Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DIY spoorlementen

OP
OP
T

timm

Guest
Juist. Balling zegt "1:50 molverhouding" dat is 2%. dus als je weet hoeveel gram calcium je in je oplossing hebt, dat × 0.02 en delen door /0,328635 en je weet hoeveel strontiumchloride hexahydraat je erbij kan doen.

In het red sea voorbeeld: 20gr calcium * 0.02 = 0.4 Sr / 0,328 = 1,22gr strontiumchloride hexahydraat. (moet even nakijken of ik t goed zeg zo, weet t niet zeker meer)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Nog even bekeken, wat hierbovenstaan de klopt niet. Dit komt omdat een mol calcium niet hetzelfde weegt als een mol strontium.
50 delen x 40 gr (1 mol ca) = 2003,9 mol

2003,9 mol / 0,36112 = 5,549,13 gr calcium anhydraat
2003,9 mol / 0,27261 = 7350,79 gr calcium dihydraat

1 deel x 87,26 gr (1 mol sr) = 266,62 gr strontiumchloride hexahydraat

Als je zelf de 1:50 molverhouding aan wil houden Sr:Ca dan kan je het volgende aanhouden;

...strontiumchloride hexahydraat is dus 4,8% van het gewicht van calciumchloride anhydraat.

Of

....strontiumchloride hexahydraat is dus 3,63% van het gewicht van calciumchloride dihydraat.

20gr × 0.048 = 0,96 gr strontiumchloride (als je 20gr anhydraat gebruikt)
20gr x 0,0363 = 0,73 gr strontiumchloride (als je 20gr dihydraat gebruikt)

Ik hoop dat dit duidelijk is zo...

Laatst bewerkt door een moderator:

mobifix

Pas 40 jaar zoutig bezig
Voor de simple onder ons ,welke stoffen kun je bij elkaar mikken om zo weinig mogelijk rommel te hebben met veel voordeel .
Ivm het doseren ,dan kun je bv een paar oplossingen maken die allround inzet baar zijn bv als bijvulwater ,of gewoon poederen of onder ons die een doseer systeem hebben .als je als de stoffen van dsr apart moet of gaat doseren, heb je een batterij aan pompen nodig .
De formule is dan hoe minder techniek des te minder storingen er komen .
Een voud maakt kracht ...en minder hoofdpijn .

Mooneater

Senior Forumlid
Super topic Timm! Nu snap ik het wel :D In je vorige topic raakte ik in de knoop door je mol-berekeningen (ik weet niet wat het is, maar zodra iemand over mollen begint, zone ik out :) ).

Ik ben nu nog heel tevreden met een wat duurdere oplossing, maar mocht mijn verbruik uit de hand lopen, ga ik hier zeker mee aan de slag, leuk!

harry malestein

ZeewaterForum lid
Stamoplossingen maken

“KH/ALKALINITY
FOUNDATION® B
Carbonate & buffer complex for balanced formation of Coral Skeleton

Concentration:
Liquid supplement: 1ml will raise the Alk level of 100 liters (25 gal) by 0.036 meq/l (0.1dKH)
Powder supplement: 1g will raise the Alk level of 100 liters (25 gal) 0.12 meq/l (0.33dKH)
1 kg will make 10L of stock solution.”

‘Foundation B’, wat zit erin, dat is de hamvraag.
Poeder: 1 gram per 100L = +0,33 kH…. dus 1 gram per 1L = +33 kH.. wat is dan +1 kH?
1 / 33 = 0,03 gram per liter = 0,03 kH. Dat hebben we eerder gezien:
Natriumbicarbonaat - 0,03 gr per liter = +1 kH

Het is dus een pot met natriumbicarbonaat.
Vloeibaar: 1 ml per 100L = + 0,1 kH… dus 1 ml per 1L = +10kH.. wat is dan +1 kH?
1 / 10 = 0,1 ml. Als 0,1 ml +1 kH is dan is de hele fles (1000ml) goed voor 1000 / 0,1 = 10.000 kH. Eigenlijk weten we nu al genoeg:
Natriumbicarbonaat - 0,03 gr per liter = +1 kH x 10000 = 300 gr
Natriumcarbonaat - 0,01892gr per liter = +1kH x 10000 = 189,2 gr
Natriumhydroxide - 0,01428 gr per liter = +1kH x 10000 = 142,8 gr

Als we naar de oplosbaarheid kijken dan zie je dat het geen natriumbicarbonaat kan zijn. Je kan namelijk max 100gr in een liter stam zitten, dus je kan zelf 189,2 gr natriumcarbonaat gebruiken of 142,8 gr natriumhydroxide. Foundation B = 23 euro, DIY variant = 0,30 cent
Natriumbicarbonaat - 100 gr / L
Natriumcarbonaat - 300 gr / L
Natriumhydroxide - 1090 gr / L

Nu een liter flesje reef foundation A:

“CALCIUM+ SUPPLEMENT
FOUNDATION® A
Calcium and strontium complex for balanced formation of the coral skeleton

Concentration:
Liquid supplement: 1ml will raise the Ca level of 100 liters (25 gal) by 2ppm.”

1 ml per 100L = 2 ppm… dus 1 ml per 1L = 20 ppm.. wat is dan 1 ppm?
1 / 20 = 0,05 ml. Als 0,05 ml 1 ppm is dan is de hele fles (1000ml) goed voor 1000 / 0,05 = 20.000 ppm calcium. Dat lijkt veel.. maar: 20.000 ppm = 20 gram calcium / 0,36112 = 55,38 gram calciumchloride anhydraat. Foundation A = 23 euro, DIY variant = 0,06 cent. Natuurlijk zit een paar korrels Sr (en Ba) in, ik gok de 1:50 molverhouding zoals bedacht door dhr Balling. Maar ik probeer het simpel te houden en laat dat even buiten beschouwing. Eventueel kan je voor foundation A calciumchloride dihydraat gebruiken, dat maakt verder 0,0 verschil. Het verschil is dat dihydraat wat vochtiger is (en de berekening net even anders)

Verder hoef je soms niet ver te zoeken voor een goedkoop alternatief. Een kant-en-klare mangaan oplossing van 1 liter (Mn-EDTA) met 80gr mangaan = 80.000 ppm mangaan = 80.000.000 ppb mangaan. 1 druppel is voor mijn bak van 400l genoeg voor de hele week (1,36 ppb per dag). Genoeg voor 400 jaar mangaan doseren. Ik hoop dat ieder zo een idee heeft van hoe je zelf een stamoplossing kan maken of namaken, net wat je handig vind. Natuurlijk verhogen de stoffen de saliniteit, echter is impact hiervan voor iedereen anders. Een BEP voor NaCI+ en NaCI- is te berekenen, maar ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden zodat iedereen dit kan volgen; de ophoping van zouten/correctie daarvan/overcompensatie van de verloren elementen voor een correctie/verhouding So4:Na:CI, laat ik daarom buiten beschouwing.

