Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dood steen goed maken voor het aquarium, verschillende opties

schildpadjee

ZeewaterForum lid
Goedemorgen,

Ik heb een leuke vraagstelling. Ik heb binnenkort een veel grotere bak en ga mijn bestaand bak overzetten naar de nieuwe (van 300L naar 1100L)
Nu heb ik in mijn bestaand bak levend steen en RRR.
Voor mijn nieuwe bak heb ik een grote partij dood steen op de kop kunnen tikken met erg mooie stukken.
ze zijn nu bij de vorige eigenaar 2 weken uit de bak (droog)

Nu wil ik ze eerst helemaal schoon maken voor ze in mijn bak gaan, het duurt toch nog 3 weken voor de bak komt,.

Ik heb de volgende opties:

1) Stenen uitkoken en daarna afspuiten met hogedruk, daarna in een bak water met staalwol voor evt po4 te elimineren.
2) Stenen invriezen en daarna afspuiten met hogedruk daarna in een bak water met staalwol voor evt po4 te elimineren.
3) Laten weken in een bak met bleek, daarna goed afspuiten met hoge druk en daarna staalwol voor evt po4 te elimineren

Ik hoor graag hoe jullie dit doen.

Alvast dank!
 
Ik keur ze alle drie af. 1 en 2 te bewerkelijk, 3 not done.

Als het steen uit een aquarium komt dat vrij is (geweest) van plaagdieren zou ik het gewoon direct gebruiken.
Dus zonder poespas scapen en doorstarten. Een opstart of rijpingsfase krijg je toch weer.
Eventueel fosfaat (bewijs?) kun je prima afvangen met wat fosfaatverwijderaar.

Wil je het toch rigoreuzer aanpakken?
Bij mijn verhuizing (januari 2018) heb ik al mijn steen (ivm besmetting met Anemonia majano) in een speciekuip verzameld en in de tuin geparkeerd. (Een drietal schone stenen mochten wel mee in de nieuwe bak.)
Op enig moment alles goed afgespoten met een hoge druk reiniger en manueel nog wat hardnekkige resten spons verwijderd. Het geheel een paar dagen in de zon te drogen gelegd. Aansluitend alles in een ton met natronloog gelegd zodat het steen zich hier mee vol kon zuigen. Na een paar dagen de loog eraf, en met een verse lading loog herhaalt. Aansluitend een weekje spoelen (loog eraf, ton vullen met water, en om de dag ton leeg en weer vullen.)
Drogen in de zon en scapen maar.
Maar wees gewaarschuwd. Op deze manier is je steen net zo 'levend' als keramiek. Niks, nada, noppes. Ook het weer 'tot leven komen' op bacterieel niveau duurt een eeuwigheid. Ik heb algenmatjes gezien die ik nog niet kende.
 
dag mefisto,

Nou het probleem is dat het steen al een paar weken droog licht aan de man wel aangaf dat hij altijd wat te hoog po4 in de bak had, ik dacht is een uitgelezen kans om dmv staalwol in een speciekuub alle resten po4 eruit te krijgen.
 
In het tweede deel van mijn boek staat een uitgebreide how-to om op een veilige effectieve manier dergelijke stenen schoon en fosfaatvrij te krijgen zodat ze weer bruikbaar worden. Het is goed mogelijk! Daarna natuurlijk wel weer enten, liefst met een paar stukken goed levend steen.
 
zo zou je het ook kunnen doen.

 
In het tweede deel van mijn boek staat een uitgebreide how-to om op een veilige effectieve manier dergelijke stenen schoon en fosfaatvrij te krijgen zodat ze weer bruikbaar worden. Het is goed mogelijk! Daarna natuurlijk wel weer enten, liefst met een paar stukken goed levend steen.
Dag tanne. Ik heb je boek liggen. Je tweede boek daar staat het in? Bedankt alvast.
 
Na lang inlezen en wikken en wegen heb ik besloten de gebruiksaanwijzing van Tanne Hoff te volgen uit het boek. Hier werkt hij met 100% natriumhydroxide, deze heb ik na lang zoeken uiteindelijk bij jumbo kunnen vinden van het merk XG2. Dit is de korrelvariant. ik ga hier straks de stenen 24 uur inleggen, met een stromingspompje erop. (Tanne zegt dat je hierna nog met zoutzuur kunt werken, ik sla deze stap over omdat het steen verder van buiten schoon eruit ziet) Heb ik het nu goed als ik deze behandeling van 24 uur doe en daarna met de hogedruk alles afspuit dat dan alle PO4 en verontreinigingen eruit zijn?
 
