Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Doekfilter in plaats van powerfilter?

ik vindt het wel een openbaring om te lezen dat bij jou de doekfilter dus feitelijk een vervanging is voor VSV!

twee nogal flink verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem.

Ja, ik sta er ook nog elke dag van te kijken.
 
Idd lijkt mij ook dat de fijnfeeders minder krijgen ?
Werk wel soortgelijk i.p.v. een gaffilter doe ik het zo ,de gaf filters zitten vaak snel vol .

Mee eens.
 
Bij mij gaat ook alle water door de theilling en dan weer terug de bak in zonder afschuimer, een klein beetje ez carbon om het fosfaat wat laag te houden rond de 0.05 nu moet wel wat nitraat toevoegen om die op 2.5 te houden.

Als ik dan kijk wat er aan hoeveelheid troep in de filter blijft hangen verrast me dat toch weer elke keer voeren doe ik ook maar een keer of 3 per week blokje dutch mysis iets anders lust de pincetvis niet
 
De volgende vraag is dan, wat is het probleem van een beetje zweefvuil in het water .? Niet 1 oceaan of zee is 100% schoon, er zal altijd zweefvuil aanwezig zijn de filterfeeders willen ook wat te zeven hebben lijkt me
Dat het aquarium een besloten biotoop is met een ander set van regels om het geheel bijelkaar te kunnen houden.
Dat je daarmee een succesvoller aquariaan kan zijn met veel meer soorten, dan klakkeloos accepteren/copieren van omstandigheden.
Omstandigheden die je zowieso niet kan repliceren.
O.a.:
- de eindeloze volume en bufferend capaciteit van de zeeën
- de eindeloze aanvoer van een grote variëteit aan fyto en zooplankton
- vuil is storend in een aquarium
- vuil belemmert licht penetratie in het water
- kleuring van het water is absoluut ongewenst in een SPS aquarium

Filterfeeders? Welke?
De meeste zijn nagenoeg onmogelijk langdurig te combineren met een goed groeidende en kleurende SPS aquarium.
Dus is voor mij de keus snel gemaakt
De Speciaal biotopen...
- sps of mixed reef (met powerfilter)
- NPS filterfeeders aquarium ( beperkt powerfilter) laat maar lekker smerig worden..geen SPS'en om rekening mee te houden.
Gewoon de keus maken wat je wil want die 2 uitersten laten zich niet combineren. Ook met schade en schande achter gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht wordt een deel van de door Glenn genoemde kleurstof bacterieel afgebroken. Als dan middels een filter de bron van de vorming van de kleurstof wordt weggevangen, komt er geen nieuwe kleurstof meer bij. Daardoor verdwijnt dan de gele kleur.

Hoewel ik zelf groot voorstander ben van periodiek gebruik van actieve kool is mij bij experimenten hetzelfde verschijnsel opgevallen als door Glenn omschreven.
 
@mobifix, hoe is het dan gesteld met de kleuring van jouw water? Moet je naast de rollermat toch nog actief kool inzetten of de verkleuring van water tegen te gaan?

Want dat zou dan de PF beter maken dan de rollermat. Maar als de rollermat al het zweefmateriaal wegfiltert, en je hebt geen verkleuring van het water. Dan is de rollermat net zo effectief tegen verkleuring als de PF? Of zie ik dat verkeerd?
Als bacterie afbraak/restanten de verkleuring veroorzaakt hebben beide filters hetzelfde doel toch?

En dan de laatste vraag. Hoe is je opkuis ploeg? Heeft deze nog genoeg voeding, zeesterren, bodemslakken, heremieten.. En met name ook de vlokreeften. Hoe staat het daar mee? Zijn deze nog volop aanwezig of heb je hier ook een vermindering in gezien?
 
Zou een Power Filter zo goed kunnen werken ook omdat er ijzer en een koolstofbron gedoseerd worden?
De watten, denk ik, zullen verder dicht gaan zitten ook door die toevoegingen (ijzer dat bindt zich met fosfaten en andere stoffen en bacteriëngroei door koolstof dosering die voor wat slijm zorgt op de watten).
Zouden deze toevoegingen helpen op deze manier steeds kleinere partikels en andere stoffen ook (zoals fenolen bijvoorbeeld) op te vangen?
 
Het is wel zo dat een powerfilter meer power heeft dan een fleecefilter.
Als de watten vervuilen zal deze ook langzaam dichtslippen door een groter zuigkracht van de pomp zal er nog steeds doorstroming zijn en worden er kleinere particelen tegen gehouden. De fleecefilters worden doorgedraaid zodra het waterpijl stijgt de druk op het filtermateriaal zal wat minder zijn, de mate van filtering wordt nu bepaald door de fleece hoe hoger het gewicht per cm2 hoe kleiner de doorlaat zal zijn.
 
