, maar voor het eindresultaat maakt het bar weinig (lees: niks) uit.)
Natuurlijk maak ik gebruik van mijn (jouw)mengsel zoals vermeld in mijn dagboek en ja ik heb er alle vertrouwen in.....Maar ik wilde de vraag wel stellen bij DSR ipv mijn dagboek leek me wel ze netjes. Zeker als ik een DSR tabel gebruik.
Dat de praktijk het uitgewezen heeft ben ik ook mee eens en je artikels zijn goed Mefisto.

Ik vroeg me alleen af als bacterien zich moeten hechten of de oppervlakte van de steen niet bepalend is ipv water :) Is toch geen onlogische gedachte? Vaak is de hoeveelheid steen evenredig met de grootte van je aquarium maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Nu kwam ik een leuk artikel tegen die jouw praktijkaanpak ondersteund :cool: Ik zal hem hieronder plaatsen; Leuk om te lezen
Gevonden op de site; https://www.nu.nl/wetenschap/792431... tot wat,ruim duizend soorten bacterien bevat.

31 juli 2006 21:20
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter Delen via Linkedin Delen via email
RIJSWIJK - In tegenstelling tot wat tot nu toe werd gedacht, zitten er wel 20.000 soorten bacteriën in een liter zeewater. Dat betekent dat elke slok die een mens zou nemen, ruim duizend soorten bacterien bevat. Dat blijkt uit onderzoek van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) en het Marine Biological Laboratory (MBL) in Woods Hole, Verenigde Staten.

De resultaten van het onderzoek zijn maandag gepubliceerd in het prestigieuze Amerikaanse tijdschrift 'Proceedings of the National Academy of Sciences' (PNAS). De onderzoekers maakten gebruik van een nieuwe methode van DNA-analyse.
Deze nieuwe manier van onderzoek is een revolutie, zegt Jan de Leeuw van het NIOZ. "Over biodiversiteit was nog weinig bekend, naar bacteriën kon je niet kijken zoals bijvoorbeeld naar honden. Daaraan zie je aan kleur en vorm welke soort het is. Microben zijn in die zin niet te onderscheiden. Door middel van DNA-onderzoek kunnen we die verschillen nu wel zien."
Miljoenen
De onderzoekers namen een liter watermonsters uit de diepzee van acht verschillende locaties in de Atlantische en Grote Oceaan en onderzochten de bacteriën die erin zaten. "Dit is een belangrijke ontdekking", aldus De Leeuw.
"Over biodiversiteit is tot nu toe weinig bekend, maar deze ontdekking kan erop duiden dat het totale aantal soorten bacteriën in de oceanen tussen vijf en tien miljoen ligt. Dit is de eerste keer dat de enorme biodiversiteit van microben in zeewater wordt beschreven."
Hoeveelheden
Het verrassendst is volgens De Leeuw de aard van deze biodiversiteit. "Een zeer klein aantal soorten, vijf à tien, komt voor in grote hoeveelheden, terwijl alle andere soorten in zeer kleine aantallen voorkomen. Dit is te vergelijken met een auto-industrie waarbij enkele bekende merken in enorme aantallen worden gemaakt en er 20.000 andere fabriekjes zijn die maar één of twee heel karakteristieke auto's maken."
Grote gevolgen
Volgens De Leeuw is er nu vervolgonderzoek nodig. "Deze ontdekking betekent dat er grote gevolgen zijn voor het hele ecologische systeem. Afhankelijk van de soort bacteriën en wat ze teweegbrengen kan het grote gevolgen hebben. Alle stofkringlopen op aarde, zoals die van CO2, worden in zeer hoge mate bepaald worden door microben zoals bacteriën."
Mensen die regelmatig een slok zeewater naar binnen krijgen, kan De leeuw trouwens geruststellen. "Het overgrote gedeelte van de bacteriën is natuurlijk en onschadelijk."
Door: ANP

mefisto

Zeewateraquariaan anno 2003
Anders dan in de oceanen draait in onze aquaria continue een afschuimer (en/of andere vormen van filtratie.
Dat reduceert het aantal vrij ‘rondzwemmende’ bacteriën enorm (om over diversiteit nog maar te zwijgen).

Uitgangspunt zou dan toch zijn om de aquascape en bodembedekking als substraat te rekenen.