Hoi schildpadjee.
Gaande weg kun je na de eerste behandeling (natriumhydroxide)meten of er phosphaat po4 lekt uit het steen ...en de hoeveelheid ervan.
Dus de stenen na de eerste behandeling een paar dagen in Een ton leggen lmet osmose water en na een week ff de po4 meten
Is het een minimale waarde dan zit je goed en kun je eventueel de steen nog ff paar keer uitlekken in osmose water
En wekelijks verversen en ff meten of de po4 zakt....bij extreem hoge waarde kun je nog altijd zelf kijken en bepalen wat je wilt ... behandeling herhalen of . met zoutzuur werken ...maar dat brengt persoonlijke gevaren mee ...ben dus absoluut !!!!!voorzichtig en gebruik PBM s persoonlijke beschermings middelen .... maar soms is po4 heel moeilijk uit de steen te krijgen en Is er geen andere optie dan de agressieve manier waaronder zoutzuur badje.. succes ... meten is weten 👍🤓
 
Het zoutzuur is volgens mij een stuk onschuldiger dan het natronloog .
Zoutzuur is makkelijker terug te stabiliseren dan natronloog als je het over je heen krijgt .

Ik zou zelf deze behandelingen nooit doen , gewoon in een donkere ton kiepen , en maar laten weken , eventueel een pompje erop .
Afhankelijk van de afgiftes verversen met schoon zeewater om de paar dagen . Stenen goed afschrobben .
Paar weken en de klus is wel geklaard zonder chemie .
 
ik heb een aantal stenen die vol glasanemoon zaten gewoon buite in een grote emmer gezet vol regenwater. Laat ik lekker een paar weken staan, kan ik ze erna weer gebruiken? Ververs wel regelmatig het regenwater.
 
Na lang inlezen en wikken en wegen heb ik besloten de gebruiksaanwijzing van Tanne Hoff te volgen uit het boek. Hier werkt hij met 100% natriumhydroxide, deze heb ik na lang zoeken uiteindelijk bij jumbo kunnen vinden van het merk XG2. Dit is de korrelvariant. ik ga hier straks de stenen 24 uur inleggen, met een stromingspompje erop. (Tanne zegt dat je hierna nog met zoutzuur kunt werken, ik sla deze stap over omdat het steen verder van buiten schoon eruit ziet) Heb ik het nu goed als ik deze behandeling van 24 uur doe en daarna met de hogedruk alles afspuit dat dan alle PO4 en verontreinigingen eruit zijn?
Ik ben nu wel erg benieuwd hoe het verlopen is!
Ik heb namelijk ook dood steen liggen wat ik wil gaan behandelen voor gebruik.

Gr Kees
 
Na lang inlezen en wikken en wegen heb ik besloten de gebruiksaanwijzing van Tanne Hoff te volgen uit het boek. Hier werkt hij met 100% natriumhydroxide, deze heb ik na lang zoeken uiteindelijk bij jumbo kunnen vinden van het merk XG2. Dit is de korrelvariant. ik ga hier straks de stenen 24 uur inleggen, met een stromingspompje erop. (Tanne zegt dat je hierna nog met zoutzuur kunt werken, ik sla deze stap over omdat het steen verder van buiten schoon eruit ziet) Heb ik het nu goed als ik deze behandeling van 24 uur doe en daarna met de hogedruk alles afspuit dat dan alle PO4 en verontreinigingen eruit zijn?
Als je je bak echt goed en vooral snel wil starten kan je na het zuiver maken je stenen in een ton enten met enkele goede stenen uit je oude bak. Hier liggen ze nu 2 maanden in een ton met verwarmer, stroming en rowaphos en doe er om de dag bacts bij. Ik ga verdubbelen van volume en wil alles op 1 dag overzetten. Vandaar de langere voorbereiding eer het de bak ingaat. Misschien iets om rekening mee te houden om opstartverliezen te beperken
 
Bovenaan