Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Doopvontschelp

Zijn ze allemaal zo moeilijk?
Het zijn geen simpele beginners dieren.
Maar absoluut niet onmogelijk.

Je hebt goede stabiele waterwaarden nodig, zeker je kH, Ca en Mg worden flink verbruikt door een doopvont die het naar z'n zin heeft.
Zorg ook voor wat voeding in het water in de vorm van Nitraat en fosfaat. Zeker niet de 0 proberen te houden.
Veel licht is een must.

Daarnaast moet je kijken naar de overige bezetting. Keizers, pincetvissen en dergelijke willen nog wel eens pikken, dus die zijn uitgesloten.
 
Ik heb 180w led verlichting op mijn grote bak, nu deze is nog zeker niet oud genoeg. Mijn kleinere bak is ook nog niet oud genoeg denk ik. Was gewoon geïnteresseerd voor de toekomst. Nu verder komen er normaal gezien geen keizers of pincetvissen in mijn aquarium.
 
Ik heb 180w led verlichting op mijn grote bak, nu deze is nog zeker niet oud genoeg. Mijn kleinere bak is ook nog niet oud genoeg denk ik. Was gewoon geïnteresseerd voor de toekomst. Nu verder komen er normaal gezien geen keizers of pincetvissen in mijn aquarium.
Helemaal prima hoor, ik vind doopvondschelpen ook nog steeds super mooi. Maar ik ga het niet meer proberen.
 
Doopvond van minder dan ca 6 cm hebben nog geen volledig ontwikkeld membraam en kunnen niet goed tegen fel licht en hebben ook behoefte aan bijvoeding van plankton.
Grotere kunnen leven van licht en wat ze uit het water filteren en hebben niet noodzakelijk bijvoeding
nodig ( mag wel)
 
Doopvonten uit egypte/rode zee zijn stukken sterker dan die uit bv indonesia.
Nadeel is de iets minder intense kleuren .
Deze komt bv daar vandaan
15995017140511446048536.jpg
 
Antwan kuypers heeft vaak exemplaren uit egypte tekoop , wellicht kan je 'm een berichtje sturen of ie een mooi gekleurde voor je apart houd.
 
Bovenaan