Anthias

ZeewaterForum lid
Beste aquarianen,
Ik ben bezig met mijn nitraat naar beneden te brengen en mijn fosfaat. Ik heb hier een dosering X voor gebruikt. (even onbelangrijk wat)
Maar wat ik onlogisch vind is het volgende. In onderstaan tabel die ik heb overgenomen het volgende;
Bekijk bijlage 547439
  • De start is erg logisch kwa hoeveelheid. 100 liter = 0.3 en 3000 liter =9ml
  • Wat ik onlogisch vind is de hoeveelheid in verhouding wat toegevoegd wordt namelijk na week 2 1.3ml op 100 liter en 1.3ml op 3000 liter. Dat staat toch niet in verhouding?
  • elke week hierna 1.2 en daarna 1.3 ml en dit om de week tot week 11. voor alle aquaria van klein tot heel groot
  • Ik zou het logischer vinden dat je in % meer toevoegt? 100 liter -1.3 ml = 100 - 0.0013liter ==>0.0013%
  • Aquarium van 3000 liter ==> 0.0013 x 3000 = 3.9ml per week
De reden waarom we dit doen is dat er meer bacteriën in jouw aquarium gaan zitten die de nitraat en fosfaat gaan afbreken.

Nu lijkt het mij logischer dat de hoeveelheid wordt afgestemd op de hoeveelheid steen wat in je aquarium is geplaatst kan hechten.
Dus ik vraag me af, moet de hoeveelheid koolstof die je toedient niet zijn afgestemd op de hoeveelheid steen (kilo) wat je geplaatst hebt?

Ik hoor graag wat ik mis in mijn veronderstellingen en wat jullie vinden?
Het feit dat op het nitraatniveau organische koolstof gedoseerd wordt is op zich niet echt aan te raden in de meeste rifaquaria welke gebruik maken van een afschuimer en of geactiveerde koolstof. Er is geen direct verband tussen het toevoegen van koolhydraten, het stimuleren van snelle heterotrofe bacterie groei, en het nitraatniveau.
Voor doseren van koolstofverbindingen blijkt er een groot verschil te zijn tussen het gebruik van suikers en azijnzuur, waarmee hier geen rekening wordt gehouden,
Het verhogen van het C/N ratio heeft dikwijls tot gevolg dat de dragende capaciteit volledig afhankelijk wordt van het toevoegen van koolstofverbindingen daar bacteriën de voorkeur geven aan ammoniak als stikstofbron en geen nitraat gebruiken als ze dat kunnen vermijden. Daar de groeisnelheid van heterotrofen veel hoger is dan van autotrofen wordt de dragende capaciteit afhankelijk van doseren, wat ik persoonlijk niet prefereer.
Bij gebruik van dergelijke tabellen wordt er snel te veel te veel gedoseerd. De groei hangt af van alle essentiële bouwstoffen, niet alleen nitraat en fosfaat. Wanneer er eentje is opgebruikt kan het koolhydraat opstapelen, het C/N ratio hoog oplopen. Iets wat bij exponentiële groei niet is uit te sluiten. Dat koralen en het koraalholobiont niet houden van en hoog C/N gehalte werd herhaaldelijk aangetoond , dat overdoseren van koolhydraten koralen kan doden, werd reeds lang geleden aangetoond. Nitraat en fosfaat is niet echt de vijand van koralen, Het DOC gehalte en het C/N ratio is veel belangrijker en bij abnormale verhoging zeer schadelijk, iets wat van nitraat en fosfaat tot nu niet is aangetoond.
Afstemmen op de hoeveelheid steen? De capaciteit als biofilter van steen is moeilijk te achterhalen en vergeleken met mineralisatiefilters zeer beperkt,
De remineralisatiecapaciteit is in verhouding tot beschikbaar gemaakt DOC, opgeloste organische stoffen. Nitraat en fosfaat is in regel het eindproduct van aerobe remineralisatie. Uw steen heeft waarschijnlijk slechts een beperkte invloed op het totale plaatje.

Men moet er ook rekening mee houden dat de aanwezigheid van voedingsstoffen in de waterkolom niet bepalend is voor de beschikbaarheid daar waar het nodig is.

Verhogen van de C/N ratio, doseren van organische koolstof, verwijdert niets, het verplaatst. Hoe bent u van plan om door toevoeging koolhydraat stikstof en fosfor te exporteren? Het kan natuurlijk indien de groei wordt geoogst. Zie biofloc technologie.
Daar U geen afschuimer gebruikt zou ik eerst experimenteren met het proteïnegehalte van het toegereikte voedsel, wat mede bepalend is voor het overschot aan anorganische voedingstoffen.

Stel U de vraag waarom anorganische voedingsstoffen niet worden opgebruikt in een goed verlicht aquarium door foto-autotrofen met de beschikking over een constante energiebron en waarom U verwacht dat dat wel zal gebeuren bij het doseren van organische koolstof. En van wat alle autotrofe en andere organismen te wachten staat. Het veranderen van het C/N ratio in een gesloten systeem heeft grote gevolgen voor alle leven aanwezig zeker als er te veel wordt toegevoegd.