Het is wel zo dat een powerfilter meer power heeft dan een fleecefilter.
Als de watten vervuilen zal deze ook langzaam dichtslippen door een groter zuigkracht van de pomp zal er nog steeds doorstroming zijn en worden er kleinere particelen tegen gehouden. De fleecefilters worden doorgedraaid zodra het waterpijl stijgt de druk op het filtermateriaal zal wat minder zijn, de mate van filtering wordt nu bepaald door de fleece hoe hoger het gewicht per cm2 hoe kleiner de doorlaat zal zijn.
Dan kan allemaal wel zo zijn tot de water doorlaat te klein word en je weinig doorstroming hebt en en fosfaatbom wordt . Doe maar gewoon die je gek genoeg 😎👊🏼
 
Tegen die tijd staat de pomp ernstig te caviteren en dus luchtbellen in je bak te pompen en ben je te laat met vervangen/uitwassen van je watten.

De fleece draait automatisch door als deze dicht slipt.
 
ik vindt het wel een openbaring om te lezen dat bij jou de doekfilter dus feitelijk een vervanging is voor VSV!

twee nogal flink verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem.
Daarom kan elk methode beter z'n eigen naampje krijgen. Kan je zaken niet meer door elkaar halen. met alle gevolgen van dien.
De DSR powerfilter is een cruciaal onderdeel van het systeem dat zonder waterwissels werkt.
http://www.DSRreefing.com/technics

Nu nog kijken welke systeem bij de noob makkelijk reproduceer is. Dat is dan degene die bij hem past. Tenslotte beginnen we allemaal als noobs...
 
Laatst bewerkt:
Tegen die tijd staat de pomp ernstig te caviteren en dus luchtbellen in je bak te pompen en ben je te laat met vervangen/uitwassen van je watten.

De fleece draait automatisch door als deze dicht slipt.
Als het gaat caviteren begint de PF pas effectief geling uit het water te verwijderen. Je kan het dan een halve dag laten draaien dan zie je het verschil gelijk.

Daar is waar er ook de verkeerde relaties getrokken worden t.a.v. PF vs Fleece.

Neem dat aan van degene die de werking van de DSR PF op de kaart gezet heeft.

Bottomline:
Een fleece filter is een prima ding voor zijn toepassingsgebied...

Maar een Fleece filter is geen vervangen van de DSR powerfilter.
 
Laatst bewerkt:
Als het gaat caviteren begint de PF pas effectief geling uit het water te verwijderen. Je kan het dan een halve dag laten draaien dan zie je het verschil gelijk.

Daar is waar er ook de verkeerde relaties getrokken worden t.a.v. PF vs Fleece.

Neem dat aan van degene die de werking van de DSR PF op de kaart gezet heeft.

Bottomline:
Een fleece filter is een prima ding voor zijn toepassingsgebied...

Maar een Fleece filter is geen vervangen van de DSR powerfilter.
Ik ga niet in twijfel stellen of een powerfilter stoffen uit het water filtert die het water een beetje geel maken, ik kan het niet bewijzen dus ik weet het niet en ik wil het wel geloven. Alleen wat ik me afvraag is of een powerfilter dan ook op die manier ectoparasieten kan verwijderen. Niet dat ik dit als oplossing bedenk voor een stipuitbraak maar zou dit in principe kunnen?
 
Als het gaat caviteren begint de PF pas effectief geling uit het water te verwijderen. Je kan het dan een halve dag laten draaien dan zie je het verschil gelijk.

Daar is waar er ook de verkeerde relaties getrokken worden t.a.v. PF vs Fleece.

Neem dat aan van degene die de werking van de DSR PF op de kaart gezet heeft.

Bottomline:
Een fleece filter is een prima ding voor zijn toepassingsgebied...

Maar een Fleece filter is geen vervangen van de DSR powerfilter.

"Neem dat aan" Glenn zo kun je toch niet redeneren. Je moet met onderbouwde feiten komen als je zegt dat je Powerfilter de gele kleur verwijdert .
 
"Neem dat aan" Glenn zo kun je toch niet redeneren. Je moet met onderbouwde feiten komen als je zegt dat je Powerfilter de gele kleur verwijdert .
Ik geloof het best op basis van alle ervaring die Glenn heeft opgedaan.

Het is niet moeilijk te valideren lijkt me. Als je duidelijk gelig water hebt (ik zie t bij mij (nog) niet) powerfilter erin (desnoods in een witte bak/emmer samen met wat vuiligheid) en wachten tot het filter tegen caviteren aan gaat. Na ee paar uur zou de gele kleur moeten verdwijnen.

Wie kan het “even” uitvoeren en vastleggen?
 
Ik geloof het best op basis van alle ervaring die Glenn heeft opgedaan.

Het is niet moeilijk te valideren lijkt me. Als je duidelijk gelig water hebt (ik zie t bij mij (nog) niet) powerfilter erin (desnoods in een witte bak/emmer samen met wat vuiligheid) en wachten tot het filter tegen caviteren aan gaat. Na ee paar uur zou de gele kleur moeten verdwijnen.

Wie kan het “even” uitvoeren en vastleggen?
Geloven doe je in de kerk !!
Actief kool haalt vergelingen weg veilig ,
Ozon ook minder veilig
 
Bovenaan