(nogmaals, als je foutjes ziet, laat het weten in dit topic)
Deze snap ik nog niet helemaal ,die van kh oplossing vloeibaar
"Het kan geen natriumbicarbonaat zijn max 100gr /l.
Die andere natriumsmaken zijn toch ook meer als 100.
Trouwens bedankt voor deze schitterende post

OP
OP
T

timm

Guest
Deze snap ik nog niet helemaal ,die van kh oplossing vloeibaar
"Het kan geen natriumbicarbonaat zijn max 100gr /l.
Die andere natriumsmaken zijn toch ook meer als 100.
Trouwens bedankt voor deze schitterende post
Helaas hebben we daar geen invloed op, dat er maximaal x gram oplost is helaas zo. Per stof is dit net even anders, maar het is wel iets waar je rekening mee houd met het namaken van spoorelementen. Het zou zonde zijn als je een liter stamoplossing maakt met 300 gram natriumbicarbonaat in plaats van natriumcarbonaat.

Maargoed, Red Sea heeft daar wel slim over nagedacht; op deze manier kan je niet hun flesje kH oplossing navullen met je eigen mix. Het flesje is namelijk goed voor 10.000 kH.. en als je 100gr van hun poeder gebruikt dan zit je op 3.333 kH... dat is dus 1/3 van hun natriumcarbonaat oplossing. Ten tweede heb je meer natriumbicarbonaat nodig vergeleken met natriumcarbonaat voor +1 kH, dan is je potje met poeder sneller leeg. Voor je beeldvorming, de volgende 3 stoffen bevatten even nitraat en boosten de kH met evenveel punten:

84 gram natriumbicarbonaat is goed voor 2800 kH (1L stam)... oplosbaarheid: matig, pH boost: -
53 gram natriumcarbonaat is goed voor 2800 kH (1L stam)... oplostbaarheid: goed, pH boost: +
40 gram natriumhydroxide is goed voor 2800 kH (1L stam)... oplosbaarheid: zeer goed, pH boost: ++

Natriumhydroxide wordt vooral gebruikt als ontstopper, aiptasia killer als het zeer geconcentreerd is. Je zal niemand vinden die het in zn hoofd haalt dit te gebruiken als kH+ dat is nog vrij nieuw, ik hou er van om proefkonijn te zijn en gebruik dit zelf naar volle tevredenheid. Een wat meer verdunde variant kan prima gebruikt worden om automatisch kH+ te doseren.. wel opletten met spetteren als je de stamoplossing maakt en er niet met je handen in roeren.. het lost namelijk de vetlaag op van je hand hehe. je kan het lekker geconcentreerd maken en goed verspreid over de dag in je bak druppelen... echter is het minder geschikt om je kH in 1x mee te corrigeren vanwege de fikse impact op je pH.

OP
OP
T

timm

Guest
Super topic Timm! Nu snap ik het wel :D In je vorige topic raakte ik in de knoop door je mol-berekeningen (ik weet niet wat het is, maar zodra iemand over mollen begint, zone ik out :) ).

Ik ben nu nog heel tevreden met een wat duurdere oplossing, maar mocht mijn verbruik uit de hand lopen, ga ik hier zeker mee aan de slag, leuk!
Hoi kerel, dank je wel. Ja klopt, als ik het terug lees is het ook verwarrend. Ik ben nog even aan het broeden op een vervolg. Waar ik nu mee zit is hoe ik het vorm ga geven. Ik wil dat iedereen, ongeacht of je Red Sea, Triton, Colombo of de DSR methode volgt, begrijpt wat erin zit en hoe je dit zelf kan maken. Ik denk nog even na over hoe ik dit ga doen. Ik denk dat voorbeelden het meest sprekend zijn, maar ideeën zijn welkom.

Mini-fred

Senior Forumlid
Voor de simple onder ons ,welke stoffen kun je bij elkaar mikken om zo weinig mogelijk rommel te hebben met veel voordeel .
Ivm het doseren ,dan kun je bv een paar oplossingen maken die allround inzet baar zijn bv als bijvulwater ,of gewoon poederen of onder ons die een doseer systeem hebben .als je als de stoffen van dsr apart moet of gaat doseren, heb je een batterij aan pompen nodig .
De formule is dan hoe minder techniek des te minder storingen er komen .
Een voud maakt kracht ...en minder hoofdpijn .

Dit principe is gewoon toevoegen van dezelfde hoofd supplementen

of je dit los doet, of alles bij mekaar mikt is niet zo spannend,
tevens gaan alle berekeningen hier alleen over grote stoffen, en zit er geen nutrienten controle bij
hetgeen er bij dsr wel bij zit en dus mogelijk 2 extta doseer pompen vereist, dit zal bij deze mix ook blijven.

als je het hele verhaal eens bestudeerd, kan je met 2 flessen zo goed als alles doseren.

dat jij dit voorgekauwd wil hebben, om vervolgens Na te trappen, moet je ergens anders zijn..
hoewel, zowel ik als timm als enkele andere wonen allemaal in dezelfde woonplaats, een sociaal aspect van deze hobby blijft de mooiste

OP
OP
T

timm

Guest
DSR-EZ

Kalkwater, met dit product ben ik gestart een jaar of vier geleden. Ik begreep dat dit kH en Ca ‘in de juiste verhouding’ doseert. Maar wat is de juiste verhouding? Het antwoord volgens Balling; 20ppm calcium per 2,8 kH (0,5 mol op 1 mol). Volgens Jimmy54 en Randy Holmes klopt dit niet helemaal, omdat magnesium ook wat kH verbruikt. Als ik denk aan mol, dan denk ik aan zo’n beest onder de grond. We houden het daarom maar op 18 à 20ppm Ca per 2,8 kH, daar heeft iedereen een beeld erbij.