Wat is de limiterende factor? Het werd aangetoond dat dat in een rifaquarium best niet fosfaat is. Bij doseren van koolhydraten moet aldus ook en vooral worden rekening gehouden met de balans van de voedingsreserves.

Het managen van anorganische reserves en de voedingsbalans is zeer eenvoudig bij gebruik van een biofilter. Zonder de vele neveneffecten en gevaren verbonden met het verhogen van het C/N ratio. In systemen zonder afschuimer kan een gestuurd algenfilter worden gebruikt voor actief management van de voedingsstoffen.

OP
R

RobZH

Zeerob
Bedankt voor jullie reacties!!! Ik heb met veel interesse alle artikelen opnieuw gelezen en bovenstaande verder geanalyseerd.
Er staat veel geschreven maar het vinden van de informatie is niet altijd gemakkelijk.
  1. Een eiwitafschuimer en het gebruik van een Koolstoftoevoeging is een noodzaak. Je kunt eenvoudig niet zonder; Klopt dat?
  2. Werken met het toevoegen van een koolstofbron in samenwerking met een ATS of wierenfilter kan niet; Klopt dat?

Anthias

ZeewaterForum lid
Bedankt voor jullie reacties!!! Ik heb met veel interesse alle artikelen opnieuw gelezen en bovenstaande verder geanalyseerd.
Er staat veel geschreven maar het vinden van de informatie is niet altijd gemakkelijk.
  1. Een eiwitafschuimer en het gebruik van een Koolstoftoevoeging is een noodzaak. Je kunt eenvoudig niet zonder; Klopt dat?
  2. Werken met het toevoegen van een koolstofbron in samenwerking met een ATS of wierenfilter kan niet; Klopt dat?
Info betreffende het doseren van organische koolstof met aandacht voor de vele neveneffecten.
1. natuurlijk niet. Een afschuimer ligt mee aan de basis van het ontstaan van het overschot aan stikstof.
Tot nu werd niet aangetoond dat nitraat en fosfaat schadelijk is voor koralen, integendeel, fosfaat bevordert de calcificatie van koralen indien voldoende CO3 wordt geproduceerd. Van DOC is het wel aangetoond dat het schadelijk is. Een afschuimer verwijdert max +- 30% van het DOC. ref: MB CMF De Haes 2017-2018
2. ja, dat klopt. Gedeeltelijk. Een algenfilter heeft dezelfde bouwstoffen nodig, hehalve organische koolstof.
Gebruik makend van een actief algenfilter kan het wel, daar in zo een filter de basisgroei wordt ondersteund.
Autotrofen worden door heterotrofen weggeconcurreerd voor voedingsstoffen. Daarom heeft de natuur er voor gezorgd dat organische koolstof de groeilimiterende factor is, een deel wordt gebruikt voor celsynthese, een grootste deel voor energieopwekking. De koolstof gebruikt voor energieopwekkingwordt wordt geloosd als CO2. Hierdoor blijven er voldoende elementaire bouwstoffen, zoals stikstof, fosfor, ijzer en andere mineralen over om het geproduceerde CO2 terug op te nemen via fotosynthese. Hierbij zorgt de natuur er voor dat de koolstof en stikstofkringlopen kunnen worden gesloten.
Doseren van bijkomstige koolstof zorgt er voor dat deze bouwstoffen niet meer voldoende ter beschikking komen voor de autotrofe zuurstofproducerende organismen en dat organische koolstof niet meer op natuurlijke wijze wordt ingebracht, waardoor het constant moet worden toegevoegd.

Het evenwicht is eenvoudig te herstellen door het oogsten van algen. Dit indien al het DOC wordt geremineraliseerd. Daar een afschuimer een deel van het DOC verwijdert maar, niet nitraat en fosfaat, ontstaat er automatisch een onevenwicht.
Ook bij gebruik van een afschuimer kan het evenwicht worden hersteld met gebruik van een algenfilter, door het actief aanpassen van het voedselaanbod dat aan de algen toekomt.
Het gebruik van algen in een refugium is veel veiliger en met veel minder bijwerkingen. Bij gebruik van algen kan men zelf de voedingsbalans makkelijk aanpassen en het onevenwicht tussen fosfaat en nitraat herstellen . (ref: MB CMF De Haes 2017-2020)

Een goed begrip betreffende wat remineralisatie is en hoe het werkt is een zeer goede basis voor het actief managen van een gesloten aquariumsysteem.

Belangrijk is een zeer laag DOC gehalte en dat kan eenvoudig worden bereikt met een goed remineralisatiefilter. Gevolgd door een algenfilter heeft men een zeer goed, eenvoudig en betrouwbaar filtersysteem. Wat er te veel ingaat moet er uit. Door dat te doen buiten het display voorkomt men grote schommelingen in de tank.

Laatst bewerkt:
Bovenaan