Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DIY spoorlementen

zeefanaat

Senior Forumlid
Ja, dat is balling.

Wat Tim deed/ mee bezig was, was geen balling. Hij werkte namelijk zonder waterwissels. En werkte via een 2-part systeem.

CVS

Junior Lid
Persoonlijk zou ik altijd waterwissels willen doen (heeft in mijn ogen sowieso meer- dan nadelen) en daarnaast de waardes via eigen zouten op de juiste waarden krijgen.

Hoe de methode heet of is zal mij een zorg zijn :) Dit moet toch mogelijk zijn zonder "dure" merk potjes uit de winkel?

zeefanaat

Senior Forumlid
Het is ten alle tijde goedkoper dan de potjes van de winkel. Je betaald veelal voor een sticker die erop zit geplakt met een merk. En het voordeel is dat je precies weet wat en hoeveel je toevoegt.

CVS

Junior Lid
Ik ben er al wat verder in gekomen na een hele hoop lezen. Volgens mij is de Balling Methode vrij eenvoudig en dan zelf de zouten in bulk in kopen en dan stamoplossingen maken met osmose water in 5 liter jerrycans.

Kwestie van een fatsoenlijke wegschaal kopen en wat spul om schoon te werken en dan komt het allemaal wel goed :)

Als ik het goed gelezen heb in het beginners boekje is de eerste periode (zeg 6-9 maanden) waarin je normaal enkel lederkoralen, lagere dieren en een paar vissen hebt dit sowieso niet nodig en kan je met enkel met een 10% waterwissel al voldoen aangezien je verbruik niet zo hoog is.

Dit gaat dan om de bulk elementen die verbruikt worden. Nu nog nagaan welke spoor elementen je zoal toevoegt en hoeveel dit is. Is dit niet te veel dan is zo nu en dan een jerrycan van dit spul kopen ook een optie. Het is niet dat het niks mag kosten :)

zeefanaat

Senior Forumlid
Ik heb idd MG, KH, Ca in bulk.
Verder heb je bijvoorbeeld strontium, mangaan, ijzer, etc in kleine hoeveelheden nodig. In het begin kun je dit zeker goed op peil houden met waterwissels (mits goed zout). Daarna zal je het moeten gaan aanvullen, makkelijkste is via een doseerpomp.

CVS

Junior Lid
Heeft er iemand een overzichts lijst van welke zouten je dient te bestellen ? Want het is een beetje een samen raapsel van links en artikelen geworden in dit topic :)

Zou bruikbaar zijn

Bovenaan