Maargoed, om toch het een en ander te verduidelijken nemen we als voorbeeld DSR EZ. Ik denk dat dit het meest sprekende voorbeeld is. Wat er precies in zit maakt voor dit voorbeeld niet uit. We kijken enkel naar de 1:5 verhouding. Te beginnen met de kH+ oplossing:

EZ-Buffer, PH/KH stabilisator
“Direct te doseren KH and PH oplossing
Verhoogt KH en PH, te doseren met 5:1 verhouding tot EZ calcium
Concentratie: 16,7ml / 100 liter = 1dKH verhoging”

16,7 ml per 100L = +1 kH… dus 0,167 per 1L = +1kH. In een literfles zit 1000ml, dus 1000 / 0,167= 5988 kH (0,167 ml = +1kH, 1 ml = +5,9 kH, 1000 ml = 5988 kH).

Wat erin zit doet er verder niet toe. Voor elke 2,8kH zou je 18 a 20ppm calcium nodig hebben, stel we gaan uit van 20ppm calcium, dan heb voor een liter fles kH+ c.a. 5988 / 2,8 * 20 = 42.771 ppm calcium nodig. Omdat je van de kH fles 5x zoveel moet doseren, dan zou er ongeveer 42.771 ppm in 200ml van de Ca oplossing zitten. (tenslotte moet je 5 x zoveel kH doseren, 5 x 200 ml = 1000ml) Een schatting van de Ca-concentratie is; 42.771 / 5.988 kH *2,8 = 20 ppm, voor een Ca 18 ppm zou dat neerkomen op 38.494 ppm.

DSR EZ-Calcium
“DSR EZ-Calcium is een direct doseerbare calcium oplossing. Verhoogt calcium en strontium in de juiste verhouding, extra zuiver product, geen zware metalen, optimale concentratie, geen neerslag, te doseren op 1:5 verhouding tot EZ Buffer.
Concentratie: 0,578ml / 100 liter = 1ppm verhoging”

0,578 ml per 100L = +1 ppm Ca, dus 0,00578 ml per 1L = +1 ppm Dan is de hele fles goed voor 1000 ml / 0,00578 = 173.010 ppm calcium. Dus per 200ml; 173.010 / 5 = 34.602 ppm. 34.602 / 5988 kH * 2,8 = 16,18 ppm. Dat zit nog onder de 18-20 ppm.

Je kan t ook anders berekenen: 1000ml = 173010 ppm Ca.. 1 ml = 173 ppm.
0,167 ml kH oplossing = +1 kH… 1/5 dosering Ca oplossing: 0,167 / 5 = 0,0334 ml.
0,0334ml / 173 ppm = 5,77 ppm Ca per 1 kH… dus 2,8 kH = 16,18 ppm Ca (5,77 * 2.8).
Wie weet wordt er een deel Ca toegevoegd via DSR EZ-carbon of via de spoorelementen, of helemaal niet, geen idee, maar het leek me wel leuk zo een idee te geven van wat de 1:5 verhouding is. Als je ooit een set balling light van Fauna Marine hebt gekocht zal je zien dat je ook zo door je sneller door je kH oplossing heen bent, dan je Ca oplossing. En bij Triton doseren ze ook “in verhouding” en toch lees je dat sommigen wat extra kH moeten toevoegen, dan weet je dus dat deze mix wat meer richting de 20ppm Ca per 2,8 kH is of je bak wat meer Mg verbruikt dan berekend door Triton. Helaas kan ik geen vergelijking maken met de verhouding die Triton aanhoud, ik zie nergens concreet terug met hoeveel punten de Ca en kH wordt verhoogt met hun lijn. Als er foutjes in staan dan hoor ik het graag!!

h2otje

Senior Forumlid
Natriumhydroxide wordt vooral gebruikt als ontstopper, aiptasia killer als het zeer geconcentreerd is. Je zal niemand vinden die het in zn hoofd haalt dit te gebruiken als kH+ dat is nog vrij nieuw, ik hou er van om proefkonijn te zijn en gebruik dit zelf naar volle tevredenheid. Een wat meer verdunde variant kan prima gebruikt worden om automatisch kH+ te doseren.. wel opletten met spetteren als je de stamoplossing maakt en er niet met je handen in roeren.. het lost namelijk de vetlaag op van je hand hehe. je kan het lekker geconcentreerd maken en goed verspreid over de dag in je bak druppelen... echter is het minder geschikt om je kH in 1x mee te corrigeren vanwege de fikse impact op je pH.[/QUOTE]

Ik heb even Core 7 gebruikt en als ik de Ph verhoging zie bij toevoegen van fles 3 en 4 (de KH) kan het haast niet anders dan dat daar NaOH in wordt gebruikt.

Goed bezig Tim.

OP
OP
T

timm

Guest
Ik heb even Core 7 gebruikt en als ik de Ph verhoging zie bij toevoegen van fles 3 en 4 (de KH) kan het haast niet anders dan dat daar NaOH in wordt gebruikt.

Goed bezig Tim.
natriumbicarbonaat verhoogt ook de pH, i.v.m. veiligheid zal er niet gekozen worden voor NaOH. Dan zal er ook op moeten staan (denk ik) dat het brandwonden veroorzaakt en voelt een druppel vettig aan tussen je vingers.
(overigens bevat mn kH mix een 1M oplossing NaOH per liter (40gr), welke is verspreid over 8 tijdspunten.. het vormt een gell-achtige substantie.. het vormt niet de witte wolk zoals met natrium(bi)carbonaat.. als zo'n stukje gell op een koraaltje land dan brand dat een gat in t vlees.. vandaar veel stroming.. voor diegene die t aandurven)

mobifix

Pas 40 jaar zoutig bezig
Thks duidelijk zo .ik blijf bij de veilige kant ga werken met kalkwasser en mg ,de suplementen zoals jodium vitaminen en de sporenelementen 1 x per week ,werkt heel relax .
Dat experimenteren laat ik aan de grote jongens over :cool:

OP
OP
T

timm

Guest
DIY 2-part

kH, Ca, Mg; de basis stamoplossingen hiervoor kan je zelf maken met slechts 2 stamoplossingen. Deze kan je zelf naar hartenlust uitbreiden met spoorelementen zoals jodide, kalium, molybdaat, strontium, boor. Maar we beginnen met het zelf samenstellen van je eigen ‘2-part’. Om er zeker van te zijn dat we geen fouten maken beginnen we met het recept van Randy Holmes-Farley;

1 gallon = 3,785 liter
kH stamoplossing per gallon - per liter
282,2 gr natriumhydroxide - 74,56 gram
68,7 gr natriumsulfaat - 18,15 gram

Ca stamoplossing per gallon - per liter
500 gr calciumchloride dihydraat / 377,46 gr -anhydraat 132,10/99,73 gram
261,2 gr magnesium chloride hexahydraat - 69 gram

Vervolgens gaan we even kijken wat in welke verhouding kH en Ca ongeveer wordt gedoseerd:
74,56 gr natriumhydroxide - 5219,2 kH
99,73 gr calciumchloride anhydraat - 36012 ppm calcium

36000 / 5219,2 = 6,8976 ppm calcium per 1 kH.. dus per 2,8 kH is dat 19,3 ppm calcium.
De samenstelling van Randy Holmes en JimWelsh zit dus behoorlijk dicht in de buurt van de theoretische 2,8 kH per 20 ppm calcium. Maar, klopt het wel wat we zeggen? Ik laat namelijk buiten beschouwing dat er ook zouten worden toegevoegd en hier ook rekening mee wordt gehouden, die 19,3 ppm zal een stuk lager uitpakken; immers is het verbruik van (bi)carbonaat hoger, dan er in verhouding in zeewater aanwezig is. Verder zien we dat er 69 gr magnesium per liter wordt toegevoegd, dit lijkt veel maar het leeuwendeel is ter compensatie voor het corrigeren van de saliniteit. Hoe dit zit, gaan we nu zien:

Voor de grap gaan we onder de 19,3 ppm per 2,8 kH zitten, om aan te tonen dat het verloop daadwerkelijk een stuk lager is. In het volgende voorbeeld gaan we 18 Ca per 2,8 kH aanhouden en zelf de berekeningen hiervoor doen. Het overzicht ziet er als volgt uit, we weten nog niet hoeveel sulfaat we nodig hebben en hoeveel magnesium.

kH stamoplossing per liter
40 gr natriumhydroxide 40 gram
? gr natriumsulfaat ? gram

Ca stamoplossing per liter
52,61 gr calciumchloride anhydraat 51,23 gram
? gr magnesium chloride hexahydraat ? gram

40 gr = 2800 kH, 18000 ppm nodig = 18gr calcium / 0,36112 = 49,84 gram calcium chloride anhydraat. Nou tot zover duidelijk. Maar ehm, als we uit gaan van een verbruik van 18 Ca per 2,8 kH, in plaats van 20 Ca per 2,8 kH… (eigenlijk 20,039 ppm ca per 2,8 kH) dan betekend dit, dat we 2 gram in theorie niet verbruiken.. hoe zit dat? Nou, er wordt ook magnesium verbruikt. Met dank aan het werk van Jimmy54 weten we dat er per 12,1525 ppm magnesium, 2,8 kH wordt verbruikt. Als er 18 Ca verbruikt wordt per 2,8 kH, dan neemt calcium eigenlijk voor z’n rekening: 18 ppm / 20,039 ppm, * 2,8 = 2,515 kH. Dan is er nog 0,285 kH over wat in theorie door magnesium wordt verbruikt: 0,285 kh / 2,8 kh * 12,1525 ppm mg = 1,237 ppm magnesium! Hoeveel magnesium chloride is dat? Nou 1,237 / 0,11955 = 10,35 gram magnesiumchloride hexahydraat.

Het overzicht ziet er ongeveer als volgt uit:

49,84 gr calciumchloride anhydraat 49,84 gram
10,35 gr magnesium chloride hexahydraat 10,35 gram

Om te berekenen hoeveel sulfaat we nodig hebben moeten we weten hoeveel zout we toevoegen. Het berekenen hiervan is wat minder vanzelfsprekend aangezien hetgeen je toevoegt ook weer zouten introduceert die je juist wil verwijderen. Gelukkig doseer je meer elementen dan zouten en is er een punt waarop zouten + en zouten – samen 0 zijn. Maar, je mag uitgaan dat er per 1 liter stamoplossing ongeveer 2,5 liter aquariumwater verwijdert moet worden om de saliniteit gelijk te houden. In die 2,5 liter water zit ook Mg/Ca/kH/Ca.. maar ook sulfaat.. er zit best veel sulfaat in een liter zeewater; c.a. 2,7 gram (= 2700 ppm) om ervoor te zorgen dat ons aquariumwater op zeewater blijft lijken moeten we dit weer toevoegen aan onze mix: 2,7 gram x 2,5 liter aquariumwater = 6,75 gram sulfaat… en dat zit in 9,98 gram natriumsulfaat.

Het overzicht ziet er nu als volgt uit:
9,98 gr natriumsulfaat 9,98 gram

We zijn nog niet klaar, want we willen ook weer de elementen toevoegen die we verwijderen met 2,5 liter water. Hoe berekenen we dat dan?? Nou, dat is dus het leuke, iedereen heeft andere waterwaardes, dus de uitkomst hiervan is voor iedereen anders. Ik hou zelf wat hogere waterwaardes aan, mijn eigen waardes als voorbeeld:
kH 10 (= 3,57 meq/l) x 2,5 L / aandeel = 0,357 gram natriumhydroxide
Ca 460 ppm x 2,5 L / aandeel = 3,18 gram calciumchloride anhydraat
Mg 1380 ppm x 2,5 L / aandeel = 28,86 gram magnesiumchloride hexahydraat
So4 2700 ppm x 2,5 L / aandeel = 9,98 gram natriumsulfaat

