Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dode dokters na 2 dagen

maikel19

ZeewaterForum gebruiker
Hoi,

Ik heb afgelopen vrijdagmiddag 2 dokters (en een poetsgarnaal, clownvis en 2 acros) gekocht bij de welbekende zaak in nieuwegein. Aangezien ik goede verhalen hoorde over hun maar de stap gezet daar 2 vissen te halen. Een gele dokter en veliferum. In de winkel gevraagd of ze konden laten zien of ze eten. Alles in orde.

zaterdag en zondag aten ze bij mij ook goed en zagen ze er goed en gezond uit.

Maandag kwam ik thuis van mijn werk, en zaten ze beide vol met witte stip. Ze aten nog wel. Dus veel gevoerd met knoflook en vitaminen.
Dinsdagochtend was de veliferum overleden... de gele zwemt nog maar eet nu ook niet meer.

Contact gehad met de winkel en die zeggen dat ze enkel goede vissen verkopen zonder stip en t mn eigen schuld is. Ik mocht mn water komen laten testen of het daar aan lag maar dat was het.

vrijdag heb ik daar ook een clownvis gekocht en poetsgarnaal en die doen het prima. Dus aan mijn water ligt het niet. Ook de acro’s staan in volle glorie (daar vandaan).

mijn bak is een reefer 250, draait 3 maand op zeovit (de vissen waren/zijn 4-7 cm en werden g). Ik heb 5 jaar ervaring en in t verleden met succes picasso’s en witborsten en dergelijke allemaal met succes gehouden...

Ik begin nu aan mezelf te twijfelen. Heb ik wat verkeerd gedaan? Zie ik wat over het hoofd? Of ben ik gewoon afgezet. Beetje zonde van de €130 🙄

gr,

OP
M

maikel19

ZeewaterForum gebruiker
Hoe heb je ze laten wennen?
Waterwaardes?
Medebewoners die er niet bij passen?
45 minuten gedruppeld.
Waardes zijn allemaal ok, no2 is 0 en nh3/4 ook. Al weken lang.

verder zitten in de bak;
2 clownvissen (1 van hun)
1 poetsgarnaal
En de dokters

en clean upcrew

JANSCH

Senior Forumlid
Waarschijnlijk is de bak wel te klein voor 2 doktersvissen , stress, stip tot gevolg.

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
Ik heb altijd geleerd / gehoord dat vrijwel geen enkele bak stipvrij is en dat geld ook voor winkels. Met andere woorden de parasiet is altijd in “slaapstand” aanwezig en wacht op een kans om toe te slaan. Dat kan alleen bij zwakte of stress etc...

T eerste wat ik dacht Was ook wellicht stress door te weinig zwemruimte? Een reefer 250 is vrij klein voor twee dokters.

T kan ook een gevalletje domme pech zijn en als de een dan gaat gaan andere soms mee...😕

OP
M

maikel19

ZeewaterForum gebruiker
De winkel zei zelf dat dat prima kan 2 dokters in een reefer 250. Dat is het probleem ook niet. Dat weet ik haast wel zeker. Beide waren zon 7 cm max. De veliferum zelfs 5 denk ik...

vraag me gewoon af wat ik de volgende keer beter kan doen zodat t wel goed gaat.

JANSCH

Senior Forumlid
De bak is bruto 204 liter, Zebrasoma flavescens wordt in de natuur 20 en 40 cm voor de Z.veliferum.

Is nou niet echt aan te bevelen in een 200 liter bakje.

Tanne

Tanne
De bak draaide nog maar drie maanden. De ervaring met 'verse' bakken is dat stip eerder agressief toe kan slaan dan in systemen die langer stabiel draaien. Koralen houden is niet heel moeilijk; dat is vooral een kwestie van chemie. Dat de garnaal bleef leven geeft aan dat gifstoffen niet aan de orde zijn. Nieuw gekochte net verhuisde vis is altijd wat kwetsbaar. Ik vermoed dat het feit dat je bak nog vrij vers is de parasiet de kans heeft gegeven die hij heeft gegrepen. De reden dat oudere systemen dergelijke problemen minder kennen ligt, zo vermoed ik, bij het feit dat daar VEEL meer kleine organismen zijn die zwevende organische deeltjes, zoals parasieten, wegvangen. Hierdoor heeft de vis te maken met een lagere besmettingsdruk en heeft dus een kleinere kans ziek te worden. Stress, door de beperkte grootte van de bak, zal zeker ook een rol gespeeld hebben.

OP
M

maikel19

ZeewaterForum gebruiker
Ben er inmiddels achter dat het Marine velvet is wat ze heeft gepakt. De rest van de vissen kregen ook een bult stippen en beginnen langzaam allemaal te overlijden...
Mijn andere vissen waren gezond dus 1 van de nieuwe vissen heeft de ziekte meegenomen.

De bak draaide nog maar drie maanden. De ervaring met 'verse' bakken is dat stip eerder agressief toe kan slaan dan in systemen die langer stabiel draaien. Koralen houden is niet heel moeilijk; dat is vooral een kwestie van chemie. Dat de garnaal bleef leven geeft aan dat gifstoffen niet aan de orde zijn. Nieuw gekochte net verhuisde vis is altijd wat kwetsbaar. Ik vermoed dat het feit dat je bak nog vrij vers is de parasiet de kans heeft gegeven die hij heeft gegrepen. De reden dat oudere systemen dergelijke problemen minder kennen ligt, zo vermoed ik, bij het feit dat daar VEEL meer kleine organismen zijn die zwevende organische deeltjes, zoals parasieten, wegvangen. Hierdoor heeft de vis te maken met een lagere besmettingsdruk en heeft dus een kleinere kans ziek te worden. Stress, door de beperkte grootte van de bak, zal zeker ook een rol gespeeld hebben.

garia666

ZeewaterForum gebruiker
Als al je vissen er straks niet meer zijn dan minimaal 70 dagen wachten dus geen vis geen stekjes met water uit andere bakken ect ect. Na die 70 dagen is je bak stip vrij. en kan je het nogmaals proberen neem eerst 1 vis wacht een maand en haal dan een nieuwe. Er zal ongetwijfeld weer stip mee komen met de vissen maar op die manier is het beter voor het welzijn van je vissen goedkoper op de langer termijn.

als je nu nieuwe gezonde vissen gaat halen maar velvet is nog aanwezig dan is de kans groot dat ook die er straks niet meer zijn. Gele dokter is toch zo’n 70 eurie.

Bovenaan