Natuurlijk kan je dit ook berekenen voor wat andere spoorelementen, echter zal ik deze voor nu even niet erbij rekenen, we houden het op kH/Ca/Mg. Met de volgende gegevens doen we nu dus niks, maar voor de volledigheid voeg ik ze even toe:
K 420 ppm x 2,5 L / aandeel = 2 gram kaliumchloride
Sr 10 ppm x 2,5 L / aandeel = 0,08 gram strontiumchloride hexahydraat
B 4,4 ppm x 2,5 L / aandeel = 0,097 gram natriumtetraboraat decahydraat
I 0,06 ppm x 2,5 L / aandeel = 0,0002 gram kaliumjodide

Naast wat we willen doseren gaan we nu de elementen optellen die we willen compenseren en ziet het overzicht er als volgt uit:
40 gr natriumhydroxide + 0,36 = 40,36 gr

49,84 gr ca chloride anhydraat + 3,18 = 54,02 gr
10,35 gr mg chloride hexahydraat + 28,86 = 39,21 gr

Als we de waardes vergelijken tussen Randy Holmes en onze berekening dan zien we dat die van Randy wat geconcentreerder is:
TIM - RANDY
kH stamoplossing per liter per liter
natriumhydroxide 40,36 gr - 74,56 gram
natriumsulfaat 9,98 gr - 18,15 gram

Ca stamoplossing
calciumchloride anhydraat 54,02 gr - 99,73 gram
magnesium chloride hexahydraat 39,21 gr - 69 gram

Ongeveer 1,864 x geconcentreerder. Als we die van ons even sterk maken, dan zijn de verschillen wat duidelijker en zien we dat het aardig overeen komt:
TIM - RANDY
kH stamoplossing per liter per liter
40 gr natriumhydroxide x 1,864 = 74,56 gr - 74,56 gram
9,98 gr natriumsulfaat x 1,864 = 18,44 gr - 18,15 gram

Ca stamoplossing
54,02 gr ca chloride anhydraat x 1,864 = 100,69 gr - 99,73 gram
39,21 gr mg chloride hexahydraat x 1,864 = 73,09 gr - 69 gram

Kortom; de verschillen zitten hem hier in de waterwaardes die je nastreeft. Als we de waardes van natuurlijk zeewater aan zouden houden, dan zijn de verschillen nihil. De 19,3 Ca per 2,8kH de we in eerste instantie zagen van Randy Holmes, gaat dus uit van een daadwerkelijk verloop van 18 Ca per 2,8 kH. Ik hoop dat het zo voor iedereen duidelijk is hoe je zelf een 2-part kan maken. Bij deze een link voor het recept van Randy: https://www.reef2reef.com/threads/new-diy-two-part-recipes-with-higher-ph-boost.344500/

Let op, een verloop van 18 Ca per 2,8 kH hoeft niet het geval te zijn, dit hangt af van je koralen bestand. Het kan best 19 Ca per 2,8 kH zijn of daar iets boven of onder. Verder is het mogelijk de stamoplossingen nog een stuk geconcentreerder te maken, hou er alleen rekening mee dat je 2,5 liter zeewater dient te verwijderen per liter stamoplossing waarbij c.a. 40gr natriumhydroxide wordt gebruikt. Dus als je besluit het recept 4x zo geconcentreerd te maken, dan moet je ook 4x zoveel water verwijderen per liter stamoplossing. Daarnaast kan je ook de spoorelementen toevoegen aan je 2-part. Als het goed is heb je al een idee wat bij welke mix kan (zie eerste post). Voor de duidelijkheid zal ik nog een vervolg hierop maken. Ik ben echter benieuwd of dit nog abracadabra is en er vragen over zijn.

OP
OP
T

timm

Guest
In post #21 staat 1:50 molverhouding Sr:Ca, ik zag dat m'n formule niet overeen kwam, het blijkt eenvoudiger de 1:50 verhouding is in (milli)grammen. Per 40gr Ca heb je 0,8gr Sr nodig. Voorbeeld:

je hebt 147 gr calciumchloride dihydraat bevat 40gr ca =27,261% Ca * 0,02 = 0,54522% Sr = 0,8gr Sr / 0,328635 = 2,44 gr strontiumchloride hexahydraat nodig.
0,8 / 40 = 2% = 1:50

Zie: http://reefsecrets.org/index.php/ch...ling-methode-toevoegingen-aan-het-zeeaquarium

JulianD

ZeewaterForum gebruiker

Ik doe echt mijn best het allemaal te begrijpen, maar hier kom ik niet uit.

Waarom gebruiken we ook alweer natriumsulfaat? Ik dacht dat voor het verhogen van de KH alleen 1 van onderstaande stoffen nodig was?

Natriumcarbonaat - 0,01892gr per liter = +1kH
Natriumhydroxide- 0,01428gr per liter = +1kH

Hiernaast heb ik de vraag: Als je alles bij elkaar kan gooien in 2 stamoplossingen.

Betekent dit dan dat je alleen voor KH en alleen voor Ca hoeft te meten? Omdat de rest van de spoorelementen allemaal in verhouding staat tot deze 2? of krijg je dan in der loop der tijd een enorme afwijking in alles?

Laatst bewerkt:

Erbe2307

René van der Bel

Waarom gebruiken we ook alweer natriumsulfaat? Ik dacht dat voor het verhogen van de KH alleen 1 van onderstaande stoffen nodig was?

Hiernaast heb ik de vraag: Als je alles bij elkaar kan gooien in 2 stamoplossingen.

Betekent dit dan dat je alleen voor KH en alleen voor Ca hoeft te meten? Omdat de rest van de spoorelementen allemaal in verhouding staat tot deze 2? of krijg je dan in der loop der tijd een enorme afwijking in alles?
Omdat je calcium en magnesium CHLORIDE gebruikt. Je voegt dus meer chloor toe dan natrium en dit verstoord de natrium-chloor balans in je aquarium. Door de natrium(bi)carbonaat oplossing aan te vullen met naar verhouding precies genoeg natriumsulfaat zorg je ervoor dat je evenveel natrium als chloor ionen toevoegd en de natrium-chloor balans gelijk blijft. Natriumsulfaat beïnvloed de KH verder niet.

In plaats van het gebruik van natriumsulfaat kan je ook gewoon veel waterwissels toepassen (10-20% per week) om de ionenbalans in stand te houden, dan heet het opeens geen Two Part meer, maar Balling Light.... ;-)

Wat betreft het meten. Daar geef je zelf het antwoord al op. Ieder aquarium is uniek en het patroon waarmee elementen gebruikt worden zal dus ook uniek zijn. Dus als je lang wacht zal e.e.a. uit de pas gaan lopen. Je kan waarschijnlijk wel toe met minder vaak bijvoorbeeld je magnesium meten. Of dat dan eens in de twee, drie of vier weken is hangt geheel af van jouw systeem, dus zul je zelf moeten uitvinden.

OP
OP
T

timm

Guest

Hoi Julian,

Goede vraag! het heeft te maken met de verhouding Natrium:Chloride:Sulfaat (Na:CI:SO4) in zeewater. Als we kH & Ca doseren dan zitten we redelijk goed met Na:CI (55,7% van Chloride) Voegen we enkel magnesiumchloride toe... dan voegen we te veel chloride toe lijkt het aquariumwater steeds minder op zeewater... want we verwijderen ook weer water om de saliniteit te corrigeren welke is toegenomen met het doseren van elementen waar natrium en chloride aan is gebonden (natrium + chloride = NaCI = tafelzout). Maar als we aquariumwater verwijderen dan zit daar ook sulfaat is... (So4:CI is ongeveer 13,9%) Vandaar dat classic bedacht natriumchloride-vrij zout toe te voegen.. echter bleek dit niet zo natrium vrij te zijn, zie: http://www.ultimatereef.net/threads/lets-talk-nacl-free-salt.663492/
en http://www.zeewaterforum.info/forums/threads/wat-is-het-verschil.123738/

Bij balling light wordt er niet in verhouding gedoseert zoals bedacht bij classic, de wissel is een slap excuus om het verschuiven van de Na:CI:SO4 balans goed te praten. Na:CI:SO4 wordt niet in balans gedoseert. Zie: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2399233
Ook hiermee lijkt het aquariumwater na verloop van tijd steeds minder op zeewater.

Verder is er balling individual plus; dit is wat Jimmy54 uiteindelijk heeft uitgewerkt en lost de problemen bij classic en light op het sulfaat wordt hierbij exact bepaald door een deel magnesiumsulfaat na het verwijderen van water weer toe te voegen (het restant aan magnesium zit in de Ca+ mix in de vorm van magnesiumchloride). Hoe kom je dan op een 2-part? -> door geen magnesiumsulfaat te gebruiken, want je kan het nergens bij mengen. We gebruiken daarom enkel natriumsulfaat... om het sulfaat aan te vullen wat we verwijderen met het corrigeren van de saliniteit. Dit aandeel natrium komt opzich van pas omdat we enkel magnesiumchloride toe voegen en andere te veel chloride ten opzichte van natrium toevoegen.

Het nadeel is dat je meer zouten toe voegt dan bij het gebruik van enkel magnesiumsulfaat, hierdoor stijgt de hoeveelheid water welke wordt verwijdert per liter stamoplossing van 2.2 naar 2.5 liter per liter stamoplossing. We voegen dus natriumsulfaat toe voor het aandeel sulfaat.. het deel natrium wat mee komt is bij een 2-part een positieve bijkomstigheid omdat we toevallig al het magnesium in de vorm van magnesiumchloride toevoegen, waarmee in verhouding het aandeel chloride hoger wordt. JimWelsh heeft hierover nagedacht en dit bekend gemaakt onder de hobbyisten, zie; https://www.reef2reef.com/threads/new-diy-two-part-recipes-with-higher-ph-boost.344500/

Wat betreft je laatste vraag... uiteindelijk kan je met het Mg/Ca verloop bepalen in welke verhouding je de stamoplossingen mixt (vandaar "individual" plus), ieder aquarium heeft een ander verloop kH : Ca.. in theorie 2,8kH op 20 Ca.. in de praktijk 2,8kH op 18 Ca.. en voor DSR gebruikers (wellicht vanwege het ijzer, Fe+ / Fe-trace, wat reageert met kH???) zelfs 2,8kH op 16 Ca... afhankelijk van deze verhouding maak je de Ca en kH mix en hoef je enkel je kH te meten, net als bij Triton, en eveneel van deel 1 en deel 2 te doseren... het bepalen van de kH en Ca verhouding is wel wat lastig ervaar ik zelf.. omdat de testjes niet nauwkeurig genoeg zijn om dit op korte termijn goed in kaart te brengen. Zo is mijn verloop lager dan 19Ca per 2,8 kH en hoger dan 16Ca per 2,8 kH... mijn volgende mix wordt dan ook 18 Ca per 2,8 kH.

Hopelijk is het wat duidelijker zo.

JulianD

ZeewaterForum gebruiker
Foutje gevonden en deze gemarkeerd en verbetert!

Stamoplossingen maken

“KH/ALKALINITY
FOUNDATION® B
Carbonate & buffer complex for balanced formation of Coral Skeleton

Concentration:
Liquid supplement: 1ml will raise the Alk level of 100 liters (25 gal) by 0.036 meq/l (0.1dKH)
Powder supplement: 1g will raise the Alk level of 100 liters (25 gal) 0.12 meq/l (0.33dKH)
1 kg will make 10L of stock solution.”

‘Foundation B’, wat zit erin, dat is de hamvraag.
Poeder: 1 gram per 100L = +0,33 kH…. dus 1 gram per 1L = +33 kH.. wat is dan +1 kH?
1 / 33 = 0,03 gram per liter = 0,03 kH. Dat hebben we eerder gezien:

Het is dus een pot met natriumbicarbonaat.
Vloeibaar: 1 ml per 100L = + 0,1 kH… dus 1 ml per 1L = +10kH.. wat is dan +1 kH?
1 / 10 = 0,1 ml. Als 0,1 ml +1 kH is dan is de hele fles (1000ml) goed voor 1000 / 0,1 = 10.000 kH. Eigenlijk weten we nu al genoeg:
Natriumbicarbonaat - 0,03 gr per liter = +1 kH x 10000 = 300 gr
Natriumcarbonaat - 0,01892gr per liter = +1kH x 10000 = 189,2 gr
Natriumhydroxide - 0,01428 gr per liter = +1kH x 10000 = 142,8 gr

Als we naar de oplosbaarheid kijken dan zie je dat het geen natriumbicarbonaat kan zijn. Je kan namelijk max 100gr in een liter stam zitten, dus je kan zelf 189,2 gr natriumcarbonaat gebruiken of 142,8 gr natriumhydroxide. Foundation B = 23 euro, DIY variant = 0,30 cent
Natriumbicarbonaat - 100 gr / L
Natriumcarbonaat - 300 gr / L
Natriumhydroxide - 1090 gr / L

Nu een liter flesje reef foundation A:

“CALCIUM+ SUPPLEMENT
FOUNDATION® A
Calcium and strontium complex for balanced formation of the coral skeleton

Concentration:
Liquid supplement: 1ml will raise the Ca level of 100 liters (25 gal) by 2ppm.”

1 ml per 100L = 2 ppm… dus 1 ml per 1L = 200 ppm.. wat is dan 1 ppm?
1 / 200 = 0,005 ml. Als 0,005 ml 1 ppm is dan is de hele fles (1000ml) goed voor 1000 / 0,005 = 200.000 ppm calcium. Dat lijkt veel.. maar: 200.000 ppm = 200 gram calcium / 0,36112 = 553,80 gram calciumchloride anhydraat. Foundation A = 23 euro, DIY variant = 0,60 cent. Natuurlijk zit een paar korrels Sr (en Ba) in, ik gok de 1:50 molverhouding zoals bedacht door dhr Balling. Maar ik probeer het simpel te houden en laat dat even buiten beschouwing. Eventueel kan je voor foundation A calciumchloride dihydraat gebruiken, dat maakt verder 0,0 verschil. Het verschil is dat dihydraat wat vochtiger is (en de berekening net even anders)

Verder hoef je soms niet ver te zoeken voor een goedkoop alternatief. Een kant-en-klare mangaan oplossing van 1 liter (Mn-EDTA) met 80gr mangaan = 80.000 ppm mangaan = 80.000.000 ppb mangaan. 1 druppel is voor mijn bak van 400l genoeg voor de hele week (1,36 ppb per dag). Genoeg voor 400 jaar mangaan doseren. Ik hoop dat ieder zo een idee heeft van hoe je zelf een stamoplossing kan maken of namaken, net wat je handig vind. Natuurlijk verhogen de stoffen de saliniteit, echter is impact hiervan voor iedereen anders. Een BEP voor NaCI+ en NaCI- is te berekenen, maar ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden zodat iedereen dit kan volgen; de ophoping van zouten/correctie daarvan/overcompensatie van de verloren elementen voor een correctie/verhouding So4:Na:CI, laat ik daarom buiten beschouwing.

(nogmaals, als je foutjes ziet, laat het weten in dit topic)

OP
OP
T

timm

Guest
Foutje gevonden en deze gemarkeerd en verbetert!
Ah bedankt!! Kijk zo zie je maar, een 0 vergeten te noteren haha. Laat maar weten als ik nog iets wat beter kan uitleggen of iets van een suggestie wat je graag nog wilt zien.

JulianD

ZeewaterForum gebruiker
Ah bedankt!! Kijk zo zie je maar, een 0 vergeten te noteren haha. Laat maar weten als ik nog iets wat beter kan uitleggen of iets van een suggestie wat je graag nog wilt zien.
Jazeker want dit keer wil ik het allemaal echt begrijpen. De vragen staan bij het volgende stuk gemarkeerd tussen de tekst door. Dus de vragen zijn geen kritiek, maar om het beter te begrijpen en uiteindelijk toe te kunnen passen op mijn eigen aquarium.

DIY 2-part

kH, Ca, Mg; de basis stamoplossingen hiervoor kan je zelf maken met slechts 2 stamoplossingen. Deze kan je zelf naar hartenlust uitbreiden met spoorelementen zoals jodide, kalium, molybdaat, strontium, boor. Maar we beginnen met het zelf samenstellen van je eigen ‘2-part’. Om er zeker van te zijn dat we geen fouten maken beginnen we met het recept van Randy Holmes-Farley;

1 gallon = 3,785 liter
kH stamoplossing per gallon - per liter
282,2 gr natriumhydroxide - 74,56 gram
68,7 gr natriumsulfaat - 18,15 gram

Ca stamoplossing per gallon - per liter
500 gr calciumchloride dihydraat / 377,46 gr -anhydraat 132,10/99,73 gram
261,2 gr magnesium chloride hexahydraat - 69 gram

Vervolgens gaan we even kijken wat in welke verhouding kH en Ca ongeveer wordt gedoseerd:
74,56 gr natriumhydroxide - 5219,2 kH
99,73 gr calciumchloride anhydraat - 36012 ppm calcium

36000 / 5219,2 = 6,8976 ppm calcium per 1 kH.. dus per 2,8 kH is dat 19,3 ppm calcium.
De samenstelling van Randy Holmes en JimWelsh zit dus behoorlijk dicht in de buurt van de theoretische 2,8 kH per 20 ppm calcium. Maar, klopt het wel wat we zeggen? Ik laat namelijk buiten beschouwing dat er ook zouten worden toegevoegd (Over welke 'zouten' hebben we het hier?) en hier ook rekening mee wordt gehouden, die 19,3 ppm zal een stuk lager uitpakken (Waarom zal dit lager uitpakken?); (waar immers is het verbruik van (bi)carbonaat hoger, dan er in verhouding in zeewater aanwezig is. Verder zien we dat er 69 gr magnesium per liter wordt toegevoegd, dit lijkt veel maar het leeuwendeel is ter compensatie voor het corrigeren van de saliniteit. Hoe dit zit, gaan we nu zien:

Voor de grap gaan we onder de 19,3 ppm per 2,8 kH zitten, om aan te tonen dat het verloop daadwerkelijk een stuk lager is. In het volgende voorbeeld gaan we 18 Ca per 2,8 kH aanhouden en zelf de berekeningen hiervoor doen. Het overzicht ziet er als volgt uit, we weten nog niet hoeveel sulfaat we nodig hebben en hoeveel magnesium.

52,61 gr calciumchloride anhydraat 51,23 gram
? gr magnesium chloride hexahydraat ? gram

40 gr = 2800 kH, 18000 ppm nodig = 18gr calcium / 0,36112 = 49,84 gram calcium chloride anhydraat. Nou tot zover duidelijk. Maar ehm, als we uit gaan van een verbruik van 18 Ca per 2,8 kH, in plaats van 20 Ca per 2,8 kH… (eigenlijk 20,039 ppm ca per 2,8 kH) dan betekend dit, dat we 2 gram in theorie niet verbruiken..
hoe zit dat? Nou, er wordt ook magnesium verbruikt. Met dank aan het werk van Jimmy54 weten we dat er per 12,1525 ppm magnesium, 2,8 kH wordt verbruikt. Als er 18 Ca verbruikt wordt per 2,8 kH, dan neemt calcium eigenlijk voor z’n rekening: 18 ppm / 20,039 ppm, * 2,8 = 2,515 kH. Dan is er nog 0,285 kH over wat in theorie door magnesium wordt verbruikt: 0,285 kh / 2,8 kh * 12,1525 ppm mg = 1,237 ppm magnesium! Hoeveel magnesium chloride is dat? Nou 1,237 / 0,11955 = 10,35 gram magnesiumchloride hexahydraat.
(Waarom betekent dit dat er 2 gram niet verbruikt wordt? Het zou dan toch eerder zeggen dat er iets van de kH niet verbruikt wordt omdat er een tekort aan calcium is? Omdat deze 2 volgens de theorie in verhouding met elkaar staan met 20 Ca per 2,8 kH). Dus dan zou je zeggen dat er met 18ppm calcium er (2,8/20)*18 = 2,52Kh. verbruikt moet worden en er dus 2,8-2,52 = 0,28 kH over moet blijven?) En als ik de berekening dan afmaakt met de gegevens die je geeft(0,28/2,8)*12,1525 = 1,21525 ppm magnesium = (1,21525 / 0,11955) 10,17 gram magnesiumchloride hexahydraat.

Om te berekenen hoeveel sulfaat we nodig hebben moeten we weten hoeveel zout Wat bedoelen we hier met zouten? we toevoegen. Het berekenen hiervan is wat minder vanzelfsprekend aangezien hetgeen je toevoegt ook weer zouten introduceert die je juist wil verwijderen. Gelukkig doseer je meer elementen dan zouten en is er een punt waarop zouten + en zouten – samen 0 zijn. Maar, je mag uitgaan dat er per 1 liter stamoplossing ongeveer 2,5 liter aquariumwater verwijdert moet worden om de saliniteit gelijk te houden. Doet een skimmer dit niet al? In die 2,5 liter water zit ook Mg/Ca/kH/Ca.. maar ook sulfaat.. er zit best veel sulfaat in een liter zeewater; c.a. 2,7 gram (= 2700 ppm) Dit is een gegeven lijkt mij? om ervoor te zorgen dat ons aquariumwater op zeewater blijft lijken moeten we dit weer toevoegen aan onze mix: 2,7 gram x 2,5 liter aquariumwater = 6,75 gram sulfaat… en dat zit in 9,98 gram natriumsulfaat.

Het overzicht ziet er nu als volgt uit:

We zijn nog niet klaar, want we willen ook weer de elementen toevoegen die we verwijderen met 2,5 liter water. Hoe berekenen we dat dan?? Nou, dat is dus het leuke, iedereen heeft andere waterwaardes, dus de uitkomst hiervan is voor iedereen anders. Ik hou zelf wat hogere waterwaardes aan, mijn eigen waardes als voorbeeld:
kH 10 (= 3,57 meq/l) x 2,5 L / aandeel = 0,357 gram natriumhydroxide
Ca 460 ppm x 2,5 L / aandeel = 3,18 gram calciumchloride anhydraat
Mg 1380 ppm x 2,5 L / aandeel = 28,86 gram magnesiumchloride hexahydraat
So4 2700 ppm x 2,5 L / aandeel = 9,98 gram natriumsulfaat

Dit heeft iets meer uitleg nodig, wat wordt bedoeld met '/aandeel'?

Natuurlijk kan je dit ook berekenen voor wat andere spoorelementen, echter zal ik deze voor nu even niet erbij rekenen, we houden het op kH/Ca/Mg. Met de volgende gegevens doen we nu dus niks, maar voor de volledigheid voeg ik ze even toe:
K 420 ppm x 2,5 L / aandeel = 2 gram kaliumchloride
Sr 10 ppm x 2,5 L / aandeel = 0,08 gram strontiumchloride hexahydraat
B 4,4 ppm x 2,5 L / aandeel = 0,097 gram natriumtetraboraat decahydraat
I 0,06 ppm x 2,5 L / aandeel = 0,0002 gram kaliumjodide

Naast wat we willen doseren gaan we nu de elementen optellen die we willen compenseren en ziet het overzicht er als volgt uit:
40 gr natriumhydroxide + 0,36 = 40,36 gr

49,84 gr ca chloride anhydraat + 3,18 = 54,02 gr
10,35 gr mg chloride hexahydraat + 28,86 = 39,21 gr

OP
OP
T

timm

Guest
Met zout bedoel ik het natriumchloride wat wordt verhoogd met het doseren van elementen waar natrium of chloride aan gebonden is. Water moet verwijdert worden om dit te doen dalen. Echter verwijder je hier elementen mee die ook weer gecompenseerd worden en waar ook weer zout aan gebonden zit. in die 19,3 moet hier al rekening mee gehouden worden omdat een deel verloren gaat met het verwijderen met water.

Verder klopt het 2e punt; afrondingsverschillen zorgen voor het verschil. Verder zit er ongeveer 2700 mg sulfaat in een liter zeewater (te vinden in de samenstelling van zeewater) en het "aandeel" is bijvoorbeeld de hoeveelheid sulfaat in natriumsulfaat.. en hoeveelheid kalium in kaliumchloride. stel iets bevat 50% stof.. en je wil weten hoeveel gr je van het totaal nodig hebt.. dan deel je dit door 0,5. Verder kan een skimmer te weinig of te veel water verwijderen. Hangt totaal af van de hoeveelheid koralen. X gr NaCI toegevoegd en X gr NaCI verwijderen moet samen 0 zijn en dat zit in x hoeveelheid water.. hoog verbruik -> veel doseren -> veel zouten toegevoegd -> ook sneller water verwijderen.

Bovenaan